Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Reiste i uke 28, og planen var å her i noen uker, men har fått så kraftig bekkenløsning og blitt så tung etter flyturen og det har ikke gitt seg   snart 3 uker etter landing. Vet ikke helt hva annet jeg skal skylde på, ny seng? Nytt sted? Jeg vet ikke, men formen ble så dårlig. Kom ikke alene, bor hos nære familiemedlemmer som har nesten blitt mine pleiere (uff av meg). 

Slik det ser ut nå kommer jeg meg ikke til Norge til fødsel, bare tanken på den lange reisen skremmer meg med denne formen. 

Hva skjer om jeg føder her? 

Det er jo tross alt land uten for EU, jeg har ikke  reiseforsikringen da hele denne turen ble ganske spontan. Kom hit til min svært syke bestemor. 

Hva skal jeg gjøre? Det er svindyrt å føde her som turist. 

Jeg leser på helsenorge sine nettsider hvor det står: 

"Hvis du har medlemskap i den norske folketrygden, kan du få dekket utgifter til fødsel i land utenfor EU/EØS. Du får kun dekket utgifter til selve fødselen" 

Med dette antar jeg at fødsel blir dekket, men problemet er at da jeg ringte helfo, så fikk jeg blankt nei og at det ikke dekkes. Hva skal jeg tro på? 

Håper på svar,takk på forhånd. 

Anonymkode: 58f08...f31

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan bli økonomisk ruin for deg. Du må bare komme deg hjem! 

Anonymkode: 1a201...1bd

• Liker 31
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette kan bli økonomisk ruin for deg. Du må bare komme deg hjem! 

Anonymkode: 1a201...1bd

Takk for svar. Men hvorfor skrive de dette på helsenorge sine nettsider? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for svar. Men hvorfor skrive de dette på helsenorge sine nettsider? 

De skriver kan, så det er ikke slik at alle får det.

Anonymkode: 0b8a8...811

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De skriver kan, så det er ikke slik at alle får det.

Anonymkode: 0b8a8...811

Ok, men er det ikke rart at det ikke står videre om eventuelle vilkår? 

Blir så forvirret. 

Skrevet

Du har snakker med Helfo å fått blankt nei. Å synse på kg om at du syns sånn og sånn virker rart er lite hensiktsmessig. Du må gjerne ta sjangser på å bli, men vær forberedt på at det kan koste deg dyrt. Jeg ville nok bitt meg i det å kommet meg på et fly hjem kjapt.

Anonymkode: fc48d...1df

• Liker 30
  • Nyttig 1
Skrevet

HELFO sier blankt nei fordi Canada ikke er en del av EU/EØS. Dette kan fort bli fryktelig dyrt for deg. Du bør komme deg kjappest mulig hjem. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Kom deg hjem.

Anonymkode: f067f...f57

• Liker 5
Skrevet
Sinte-my skrev (11 minutter siden):

HELFO sier blankt nei fordi Canada ikke er en del av EU/EØS. Dette kan fort bli fryktelig dyrt for deg. Du bør komme deg kjappest mulig hjem. 

Helfo sier nei, til tross for at det står på helsenorge sine nettsider at "

Hvis du har medlemskap i den norske folketrygden, kan du få dekket utgifter til fødsel i land utenfor EU/EØS. Du får kun dekket utgifter til selve fødselen"

Så det motsier litt og det er det jeg reagerer på. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du har snakker med Helfo å fått blankt nei. Å synse på kg om at du syns sånn og sånn virker rart er lite hensiktsmessig. Du må gjerne ta sjangser på å bli, men vær forberedt på at det kan koste deg dyrt. Jeg ville nok bitt meg i det å kommet meg på et fly hjem kjapt.

Anonymkode: fc48d...1df

Jeg reagerer ikke at på helfo sier nei, jeg reagerer på motsigelser. 

Og det er det jeg prøver å få hjelp til å "tolke" her. 

Hadde jeg vært alene hadde jeg kanskje hatt større mot til å reise, er her med et barn som jeg overhodet ikke tørr å ta med alene den lange veien tilfelle det skulle skje noe med meg. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helfo sier nei, til tross for at det står på helsenorge sine nettsider at "

Hvis du har medlemskap i den norske folketrygden, kan du få dekket utgifter til fødsel i land utenfor EU/EØS. Du får kun dekket utgifter til selve fødselen"

Så det motsier litt og det er det jeg reagerer på. 

Hvorfor tenker du Helfo skal betale når du har mulighet til å reise hjem? Reis hjem, fød her!

Anonymkode: 0108d...d03

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet

Du kan få dekket ja, men er som regel kun i spesielle tilfeller. Du dør ikke av å være i dårlig form på flytur.

Urolig kjipt, skjønner det er vanskelig. Men det beste er nok bare å dra hjem så fort som mulig, med mindre du har masse penger på bok og ikke bryr deg om at det går til fødsel.

Anonymkode: ee052...3f1

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg reagerer ikke at på helfo sier nei, jeg reagerer på motsigelser. 

Og det er det jeg prøver å få hjelp til å "tolke" her. 

Hadde jeg vært alene hadde jeg kanskje hatt større mot til å reise, er her med et barn som jeg overhodet ikke tørr å ta med alene den lange veien tilfelle det skulle skje noe med meg. 

Da får du få noen til å komme dere i møte. Makan til korttenkthet og holdning om at andre - dvs norske skattebetalere - skal betale for deg.. altså..

• Liker 29
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvorfor tenker du Helfo skal betale når du har mulighet til å reise hjem? Reis hjem, fød her!

Hva får deg til å tro at jeg har mulighet til å reise? Har du lest innlegget?

Å ha penger til billett er ikke alt som skal til for å seg tilbake til Norge. Her er det helsa som setter stopper  pluss tryggheten til et lite barn som skal bli med tilbake med samme reise. 

Skrevet

Å ha penger til billett er ikke alt som skal til for å seg tilbake til Norge. Her er det helsa som setter stopper  pluss tryggheten til et lite barn som skal bli med tilbake med samme reise. 

Du tar med deg noen!!!

Anonymkode: 8fc31...3ec

• Liker 20
  • Nyttig 5
Skrevet

Da får du få noen til å komme dere i møte. Makan til korttenkthet og holdning om at andre - dvs norske skattebetalere - skal betale for deg.. altså..

Skatt som jeg selv har betalt i over 15 år, så ja takk. Når jeg har bidratt får Norge også bidra. 

Skrevet

Selvsagt klarer du å reise!

Anonymkode: f7ab9...c75

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skatt som jeg selv har betalt i over 15 år, så ja takk. Når jeg har bidratt får Norge også bidra. 

15. år, wow 😅

Lykke til sier jeg bare, økonomisk ruin neste… høyst fortjent også ser det ut til!

• Liker 8
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...