Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier.. 

jeg og exen har to barn barn sammen. Eldste er snart 15, og bor fast hos meg. Pappaen bor 3 timer unna. 
Han NEKTER, og da mener jeg nekter plent å bidra med reisekostnader når vi skal hente/kjøre tilbake yngste, og det samme med eldste. Han sier hver gang at «fordi jeg valgte å flytte» så nekter han å betale noen ting. Nå vurderer jeg FVK, men er redd dem ikke kan gjøre noe med det dem heller, pluss at jeg er sikker på at han ikke møter opp.. 

noen som har tips/erfaring. 

Anonymkode: d7a63...705

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drit i samvær til han betaler sin del.

Anonymkode: fbbdf...54f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så slem er jeg ikke asså. Nekter ikke samvær bare fordi han oppfører seg som en dritt. Fra min side skal det ikke gå utover ungene!! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Som overskriften sier.. 

jeg og exen har to barn barn sammen. Eldste er snart 15, og bor fast hos meg. Pappaen bor 3 timer unna. 
Han NEKTER, og da mener jeg nekter plent å bidra med reisekostnader når vi skal hente/kjøre tilbake yngste, og det samme med eldste. Han sier hver gang at «fordi jeg valgte å flytte» så nekter han å betale noen ting. Nå vurderer jeg FVK, men er redd dem ikke kan gjøre noe med det dem heller, pluss at jeg er sikker på at han ikke møter opp.. 

noen som har tips/erfaring. 

FVK har ingen myndighet ti å gjøre noe som helst, de kan kun hjelpe å komme til enighet.

Om ikke annet er avtalt, så er det samværsforeldre sitt ansvar å hente og levere. La han ta seg av å hente og levere selv. Da nekter du ikke samvær, men legger ansvaret der det skal være.

Anonymkode: db3c4...ba4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

FVK har ingen myndighet ti å gjøre noe som helst, de kan kun hjelpe å komme til enighet.

Om ikke annet er avtalt, så er det samværsforeldre sitt ansvar å hente og levere. La han ta seg av å hente og levere selv. Da nekter du ikke samvær, men legger ansvaret der det skal være.

Feil

kostbadene skal deles. Gidder ikke far å betale, må mor ta saken til retten. Lykke til med det

Anonymkode: 20be9...380

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Feil

kostbadene skal deles. Gidder ikke far å betale, må mor ta saken til retten. Lykke til med det

Ja, kostnadene skal deles forholdsmessig etter inntekt. Men far betaler ikke sin del ut fra hva som står i HI. Ikke noe av det  jeg skriver er feil.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Feil

Så med andre ord, jeg kommer ingen vei uansett hva jeg gjør jeg da?? Vi kjører og henter, leverer, bruker massevis av diesel, bompenger osv osv, og han forventer at jeg skal betale alt selv, mens han skal ikke løfte en fuckings finger for å betale?? 🤬🤬 

Skrevet

Hente/ kjøre tilbake skriver du? Men hvordan kommer seg ungen til far? 

Anonymkode: 03817...5db

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hente/ kjøre tilbake skriver du? Men hvordan kommer seg ungen til far? 

Anonymkode: 03817...5db

Hun skriver jo at hun henter og bringer!

Anonymkode: 30f95...218

Skrevet

Jeg har det omtrent likens, bare at jeg må sende sønnen med fly på samvær hver gang. Flybilletten koster 1800 kr,og dette betaler gjør vi vel ca. 1 gang i måneden.

Far har rett og slett ikke råd til å betale halve billetten pga. manglende økonomisk sans, men min tidligere svigermor har faktisk betalt halve billetten i høst. Jeg hadde uansett sendt sønnen vår på samvær da det betyr mye for han. Jeg mottar heller ikke bidrag eller noe slikt. 

Ja, det er kjipt og urettferdig. Skal du presse gjennom at han skal betale reisekostnader, må du dra det til retten. Selv om du får en kjennelse fra retten på at han skal betale halvparten, er det drit enkelt å sabotere. Så med mindre du sliter veldig økonomisk pga dette, er det best å svelge den kamelen tenker jeg.. 

Anonymkode: 65670...036

Skrevet

Var det du som slo opp for så å flytte langt unna? Virker som at han er bitter for at du har flyttet så langt unna med ungene, noe som er forståelig. Han tenker at du valgte å ta med deg ungene langt unna, og da er det din jobb å sørge før at de kommer seg til og fra samvær. 

Anonymkode: ad5bd...a06

• Nyttig 1
Skrevet

Har det helt likt. Bare her var det far som flyttet. Men nekter å betale. Du kan faktisk ikke gjøre noe. Systemet hjelper ikke oss som har en vanskelig x. 

Anonymkode: 0ad63...b4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vel, det medfører jo en hel haug med andre problemer, så dette anbefales ikke.

TS: ta kontakt med advokat, og ta saken til domstolen. Sjekk om du har gratis rettshjelp gjennom fagforening.

Anonymkode: 62eca...2c7

Skrevet

Så om du ikke henter/leverer så kommer ikke pappaen og henter barnet sitt heller? Eller har han ikke bil/mulighet?

Anonymkode: 6b6f6...bf1

Skrevet

Gjør det som er best for gutten, svelg kamelene det er det beste i lengden, vanskelige folk oppdager for seint at dette vil påvirke forholdet til barna sine når de vokser opp og skjønner ting.

Det er ikke sikkert at han gidder besøk etterhvert når han nærmer seg alderen når lokale venner er viktigere enn far

Skrevet

Det er som en annen skriver samværsforelders ansvar å gjøre transporten. Det er bare kostnadene som skal deles. Så da nekter du å kjøre til han betaler sin del.

Anonymkode: 49cb7...d5e

Skrevet
FraSørTilØst skrev (11 timer siden):

Så slem er jeg ikke asså. Nekter ikke samvær bare fordi han oppfører seg som en dritt. Fra min side skal det ikke gå utover ungene!! 

Du flyttet tre timer fra barnets barndomsplass og far og hevder senere at det ikke skal gå utover barna? 

Anonymkode: 26e5d...40e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...