AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #1 Del Skrevet 31. oktober 2022 Hvordan kan jeg slutte å være så destruktiv mot meg selv? Kan sitte i timesvis og tenke på ting jeg ikke får til i livet, vurdere å sabotere for meg selv, tenke at alle andre er bedre enn meg, og nå begynner det å gå utover dagliglivet mitt. Komplimenter og gode kommentarer fra de jeg kjenner hjelper ingenting. Det føles som tomme ord som går inn og rett ut igjen. Snakke med psykolog hjelper ikke. Hatt det sånn i noen år nå, men nå kjennes det ille ut Anonymkode: bdc5a...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvorfor? Skrevet 1. november 2022 #2 Del Skrevet 1. november 2022 Dette høres veldig krevende og slitsomt ut. ❤️ Kan det hjelpe litt å skrive ned de vonde tankene i en dagbok, så kan du kanskje klare å slippe litt taket i dem? Du skriver at det ikke hjelper å snakke med psykolog. Går du til psykolog nå, eller er det lenge siden du prøvde det? Kan du eventuelt snakke med psykologen din om at du synes det er lite hjelp i timene, så kan dere prøve noe annet i stedet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #3 Del Skrevet 1. november 2022 Jeg har slitt sånn med dette i alle år selv! Det eneste som har hjulpet meg litt er å prøve å «legge bort» tankene. Kommer det en dritt tanke, må du styre unna og for eksempel fokusere på hvordan rommet rundt deg ser ut eller hvor skittent gulvet du står på er, hvor mange tyggiser som ligger most på bakken osv. Du må trene hjernen din til å tenke riktig vei. Du må for eksempel si til deg selv at «shit nå var jeg flink», «oi idag ser jeg utrolig bra ut». Det er veldig vanskelig, og det tar tid. Føles teit i starten, men er ekstremt viktig. Anonymkode: bf753...5be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Del Skrevet 2. november 2022 Det er slitsomt å ha det sånn. Mine råd er: 1. slutt å tenke positivt. Ikke prøv å snu tankene eller erstatte de med noe annet. 2. Øv deg på å bare la tankene fly forbi. Legg merke til dem og anerkjenn dem som tanker. Si for eksempel «Åja der var den tanken om at jeg ikke klarte noe igjen», og så fortsetter du med det du egentlig skulle gjøre. 3. Sett av et grubletidspunkt, der du kan grave deg ned i tankene dine, men ingen grubling utenom og kun i maks 15 minutter. Støtter også det @Hvorfor? skriver om å snakke med psykologen om det og eventuelt bytte metode. Personlig synes jeg tradisjonell kognitiv terapi er tidkrevende og meningsløst. Anonymkode: 7bde5...66c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Del Skrevet 2. november 2022 Kognitiv terapi og meditasjon er to veldig viktige verktøy. Dvs være mer bevisst på hva du fokuserer/tenker på, og la fokuset gå over på noe som gir bedre tanker. F.eks hvis du tenker på det du anser som dine dårlige kvaliteter, så vil du bare mate underbevisstheten din med negativitet. Hvis du heller begynner å tenke på det som er dine gode kvaliteter, så vil det motsatte skje. Nå er dette mye jobb, og mange vil tenke "men jeg har ikke noen gode kvaliteter". Det er tull, alle har gode kvaliteter, men man har viklet seg inn i et negativt tankemønster og dermed ikke ser klart. Gode kvaliteter kan være alt fra egenskaper som "snill, omtenksom, morsom, inkluderende", osv. Men det kan også være prestasjoner, og noe man er eller har vært flink til. Alt fra matlaging til å ta bilder, håndarbeid, eller hva som helst. Alle har noe. Jo mer vi fokuserer på det som er bra, jo bedre blir følelsene våre. For følelser er avlet av tanker, og jo mer vi nærer positivt fokus, jo bedre blir det inni oss. Meditasjon/fokus på pust hjelper oss å være til stede. Her og nå. Det hjelper oss å stilne tanker og kaos, og få mer ro. Om så bare klarer å oppnå denne roen 5 minutter hver dag, så er det en veldig god start. For meg hjelper det også å være mye i naturen og med dyr. Det balanserer veldig. Husk at det er helt vanlig med tanker som flyter rundt når man gjør slik øvelser. Det gjør ingenting, bare la de komme, observer, men fortsett å ha fokus på pust og avspenning. For meg hjelper det å visualisere hvis jeg blir for urolig. F.eks visualisere at jeg ligger på ei strand og hører bølgeskvulp, e.l. Hva som helst som føles avslappende. Jeg liker også å fokusere på hva som er positivt i livet mitt/har vært positivt med dagen så mye som mulig. Alt fra at jeg har et hjem, mat på bordet, hyggelige naboer, osv. Nå tar det tid å få slike endringer til å manifistere seg positivt i kroppen og følelsene, men dette er veldig gode verktøy man kan bruke i det daglige. Anonymkode: b3962...bc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #6 Del Skrevet 2. november 2022 Øve, øve og øve på teknikker du får av psykiater/psykolog. Ta i mot medisiner hvis du får tilbud om det. Anonymkode: 58137...638 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå