Gå til innhold

Deprimert og suicidale etter å fått uføre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slite veldig det siste halv året etter jeg fikk uføretrygd.  Sliter med selvtillit og med følelsen av å være værdt noe. Tips? Kan ikke jobbe så ikke vits i å si engang. Tips som ikke handler om lege , psykolog eller jobb. 

Anonymkode: d2ba7...e20

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da å fokusere på det du klarer istedenfor alt du ikke klarer.

2. Kom deg ut av huset når formen tillater. Gå tur, eller delta på ting som interesserer deg. Vær med venner og familie.

3. Jobbe som frivillig evt? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har en type frivillig jobb bare får å komme meg ut å der er jeg ikke bindet så kan si i fra å gå å la vær å gå når jeg vill. Problemet er bare at jeg har en tendens til og gjøre får mye fordi jeg hater å være hjemme akuratt nå.Kan være der 10 timer i strekk ender da opp med 3 timer søvn vær natt har hatt det sånn i flere mnder. Har sagt i fra jeg må roe ned men jeg klarer det ikke selv.  Føler også når jeg kan være der så mye burde jeg kunne jobbe men det er null sjangs. jobb er også en helt annen sak jeg ikke orker å gå får mye innpå. 

Skrevet

Skjønner ikke dette i det hele tatt.

Du er sikret en livsvarig inntekt, duburde juble og være glad.

Kanskje du mangler d-vitamin?

Anonymkode: dec6b...e87

Skrevet

Delta på noe som kan gi deg glede. Livet er ikke over selv om du er blitt ufør. 

Litt off topic, men: Det heter ikke å være uføre, men ufør. 

Anonymkode: 85f83...ddf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke dette i det hele tatt.

Du er sikret en livsvarig inntekt, duburde juble og være glad.

Kanskje du mangler d-vitamin?

Seriøst? Juble får å ikke kunne gjøre noe med livet? Skal jeg bare sitte her å godta at jeg ikke kan gjøre en dritt å på toppen av det hele skulle jeg vært glad får det? Unguføre som kun har kunne jobbe ett år av sitt liv bare kaste bort alt? Bli sett ned på hele livet og leve fattig hele livet?  Nei mangler ikke noe vitamin 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Delta på noe som kan gi deg glede. Livet er ikke over selv om du er blitt ufør. 

Litt off topic, men: Det heter ikke å være uføre, men ufør. 

Går til min hobby vær dag men føler ikke noe glede lenger bare tungt men venter på det skal føles bra igjen 😊😊

Skrevet

Seriøst? Juble får å ikke kunne gjøre noe med livet? Skal jeg bare sitte her å godta at jeg ikke kan gjøre en dritt å på toppen av det hele skulle jeg vært glad får det? Unguføre som kun har kunne jobbe ett år av sitt liv bare kaste bort alt? Bli sett ned på hele livet og leve fattig hele livet?  Nei mangler ikke noe vitamin 

Du er sikret inntekt livet ut. Du trenger ikke å sende søknader, jobbe eller gi bort tiden til andre mennesker enn deg selv. Du kan reise, drive med hobbyer, slappe av, trene, gjøre akkurat det du vil når du vil.

Jeg drømmer om å bli ufør, men det skjer dessverre ikke ennå.

Skrevet

Hvorfor negativ til psykolog? Å jobbe med selvbildet mitt hos psykolog har hjulpet meg kjempemasse. Følte meg udugelig og uverdig alt pga ufør men lært å snu tankene og være glad for det jeg klarer av små ting og ikke klandre meg selv for sykdom som kunne rammet hvem som helst 

Anonymkode: 6631b...6d8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei mangler ikke noe vitamin 

Det vet du jo ikke. De fleste her i Norge får mangel på d-vitamin når høsten kommer. Eller spiser du fet fisk og drikker d-vitaminberikrt melk hver dag?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er sikret inntekt livet ut. Du trenger ikke å sende søknader, jobbe eller gi bort tiden til andre mennesker enn deg selv.

Man er dømt til fattigdom livet ut , ikke mye å juble over 

Sitat

Du kan reise, drive med hobbyer, slappe av, trene, gjøre akkurat det du vil når du vil.Jeg drømmer om å bli ufør, men det skjer dessverre ikke ennå.

Du vet tydeligvis ikke hvordan det er å være så syk at man er ufør. Jeg tror du troller 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg følte akkurat det samme som deg, det var en enorm sorg og følelse av identitetstap. Følte meg helt unyttig her i verden.

For meg snudde det når jeg ble fostermor for kattepuser for dyrebeskyttelsen. De kattene virkelig trenger meg og setter pris på alt. Det har snudd helt om og jeg føler meg på mange måter både nyttig og verdifull. Samtidig som att jeg klarer å mestre det ved siden av sykdommer

Jeg håper virkelig du finner din vei, jeg vet det er sykt vanskelig når man sitter med følelsene ❤️

Anonymkode: 24637...75c

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Du vet tydeligvis ikke hvordan det er å være så syk at man er ufør. Jeg tror du troller 

Nei, jeg drømmer om å bli ufør. 

Skrevet

Hvorfor negativ til psykolog? Å jobbe med selvbildet mitt hos psykolog har hjulpet meg kjempemasse. Følte meg udugelig og uverdig alt pga ufør men lært å snu tankene og være glad for det jeg klarer av små ting og ikke klandre meg selv for sykdom som kunne rammet hvem som helst 

Ikke noe poeng vist det ikke er noe å ha selvtillit over😅 vet det høres ut som jeg ser etter noen å klage til eller noe men er virkelig ikke det jeg ser etter!

Skrevet

Mange uføre jobber ved siden av trygda.

Selv om du ikke jobber har du en fin grunninntekt. Jeg hadde ikke hatt problemer med å klare meg selv på laveste sats.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har en type frivillig jobb bare får å komme meg ut å der er jeg ikke bindet så kan si i fra å gå å la vær å gå når jeg vill. Problemet er bare at jeg har en tendens til og gjøre får mye fordi jeg hater å være hjemme akuratt nå.Kan være der 10 timer i strekk ender da opp med 3 timer søvn vær natt har hatt det sånn i flere mnder. Har sagt i fra jeg må roe ned men jeg klarer det ikke selv.  Føler også når jeg kan være der så mye burde jeg kunne jobbe men det er null sjangs. jobb er også en helt annen sak jeg ikke orker å gå får mye innpå. 

Jobber du frivillig langt ut på natten da? Du må bare bli flinkere på å ta vare på deg selv, for du får det i hvert fall ikke noe bedre psykisk, når du sover i 3 timer.

Du tenker kanskje mest på dette med at du «burde stå i jobb, når du klarer å arbeide så mye frivillig», pga. at du er redd for at andre skal tenke det samme om deg, og at de dømmer deg?

Men du vet jo egentlig at du ikke får til å jobbe nå - så da er det kanskje ikke vits i å drive og gruble på det, heller?

Du er ikke verdiløs fordi at du er ufør. Og hvis folk har fordommer, så er det fordi at de ikke forstår. Men ikke la det påvirke deg. Drit i hva andre tenker, og fokuser på å ta vare på deg selv og helsa di.

Anonymkode: bc074...24c

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, jeg drømmer om å bli ufør. 

Da har du en tolkning som ikke gir mening. Man har ikke råd å reise om man er ufør. Man har ikke råd til hobby om man er uføre. Jeg kan kun drive med min hobby pga noen andre betaler den. Har ikke råd til nye sko eller klær. Må betale alt jeg trenger med mine 20 000. Husleie , regninger , strøm i dyreste området i Norge,  mat , husholdning. Og ja når du har vært syk så lenge har du så mye regninger at det tar år og komme seg ut av. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Går til min hobby vær dag men føler ikke noe glede lenger bare tungt men venter på det skal føles bra igjen 😊😊

Det er bra! Når du føler deg klar, kjør på videre med den. Ellers er det også andre ting du kan være med på, om du skulle ønske å variere litt. Sjekk ut hva som rører seg i ditt lokalområde en dag. Lytt også til din kropp, og er du sliten en periode, lytt til den. :) 

• Nyttig 1
Skrevet

Jobber du frivillig langt ut på natten da? Du må bare bli flinkere på å ta vare på deg selv, for du får det i hvert fall ikke noe bedre psykisk, når du sover i 3 timer.

Du tenker kanskje mest på dette med at du «burde stå i jobb, når du klarer å arbeide så mye frivillig», pga. at du er redd for at andre skal tenke det samme om deg, og at de dømmer deg?

Men du vet jo egentlig at du ikke får til å jobbe nå - så da er det kanskje ikke vits i å drive og gruble på det, heller?

Du er ikke verdiløs fordi at du er ufør. Og hvis folk har fordommer, så er det fordi at de ikke forstår. Men ikke la det påvirke deg. Drit i hva andre tenker, og fokuser på å ta vare på deg selv og helsa di.

Anonymkode: bc074...24c

Har alltid slitt med og sove så får ikke sove når jeg kommer hjem å blir så stresset at jeg får hjertebank av tanken på at jeg må sove så blir værre 😅 sove medisiner funker ikke prøvd mye. Hadde 2 dager fri får meg selv får en uke siden da jeg trodde jeg skulle knekke sammen mens jeg var avsted , sov 24 av 48 timer. Aldri sove så mye hele mitt liv. Ja jeg tenker nokk mye på hva andre tenker. Min personlige drøm må være ett småbruk hvor jeg er mest mulig selvforsynt 😊 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Går til min hobby "hver" dag... også mangler du en komma her. Ufør eller ikke, skriv ordentlig

Anonymkode: 44c38...84d

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...