AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #21 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hallo syk 4 ganger på 1 år ER mye. Anonymkode: c6ac0...d1d Ja, det synes jeg å! Anonymkode: 723a4...fad
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #22 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hallo syk 4 ganger på 1 år ER mye. Anonymkode: c6ac0...d1d AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det synes jeg å! Anonymkode: 723a4...fad La meg gjette - dere er av typen «jeg har jobbet i 50 år og aldri vært syk en eneste dag». Bortsett fra at dere garantert har hanglet på flere tidspunkt, likevel dratt på jobb og smittet massevis av kollegaer. Anonymkode: f0a74...a1f 9
Reign Skrevet 31. oktober 2022 #23 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hallo syk 4 ganger på 1 år ER mye. Anonymkode: c6ac0...d1d Hvordan er det mye å være syk fire ganger på et år? 5
Gjest Albbas Skrevet 1. november 2022 #24 Skrevet 1. november 2022 16 hours ago, AnonymBruker said: Seriøst? Så hvis jeg melder meg syk fire enkeltdager fordelt utover året - fordi jeg faktisk er dårlig - så er det på sin plass at jeg mister retten til egenmelding i seks måneder? Slik at jeg må belaste den allerede overbelastede fastlegeordningen - og sannsynligvis få flere fraværsdager med en sykemelding - i stedet for å bare ringe inn syk og være tilbake dagen etter? Mennesker skal jobbe for å leve. Ikke omvendt. Anonymkode: 6bdff...2c6 Dette er jo et ikke-problem med mindre du har en ræva leder, og da har du større problemer på jobb enn manglende rett til egenmelding. Det er ganske sjelden at arbeidsgivere fjerner retten til egenmelding. 16 hours ago, AnonymBruker said: Hallo syk 4 ganger på 1 år ER mye. Anonymkode: c6ac0...d1d Hvis du har kroniske plager er det ikke mye. Holdningene dine gjør mer vondt enn godt. Vi vil ha folk som ikke har perfekt helse også med i arbeidslivet, ikke syte dem ut.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #25 Skrevet 1. november 2022 Jeg var slik før at når jeg senket skuldre i ferier eller helger så ble jeg syk fordi adrenalinet ikke lenger kjempet mot. Så tok jeg tak i livet mitt og fikk ned hverdagsstresset litt, strekker meg ikke så langt lenger . Gjør bare passe mye i mitt eget tempo. Det hjelper. Anonymkode: 3c117...35b 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #26 Skrevet 1. november 2022 Har du vurdert å finne ut av hvorfor dette skjer? For voksne mennesker kan gjerne bli syk i løpet av et år, kanskje til og med 2-3 ganger. Men det er sjeldent at et friskt voksent menneske blir så ofte syk at det legges merke til. Voksne med små barn blir nok noe mer syk i løpet av et år pga; barnehage. Men ellers skal voksne mennesker sjeldent bli så syke at de må være borte fra jobb. Om man så ofte trenger å bruke egenmelding at det legges merke til, da har man brukt mange og man burde selv kanskje vurdere å finne ut av hvorfor. Er det noe underliggende som er galt? For det er flere som er kronisk syke. Jeg er en av dem. Jeg er kronisk syk, brukte egenemldinger og sykemeldinger i 2020, var mye borte i en 3 måneders periode, og følte veldig for kollegaene mine som måtte ta over for meg. Men på medarbeider samtalen på høsten samme år når jeg nevnte at jeg synes det var trist å ha vært så mye borte reagerte sjefen med vantro og spurte hvorfor det, for det stemte jo ikke. Dette da jeg er generelt en person som kanskje får et par dager i året der jeg blir liggende = 1 egenmeldingsperiode. Og disse månedene var ikke det som ble husket. Som du sier slår det til når du slapper av, men hvorfor er du så stresset? Kanskje du har feil jobb? Har du vurdert å prøve å finne en ny jobb. For selv om mange har situasjoner i jobb som er stressende, er det ikke normalt at man skal bli syk av jobben hele tiden. Anonymkode: 24885...5ec
