Gå til innhold

Tørke hund uten føner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en langhåret hund som er livredd føneren. Lyden skremmer han. Veldig! Vi har prøvd å venne han til, men har nok ikke trent godt nok. Så det er jo bare vår egen feil. Må jo bare fortsette å trene på dette. Men inntil videre blir det jo en utfordring å tørke han skikkelig etter et bad, særlig på denne tiden når han ikke kan tørke ute i solen. Er det nok å håndkletørke godt og evt tørke foran peis e.l.? 
Et lite spørsmål til; Hvor ofte bør en hund dusjes? 

Anonymkode: 9ef9b...8d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En hund bør dusjes når den er møkkete. Aldri ellers. 
Har hatt hunder jeg kanskje har dusjet en gang i året fordi den har rullet seg i noe dritt. Vanlig, daglig skitt forsvinner gjerne av seg selv

Har heller aldri fønet hunder annet enn når jeg jobbet hos en hundefrisør. Hjemme har jeg tørket godt med håndklede og latt de lufttørke resten

Anonymkode: 7c541...554

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En hund bør dusjes når den er møkkete. Aldri ellers. 
Har hatt hunder jeg kanskje har dusjet en gang i året fordi den har rullet seg i noe dritt. Vanlig, daglig skitt forsvinner gjerne av seg selv

Har heller aldri fønet hunder annet enn når jeg jobbet hos en hundefrisør. Hjemme har jeg tørket godt med håndklede og latt de lufttørke resten

Anonymkode: 7c541...554

Vi har ikke dusjet han så ofte. Det har gjerne vært fordi han har vært syk i magen at han har blitt vasket bak eller skitten etter tur. Ofte da kun skylle av og ikke med shampo. Full vask av pelsen har vi kanskje gjort noen få ganger. Han er bare 1,5 år. Men få ganger har nok resultert i dårlig øving på føner. Vet ikke hvilken pels dine har, men min har fyldig og lang pels. Som lett tover seg enkelte steder. (Brystparti og bakenden). 

Skrevet

Det går helt fint å bare tørke med håndkle og så lufttørke resten. 

Har vokst opp med langhårede, store hunder, og aldri noen sinne tenkt tanken på føner engang. 

Anonymkode: 9eda6...4bd

Skrevet

Dusjet vår langhårede collie ved behov, som ikke var ofte, kanskje opp til 2 ganger i året, men det så vi an. Ellers ble mage/bryst/rumpe spylt når han var skitten. Å han taklet heller ikke føner, men følte egentlig ikke behovet heller. Vi dusjet han aldri når det var kaldt. Gikk en god tur først sånn at han ikke hadde behov for å gå ut på en stund og børstet så det ikke var for mye løs pels. Tørket så godt vi kunne med håndklær og børstet igjen når han begynte å bli tørr for å få luft lenger ned i pelsen. 

Anonymkode: 3a813...851

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det går helt fint å bare tørke med håndkle og så lufttørke resten. 

Har vokst opp med langhårede, store hunder, og aldri noen sinne tenkt tanken på føner engang. 

Anonymkode: 9eda6...4bd

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dusjet vår langhårede collie ved behov, som ikke var ofte, kanskje opp til 2 ganger i året, men det så vi an. Ellers ble mage/bryst/rumpe spylt når han var skitten. Å han taklet heller ikke føner, men følte egentlig ikke behovet heller. Vi dusjet han aldri når det var kaldt. Gikk en god tur først sånn at han ikke hadde behov for å gå ut på en stund og børstet så det ikke var for mye løs pels. Tørket så godt vi kunne med håndklær og børstet igjen når han begynte å bli tørr for å få luft lenger ned i pelsen. 

Anonymkode: 3a813...851

Takk! 😊 Da er det ingen krise med vask uten føning. Det var noen som sa til meg en gang at det var viktig å føne, så jeg har hengt meg litt opp i det. Vi jobber litt med børsting og få ut noen floker som har dannet seg. Og tenkte å dusje han en av dagene med en god shampo for hans pels. Håper ihvertfall på å få tak i en shampo og evt balsam som kan være bra for pels som kan floke seg litt. 

Skrevet

Det kommer an på rasen på hunden. Min bichon frise må fønes, den innerste pelsen tørker ikke/tørker veldig sakte og kan gi hudproblemer av ulike slag. 

Anonymkode: c07f1...0af

Skrevet

Jeg har håndkle som festes med borrelås rundt hunden (litt som dekken). Kjøpte på europris. Tørker først med vanlig håndkle, så tar jeg på det andre. Lar hunden gå med dem et par timer, så tar jeg den av. Er gjerne litt fuktig da, men drypper ikke. 

Anonymkode: d908a...542

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...