Gå til innhold

Når over gjennomsnittet pene mennesker blir utsatt for mobbing? Hva skyldes egentlig det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde ei venninne på ungdomsskolen som jeg ikke lengre har kontakt med i dag, som var(vil jeg si) over gjennomsnittet pen. Hun var høy, slank, hadde langt tykt fint hår og hadde litt den ''wow'' faktoren med seg. Det jeg ikke skjønner er at hun ofte fikk kommentarer fra andre jenter etter seg i gangene og når hun var borte en liten periode fra skolen pga sykdom hos nær familie, så var det noen jenter i klassen som lo av det. Jeg tok henne selvfølgelig i forsvar, men jeg kunne ikke forstå hvorfor hun ble så utsatt? Hun hadde ikke gjort noen noe som helst, hun hadde veldig dårlig selvtillit og var litt sjenert, derfor hun var et lett offer? Hun hadde kjæreste, men han gikk ikke på samme skolen som oss, men jeg tror ikke han visste hva som foregikk, uten at jeg skal si det 100% sikkert. Mange vil nok anta at det er misunnelse som ligger bak, for hun var jo utrolig pen, men er det alltid tilfelle? 

Anonymkode: 5a79a...679

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Misunnelse.

Anonymkode: b791a...270

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det har nok med sjalusi å gjøre.

Anonymkode: fd152...79b

• Nyttig 2
Skrevet

Evolusjonsbiologer mener at grunnen til at mobbing eksisterer er at det har en evolusjonsmessig fordel. 
Hensikten (den ubevisste) er å hindre offeret i å formere seg. Så da er det ikke så rart at «laverestående» individer tyr til mobbing av de som er penere, flinkere, smartere. 
Det skjer hele tida.

https://www.utdanningsnytt.no/mobbing/evolusjonsforsker--mobbing-har-opphav-i-evolusjonen/175806

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi mobbing ikke bare går på utseendet. Barn kan mobbes for helt andre grunner enn hvordan de ser ut.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest PanteneProVVV
Skrevet

At det handler om noe annet enn utseendet så klart. En lite populær mening; men mange som blir mobbet fordi de har usympatiske trekk eller annet som er litt "off" med dem.

Gjest Athena Catalina
Skrevet
Tvillingsjel skrev (På 1.11.2022 den 1.18):

Fordi mobbing ikke bare går på utseendet. Barn kan mobbes for helt andre grunner enn hvordan de ser ut.

Dette. 

Jeg ble selv mobbet, men det var av helt andre grunner enn utseende. 

Skrevet

Misunnelse eller at hun var lett å hevde seg over .

At pene mennesker ikke blir mobbet er en myte. 

Anonymkode: e487f...4e2

• Liker 1
Skrevet

det finnes selvfølgelig tonnevis med andre "begrunnelser" på hvorfor drittunger plager andre mennesker. 

for eksempel at dem som blir plaget kjører en alt for "stygg" og billig bil. At man bor fattigslig til, og ikke har noen finere sted å bo. Eller kanskje folk aldri gidder å kaste bort tiden deres på svindyre "mote-riktige" klær. Men overfladiske mennesker absolutt skal kritisere dette.    

Anonymkode: 129c7...7ba

Gjest vilkåret
Skrevet

Det finnes ungdom som liker å dominere og ha makt over andre mennesker. De liker følelsen av å være overlegen, kunne påvirke hva andre føler og tenker. De liker gjerne ha makt over en liten gruppe mennesker som er på "deres" side. Det føles bra for dem å se andre bli såret eller ydmyket. De liker den følelsen. Når en eller flere personer som dette velger et mål, så kan man få et mobbeoffer. En som er borte mye og ikke selv har en sosial gruppe som kan hjelpe beskytte, som samtidig er sjenert, kan da bli offeret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...