Drizzt Skrevet 1. november 2022 #27 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det skal vel ganske mye til før man kan miste denne retten. Anonymkode: 6bdff...2c6 Egentlig ikke. Mistanke for juks, spesielt uten sykemeldinger eller noe utredning, får deg et godt stykke mot målet.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #28 Skrevet 10. november 2022 Trådstarter her, jeg glemte helt av tråden. Jeg har kroniske plager i skuldre og nakke, som ofte trigger migreneanfall. Disse plagene kommer fra jobben, men det er dårlig med tilrettelegging fra sjefen. Har jeg en uke der jeg kjenner en del på det men tvinger meg gjennom uka likevel vil det ofte føre til hodepine gjennom hele helga, og av og til migreneanfall. Dermed blir jeg kanskje bort Fredag eller Mandag hvis det har vært en tung uke, for jeg prøver jo å komme meg gjennom uka uten fravær. Som oftest går det jo bra, men av og til går det ikke. I tillegg jobber jeg et sted med små barn så det ganske mye virus jeg plukker opp i løpet av et år, som jeg også ofte får plager i bihulene med, som igjen fører til feber, som igjen fører til fravær. Dette slår ofte også ut i helga pga samme grunn som over: jeg presser meg selv så godt jeg kan gjennom uka, helt til jeg ikke klarer mer og det slår ut rett før helga, i helga, eller rett etter helga. Jeg er også en generelt stresset person, med veldig mye negativt som skjer i livet mitt, som helt sikkert kommer frem i helga når jeg får tid til å tenke på ting. Det vet jeg også slår ut fysisk, som hodepine eller mageproblemer eller ingen søvn. Men om disse grunnene er "god nok" for arbeidsgiver hvis de eventuelt tar det opp med meg vet jeg jo ikke. Men da får jeg heller prøve å ta det problemet da. Jeg tenker jo selv det er bedre at jeg bruker helga på å være syk og heller kanskje må bruke Fredag/Mandag i tillegg, enn at jeg er borte fra jobb Tirsdag, Onsdag og Torsdag, for så å jobbe én dag før jeg har helg igjen. Men jeg skjønner jo at hvis man selv sjeldent er syk i helga så virker det sikkert veldig usannsynlig at andre blir syke da. Jeg er syk mye mer enn 4 ganger for året iallefall, som noen her inne sa var unormalt, og heldigvis lander det som oftest på helgene og ikke midt i arbeidsdagen. Anonymkode: 3691c...121 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #29 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Trådstarter her, jeg glemte helt av tråden. Jeg har kroniske plager i skuldre og nakke, som ofte trigger migreneanfall. Disse plagene kommer fra jobben, men det er dårlig med tilrettelegging fra sjefen. Har jeg en uke der jeg kjenner en del på det men tvinger meg gjennom uka likevel vil det ofte føre til hodepine gjennom hele helga, og av og til migreneanfall. Dermed blir jeg kanskje bort Fredag eller Mandag hvis det har vært en tung uke, for jeg prøver jo å komme meg gjennom uka uten fravær. Som oftest går det jo bra, men av og til går det ikke. I tillegg jobber jeg et sted med små barn så det ganske mye virus jeg plukker opp i løpet av et år, som jeg også ofte får plager i bihulene med, som igjen fører til feber, som igjen fører til fravær. Dette slår ofte også ut i helga pga samme grunn som over: jeg presser meg selv så godt jeg kan gjennom uka, helt til jeg ikke klarer mer og det slår ut rett før helga, i helga, eller rett etter helga. Jeg er også en generelt stresset person, med veldig mye negativt som skjer i livet mitt, som helt sikkert kommer frem i helga når jeg får tid til å tenke på ting. Det vet jeg også slår ut fysisk, som hodepine eller mageproblemer eller ingen søvn. Men om disse grunnene er "god nok" for arbeidsgiver hvis de eventuelt tar det opp med meg vet jeg jo ikke. Men da får jeg heller prøve å ta det problemet da. Jeg tenker jo selv det er bedre at jeg bruker helga på å være syk og heller kanskje må bruke Fredag/Mandag i tillegg, enn at jeg er borte fra jobb Tirsdag, Onsdag og Torsdag, for så å jobbe én dag før jeg har helg igjen. Men jeg skjønner jo at hvis man selv sjeldent er syk i helga så virker det sikkert veldig usannsynlig at andre blir syke da. Jeg er syk mye mer enn 4 ganger for året iallefall, som noen her inne sa var unormalt, og heldigvis lander det som oftest på helgene og ikke midt i arbeidsdagen. Anonymkode: 3691c...121 Folketrygdloven presiserer at arbeidsgiver kan gi utvidet rett til å bruke egenmelding, og at arbeidsgiver har anledning til å gjøre det innenfor arbeidsgiverperioden, dvs inntil 16 dager. https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/sykefravar_og_permisjoner/inkluderende-arbeidsliv/sporsmal-og-svar/hva-er-utvidet-egenemelding/ Jeg synes du burde vurdere å snakke med fagforeningen din, og så ta opp med arbeidsgiver om du kan få utvidet egenmelding, gjenre sammen med representant for fagforening. En uttalelse fra legen din vil nok være til stor hjelp i en slik sammenheng. Anonymkode: fe187...31b
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #30 Skrevet 10. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Folketrygdloven presiserer at arbeidsgiver kan gi utvidet rett til å bruke egenmelding, og at arbeidsgiver har anledning til å gjøre det innenfor arbeidsgiverperioden, dvs inntil 16 dager. https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/sykefravar_og_permisjoner/inkluderende-arbeidsliv/sporsmal-og-svar/hva-er-utvidet-egenemelding/ Jeg synes du burde vurdere å snakke med fagforeningen din, og så ta opp med arbeidsgiver om du kan få utvidet egenmelding, gjenre sammen med representant for fagforening. En uttalelse fra legen din vil nok være til stor hjelp i en slik sammenheng. Anonymkode: fe187...31b Takk for tipset, men det har jeg faktisk, er en IA-bedrift. Hadde det ikke vært en IA-bedrift er jeg usikker på om jeg hadde klart å stå i jobben i det hele tatt. - TS Anonymkode: 3691c...121 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #31 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 15.57): Hallo syk 4 ganger på 1 år ER mye. Anonymkode: c6ac0...d1d Ehm nei. Det er på grunn av idioter som deg, som går på jobb mens de har smittsomme sykdommer, at vi andre blir syke og må ta oss fri. Anonymkode: 8cfb8...30d 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #32 Skrevet 11. november 2022 Føler med deg. Jeg er en sånn som alltid blir syk i ferier. Har jeg noen dager jeg kan slappe av så kan du banne på at jeg blir syk 😂 Utrolig frustrerende! Anonymkode: 1ceed...31c
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #33 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 10.11.2022 den 20.28): Trådstarter her, jeg glemte helt av tråden. Jeg har kroniske plager i skuldre og nakke, som ofte trigger migreneanfall. Disse plagene kommer fra jobben, men det er dårlig med tilrettelegging fra sjefen. Har jeg en uke der jeg kjenner en del på det men tvinger meg gjennom uka likevel vil det ofte føre til hodepine gjennom hele helga, og av og til migreneanfall. Dermed blir jeg kanskje bort Fredag eller Mandag hvis det har vært en tung uke, for jeg prøver jo å komme meg gjennom uka uten fravær. Som oftest går det jo bra, men av og til går det ikke. I tillegg jobber jeg et sted med små barn så det ganske mye virus jeg plukker opp i løpet av et år, som jeg også ofte får plager i bihulene med, som igjen fører til feber, som igjen fører til fravær. Dette slår ofte også ut i helga pga samme grunn som over: jeg presser meg selv så godt jeg kan gjennom uka, helt til jeg ikke klarer mer og det slår ut rett før helga, i helga, eller rett etter helga. Jeg er også en generelt stresset person, med veldig mye negativt som skjer i livet mitt, som helt sikkert kommer frem i helga når jeg får tid til å tenke på ting. Det vet jeg også slår ut fysisk, som hodepine eller mageproblemer eller ingen søvn. Men om disse grunnene er "god nok" for arbeidsgiver hvis de eventuelt tar det opp med meg vet jeg jo ikke. Men da får jeg heller prøve å ta det problemet da. Jeg tenker jo selv det er bedre at jeg bruker helga på å være syk og heller kanskje må bruke Fredag/Mandag i tillegg, enn at jeg er borte fra jobb Tirsdag, Onsdag og Torsdag, for så å jobbe én dag før jeg har helg igjen. Men jeg skjønner jo at hvis man selv sjeldent er syk i helga så virker det sikkert veldig usannsynlig at andre blir syke da. Jeg er syk mye mer enn 4 ganger for året iallefall, som noen her inne sa var unormalt, og heldigvis lander det som oftest på helgene og ikke midt i arbeidsdagen. Anonymkode: 3691c...121 Jeg jobber også i barnehage og er ofte syk. Myyye oftere enn tidligere jobber. Det er omgangssyke, forkjølelse osv. Vi hadde omgangssyke i september og nå er det tilfeller av omgangssyke igjen eksempel. Innimellom dette har det vært forkjølelse/influensa/bihulproblem. Foreldre sender gjerne ungene syk i barnehagen, og det sier seg selv at man blir lettere syk da når man bytter bleier, blir hostet på/slevet på osv. Jeg føler det samme som deg, at det er ekkelt å være mye syk selv om det er svært mange på jobben som er det. Anonymkode: 49bdb...a5f 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #34 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 15.18): Seriøst? Så hvis jeg melder meg syk fire enkeltdager fordelt utover året - fordi jeg faktisk er dårlig - så er det på sin plass at jeg mister retten til egenmelding i seks måneder? Slik at jeg må belaste den allerede overbelastede fastlegeordningen - og sannsynligvis få flere fraværsdager med en sykemelding - i stedet for å bare ringe inn syk og være tilbake dagen etter? Mennesker skal jobbe for å leve. Ikke omvendt. Anonymkode: 6bdff...2c6 Jo, mennesker skal jobbe for og leve, men arbeidsgiver skal også leve, så det må jo være grenser for hvor mye arbeidsgiver skal betale deg for og ikke jobbe? selvsagt skal du « belaste» fastlegen om du blir så mye syk. Kanskje de kan finne årsaken ? Anonymkode: c7f3a...1f3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #35 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 11.11.2022 den 10.29): Ehm nei. Det er på grunn av idioter som deg, som går på jobb mens de har smittsomme sykdommer, at vi andre blir syke og må ta oss fri. Anonymkode: 8cfb8...30d Hvilke smittsomme sykdommer får du så ofte? Jeg synes også 4 ganger i året er mye, men jeg er ikke en idiot som går rundt og smitter andre med sykdommer jeg ikke har… Anonymkode: c7f3a...1f3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #36 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg jobber også i barnehage og er ofte syk. Myyye oftere enn tidligere jobber. Det er omgangssyke, forkjølelse osv. Vi hadde omgangssyke i september og nå er det tilfeller av omgangssyke igjen eksempel. Innimellom dette har det vært forkjølelse/influensa/bihulproblem. Foreldre sender gjerne ungene syk i barnehagen, og det sier seg selv at man blir lettere syk da når man bytter bleier, blir hostet på/slevet på osv. Jeg føler det samme som deg, at det er ekkelt å være mye syk selv om det er svært mange på jobben som er det. Anonymkode: 49bdb...a5f At akkurat dere som jobber i barnehage er mer utsatt er jo kjent. Regner med at det er kjent blant deres ledelse også, så dere ikke mister retten på 5 egenmeldinger når dere blir smittet av « noe som går». i de fleste yrker er 4 ganger i året mye. Det er jo uansett en vurdering. Hos oss har vi en som har brukt opp egenmeldingene for lengst, vi har sette henne bli syk og vet hun skal utredes . Så har vi en som har brukt opp egenmeldingene og noen ekstra , alltid fredager og blir frisk lørdager og legger ut bilder på fb på hytteturer. Dette oppfattes litt ulikt, selv om de begge har brukt for mange egenmeldinger. Den ene vil få et varsel . synes ts uansett både bør dra til legen og snakke med arbeidsgiver. Anonymkode: c7f3a...1f3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #37 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 11.32): Flere som "sliter" med dette? Ofte blir jeg dårlig i helga, om det er fordi jeg endelig slapper av og det er da sykdommen tar over eller om det er noe annet vet jeg ikke, men det slår nesten aldri feil. Spesielt migrene pleier jeg å få i helga. Da pleier jeg å ta egenmelding på Mandag hvis jeg ikke er bra igjen innen da. Av og til hvis jeg kjenner jeg begynner å bli dårlig i arbeidsuka, prøver jeg å holde ut så lenge jeg kan sånn at jeg kanskje bare trenger å ta maks 1 dag egenmelding som da blir Fredag. Men så vet jeg at mange utnytter egenmeldingsordningen og bruker det som fridager. Men jeg kan vel ikke være den eneste som blir syk rundt helga enn midt i uka? Jeg mener å ha hørt at dette er et relativt vanlig fenomen. Flere som er sånn? Anonymkode: 3691c...121 I bedriften jeg jobber har de sterkt fokus på egenmeldinger på Fredager og Mandager. Vet flere har vært innkalt på møte ang disse egenmeldingene. Ser HR ett system i disse egenmeldingene så er det mistenkelig. Er noen kolleger som ikke får bruke egenmelding lenger pga dette. Er det borte en av de dagene krever arbeidsgiver sykmelding fra lege. Anonymkode: 541d2...9f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå