Gå til innhold

Å få barn er å risikere sexlivet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er så få åpne om det, hvorfor advares ikke folk om dette? Noen er heldige og får tilbake et godt sexliv, men jeg vil påstå at for majoriteten blir det dårligere. For noen blir det mye dårligere og for enkelte betyr det slutten.

Hvis man ytrer bekymring rundt det på forhånd så får man typisk bortforklaringer eller kommentarer som "det går greit med de fleste", "hvorfor er du så opptatt av sex, det er jo ikke så viktig".

Først må hun tåle at han ikke tenner på henne lenger. Hun er ikke lenger et seksuelt vesen, men gravid og totalt seksuelt uinteressant. Kanskje synes han hun er blitt feit eller han friker ut fordi det er et foster inni der. Selv har er hun sliten og har ikke lyst, eller tvert om har økt lyst men får ikke innpass. Kanskje er han utro for det er så synd på han og da må han jo få kose seg litt på si.

Så blir hun mor, da ødelegges kropp og underliv, og samleiet blir aldri det samme. Og fortsatt seksuelt uinteressant, finnes noe mer avtennende enn det moderlige? Menn vil bare ha det unge og yppige. Da er han også fort utro, for det er så innmari synd på han som må ligge med ei med skadet og slapp skjede. Det er selvfølgelig egentlig mer synd på henne som er ødelagt, men siden alle vet at kvinner egentlig ikke liker eller nyter sex så er det ingen som bryr seg om henne. 

Småbarnsåra med våkenetter og styr, kanskje har hun ikke greid å få av svangerskapskiloene. Hun har ikke lyst, han har ikke lyst på henne (men på andre). Noen kvinner får aldri lysta tilbake i det hele tatt.

Dette er veldig vanlig, i alle noen av elementene. Hvorfor advares ikke folk mer? Hvorfor får de ikke vite at om man er glad i sex så er det jævla dumt å få barn? Man burde aldri få barn før man er inneforstått med at det kan innebære å ofre sexlivet, og heller ta det som en bonus hvis det blir ok med tiden. 

Anonymkode: 77a2e...c9e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mange av punktene er det jo ikke det å få barn som er problemet, men hvem man får barn med, tydeligvis.

Min samboer mistet hvert fall ikke lysten på meg under eller etter graviditeten, og jeg har ikke hørt en eneste venninne eller kamerat klage på dette heller.

Tenker det kan ha noe med hva slags type menn man får barn med, modenhet og sånt.

Kropp og underliv er heller ikke ødelagt etter fødsel, i de fleste tilfeller, og sexlivet vil gå tilbake til normalt. Eller så vil det forandre seg, men ikke nødvendigvis til noe dårligere enn man hadde fra før.

Kropper og utseende vil forandre seg i løpet av et langt samliv, graviditet eller ei, og de fleste vil jo fortsatt tenne på partneren sin. Unntaket er kanskje ekstreme forandringer og svært dårlig helse, men noe så kortvarig som et svangerskap og kiloene etter det, er nok ikke en stor faktor for mange.

Anonymkode: deecf...f18

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Men det stemmer jo ikke helt da. 

I mitt tilfelle så ble jeg mer seksuell og fikk mye mer lyst i tiden etter jeg fikk barn. Ikke rett etter vel å merke, men 1-2 år etterpå. Var da jeg ønsket å utforske mer, lære nye ting jeg aldri hadde hørt om. 

Vet at ikke alle damer er slik, men du kan ikke si at barna er roten til alt vondt for å si det slik. 
Mener det er like mye mannens feil. Han må ta mer tak han å. Er mye sexlyst i at mannen ordner opp hjemme (matlaging, rydding og vasking osv).

Anonymkode: da09b...64f

• Liker 3
Skrevet

Hvis det hadde vært sånn som du beskriver så hadde alle vært enebarn. Ingen damer hadde heller fått en ny partner etter at de hadde fått barn.

Dessuten kan jeg informere deg om at da jeg var gravid så fikk jeg interesse fra menn jeg ikke har fått det fra ellers.

Noe sier meg at du aldri har vært gravid.

Anonymkode: 7ad2d...cf8

• Liker 1
Skrevet

Kjenner jeg mister lysten av de holdningene der.. 
"ødelagt underliv".. Jeg hadde sex tre uker etter fødsel og er like stram etter 3 barn. 
Alt dette du nevner kommer helt an på. Det er ikke sånn at det å få barn ødelegger sexlivet. Men man får litt mindre ork, lyst og tid en periode. Det går seg til 

Anonymkode: 58a45...25d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det hadde vært sånn som du beskriver så hadde alle vært enebarn. Ingen damer hadde heller fått en ny partner etter at de hadde fått barn.

Dessuten kan jeg informere deg om at da jeg var gravid så fikk jeg interesse fra menn jeg ikke har fått det fra ellers.

Noe sier meg at du aldri har vært gravid.

Anonymkode: 7ad2d...cf8

Dårligste argumentet. Det koster da ikke de fleste mye innsats å unnfange et barn til. Selv om sexlivet suger så skal det bare ett veltimet samleie til så vips har man neste på vei. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjenner jeg mister lysten av de holdningene der.. 
"ødelagt underliv".. Jeg hadde sex tre uker etter fødsel og er like stram etter 3 barn. 
Alt dette du nevner kommer helt an på. Det er ikke sånn at det å få barn ødelegger sexlivet. Men man får litt mindre ork, lyst og tid en periode. Det går seg til 

Anonymkode: 58a45...25d

Ja, det er jævla fint og flott for deg, men det er veldig mange som ikke er like stramme og tighte etter å ha født. Og ja, noen blir irreversibelt ødelagte. Du fatter vel at din erfaring er av de sjeldne?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I mange av punktene er det jo ikke det å få barn som er problemet, men hvem man får barn med, tydeligvis.

Min samboer mistet hvert fall ikke lysten på meg under eller etter graviditeten, og jeg har ikke hørt en eneste venninne eller kamerat klage på dette heller.

Tenker det kan ha noe med hva slags type menn man får barn med, modenhet og sånt.

Kropp og underliv er heller ikke ødelagt etter fødsel, i de fleste tilfeller, og sexlivet vil gå tilbake til normalt. Eller så vil det forandre seg, men ikke nødvendigvis til noe dårligere enn man hadde fra før.

Kropper og utseende vil forandre seg i løpet av et langt samliv, graviditet eller ei, og de fleste vil jo fortsatt tenne på partneren sin. Unntaket er kanskje ekstreme forandringer og svært dårlig helse, men noe så kortvarig som et svangerskap og kiloene etter det, er nok ikke en stor faktor for mange.

Kan man forutsi hvilke menn som ikke er sånn? Nei. Man kan ikke forutsi hvem som vil være utro så snart det butter litt imot i parforholdet og hvem som ikke gjør sånt.

Uansett, poenget var at man RISIKERER at sexlivet blir ødelagt. Det alternativet er en del av muligetsrommet. Men INGEN snakker om det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er jævla fint og flott for deg, men det er veldig mange som ikke er like stramme og tighte etter å ha født. Og ja, noen blir irreversibelt ødelagte. Du fatter vel at din erfaring er av de sjeldne?

Nå tuller du fælt. Det er de som får sexlivet ødelagt som er av de sjeldne. 

Anonymkode: 172b3...cbd

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du fatter vel at din erfaring er av de sjeldne?

Har du tall på det?

Underlivet mitt er akkurat det samme som før fødsler. Ingen av mine venninner med barn har skadet sine underliv heller.

Det som ofte påvirker sexlivet pga barn, er ikke fødslene, men at livet forandrer seg, prioriteringer forandrer seg.

Jeg tør å påstå at 9 av 10 kvinner ville valgt barn på nytt over å ha akkurat samme sexliv som før man fikk barn.

For særdeles mange er det ikke veldig viktig at sexlivet er likt hele livet. Mange ting i livet som er veldig mye mer viktig.

Anonymkode: 3994f...e91

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei, de som blir ødelagt for alltid er de sjeldne.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kan man forutsi hvilke menn som ikke er sånn? Nei. Man kan ikke forutsi hvem som vil være utro så snart det butter litt imot i parforholdet og hvem som ikke gjør sånt.

Uansett, poenget var at man RISIKERER at sexlivet blir ødelagt. Det alternativet er en del av muligetsrommet. Men INGEN snakker om det. 

Klart man ikke kan være helt sikker på sånt, men det tilhører vel sjeldenhetene at en mann mister all lyst på dama for alltid fordi hun er gravid.

Man kan selvsagt risikere det, men det er altså sjeldent. Vi risikerer livet hver dag vi lever, all den tid du kan bli påkjørt av det ene eller det andre, men vi fortsetter da likevel.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Å bli ødelagt nedentil er hva som er unntakene. De fleste av oss blir helt ok nedentil etter fødsel. Vi er skapt til å føde. 

Om skrekkhistorier var det vanlige ville keisersnitt ha blitt standard. Som  hos den kurasen  som ikke lenger er i stand til å føde normalt på grunn av at de er avlet til å få for store kalver. 

Anonymkode: 2ed7b...be9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å bli ødelagt nedentil er hva som er unntakene. De fleste av oss blir helt ok nedentil etter fødsel. Vi er skapt til å føde. 

Om skrekkhistorier var det vanlige ville keisersnitt ha blitt standard. Som  hos den kurasen  som ikke lenger er i stand til å føde normalt på grunn av at de er avlet til å få for store kalver. 

De fleste blir slakkere der nede etter fødsel og mange blir klippet. Det skjer noe med de fleste underliv som har født vaginalt. Det sier jo fagpersoner også. Mange blir sydd igjen og noen blir aldri som før. 

Anonymkode: 01041...30a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Some guy
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er så få åpne om det, hvorfor advares ikke folk om dette? Noen er heldige og får tilbake et godt sexliv, men jeg vil påstå at for majoriteten blir det dårligere. For noen blir det mye dårligere og for enkelte betyr det slutten.

Hvis man ytrer bekymring rundt det på forhånd så får man typisk bortforklaringer eller kommentarer som "det går greit med de fleste", "hvorfor er du så opptatt av sex, det er jo ikke så viktig".

Først må hun tåle at han ikke tenner på henne lenger. Hun er ikke lenger et seksuelt vesen, men gravid og totalt seksuelt uinteressant. Kanskje synes han hun er blitt feit eller han friker ut fordi det er et foster inni der. Selv har er hun sliten og har ikke lyst, eller tvert om har økt lyst men får ikke innpass. Kanskje er han utro for det er så synd på han og da må han jo få kose seg litt på si.

Så blir hun mor, da ødelegges kropp og underliv, og samleiet blir aldri det samme. Og fortsatt seksuelt uinteressant, finnes noe mer avtennende enn det moderlige? Menn vil bare ha det unge og yppige. Da er han også fort utro, for det er så innmari synd på han som må ligge med ei med skadet og slapp skjede. Det er selvfølgelig egentlig mer synd på henne som er ødelagt, men siden alle vet at kvinner egentlig ikke liker eller nyter sex så er det ingen som bryr seg om henne. 

Småbarnsåra med våkenetter og styr, kanskje har hun ikke greid å få av svangerskapskiloene. Hun har ikke lyst, han har ikke lyst på henne (men på andre). Noen kvinner får aldri lysta tilbake i det hele tatt.

Dette er veldig vanlig, i alle noen av elementene. Hvorfor advares ikke folk mer? Hvorfor får de ikke vite at om man er glad i sex så er det jævla dumt å få barn? Man burde aldri få barn før man er inneforstått med at det kan innebære å ofre sexlivet, og heller ta det som en bonus hvis det blir ok med tiden. 

Hvis toppen av lykke og livets mening er å ha extravagant sexliv, så forstår jeg at barn setter en demper på sånt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste blir slakkere der nede etter fødsel og mange blir klippet. Det skjer noe med de fleste underliv som har født vaginalt. Det sier jo fagpersoner også. Mange blir sydd igjen og noen blir aldri som før. 

Anonymkode: 01041...30a

Noen blir også trangere, noen blir mer følsomme, og de aller aller fleste fungerer helt fint seksuelt etter fødsel. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, snakker du med fysioterapeut med kompetanse på denne delen av kroppen så får du høre at den er ganske dårlig skapt, i grunnen. Derfor får så mange urinlekkasje og problemer. Det er en enorm belastning på en dårlig designet muskel.

Keisersnitt er langt på vei vanlig i land hvor man får velge forløsningsmetode selv.

Skrevet

Så ligger jeg her da. Og leser innlegget ditt. Ved siden av meg ligger mitt nyfødte barn og sover. Jeg kjenner på en sånn inderlig kjærlighet til den lille, jeg føler meg nesten forelska. Jeg må holde, kose, prate, amme og være nær baby hele tiden. Jeg kan bare prate for meg selv. Men, alt dritt som følger med svangerskap og fødsel ER verdt det. Jeg fikk invalidiserende bekkenløsning og utmattelse i svangerskapet. Kunne ikke gå på slutten. Jeg la på meg 30 kg. Jeg revnet og jeg hadde en tøff fødsel. Jeg og mannen har ikke hatt sex på evigheter. Og det kommer ikke til å skje med det første. Men, på tross av alle tårer, alle vondter og at forholdet til meg og mannen er totalt tilsidesatt for en periode, så ER det verdt det. Jeg elsker den lille gutten min høyere enn livet selv. 

Anonymkode: 21b66...a74

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror du tar feil. Majoriteten får tilbake et godt sexliv, for noen blir det dårligere. For noen svært få blir det mye dårligere og for sjeldne tilfeller betyr det slutten. Det er vanlig med litt demping de første årene, kanskje mest pga underskudd på søvn, men det er nok like vanlig at det er nettopp sex som får småbarnsforeldre helskinnet gjennom denne tøffe perioden. Men når det er sagt burde det nok vært mer åpenhet rundt kvinners muligheter om uhellet først skulle være ute. Man burde ikke trenge å godta så store begrensninger og kanskje smerter.

Anonymkode: ad390...8f6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, de som blir ødelagt for alltid er de sjeldne.

Finnes ingen god statistikk over dette. Kun over de mest alvorlige riftene,  hvorav en betydelig andel får varige men. 

Men man kan få ræva sexliv uten å ha revnet så mye.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...