AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #1 Skrevet 31. oktober 2022 Hvilke fordeler og ulemper er det? Jeg vil gjerne amme, men ser at det kan bli mye. Jeg blir bundet uansett hvor jeg er. Baby må være med på butikken, besøk, tur osv. Hvis jeg sover dårlig, så må jeg likevel amme, mannen kan jo ikke det. Har forsøkt å pumpe, men merker det er litt stress. Får det ikke helt til, og tiden jeg bruker på pumping kunne jeg heller brukt på noe annet. F.eks en etterlengtet dusj. Har derfor gitt MME noen få ganger. Har tatt meg en times tur alene, handlet på butikken og fått en halv natt med søvn uten amming (mannen har gitt flaske). Men jeg føler at det blir litt feil å gjøre det så lettvint med MME? Jeg kan jo amme og sliter ikke. Anonymkode: 4d4e1...471
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #2 Skrevet 31. oktober 2022 Du bestemmer Søvnmangel er ikke sunt, hvis erstatning gir deg muligheten til å få mer søvn så er du sannsynligvis en uthvilt og bedre mamma. Anonymkode: 327cc...e7c 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #3 Skrevet 31. oktober 2022 Bruk mme om du vil. Det er helt greit amming gjør jo at man slipper styr med flasker, men som du sier så blir man jo bundet til babyen hele tiden. Jordmor har sagt tydelig at det er helt opp til oss hvordan vi løser dette, det finnes ikke noe rett eller galt så lenge det funker for barnet og foreldrene. Mme vi har her er så god så man skal ikke ha dårlig samvittighet for å bruke enten helt eller delvis. Anonymkode: f18e4...0e7 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #4 Skrevet 31. oktober 2022 Hvorfor blir det feil? Mme er ikke gift Delamming gir nøyaktig de samme fordelene som fullamming. Antistoffene, som er det som er positivt ved morsmelk, blir mer konsentrert i melken når man ammer mindre, og barnet får derfor i seg like mye antistoffer selv om det får mindre melk enn ved fullamming. Jeg skulle ammet min eldste mindre. Jeg fikk fødselsdepresjon, og tror det kunne gått bedre med meg om jeg ikke ble så ufattelig låst og fanget som jeg ble av ammingen (unge som brukte 1,5-2 timer på hvert eneste måltid, og jeg gjorde ikke annet enn å sitte i sofaen og amme og amme og amme og amme og amme....). Pumping funket dårlig for meg, det kom lite melk, fikk maks 30-40 ml, og så var det bom stopp.. Minsten fullammet jeg, men det var fordi ammingen gikk så utrolig lett (!) at jeg ikke hadde behov for noe annet. Han fikk mme én gang, bare for å prøve om han tok flaske. Så lenge babyen din tåler mme, er det absolutt INGENTING i veien for å gi det. Mamming foran amming. Anonymkode: 473cb...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #5 Skrevet 31. oktober 2022 Det med at du ikke kan fra på butikken når du ammer, varer jo ikke lenge. Etter hvert finner du ut at baby et mett så og så lenge, eller sover så og så lenge til at du kan handle/lufte bikkja/dusje alene. Det er heller ikke galt å gi en flaske mme i ny og ne om du trenger noen timer sammenhengende søvn om natten eller skal ut på noe en kveld. Men ikke verd å gi opp vellykket amming av den grunn. Om det bare er en flaske av og til kan du kjøpe ferdigblandet kan på kartong, ikke stress med pumping.. evt pump opp et lite lager og ha i frysen, da kan du pumpe når det passer deg, mens du ser en film feks. Anonymkode: 6237d...9e8 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #6 Skrevet 31. oktober 2022 Vi fikk en hel annen hverdag av å delamme. Mannen min legger seg senere enn meg (han jobber enten mellomskift eller kveld), så må tar han første matingen etter jeg har lagt meg. Jeg får da sove sammenhengende fra når jeg legger meg til baby våkner for neste runde, og det er gjerne 4-5 timer. Jeg ammer så resten av natta. Det er så godt for min mentale helse å føle meg mer uthvilt. Mannen mater oftest med det jeg har pumpa gjennom dagen, men noen ganger mme hvis jeg ikke har hatt tid/fått ut nok. Anonymkode: 37cd4...6be 3
