AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #1 Skrevet 31. oktober 2022 Vi får straks barn nummer to, 15 måneder etter førstemann. Jeg har hele veien tenkt at vi må ha søskenvogn, men er selvfølgelig åpen for å høre om hvorfor noen valgte annerledes. Vi har Bugaboo Fox til førstemann, og har vært fornøyde med den. Har derfor tittet litt på søskenvogn i samme merke, men de er jo fryktelig dyre, så hadde ikke skadet å høre om gode vogner under 20 000 kr. Er det noen som har erfaringer eller tips om en god søskenvogn fra start? Anonymkode: e02d8...be5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #2 Skrevet 31. oktober 2022 Jeg vet om flere som har brukt bæretøy til babyen, og ikke hatt søskenvogn. For meg hadde det aldri gått, jeg fikk helt klaus av å ha babyen bundet fast i meg hele tiden, og hadde aldri klart å MÅTTE ha det på. Vi hadde såpass stor aldersforskjell på våre (2 år) at det ikke var noe problem med bare vanlig vogn, eldsten var i "gå selv"-modus uansett, så babyen kunne fint få vognen 😛 Sett på finn? Anonymkode: fdc38...7ce
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #3 Skrevet 31. oktober 2022 Jeg hadde begge deler, det kom helt an hva jeg skulle om jeg tok søskenvogn eller ikke. Har to år mellom mine. Brukte søskenvogna først og fremst når jeg gikk tur og ville ha begge til å sove. I byen hadde jeg ofte yngste i sele og eldste i vogn, når litt eldre yngste i vogna og eldste stående på brett. Begge to elsket å sove i dobbeltvognen siden de fikk så god plass (hadde typen som var bred og ikke avdelt) Kjøpte vogna brukt og solgte den videre når yngste ikke lenger sov ute i barnehagen. (kostet dengang 2500kr) Anonymkode: c1634...bda
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #4 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet om flere som har brukt bæretøy til babyen, og ikke hatt søskenvogn. For meg hadde det aldri gått, jeg fikk helt klaus av å ha babyen bundet fast i meg hele tiden, og hadde aldri klart å MÅTTE ha det på. Vi hadde såpass stor aldersforskjell på våre (2 år) at det ikke var noe problem med bare vanlig vogn, eldsten var i "gå selv"-modus uansett, så babyen kunne fint få vognen 😛 Sett på finn? Anonymkode: fdc38...7ce Vi har sett på finn, og det blir nok en brukt vogn hvis vi skal gå for den fra Bugaboo. Bæresele over korte avstander går fint, men jeg er heller ikke veldig glad i det. Førstemann likte det heller ikke. Det kan selvfølgelig være et alternativ til eldste kommer i "gå selv"-modusen også😊 Anonymkode: e02d8...be5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #5 Skrevet 31. oktober 2022 det er 2 år imellom mine. Og da jeg var gravid med nummer 2, leste jeg meg opp at veldig mange sa at de ikke trengte søskenvogn med samme aldersforskjell, så jeg kjøpte sånn stå-brett til barnevogn. Og akkurat det var totalt bortkastet penger. 😂 Jeg fant fort ut at JEG hadde behov for søskenvogn. Vi bodde i Oslo og beveget oss rundt for det meste ved hjelp av sykkel eller kollektiv, aldri bil i byen. Men spedbarn skal ikke i sykkelvogna, før de sitter godt. Jeg hentet og leverte i barnehagen - uten bil, med vogn. Jeg måtte da enten bære yngste, eller eldste måtte gå til og fra bussen, som var langt, og ungen var sliten. Også i helgene, vi trengte en måte å komme oss ut, også da BEGGE barna kunne sove samtidig. Eller ihvertfall kunne slappe av. Uten søskenvogn var vi "låst" til å enten måtte bruke bil (= og da kjøre for det meste ut av byen), eller bare være hjemme, og det passet ikke oss. Så dette kommer an på hvor aktiv familie dere er, og hvor vant er dere med å bruke bil til alt, tenker jeg. Uansett, jeg kjøpte da en brukt søskenvogn på Finn. Dette er en stund siden, og da kjøpte jeg Baby jogger city select 2. I mine øyne var denne vognen genial, og dekket alle mine behov, pluss at jeg kjøpte vognen billig brukt, og solgte den til omtrent samme pris ca ett år senere. Ja, fordi da minste ble over ett år gammel, og begynte i barnehagen, gikk vi over til å bruke dobbel sykkelvogn som søskenvogn. Og den bruker vi fortsatt nå når barna er 5 og 7, som av og til på tur, eller ved henting i barnehagen og skolen. Så for min del, absolutt ja til søskenvogn. Anonymkode: 40761...ace 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #6 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): det er 2 år imellom mine. Og da jeg var gravid med nummer 2, leste jeg meg opp at veldig mange sa at de ikke trengte søskenvogn med samme aldersforskjell, så jeg kjøpte sånn stå-brett til barnevogn. Og akkurat det var totalt bortkastet penger. 😂 Jeg fant fort ut at JEG hadde behov for søskenvogn. Vi bodde i Oslo og beveget oss rundt for det meste ved hjelp av sykkel eller kollektiv, aldri bil i byen. Men spedbarn skal ikke i sykkelvogna, før de sitter godt. Jeg hentet og leverte i barnehagen - uten bil, med vogn. Jeg måtte da enten bære yngste, eller eldste måtte gå til og fra bussen, som var langt, og ungen var sliten. Også i helgene, vi trengte en måte å komme oss ut, også da BEGGE barna kunne sove samtidig. Eller ihvertfall kunne slappe av. Uten søskenvogn var vi "låst" til å enten måtte bruke bil (= og da kjøre for det meste ut av byen), eller bare være hjemme, og det passet ikke oss. Så dette kommer an på hvor aktiv familie dere er, og hvor vant er dere med å bruke bil til alt, tenker jeg. Uansett, jeg kjøpte da en brukt søskenvogn på Finn. Dette er en stund siden, og da kjøpte jeg Baby jogger city select 2. I mine øyne var denne vognen genial, og dekket alle mine behov, pluss at jeg kjøpte vognen billig brukt, og solgte den til omtrent samme pris ca ett år senere. Ja, fordi da minste ble over ett år gammel, og begynte i barnehagen, gikk vi over til å bruke dobbel sykkelvogn som søskenvogn. Og den bruker vi fortsatt nå når barna er 5 og 7, som av og til på tur, eller ved henting i barnehagen og skolen. Så for min del, absolutt ja til søskenvogn. Anonymkode: 40761...ace Takk for tips😊 Vi bor utenfor byen, og bil er ikke noe problem, men barnehagen er i en slik avstand at jeg ønsker å kunne hente med vogn. Hund har vi også, så flott å "lufte" alle tre selv om jeg er alene hjemme en dag/helg. Brukte dere vognen fra tidlig av? Måtte google, men ser ut som man ikke kan vende minsten mot seg, hvordan var det? Anonymkode: e02d8...be5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #7 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for tips😊 Vi bor utenfor byen, og bil er ikke noe problem, men barnehagen er i en slik avstand at jeg ønsker å kunne hente med vogn. Hund har vi også, så flott å "lufte" alle tre selv om jeg er alene hjemme en dag/helg. Brukte dere vognen fra tidlig av? Måtte google, men ser ut som man ikke kan vende minsten mot seg, hvordan var det? Anonymkode: e02d8...be5 Rettelse, kan se ut som at jeg fikk opp en annen vogn, og at vognen du nevner kan ha bagdel? Anonymkode: e02d8...be5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #8 Skrevet 31. oktober 2022 Eldste ville ikke sitte i vogn, så regna søskenvogn som bortkasta penger og kjøpte ståbrett i stedet. Dette holdt til første henting i barnehagen da eldste bestemte seg for å krabbe hjem og nekte å holde hånda…(langs en vei, midt i verste stikke-av-alder). kjøpte en bugaboo donkey brukt på finn til 4000(en del solbleiking og bar preg av bruk, ikke like fin som en del andre som lå ute, men fullt brukbar). Elska den! Endte med å bruke den som eneste vogn. Storebror syntes lenge vogn var fint når han satt ved siden av lillesøster. Solgte den videre da eldste mista helt interessen for å sitte der igjen, og gikk over til vogna etter eldste. Anonymkode: 96706...671
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #9 Skrevet 1. november 2022 Vi hadde Uppababy Vista, som kan gjøres om til søskenvogn. Den var ikke billig den heller, men det er i hvert fall også en å sjekke ut, både ny og på bruktmarkedet. Her endte det ofte med at eldste i handlekurven under, som er veldig stor og fin på den vogna, i stedet for at vi hadde adapter på den og brukte den som søskenvogn. Ikke at det er noe jeg anbefaler å satse på da. Jeg brukte også ofte enkeltvogn og bæretøy, men mine likte det. Anonymkode: 64a6f...455
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #10 Skrevet 1. november 2022 19 hours ago, AnonymBruker said: Takk for tips😊 Vi bor utenfor byen, og bil er ikke noe problem, men barnehagen er i en slik avstand at jeg ønsker å kunne hente med vogn. Hund har vi også, så flott å "lufte" alle tre selv om jeg er alene hjemme en dag/helg. Brukte dere vognen fra tidlig av? Måtte google, men ser ut som man ikke kan vende minsten mot seg, hvordan var det? Anonymkode: e02d8...be5 den vognen vi hadde (city select), kan man vende begge settene begge veiene. Begge frem, eller begge mot deg, eller de to mot hverandre. Anonymkode: 40761...ace 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #11 Skrevet 1. november 2022 19 hours ago, AnonymBruker said: Rettelse, kan se ut som at jeg fikk opp en annen vogn, og at vognen du nevner kan ha bagdel? Anonymkode: e02d8...be5 Ah, skjønner, nei jeg brukte ikke bagdelen til den vognen. Jeg sjekket nå, jeg skaffet den vognen når yngste var 5 mnd gammel, rett etter sommerferien. Og brukte da den sportsdelen med engang, den er ergonomisk. dette er en helt tilfeldig finn-annonse, men det er en slik vogn vi hadde - https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262965881 Anonymkode: 40761...ace
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #12 Skrevet 1. november 2022 Jeg ser forresten også noen i bhg som har eldsten i bæremeis, mens babyen er i vogn. Ikke noe for meg, hater bæremeis, men tydeligvis opptil flere som synes det er et ok alternativ Anonymkode: fdc38...7ce
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #13 Skrevet 1. november 2022 Vi tenkte vi ville se an behovet først, men vi har dobbel så stor avstand mellom barna (30 måneder). Vi kom fram til at vi klarte oss fint uten, med kombinasjonene minste i bæresele (elsket det!) og største i vogn, eller minste i vogn og største på søskenbrett eller sparkesykkel. (Med akkurat bugaboo fox kan man vel ikke bare bytte mellom bag og sittedel på et blunk, så denne løsningen ville uansett ikke fungere for dere om dere vil ha minsten i vogn til tider. Kjenner mange med god erfaring med Bugaboo Donkey, også det at den lett kan gjøres om til en (bred) enkeltvogn. Men enig i at de er dyre, ville lett brukt! Og husk at dere sannsynligvis kan selge den for en god pris igjen etterpå. Når minste blir stor nok til å sitte så ville jeg også tipse om at en del sykkelvogner kan gjøres om til "vanlige" barnevogner også. Anonymkode: 808dc...632
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #14 Skrevet 1. november 2022 Jeg har bare en baby, men har Uppababy Vista2. Vet at den kan gjøres om til søskenvogn ved å kjøpe adapter og en ekstra greie (?). Vi betalte ca. 10 000 for vår vogn på salg i fjor, det var med bagdel og sittedel. Så kan ikke se for meg at det blir 20 000 for å få til søskenvogn? Mulig man kan kjøpe deler av den på finn også? Er generelt fornøyd med vogna iallfall og vet den har mange mulige måter å ha 2 barn på. De er da ikke ved siden av hverandre men oppå hverandre da. Men får jo da fordel av mindre bred vogn Anonymkode: e6bcd...e26
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #15 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har bare en baby, men har Uppababy Vista2. Vet at den kan gjøres om til søskenvogn ved å kjøpe adapter og en ekstra greie (?). Vi betalte ca. 10 000 for vår vogn på salg i fjor, det var med bagdel og sittedel. Så kan ikke se for meg at det blir 20 000 for å få til søskenvogn? Mulig man kan kjøpe deler av den på finn også? Er generelt fornøyd med vogna iallfall og vet den har mange mulige måter å ha 2 barn på. De er da ikke ved siden av hverandre men oppå hverandre da. Men får jo da fordel av mindre bred vogn Anonymkode: e6bcd...e26 Vi kjøpte lower adapter til 249,-. Billig for å få søskenvogn så lenge man kan bruke bagdelen, hvertfall! Trur ekstra sittedel koster rundt 2500kr. Super fornøyd med vogna, men ikke prøvd som søskenvogn enda. Anonymkode: c57be...47a 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #16 Skrevet 1. november 2022 Vi har 15 mnd mellom våre. Kjøpte bugaboo donkey brukt på finn. Den har blitt brukt ganske mange timer kan du si. Bruker den fortsatt en del hvis vi går lange turer (barna er 2 og 3 år). Det jeg liker med den er jo det at den kan slås sammen til enkelvogn også, så kan brukes om du bare skal ha et av barna med deg også. Veldig fornøyd med kjøpet, og anbefales virkelig! Vi hadde aldri klart oss uten søskenvogn Anonymkode: a5fab...ed9 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #17 Skrevet 1. november 2022 Mine barn er det 20 måneder mellom og jeg hadde babyjogger City Select lux. Elsket den, for den er så enkel å gjøre om til enkelvogn og søskenvogn. Hadde også jump Seat på den, så brukte den leeenge. Anonymkode: eae1e...c06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå