AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #1 Skrevet 31. oktober 2022 Hvordan kan jeg som mor skape kvalitetstid med min 8 åring? Når vi leker sammen blir hun fort uinteressert. Hun foretrekker stort sett skjerm. Anonymkode: 9fc24...831
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #2 Skrevet 31. oktober 2022 Liker hun å lage ting? F.eks male, perle, scrapbooking, etc. Anonymkode: 0c25c...f20
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #3 Skrevet 31. oktober 2022 Sett grenser for skjermbruk. Mine barn hadde maks en time skjermtid om dagen da de var i den alderen. Har hun det tilgjengelig hele tiden? Foreslå å bake noe gøy. Spille brettspill Se film sammen. Opplev ting ute Anonymkode: 94b61...fdd
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #4 Skrevet 31. oktober 2022 Mi er 9 år. Da vi skal ha kvalitetstid sammen, så tegner vi, maler, lager ting, baker, ser på et program sammen, spiller brettspill, hører på musikk, tar på neglelakk, sorterer alt småtterier på rommet hennes etc. Vi har også syklet/jogget sammen. Hun er ikke så glad i å gå på skogstur, men noen ganger har vi gjort det også. Anonymkode: 5f7a3...ae4 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #5 Skrevet 31. oktober 2022 Gå en kveldstur kan være spennende, særlig nå som det blir tidlig mørkt. Ta med lommelykt og lys rundt på ting! Anonymkode: 86bb8...4d3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #6 Skrevet 31. oktober 2022 Noe av det vi gjør: perler, spiller kort/brettspill/pusling og lignende, lager mat, ser noe sammen vi kan snakke om/diskutere, leser bøker (har dere lest jenteboka?), går turer, gjerne i skogen eller i fjæra, hører på musikk, bretter klær, rydder/sorterer leker (skap/skuffer) på rommet til barnet osv. Men ser at bøker først og fremst gir inspirasjon til gode samtaler. Deriblant jente- og gutteboka. Har lest begge for begge kjønn, slik at de også får mer innsikt i og kanskje mulighet til å forstå mer av det motsatte kjønn. Anonymkode: 0a365...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #7 Skrevet 31. oktober 2022 Hva liker hun å gjøre? Det hjelper lite å foreslå perling, om hun hater sånt Jeg prøver å finne noe vi begge liker, sånn at det ikke blir litt sånn "fake" kvalitetstid, men heller blir tid som er kjekk for oss begge. For meg og eldsten er det brettspill, matlaging, og lesing Med minsten er det perling, tegning, plastilina, og lesing. Anonymkode: 3c2df...be8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #8 Skrevet 31. oktober 2022 Jeg ville nok først krevd noen få timer fri fra skjerm hver dag, alt etter hvordan timeplanen er. Så når hun forsøker finne andre ting å gjøre på, så kan man heller foreslå å gjøre noe sammen. Da kommer du med forslag til å gjøre noe med en tid som er bestemt skjerm-fri. Du tvinger henne ikke til å ha skjermfri for å vøre med deg Om du skjønner hva jeg mener. Anonymkode: 923d3...2f3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #9 Skrevet 31. oktober 2022 Ting jeg gjør med datter på 9: rydder i skapet hennes/planlegger nye klær hun trenger, spiller brettspill/tv-spill/kortspill/pusler/nettbrettspil for flere, perler, lager mat, ser film, går ut på kino/bowling/klatrepark/vitensenter, styler hår, bygger lego, ser etter ting hun kan ønske seg til jul, setter på høy musikk og gjør husarbeid sammen. Jeg er ikke flink til å leke, så det lengste jeg strekker meg der er nok å kjøpe ting av henne på café, men det ser jeg ikke på som så veldig kvalitetstid, mer kvantitet. Vi er begge to mye mer fornøyd etter en god runde med husarbeid 😅 (Jeg må bare begynne en gang alternativet ikke er skjerm, og hun må få gjøre ting i sitt tempo, få hjelp når hun trenger, og litt oppmuntring og motivasjon underveis.) Anonymkode: 0ba0f...5b9
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #10 Skrevet 31. oktober 2022 Som andre nevner er jo grenser for skjermbruk viktig. Men, om du ikke ønsker dette, så vil jeg tro at den beste kvalitetstiden for datteren din er at du engasjerer deg i det hun driver med på disse skjermene sine. Og det er uansett en veldig god ide for å forstå hvilken verden barnet lever i. Så om du ber henne vise deg sine favoritter etc og gjør en koslig stund ut av det så kan det bety mye for henne. Mi eldste er bare 6,5 år, hun liker fortsatt lesestunder, skrur faktisk av ipad i helgene og spør om jeg kan lese for henne i sofaen. Ellers så elsker hun prosjekter sammen feks å perle store mønstre, andre hobby greier eller i sommer havåret at jeg er med henne på trampolina Vi har skjermfri uke med unntak av leksene, så masse tid til andre ting å gjøre sammen. Skjermer ellers bare i helgene, og da er interessen der en stund før de begynner med andre ting Men de er små da og har ikke tatt det sosiale over på skjerm enda. Anonymkode: e1d95...933 1
Tellus Skrevet 31. oktober 2022 #11 Skrevet 31. oktober 2022 Brettspill/kortspill, perling, lage ansiktmasker av papir, bake, gå tur eller turorientering, bygge lego listen er lang🙌🏻
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå