AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #1 Del Skrevet 31. oktober 2022 Jeg er student på siste året og samboer er i fast jobb med inntekt over gjennomsnittet. Vi får ikke boliglån pga min lave inntekt (ca 100k i året) og har blitt fortalt at han kunne fått boliglån alene. Greia var visst at de så på utgifter vs inntekter for 2 personer, også tar de jo ikke med studiestøtte i beregningen så på papiret ser det jo ut som at jeg ikke har noe å leve for... Noen som har vært borti lignende eller har klart å fått boliglån som student med lav inntekt? Anonymkode: 47b1b...503 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #2 Del Skrevet 31. oktober 2022 Hvordan skal låneutgiftene finansieres, da? Studielån regnes vel ikke som en tilstrekkelig stor og varig inntekt til at det kan sikkert nok finansiere et lån? Anonymkode: 1f009...36f 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #3 Del Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan skal låneutgiftene finansieres, da? Studielån regnes vel ikke som en tilstrekkelig stor og varig inntekt til at det kan sikkert nok finansiere et lån? Anonymkode: 1f009...36f Poenget er at han kunne fått boliglån alene, men vi får ikke sammen selv om den samlede inntekten er høyere. Utgiftene er jo de samme. ts Anonymkode: 47b1b...503 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #4 Del Skrevet 31. oktober 2022 Vi fikk boliglån da vi var studenter for en del år siden med begrunnelse at det var sannsynlig at vi fikk gode jobber når vi ble ferdige. Det var altså ikke uvesentlig hvilken utdannelse vi tok. Og vi fikk lån av vår lokale sparebank der vi kjente han som ga oss lånet. Men det er jo mulig de har strammet inn reglene nå. Anonymkode: 094ec...d57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #5 Del Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi fikk boliglån da vi var studenter for en del år siden med begrunnelse at det var sannsynlig at vi fikk gode jobber når vi ble ferdige. Det var altså ikke uvesentlig hvilken utdannelse vi tok. Og vi fikk lån av vår lokale sparebank der vi kjente han som ga oss lånet. Men det er jo mulig de har strammet inn reglene nå. Anonymkode: 094ec...d57 Ja, for jeg har relativ sikker jobb og inntekt når jeg er ferdig da jeg tar lærerutdanning, men virker ikke som de tar det i betraktning nei... Anonymkode: 47b1b...503 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #6 Del Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Poenget er at han kunne fått boliglån alene, men vi får ikke sammen selv om den samlede inntekten er høyere. Utgiftene er jo de samme. ts Anonymkode: 47b1b...503 Nei det er ikke det samme. Skal han stå for boliglånet alene så kan de regne på utgifter for 1 person. Om han velger å la deg bo der er opp til han. Om du skal stå på lånet så vil utgiftene for en ekstra voksen som må med i lånesaken bli mye høyere, mye høyere enn 100 000 kr. Og studielån er ikke inntekt, man lever ved å finansiere det via lån. Anonymkode: 4f177...8e6 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #7 Del Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, for jeg har relativ sikker jobb og inntekt når jeg er ferdig da jeg tar lærerutdanning, men virker ikke som de tar det i betraktning nei... Anonymkode: 47b1b...503 Nei det taes ikke med i betraktningen så lenge du ikke har en signert kontrakt. Mvh finansrådgiver Anonymkode: 4f177...8e6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 31. oktober 2022 #8 Del Skrevet 31. oktober 2022 (endret) Vi fikk boliglån mens kona hadde fast jobb og jeg var student - men det var i 2014 og jeg hadde relativt høy inntekt til å være fulltidsstudent. Hadde ikke studielån da fordi jeg bodde i hybel hos foreldrene mine. Endret 31. oktober 2022 av Reign Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 31. oktober 2022 #9 Del Skrevet 31. oktober 2022 De ser på antall personer og samlet inntekt. Det er ganske så naturlig. Om han alene har 500 000,- i årsinntekt, så blir lånesøknad behandlet med tanke på ett sifo-budsjett på en person. Om dere sammen har 600 000,- tilsammen i årsinntekt, så beregnes betjeningsevnen ut fra ett budsjett på 2 personer, som er omtrent det dobbelte. Studiestøtte er lån, så nei, de ser selvfølgelig ikke på ett lån som inntekt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #10 Del Skrevet 31. oktober 2022 Reign skrev (Akkurat nå): Vi fikk boliglån mens kona hadde fast jobb og jeg var student - men det var i 2014 og jeg hadde relativt høy inntekt til å være fulltidsstudent. Hadde ikke studielån da fordi jeg bodde i hybel hos foreldrene mine. Går ikke an å sammenligne lån i 2014 med dagens situasjon. Utlånsforeskriften kom i 2015 og har i ettertid blitt strammet inn opp til flere ganger. Anonymkode: 4f177...8e6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #11 Del Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, for jeg har relativ sikker jobb og inntekt når jeg er ferdig da jeg tar lærerutdanning, men virker ikke som de tar det i betraktning nei... Anonymkode: 47b1b...503 Håer du da ikke bor i en av de «store» byene, der er ikke lærerutdanning veien til en sikker jobb og inntekt. Da snakker man vikarstillinger og usikker inntekt i lang tid, med mindre man bytter yrke. Anonymkode: f38e1...9d6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #12 Del Skrevet 31. oktober 2022 Vi får ikke lån med en samlet inntekt på 800'. Vi har kun forsøkt en bank, men er det vits å høre med noen andre eller tenker dere også at det er rimelig å ikke få boliglån basert på den inntekten? Er det evt mulig å kjøpe boligen sammen, men at kun han har lån da? Siden er jeg som har mest egenkapital. Også "deler" vi lånet etterhvert? Og ja, jeg skjønner jo selvfølgelig at studiestøtte ikke kan regnes som inntekt, og det har jeg heller ikke gjort da jeg ga tallene til banken. Bare påpeker at jeg som student ikke lever av 100k, men ca 230k, og det har jo ganske mye å si i forhold til utgifter. Det er jo åpenbart flere studenter som har fått til å få boliglån, derfor jeg lurer på hvordan de har fått det til siden vi ikke får det til. ts Anonymkode: 47b1b...503 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 31. oktober 2022 #13 Del Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi fikk boliglån da vi var studenter for en del år siden med begrunnelse at det var sannsynlig at vi fikk gode jobber når vi ble ferdige. Det var altså ikke uvesentlig hvilken utdannelse vi tok. Og vi fikk lån av vår lokale sparebank der vi kjente han som ga oss lånet. Men det er jo mulig de har strammet inn reglene nå. Anonymkode: 094ec...d57 Forskriftene ble strammet kraftig inn i 2017. Reign skrev (1 minutt siden): Vi fikk boliglån mens kona hadde fast jobb og jeg var student - men det var i 2014 og jeg hadde relativt høy inntekt til å være fulltidsstudent. Hadde ikke studielån da fordi jeg bodde i hybel hos foreldrene mine. Hva dere fikk i lån før det kom krav om fast inntekt og maks 5x inntekt er fullstendig irrelevant. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #14 Del Skrevet 31. oktober 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Vi får ikke lån med en samlet inntekt på 800'. Vi har kun forsøkt en bank, men er det vits å høre med noen andre eller tenker dere også at det er rimelig å ikke få boliglån basert på den inntekten? Er det evt mulig å kjøpe boligen sammen, men at kun han har lån da? Siden er jeg som har mest egenkapital. Også "deler" vi lånet etterhvert? Og ja, jeg skjønner jo selvfølgelig at studiestøtte ikke kan regnes som inntekt, og det har jeg heller ikke gjort da jeg ga tallene til banken. Bare påpeker at jeg som student ikke lever av 100k, men ca 230k, og det har jo ganske mye å si i forhold til utgifter. Det er jo åpenbart flere studenter som har fått til å få boliglån, derfor jeg lurer på hvordan de har fått det til siden vi ikke får det til. ts Anonymkode: 47b1b...503 Hvor mye er det dere ønsker å låne da? Det er jo relevant. Og hvor mye har du i egenkapital? Anonymkode: 33014...363 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 31. oktober 2022 #15 Del Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi får ikke lån med en samlet inntekt på 800'. Vi har kun forsøkt en bank, men er det vits å høre med noen andre eller tenker dere også at det er rimelig å ikke få boliglån basert på den inntekten? Er det evt mulig å kjøpe boligen sammen, men at kun han har lån da? Siden er jeg som har mest egenkapital. Også "deler" vi lånet etterhvert? Og ja, jeg skjønner jo selvfølgelig at studiestøtte ikke kan regnes som inntekt, og det har jeg heller ikke gjort da jeg ga tallene til banken. Bare påpeker at jeg som student ikke lever av 100k, men ca 230k, og det har jo ganske mye å si i forhold til utgifter. Det er jo åpenbart flere studenter som har fått til å få boliglån, derfor jeg lurer på hvordan de har fått det til siden vi ikke får det til. ts Anonymkode: 47b1b...503 Du lever av 100 000 inntekt, og 130 000 i lån. Din betjeningsevne blir regnet ut fra din inntekt og din gjeld. Du kan ha en samlet gjeld max 5x inntekt, som vil si at du ikke kan ha gjeld på mer enn 500 000,-, inkludert studielån og kredittgrenser. Det er absolutt mulig få lån på den samlede inntekten da. Så lenge lånet er i riktig størrelse, og dere har nok egenkapital. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #16 Del Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi får ikke lån med en samlet inntekt på 800'. Vi har kun forsøkt en bank, men er det vits å høre med noen andre eller tenker dere også at det er rimelig å ikke få boliglån basert på den inntekten? Er det evt mulig å kjøpe boligen sammen, men at kun han har lån da? Siden er jeg som har mest egenkapital. Også "deler" vi lånet etterhvert? Og ja, jeg skjønner jo selvfølgelig at studiestøtte ikke kan regnes som inntekt, og det har jeg heller ikke gjort da jeg ga tallene til banken. Bare påpeker at jeg som student ikke lever av 100k, men ca 230k, og det har jo ganske mye å si i forhold til utgifter. Det er jo åpenbart flere studenter som har fått til å få boliglån, derfor jeg lurer på hvordan de har fått det til siden vi ikke får det til. ts Anonymkode: 47b1b...503 Ja, høre med flere banker og gjerne ulike filer og. I byen min er det kjent sak at en bestemt bank fill ikkje gir til student. Så mange bruker banken i heim kommunen eventuelt andere banker. Anonymkode: c9689...98b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #17 Del Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er student på siste året og samboer er i fast jobb med inntekt over gjennomsnittet. Vi får ikke boliglån pga min lave inntekt (ca 100k i året) og har blitt fortalt at han kunne fått boliglån alene. Greia var visst at de så på utgifter vs inntekter for 2 personer, også tar de jo ikke med studiestøtte i beregningen så på papiret ser det jo ut som at jeg ikke har noe å leve for... Noen som har vært borti lignende eller har klart å fått boliglån som student med lav inntekt? Anonymkode: 47b1b...503 Da kan han kjøpe så viser han samtidig frem at han skal leie ut ett rom slik at han har leieinntekter. Da betaler du leie til du er ferdig med utdanningen så ordner dere opp i lånet da den tid kommer? Anonymkode: c1e0d...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #18 Del Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor mye er det dere ønsker å låne da? Det er jo relevant. Og hvor mye har du i egenkapital? Anonymkode: 33014...363 Ikke et spesifikt beløp, er mer nysgjerrig på hvor mye vi kan låne. I følge banken ingenting. Jeg har 600' og han har litt over 100' i egenkapital Taluno skrev (6 minutter siden): Det er absolutt mulig få lån på den samlede inntekten da. Så lenge lånet er i riktig størrelse, og dere har nok egenkapital. Burde vi høre med en annen bank da? Fordi vi får jo ikke lån i noen størrelse, kan bare drømme om 4 eller 5xinntekt. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da kan han kjøpe så viser han samtidig frem at han skal leie ut ett rom slik at han har leieinntekter. Da betaler du leie til du er ferdig med utdanningen så ordner dere opp i lånet da den tid kommer? Anonymkode: c1e0d...a06 Hvordan gjør vi det med EK hvis det er jeg som har mest da? kan jeg også være eier selv om kun han har lån? Anonymkode: 47b1b...503 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kri.star Skrevet 31. oktober 2022 #19 Del Skrevet 31. oktober 2022 30 minutter siden, AnonymBruker said: Vi får ikke lån med en samlet inntekt på 800'. Vi har kun forsøkt en bank, men er det vits å høre med noen andre eller tenker dere også at det er rimelig å ikke få boliglån basert på den inntekten? Er det evt mulig å kjøpe boligen sammen, men at kun han har lån da? Siden er jeg som har mest egenkapital. Også "deler" vi lånet etterhvert? Og ja, jeg skjønner jo selvfølgelig at studiestøtte ikke kan regnes som inntekt, og det har jeg heller ikke gjort da jeg ga tallene til banken. Bare påpeker at jeg som student ikke lever av 100k, men ca 230k, og det har jo ganske mye å si i forhold til utgifter. Det er jo åpenbart flere studenter som har fått til å få boliglån, derfor jeg lurer på hvordan de har fått det til siden vi ikke får det til. ts Anonymkode: 47b1b...503 Hva er din inntekt? Studielån/stipent regnes som gjeld, og ikke inntekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #20 Del Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke et spesifikt beløp, er mer nysgjerrig på hvor mye vi kan låne. I følge banken ingenting. Jeg har 600' og han har litt over 100' i egenkapital Burde vi høre med en annen bank da? Fordi vi får jo ikke lån i noen størrelse, kan bare drømme om 4 eller 5xinntekt. Hvordan gjør vi det med EK hvis det er jeg som har mest da? kan jeg også være eier selv om kun han har lån? Anonymkode: 47b1b...503 Hvor mye lån har han fra før og hvor mye lån har du totalt? Altså studielån og evt andre lån. Saken er jo at hvis du skal med på lånet så drar situasjonen din ned saken mer enn den hjelper. Det er høyst sannsynlig tall her som gjør at han ikke får lån når han på papiret blir ansvarlig for deg og dine leveutgifter. Anonymkode: 4f177...8e6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå