Gå til innhold

Vondt i lysken og nedover låret, vanskelig å gå

Anbefalte innlegg

Jeg våknet i morges med store smerter i høyre lyske, det stråler nedover i beinet. Det er vondt og vanskelig å gå. 

Hva i all verden er dette? Hva kan jeg gjøre? Har prøvd å strekke og massere, men det hjelper ikke.

Bør jeg oppsøke lege?

Anonymkode: 2831f...cf0

Fortsetter under...

Har du hatt det før? Eller bare denne ene gangen? Hvis det bare er i dag kan det vel være en strekk. Hvis det er gjentagende kan det være noe med hofta. Jeg ville sett an og evt kontaktet lege. Vedvarer det bør du få røntgen og MR.

jeg har selv byttet hofte og lyskesmerter vet jeg hører til artrose, men kan også være andre ting! 

Anonymkode: aff0f...ac8

• Liker 1
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg våknet i morges med store smerter i høyre lyske, det stråler nedover i beinet. Det er vondt og vanskelig å gå. 

Hva i all verden er dette? Hva kan jeg gjøre? Har prøvd å strekke og massere, men det hjelper ikke.

Bør jeg oppsøke lege?

lyskebrokk eller prolaps? 

Kan du være gravid? For i såfall kan det være svangerskap utenfor livmoren. Da jeg hadde det så starter smertene i lysken, ned mot låret og etterhvert også nedre del på magen over lysken på den siden egglederen med embryoet i var.

Hvis det er en sjanse for gravditet så bør lege kontaktes raskt

Men uansett så bør lege kontaktes når det er så sterke smerter at det går utover funksjonsevnen din, selv om du ikke vet hva det kommer av. Det er jo nettopp derfor vi har leger 

Anonymkode: 0d129...02d

Ts her.

Er nok ikke gravid, har vært hos legen og hun skjønte ikke så mye av disse smertene. Men hun klemte på noen punkter og det gjorde så vondt at tårene begynte å trille. CRP var normal, men har fått smertestillende og betennelsesdempende tabletter og ble sendt hjem igjen. Legen ringer i morgen for å høre hvordan det går.

• Hjerte 1

Ts igjen.

Har fortsatt smerter, men de har flyttet på seg og endret seg litt. Vondt i lysken på begge sider, men det er lettere å gå. Samtidig har jeg fått ganske store smerter i nedre del av magen, på begge sider. Litt vondt i korsryggen også. I dag har jeg i tillegg vært svimmel og kvalm. Kontakter legen i morgen, men er det noen som gjenkjenner denne typen smerter/plager?

Leste at smerter i lysken hos kvinner bl.a. kan komme av cyster i eggstokk eller nyrestein.

Annonse

Ts igjen.

Jeg ble sendt til sykehuset til slutt, de konkluderte med betennelse i ledd (hofter, bekken) og har satt meg på en tablettkur i 7 dager. Men de sa at om smertene ikke blir bedre, bør jeg utredes for leddsykdom (?). Dette kom så brått på meg, og jeg føler ikke at jeg fikk stort med informasjon der.

Leddsykdom kan jo være så mangt har jeg skjønt, men kan det hende jeg har leddgikt?

(uten å ta noe på forskudd selvsagt, jeg satser på at det går over)

• Liker 1
AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 5.55):

Bør jeg oppsøke lege?

Du bør tøye ut, gjøre litt øvelser som tøyer ut muskler og sener. 

Anonymkode: 61488...6bc

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bør tøye ut, gjøre litt øvelser som tøyer ut muskler og sener. 

Ikke alltid lurt å gjøre slikt. Ved en aktiv betennelse kan det der gjøre d verre. Hilsen en med leddsykdom

Anonymkode: 85da2...1cd

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts igjen.

Jeg ble sendt til sykehuset til slutt, de konkluderte med betennelse i ledd (hofter, bekken) og har satt meg på en tablettkur i 7 dager. Men de sa at om smertene ikke blir bedre, bør jeg utredes for leddsykdom (?). Dette kom så brått på meg, og jeg føler ikke at jeg fikk stort med informasjon der.

Leddsykdom kan jo være så mangt har jeg skjønt, men kan det hende jeg har leddgikt?

(uten å ta noe på forskudd selvsagt, jeg satser på at det går over)

Leddgikt går spesielt ut på at brusken rundt skjelettet forsvinner, så når man da får vondt - er det fordi skjelettet skraper mot hverandre. Har man leddgikt så kjenner man det flere steder enn bare i hoftene, og jeg vil si det er svært uvanlig at man får slike problemer med hoftene før man er godt oppi årene. Er dette leddgikt, og du sliter med å gå - så må du jo operere inn en protese i hofta. 

Høres ut som en betennelse i bekken, har du sjekket for cyster, nyrestein og tatt f.eks celleprøve? Høres ikke ut som leddgikt, da hadde du hatt spesielt vondt i fingrene og andre ledd i kroppen. :)

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke alltid lurt å gjøre slikt. Ved en aktiv betennelse kan det der gjøre d verre. Hilsen en med leddsykdom

Ja, det var betennelse i leddene de sa. Hva kan en slik betennelse skyldes? Jeg fikk så få svar der, og Google ramser bare opp masse ulike leddsykdommer - ikke lett å bli klok på.

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som en betennelse i bekken, har du sjekket for cyster, nyrestein og tatt f.eks celleprøve? Høres ikke ut som leddgikt, da hadde du hatt spesielt vondt i fingrene og andre ledd i kroppen. :)

De sjekket livmorhals, livmor og eggstokker og alt var normalt. Nyrestein var det snakk om en stund, men de gikk bort fra det. Så bra at det ikke høres ut som leddgikt da, i hvert fall. Er forøvrig 48 år gammel.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Leddgikt går spesielt ut på at brusken rundt skjelettet forsvinner, så når man da får vondt - er det fordi skjelettet skraper mot hverandre. Har man leddgikt så kjenner man det flere steder enn bare i hoftene, og jeg vil si det er svært uvanlig at man får slike problemer med hoftene før man er godt oppi årene. Er dette leddgikt, og du sliter med å gå - så må du jo operere inn en protese i hofta. 

Jeg fikk hofteprotese som 45åring og det sa de var veldig ungt å bli operert.

Anonymkode: 9e932...345

Dete som sier set ikke er leddgikt for da kjenner man i de små ledda. Har dere i det hele tatt hørt om bekhterev? Ankolyserende spondylitt og Psoriasis artritt?  Betennelse i de store ledda i kroppen. Starter ofte med senebetennelser i feks hofte og sakroilitt. Og andre betennelser her og der. Og bekkenområdet er vondt. Gjerne assymetrisk. Få deg mr av hofte osv for å sjekke dette. Og les om ankolyserende spondylitt feks TS!

• Liker 2
  • 2 måneder senere...
Annonse

Hei TS!

har hatt lignende problemer selv, vært smerteplaget i snart to år, tidvis langtidssykemeldt. blir helt gal av å ikke få noen svar. Fant de noe mer hos deg eller gikk det over av seg selv? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...