Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleier på en avdeling hvor vi kun er 2 ansatte på om gangen og skal snart tilbake fra permisjon, da er barnet mitt 8 mnd. Og vi ammer hyppig, og hun spiser lite annet, vi har ikke prøvd flaske, men får satse på at det løser seg, i verste fall får pappaen komme bort så jeg får ammet henne en gang i løpet av vaken også. Jeg lurer på dere som har tatt ut 2 timer ammefri slik en har krav på, hvordan har det løst seg rent praktisk? Jeg tenker jo at det «enkleste» for arbeidsgiver og oss egentlig, er å ta 1 time i starten av vakten og en på slutten, jeg ville jo ammet minst en gang der i mellom også, men tenker også litt på at jeg da blir å reise fra henne 2 ganger i løpet av en dag, og at det vil bli sårt.

Jeg har liten tro på at det blir satt inn noen for meg disse 2 timene, så jeg ville jo hatet å jobbe med meg, jeg jobber i tillegg 100%, så det blir jo mye å irritere seg over for de som står igjen alene. 
Vi har en naboavd. Men de er også kun 2, men tror det kan bli enkelt å si at de kan hjelpe til ved behov. Jeg vil jo gjerne bidra til å løse det, for jeg ser jo at det er et problem.

Anonymkode: 7e669...2c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At en baby på 8 mnd kun næres på morsmelk er uvanlig, og det kan være greit for barnet å vennes til annen kost i tillegg til morsmelk, så da er det vel greit å få gjort det når du likevel er på jobb. På min arbeidsplass (også helse) har ammefri vært tatt ut med fravær først og sist på vakten, eller at far kommer med barnet for amming rundt lunsjtider (aldri begge deler). Det er lovpålagt så arbeidsgiver må gi fri, men det er et HELVETE for oss som blir stående igjen med merarbeidet fordi noen skal amme. Ingen kommer selvfølgelig inn for å jobbe kun en time på morgenen, så da er man overarbeidet i mangel av en person. En sjelden gang kan man kanskje får en seinvakt til å komme tidligere på jobb, men ellers må man jobbe for to den periode på slutten av dagen også. Ja du vil bli upopulær, for andre må slite seg ut fordi du skal ha ammefri. Og så skal du sikker snart ha en kid til, og da er det ny runde med tilrettelegging som går ut over kollegene. Lykken er at man nå bare får betalt ammefri frem til ungen er 1 år, så da slutter folk merkelig nok å amme på dagen i motsetning til tidligere.  

Anonymkode: 6659e...d4f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Da jeg jobbet med en sykepleier med ammefri så dro hun bare og vi andre var igjen og måtte håndtere det som skjedde. Men sånn var det bare, kan ikke huske at jeg hadde noen hard feelings mot henne. 

Anonymkode: fa6d8...2f1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At en baby på 8 mnd kun næres på morsmelk er uvanlig, og det kan være greit for barnet å vennes til annen kost i tillegg til morsmelk, så da er det vel greit å få gjort det når du likevel er på jobb

Reagerte på dette selv.

Anonymkode: 2eab0...4c7

• Liker 2
Skrevet

8 mnd da spiste min både grøt og brødskiver.

Anonymkode: 49263...0b0

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår at dette er vanskelig. Og du skal selvsagt få amme barnet ditt. Men har dere ikke startet med annen mat som feks grøt? Hvorfor har dere ikke forsøkt flaske før? Dere vet jo at du skulle tilbake i jobb. Da er det normalt å begynne i grei tid før med tilvenning av både flaske og annen mat. Selvsagt er det ikke gitt at babyen er veldig interessert i mat eller tar flaske bra. Men sjansen øker jo hvis en øver i god tid. 

Uansett hvordan dere har behov for å ta ut ammefri, så er det faktisk arbeidsgiver som skal sørge for at dette ikke medfører unødig ulempe for kollegaer og pasienter. Vær klar på ovenfor kollegaer at de må ta det med arbeidsgiver og ikke deg dersom de opplever at dette går utover noen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kom og gikk litt senere. Kuttet ammingen på dagtid. Ved 8 mnd bør dere vel heller kjøre hardere på med fast føde, og om det ikke går, pumping og melk på flaske på dagtid. Ammefri er også for pumping, ikke bare amming. 

Anonymkode: 8cb34...0d5

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

8 mnd da spiste min både grøt og brødskiver.

Anonymkode: 49263...0b0

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Reagerte på dette selv.

2 minutter siden, Luckiness said:

Jeg forstår at dette er vanskelig. Og du skal selvsagt få amme barnet ditt. Men har dere ikke startet med annen mat som feks grøt? Hvorfor har dere ikke forsøkt flaske før? Dere vet jo at du skulle tilbake i jobb. Da er det normalt å begynne i grei tid før med tilvenning av både flaske og annen mat. Selvsagt er det ikke gitt at babyen er veldig interessert i mat eller tar flaske bra. Men sjansen øker jo hvis en øver i god tid. 

Uansett hvordan dere har behov for å ta ut ammefri, så er det faktisk arbeidsgiver som skal sørge for at dette ikke medfører unødig ulempe for kollegaer og pasienter. Vær klar på ovenfor kollegaer at de må ta det med arbeidsgiver og ikke deg dersom de opplever at dette går utover noen.

Unger er faktisk forskjellige, og selv om man starte tidlig er det ikke alle som er så gira på fast føde så kjapt. Babyen er, tro det eller ei, ikke skapt for å tilpasse seg at puppen forsvinner 8 timer om dagen fra den er 7 måneder. Derfor er babyer forskjellige. Evolusjonen har ikke kommet så langt, men kanskje om noen tusen år? 

Hadde selv to sånne treigisbabyer som var sykt trege med fast føde (og flaske).

Anonymkode: 4264c...fb0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Unger er faktisk forskjellige, og selv om man starte tidlig er det ikke alle som er så gira på fast føde så kjapt. Babyen er, tro det eller ei, ikke skapt for å tilpasse seg at puppen forsvinner 8 timer om dagen fra den er 7 måneder. Derfor er babyer forskjellige. Evolusjonen har ikke kommet så langt, men kanskje om noen tusen år? 

Ja og det vet jeg. Så sier ikke at hun ikke skal kunne ta ut ammefri for å sørge for å få ammet barnet sitt. Men å tilvenne med noe mat og/eller flaske er normalt. I hvertfall flaske slik det er mulig å pumpe og gi på flaske. En ting er at man kan ta ut så mye ammefri en trenger. Men har man ikke planlagt ammefri kl 12 og barnet er veldig sulten og urolig, så er det godt å kunne gi litt melk på flaske. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Babyer gjør det de må hvis matkilden forsvinner. De sultestreiker ikke.

• Nyttig 2
Skrevet

Hun spiser litt grøt, men det første leveåret så er det melk som er hovednæringskilde. Har 2 barn som var veldig interessert i fast føde tidlig, men ikke hun her, hun koser seg med pupp, og det skal hun få lov til så lenge hun vil. Jeg vet jeg blir upopulær, jeg hadde heller ikke likt å jobbe med meg, men nå har vi denne ordningen som på en måte skal sikre at vi kan følge de anbefalingene som er satt av Helsedirektoratet om amming. Det at folk slutter å amme for å tilpasse seg jobben er veldig synd..

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun spiser litt grøt, men det første leveåret så er det melk som er hovednæringskilde. Har 2 barn som var veldig interessert i fast føde tidlig, men ikke hun her, hun koser seg med pupp, og det skal hun få lov til så lenge hun vil. Jeg vet jeg blir upopulær, jeg hadde heller ikke likt å jobbe med meg, men nå har vi denne ordningen som på en måte skal sikre at vi kan følge de anbefalingene som er satt av Helsedirektoratet om amming. Det at folk slutter å amme for å tilpasse seg jobben er veldig synd..

Hovednæring hele første leveår?🫠 Nei… Etter 6 mnd er det på tide å introdusere fast føde. Rundt 8 mndr er det vanlig med 2-3 faste måltider. Og så øker det. Hadde de i all hovedsak fått melk hadde de blitt underernært.

Anonymkode: 3d13a...bfc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hovednæring hele første leveår?🫠 Nei… Etter 6 mnd er det på tide å introdusere fast føde. Rundt 8 mndr er det vanlig med 2-3 faste måltider. Og så øker det. Hadde de i all hovedsak fått melk hadde de blitt underernært.

Anonymkode: 3d13a...bfc

Men det er vanskelig å tvinge mat i barn. Jeg har tre barn. De to første spiste mat etter 6 mnd, mens det siste barnet ikke ville spise noe før han var ca 8 mnd. Jeg prøvde å introdusere mat fra ca 5 mnd, og jeg prøvde ulike strategier- men han var helt uinteressert. Så det er ikke alltid sånn at barn har 2-3 faste måltider ved 8 mnd. 
Selv om jeg er enig i at det beste er at melk ikke er eneste næring etter 8 mnd.

Anonymkode: 6596d...7f7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

At en baby på 8 mnd kun næres på morsmelk er uvanlig, og det kan være greit for barnet å vennes til annen kost i tillegg til morsmelk, så da er det vel greit å få gjort det når du likevel er på jobb. På min arbeidsplass (også helse) har ammefri vært tatt ut med fravær først og sist på vakten, eller at far kommer med barnet for amming rundt lunsjtider (aldri begge deler). Det er lovpålagt så arbeidsgiver må gi fri, men det er et HELVETE for oss som blir stående igjen med merarbeidet fordi noen skal amme. Ingen kommer selvfølgelig inn for å jobbe kun en time på morgenen, så da er man overarbeidet i mangel av en person. En sjelden gang kan man kanskje får en seinvakt til å komme tidligere på jobb, men ellers må man jobbe for to den periode på slutten av dagen også. Ja du vil bli upopulær, for andre må slite seg ut fordi du skal ha ammefri. Og så skal du sikker snart ha en kid til, og da er det ny runde med tilrettelegging som går ut over kollegene. Lykken er at man nå bare får betalt ammefri frem til ungen er 1 år, så da slutter folk merkelig nok å amme på dagen i motsetning til tidligere.  

Anonymkode: 6659e...d4f

Slett ikke unormalt at et barn på 8 mnd ammes mye. Who anbefaler amming fram til 2 år.  Ikke skyld på kvinner for det  opplegget med permisjon og at "far skal ha sin del", da vil det naturlig føre med seg ammefri. Er du imot ammefri så må du kjempe for mer permisjon for mor, fram til ca. Et år.

Og tror ikke folk ser på det som å slite seg ut for noen andre. Slik er det med sykefravær, syke barn, legetimer. Folk må være borte noen ganger. Igjen legger man skylda på arbeidstaker men igrunn er det arbeidsgiver sin feil som opererer på for lav bemanning. Rett sinnet ditt mot rett plass istedenfor å sette om arbeidende folk mot arbeidende folk. Kjemp for bedre bemanning i helse eller lengre permisjon for mor.

Anonymkode: 36a1b...af8

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men det er vanskelig å tvinge mat i barn. Jeg har tre barn. De to første spiste mat etter 6 mnd, mens det siste barnet ikke ville spise noe før han var ca 8 mnd. Jeg prøvde å introdusere mat fra ca 5 mnd, og jeg prøvde ulike strategier- men han var helt uinteressert. Så det er ikke alltid sånn at barn har 2-3 faste måltider ved 8 mnd. 
Selv om jeg er enig i at det beste er at melk ikke er eneste næring etter 8 mnd.

Anonymkode: 6596d...7f7

Helt normalt, ikke hør på disse firkanta folka i denne tråden, og ikke ha dårlig samvittighet for å ta ut en rettighet du har krav på. Min på 19 mnd kan tidvis ammes mye når han er syk til og med, 8 måneder er en liten baby. Noen er litt tregere enn andre med å komme godt i gang med mat. Barn vil ha noe forskjellig utvikling .

Anonymkode: 36a1b...af8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ha deg ut av huset , la far gi flaske og gi ungen mat… fra 8 mnd kan barnet spise alt utenom honning og kanel. Lar dere barnet spise selv? Hvis hun ikke er så glad i grøt så gi annen mat. Her bruker vi ikke grøt… Liker hun middagsmat bedre enn brødskiver ? 

Anonymkode: 5b17c...b8e

• Liker 1
Skrevet

Oi, skal du begynne å jobbe allerede ved 8 mnd alder. Det er tidlig! Skal du ikke ha noe ulønnet perm? Og rett i 100%! 

mine barn nektet å spise noe fastføde før 10 mnd (vi begynte innføringen ved 6 mnd)  

Men jeg hadde 5 mnd ulønnet perm med begge. 

Anonymkode: 849a5...94c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Oi, skal du begynne å jobbe allerede ved 8 mnd alder. Det er tidlig! Skal du ikke ha noe ulønnet perm? Og rett i 100%! 

mine barn nektet å spise noe fastføde før 10 mnd (vi begynte innføringen ved 6 mnd)  

Nei, det er ikke tidlig… Far skal vel også ha sin del, og det er kjempe viktig at far og barn får tid sammen alene uten mor hengende over. Da får de knyttet bånd, lage sine egne rutiner, barnet venner seg til å være borte fra mor men har fortsatt sin andre omsorgsperson tilstede , før hun skal over til barnehage. Det er HELT normalt å begynne i jobb igjen rundt 7-8 mnd, mange barn begynner tross alt i barnehagen når de er 11-12 mnd. 

Anonymkode: 5b17c...b8e

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt normalt. Jeg skal starte ved 6 mnd. Har flere venner som startet ved 6-8. 

Anonymkode: f6c4a...60b

• Liker 1
Skrevet

Men herregud, da. Slutt å shame TS! Det er vel ikke hennes feil at hun må tilbake til jobb etter 8 mnd fordi våre politikere har bestemt at fars permisjon er viktigere enn barnets behov? Ammefri er jo bare en logisk konsekvens av at mor tvinges for tidlig tilbake på jobb. 

Anonymkode: eb34b...27a

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...