Gå til innhold

Blir alltid syk i helga, føler folk ikke tror på meg når jeg tar egenmelding på Fredag eller Mandag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere som "sliter" med dette?

Ofte blir jeg dårlig i helga, om det er fordi jeg endelig slapper av og det er da sykdommen tar over eller om det er noe annet vet jeg ikke, men det slår nesten aldri feil. Spesielt migrene pleier jeg å få i helga. Da pleier jeg å ta egenmelding på Mandag hvis jeg ikke er bra igjen innen da.

Av og til hvis jeg kjenner jeg begynner å bli dårlig i arbeidsuka, prøver jeg å holde ut så lenge jeg kan sånn at jeg kanskje bare trenger å ta maks 1 dag egenmelding som da blir Fredag.

Men så vet jeg at mange utnytter egenmeldingsordningen og bruker det som fridager. Men jeg kan vel ikke være den eneste som blir syk rundt helga enn midt i uka? Jeg mener å ha hørt at dette er et relativt vanlig fenomen. Flere som er sånn?

Anonymkode: 3691c...121

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dersom det er et mønster at du blir syk torsdag og frisk tirsdag kan du miste retten til egenmeldinger over tid, så jeg tror jeg ville gått til lege og nøstet opp i hvorfor du blir dårlig på denne måten.. 

Anonymkode: 270f5...43d

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selv innse at det er veldig mistenkelig at du er borte fra jobb mandag og/eller fredag fordi du er syk i helgen.

Oppsøk lege før du mister retten til egenmelding fordi arbeidsgiver mistenker juks.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått til legen for utredning og evt. sykemelding, slik at du slipper å bruke egenmelding mandag/fredag til stadighet. 

Anonymkode: 48f3a...130

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

dersom det er et mønster at du blir syk torsdag og frisk tirsdag kan du miste retten til egenmeldinger over tid, så jeg tror jeg ville gått til lege og nøstet opp i hvorfor du blir dårlig på denne måten.. 

Anonymkode: 270f5...43d

Drizzt skrev (2 timer siden):

Du må selv innse at det er veldig mistenkelig at du er borte fra jobb mandag og/eller fredag fordi du er syk i helgen.

Oppsøk lege før du mister retten til egenmelding fordi arbeidsgiver mistenker juks.

Det skal vel ganske mye til før man kan miste denne retten.

Anonymkode: 6bdff...2c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min blir også alltid syk i helgene. Ungene også faktisk. Mannen trenger som regel bare helga på å komme seg, så han trenger ikke egenmelding, men det er mye sykt barn-dag vi må ta på fredager og mandager. 

Med god dialog er det et ikke-problem. Det er absolutt ikke unaturlig å være syk over helgen, men er man ofte syk er det jo greit å ha en dialog med arbeidsgiver om det. Så får andre tenke hva de vil? 

Anonymkode: 63819...cb6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det skal vel ganske mye til før man kan miste denne retten.

Du kan miste retten til egenmelding

Arbeidsgiveren kan bestemme at du ikke får bruke egenmelding hvis  

• du har brukt egenmelding fire ganger i løpet av en 12-måneders periode
  • arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ditt ikke skyldes sykdom  

Arbeidsgiveren skal gi deg varsel hvis de tar fra deg retten til å bruke egenmelding, slik at du kan uttale deg.  

Har du mistet retten til å bruke egenmelding, skal arbeidsgiveren vurdere dette på nytt etter seks måneder.

https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykmelding-ulike-former/egenmelding

Anonymkode: fe187...31b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, jeg visste ikke at det var så strengt. Det ene vilkåret krever jo noe form for bevis fra arbeidsgiver, men fire egenmeldinger ila et år, som kanskje bare er på en dag hver, det er jo ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør dette til et problem før det er et problem. Det er helt vanlig at sykdom slår ut når man slapper av. Ta gjerne et par minutter på neste medarbeidersamtale og nevn migrenen din. Så kan du si det du sier her om hvorfor du evt ofte har egenmelding fredager. Men om du ellers leverer som du skal skal man være ganske snerpete arbeidsgiver om man reagerer på dette.

Anonymkode: ae57b...6ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jøss, jeg visste ikke at det var så strengt. Det ene vilkåret krever jo noe form for bevis fra arbeidsgiver, men fire egenmeldinger ila et år, som kanskje bare er på en dag hver, det er jo ingenting.

Nei, jeg syntes ikke det er strengt. Det er jo faktisk en lovfestet rett arbeidsgiver kan benytte seg av, utfordringen er vel heller at den praktiseres for sjelden enn det motsatte.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg syntes ikke det er strengt. Det er jo faktisk en lovfestet rett arbeidsgiver kan benytte seg av, utfordringen er vel heller at den praktiseres for sjelden enn det motsatte.

Seriøst? Så hvis jeg melder meg syk fire enkeltdager fordelt utover året - fordi jeg faktisk er dårlig - så er det på sin plass at jeg mister retten til egenmelding i seks måneder? Slik at jeg må belaste den allerede overbelastede fastlegeordningen - og sannsynligvis få flere fraværsdager med en sykemelding - i stedet for å bare ringe inn syk og være tilbake dagen etter?

Mennesker skal jobbe for å leve. Ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Seriøst? Så hvis jeg melder meg syk fire enkeltdager fordelt utover året - fordi jeg faktisk er dårlig - så er det på sin plass at jeg mister retten til egenmelding i seks måneder? Slik at jeg må belaste den allerede overbelastede fastlegeordningen - og sannsynligvis få flere fraværsdager med en sykemelding - i stedet for å bare ringe inn syk og være tilbake dagen etter?

Ikke vær så dramatisk. Arbeidsgiver har rett til å reagere, men det er ikke noen automatikk i at du mister muligheten til egenmelding etter å ha brukt 4 enkeltdager. Arbeidsgivere er som regel gode til å benytte skjønn. De ser an flere aspekter av deg som arbeidstaker enn om du har brukt 4x1 dag isolert sett.

Anonymkode: 06672...817

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Arbeidsgiver kan bestemme at du ikke får bruke egenmelding dersom du har brukt fire i løpet av et år. Arbeidsgiveren ikke bestemme at det er slik, men mange arbeidsgivere følger nok dette.

Du trenger ikke å være borte fra jobben i flere dager selv om du får en sykmelding. Har du en sykmelding kan du gå tilbake på jobb så fort du føler deg frisk nok. Om legen ser at du trolig blir frisk på en-to dager, vil du jo heller ikke få sykmelding som er lengre enn 1-2 dager.

Anonymkode: fe187...31b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt det som deg tidligere. Jeg har funnet ut at det åpne kontorlandskap gjør meg dårlig. Ikke i form at bakterier, men den summing av folk, maskiner osv som foregikk i lokalet gjør meg ubevist stresset og overveldet. Jeg var faktisk ikke klar over det selv før korona kom og jeg endte på hjemmekontor.

Når har jeg en kombinasjon av hjemmekontor og tilstedeværelse på kontoret og de dagene jeg er på kontoret er jeg utslitt på kvelden- men jeg har fått tilbake helgene mine.

Nå sier jeg ikke at det er dette som gjelder deg, men ta en liten titt rundt og gå i deg selv så muligvis du også finner årsaken til at du blir syk i helgene. Er faktisk ikke vanlig at man skal bli dårlig etter en arbeidsuke så det tyder på det er noe som påvirker deg negativt.

Anonymkode: 37d5c...f2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ofte blir jeg dårlig i helga, om det er fordi jeg endelig slapper av og det er da sykdommen tar over eller om det er noe annet vet jeg ikke, men det slår nesten aldri feil. Spesielt migrene pleier jeg å få i helga. Da pleier jeg å ta egenmelding på Mandag hvis jeg ikke er bra igjen innen da.

Av og til hvis jeg kjenner jeg begynner å bli dårlig i arbeidsuka, prøver jeg å holde ut så lenge jeg kan sånn at jeg kanskje bare trenger å ta maks 1 dag egenmelding som da blir Fredag.

Men så vet jeg at mange utnytter egenmeldingsordningen og bruker det som fridager. Men jeg kan vel ikke være den eneste som blir syk rundt helga enn midt i uka? Jeg mener å ha hørt at dette er et relativt vanlig fenomen. Flere som er sånn?

Mange er sånn. Det kalles alkoholrelaterte plager. 

Anonymkode: a53b4...222

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en ansatt hos oss som alltid var syk i forbindelse med helg. Når en ansatt har et slikt mønster blir en tatt inn til samtale og arbeidsgiver kan bestride egenmelding. Vedkommende må alltid ha legeerklæring ved fravær, har også advarsel for ugyldig fravær, blir sånn når legen ikke skriver sykmelding og vedkommende uteblir. Neste gang blir det oppsigelse. Har sagt opp en tidligere på samme grunnlag omtrent. Det koster bedriften og kollegaer mye når en kollega har vanvittig mye fravær og når det blir et mønster som veldig mange har

Anonymkode: 4fbf4...601

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillefinger
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spiser du noe annerledes i dagene før? 

Jeg får migrene av svinekjøtt generelt,  og sukker, spesielt. Og egg hvis det blir mange av dem på samme dagen. Utløses ca 2 dager etter matinntak.

Migrene er bla.a tarmens måte å si ifra at den har vondt. Og konsentreres da på høyre side, rundt øyet og i nakken. Etterfølges av dobesøk.

Stress/ spenninger kan også utløse det, men da blir den mer helhetlig.

Seksuelt kan jeg få utløst migrene i enkelte stillinger, spesielt når jeg buer ryggen. Krumme er bedre. Den utløses fra korsryggen. Denne er også helhetlig. Og kommer raskt, innen ett par timer max.

Jeg kan bare snakke for meg selv. 

Migrene kan ha mange årsaker.

God bedring🙂

Endret av Lillefinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har samme problem, jeg er såpass stresset til vanlig at sykdommer "biter ikke på meg" mens jeg jobber. Men med en gang jeg slapper av, så får jeg alsken sykdommer enten i helger eller når jeg har ferie (dødsfestlig). Det samme med migrene, typisk migrene i helger.

Men har sluppet å ta noe særlig egenmeldinger fredager, men det har dessverre vært noen mandager. Det er ikke noe jeg bryr meg med, det kan jeg ikke for. Selv om jeg har forklart for folk jeg jobber med at jeg dessverre ofte blir syk i helgene, virker ikke som de tenker noe annet enn at de syntes synd på meg for at helgene mine ofte blir ødelagt.

Anonymkode: 46eb5...76c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine triggere for migrene er blandt annet "avslapping etter stress" så da er det typisk at dette kommer i helgene hvor jeg slapper av. Dette gjelder nok for deg også.

Anonymkode: 46eb5...76c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...