Lorieen Skrevet 31. oktober 2022 #7 Skrevet 31. oktober 2022 Du må gjøre det som føles riktig for deg. Men det er mye styr med MME, koking og sterilisering av flasker, korrekt oppmåling av pulver og vann osv. Amming, når det fungerer, er enkelt. Bare å slenge ut puppen uansett hvor du er. Jeg hadde (og har) valgt amming over MME med alle mine, men folk er forskjellige.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #8 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor blir det feil? Mme er ikke gift Delamming gir nøyaktig de samme fordelene som fullamming. Antistoffene, som er det som er positivt ved morsmelk, blir mer konsentrert i melken når man ammer mindre, og barnet får derfor i seg like mye antistoffer selv om det får mindre melk enn ved fullamming. Jeg skulle ammet min eldste mindre. Jeg fikk fødselsdepresjon, og tror det kunne gått bedre med meg om jeg ikke ble så ufattelig låst og fanget som jeg ble av ammingen (unge som brukte 1,5-2 timer på hvert eneste måltid, og jeg gjorde ikke annet enn å sitte i sofaen og amme og amme og amme og amme og amme....). Pumping funket dårlig for meg, det kom lite melk, fikk maks 30-40 ml, og så var det bom stopp.. Minsten fullammet jeg, men det var fordi ammingen gikk så utrolig lett (!) at jeg ikke hadde behov for noe annet. Han fikk mme én gang, bare for å prøve om han tok flaske. Så lenge babyen din tåler mme, er det absolutt INGENTING i veien for å gi det. Mamming foran amming. Anonymkode: 473cb...8d0 Samme her, av hensyn til min helse burde jeg kastet inn håndkleet myyye tidligere. Blir sint og suicidal av søvnmangel, hadde lyst til å gi bort babyen og drukne meg selv. Blir det flere barn her så kommer jeg til å ta det mye mer med ro angående amming og flasking. At babyen får mat er det som betyr noe, helst på en måte som ikke går grovt på bekostning av mor. Anonymkode: 327cc...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #9 Skrevet 31. oktober 2022 Lorieen skrev (4 minutter siden): Du må gjøre det som føles riktig for deg. Men det er mye styr med MME, koking og sterilisering av flasker, korrekt oppmåling av pulver og vann osv. Amming, når det fungerer, er enkelt. Bare å slenge ut puppen uansett hvor du er. Jeg hadde (og har) valgt amming over MME med alle mine, men folk er forskjellige. Nja, med flaskesterilisator er det faktisk ikke noe særlig styr. Oppmåling av pulver og vann er null stress, synes nå jeg. Med minsten var amming enkelt: med eldsten var det et helvete. Anonymkode: 473cb...8d0 1
Akuline Skrevet 31. oktober 2022 #10 Skrevet 31. oktober 2022 (endret) Feil sitering Endret 31. oktober 2022 av Akuline Feil sitering
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #11 Skrevet 31. oktober 2022 Gjør det som føles best for deg/dere. Jeg følte meg også helt fanget av ammingen, sov ikke, og ikke fikk jeg nok melk heller fordi hele opplegget var så stressende. Jeg ble nedstemt og gråt nesten hver gang jeg måtte amme. Nå pumper jeg innimellom, men det blir ikke nok til en hel flaske/et helt måltid, så vi sper på med MME. Mannen gir flaske så jeg får sove ut. Det viktigste er å finne et opplegg som fungerer for dere, sånn at ungen får mat og du har det bra❤️ Anonymkode: 36cb7...054 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #12 Skrevet 31. oktober 2022 Jeg delammer. Hadde valgt å bare amme hadde jeg hatt nok melk. Jeg syns det er styr med vasking av flasker, sterilisering og laging, og så må man kjøle ned melka, som tar litt tid. Gjerne samtidig som baby plutselig er kjempesulten og hylgriner 😂 I begynnelsen ammet jeg, pumpet og gav mme. Gjorde alt jeg kunne for å få opp produksjonen, men fikk den aldri helt opp. Det var noen tøffe uker. Gjør det som passer deg best. Det er pluss og minus med alt. Anonymkode: 79e01...71a
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #13 Skrevet 31. oktober 2022 Vær obs på at delamming kan være begynnelsen på slutten for ammingen. Fordeler med MM: inneholder hormoner som gjør baby døsig. Anonymkode: 9cd01...933
Anononyma Skrevet 31. oktober 2022 #14 Skrevet 31. oktober 2022 Jeg synes det er kjekt å fullamme fordi maten alltid er tilgjengelig og klar når baby vil ha. Jeg tar med meg baby rundtomkring og synes det går greit. Pumpet den ene gangen jeg måtte noe som ikke var baby-vennlig. ufordelen er jo nettopp det å planlegge med pumping og styr hvis jeg ikke kan ha med baby.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #15 Skrevet 31. oktober 2022 Gjør som du vil og føler for Jeg ammet førstemann i ett år og skal ALDRI ha noe baby i nærheten av puppen igjen. Det var et rent helvete fra start til slutt, absolutt ingen kos eller lettvindthet ved det. Nada. Hatet hvert sekund, og mislikte babyen som krevde det av meg 😛 Venter nr 2 nå og det blir flaske fra første sekund. Vil nok prøve å pumpe litt i starten, men erfaring fra sist tilsier at det ikke vil vare så veldig lenge (produksjonen vil nok falle raskt). Anonymkode: 0ab2e...9d5 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #16 Skrevet 31. oktober 2022 Lorieen skrev (8 timer siden): Du må gjøre det som føles riktig for deg. Men det er mye styr med MME, koking og sterilisering av flasker, korrekt oppmåling av pulver og vann osv. Amming, når det fungerer, er enkelt. Bare å slenge ut puppen uansett hvor du er. Jeg hadde (og har) valgt amming over MME med alle mine, men folk er forskjellige. Jeg hørte at det var så styr med flaske hele tiden, men når jeg stod der selv, var det superenkelt. Man får både rutine og teknikk på det. Kvarter hver kveld, for å sterilisere, måle og lage alt til døgnet etter slik som det anbefales på Helsenorge: fungerer gull. Syns amming var helvete i forhold. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nja, med flaskesterilisator er det faktisk ikke noe særlig styr. Oppmåling av pulver og vann er null stress, synes nå jeg. Med minsten var amming enkelt: med eldsten var det et helvete. Anonymkode: 473cb...8d0 Syns også oppmåling av pulver og vann er null stress. Det går kjemperaskt! Anonymkode: ed13b...958 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #17 Skrevet 1. november 2022 Det er jo ikke lett å lage mme over alt, om du er på et kjøpesenter, på tur osv. Da må du evt alltid ha med termos med kokt varmt vann og en med kokt kaldt vann. Må alltid ha det i bakhodet, og også flere rene flasker. Er jo lettvint å bare kunne «slenge ut puppen» og amme hvor som helst, når som helst. Kan jo strengt tatt stå oppreist å amme. Og det er mange fordeler med amming, det vet du nok godt om selv.. men tenk bare på antall timer med hud-til-hud kontakt du får «gratis»! Som har en hel liste med fordeler! Anbefaler å prøve delamming de dagene det blir for mye for deg. Det gjorde jeg, om jeg trengte å sove noen timer eller slappe av helt uten baby. Det reddet de tøffeste periodene for meg. Så kan du heller ta et valg etter hvert om du vil tilbake til fullamming, fortsette med delamming eller gi opp ammingen helt. Anonymkode: 6237d...9e8
yeti92 Skrevet 1. november 2022 #18 Skrevet 1. november 2022 Jeg ammer, gir morsmelk på flaske og MME. For meg og vår baby er det absolutt ikke «bare til å slenge ut puppen» som mange sier. Baby blir frustrert og plaget (refluks, kroppsvondt, langsom utdrivning, dårlig sugetak, blir ikke mett osv) og på dagtid er amming sjeldent en koselig og lettvint stund. Ammingen på natt går mye bedre ☺️ Det fungerer MYE bedre for oss å ha med flaske når vi er ute og farter. Baby får en roligere omgivelse rundt måltidet og svelger mindre luft. Vasking og sterilisering av flasker går kjapt når man blir vant til det, og tar man litt og litt gjennom dagen er det gjort på et blunk. Dersom man bruker doseringsboks til MME og har termoser klare går det etter min mening veldig raskt å tilberede et måltid. Jeg sliter med pumping og får ikke ut så mye. Har lite melk i utgangspunktet, men får ut enda mindre med pumping. Pumper 2-4 ganger for å få nok til et måltid. Så jeg pumper cirka det antallet flasker baby får med MME i døgnet for å opprettholde produksjonen, men det er ikke aktuelt å pumpe noe mer enn det. Baby legger bedre på seg med MME’en hun får (har hatt langsom vektoppgang), så jeg gir gladelig de 2-4 flaskene med MME i døgnet for at vi alle skal trives bedre! 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #19 Skrevet 1. november 2022 yeti92 skrev (32 minutter siden): Jeg ammer, gir morsmelk på flaske og MME. For meg og vår baby er det absolutt ikke «bare til å slenge ut puppen» som mange sier. Baby blir frustrert og plaget (refluks, kroppsvondt, langsom utdrivning, dårlig sugetak, blir ikke mett osv) og på dagtid er amming sjeldent en koselig og lettvint stund. Ammingen på natt går mye bedre ☺️ Det fungerer MYE bedre for oss å ha med flaske når vi er ute og farter. Baby får en roligere omgivelse rundt måltidet og svelger mindre luft. Vasking og sterilisering av flasker går kjapt når man blir vant til det, og tar man litt og litt gjennom dagen er det gjort på et blunk. Dersom man bruker doseringsboks til MME og har termoser klare går det etter min mening veldig raskt å tilberede et måltid. Jeg sliter med pumping og får ikke ut så mye. Har lite melk i utgangspunktet, men får ut enda mindre med pumping. Pumper 2-4 ganger for å få nok til et måltid. Så jeg pumper cirka det antallet flasker baby får med MME i døgnet for å opprettholde produksjonen, men det er ikke aktuelt å pumpe noe mer enn det. Baby legger bedre på seg med MME’en hun får (har hatt langsom vektoppgang), så jeg gir gladelig de 2-4 flaskene med MME i døgnet for at vi alle skal trives bedre! Det er et godt poeng. Ikke alle babyer er så lette å amme faktisk. Anonymkode: 327cc...e7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå