Gå til innhold

Staten burde betale brystoperasjon etc til folk som virkelig trenger det!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg vet jeg høres krass ut i overskriften, men jeg må bare få det ut! Puppene mine ser mildt sagt ikke ut. De henger og slenger og brystvortene peker rett ned i gulvet! Hadde de hatt et noenlunde naturlig form og heng med brystvorter som peker fremover hadde det ikke gjort meg noe hvordan de ser ut, men mine peker rett ned og det ser seriøst ut som jeg har ammet en haug med unger, selvom jeg bare er 23 og aldri vært gravid eller noe!

Dette gjør meg ekstremt deprimert og går veldig utover selvtilliten og psyken min. Sexlivet blir også ekstremt påvirket da jeg ikke kan gjøre forskjellige stillinger uten at det ser forferdelig ut..

Jeg synes helt ærlig at når slike problemer som dette går såpass utover livet til noen i negativ forstand, så burde staten kunne bidratt til at kvinner som oss som har slike problemer, kan få dekket en operasjon, om det så bare var litt dekk så synes jeg det hadde vært helt innafor å forvente at de kunne ha bidratt med en liten slump med penger.. Også er det sikkert sykt mange som kommer til å foreslå psykolog og slike ting men sannheten er at en psykolog kan ikke forandre utseendet til noen, og ihvertfall ikke når det gjelder noe som kun kan fikses med kirurgi..

Anonymkode: 042de...194

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange ting jeg heller vil at Norge skal bruke penger på enn å dekke kosmetiske operasjoner…

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Har du vært til lege med ditt problem?

Jeg vet om flere jenter som fikk brystreduksjon i din alder.

Anonymkode: 33fed...b4f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Men du gir ikke noen god grunn til hvorfor skattebetalerne skal ta regningen? Skal alle forlange kirurgi på statens regning og endre på det som du anser som en sjenanse? Regner med at du snakker om kosmetisk kirurgi, ikke fysiske smerter/plager. Så da må du svare på dette:

Hvem skal få?

Hvem bestemmer hvilke personer som er trengende, eller ikke?

Hva skal defineres som en "sjenanse"?

Burde usikkerhet være den eneste grunnen? Hvis ja, hvordan kan du stoppe folk som utnytter dette?

Endret av Turtellure12
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

De gjør jo det, ts. Det kommer jo an på problemet og årsaken til hvordan man har det, men man får dekket plastisk kirurgi om man er svært plaget av problemet.

Halvparten av de jeg kjenner som har operert brystene har fått det dekt (3/6). Hun ene hadde bryster som deg.

Har du hørt med fastlegen?

Anonymkode: 2e5bf...48a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja jeg vet jeg høres krass ut i overskriften, men jeg må bare få det ut! Puppene mine ser mildt sagt ikke ut. De henger og slenger og brystvortene peker rett ned i gulvet! Hadde de hatt et noenlunde naturlig form og heng med brystvorter som peker fremover hadde det ikke gjort meg noe hvordan de ser ut, men mine peker rett ned og det ser seriøst ut som jeg har ammet en haug med unger, selvom jeg bare er 23 og aldri vært gravid eller noe!

Dette gjør meg ekstremt deprimert og går veldig utover selvtilliten og psyken min. Sexlivet blir også ekstremt påvirket da jeg ikke kan gjøre forskjellige stillinger uten at det ser forferdelig ut..

Jeg synes helt ærlig at når slike problemer som dette går såpass utover livet til noen i negativ forstand, så burde staten kunne bidratt til at kvinner som oss som har slike problemer, kan få dekket en operasjon, om det så bare var litt dekk så synes jeg det hadde vært helt innafor å forvente at de kunne ha bidratt med en liten slump med penger.. Også er det sikkert sykt mange som kommer til å foreslå psykolog og slike ting men sannheten er at en psykolog kan ikke forandre utseendet til noen, og ihvertfall ikke når det gjelder noe som kun kan fikses med kirurgi..

De som trenger det får det, de som feks har ryggproblemer pga bryststørrelsen.

Om du ønsker kosmetiske endringer får du betale det selv

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ahh følelsenes tidsalder slår til igjen! Jeg føler at puppene mine er alt for små. Syns staten burde kjøpe nye, større til meg. Syns også rumpa er litt liten og slapp. En brazilian buttlift på statens regning hadde heller ikke gjort noe. Jeg føler det slik, da må jeg vel få det?

For øvrig, syns tannhelse burde inn i hva som dekkes av fellesskapet lenge før kosmetiske operasjoner, som er bare kosmetiske og skal hjelpe på selvbildet.

Anonymkode: 11f3e...60a

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Du får høre med legen din.

Jeg fikk helt tomme bryst etter å ha ammet 2 barn. Da var det bare tomme henge pupper igjen, så jo ikke bra ut. Men jeg sparte, og betalte for operasjon selv.

Anonymkode: 3869a...cfb

• Liker 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Det er mange ting jeg heller vil at Norge skal bruke penger på enn å dekke kosmetiske operasjoner…

Er enig i at små uheldige detaljer utseendemessig  og jenter som faktisk har fine pupper uten at de klarer å se det selv, ikke burde få dekket operasjon. Men vi som faktisk har STORE komplekser og bryster som ser ut som de er misdannet burde med god grunn absolutt fått hjelp. Trist at man skal gå gjennom livet og se slik ut. Jeg er liksom i min beste alder nå også kan jeg ikke få nyte en eneste dag der jeg faktisk føler meg VEL med puppene mine.. Det er faktisk ganske trist.

Turtellure12 skrev (4 minutter siden):

Men du gir ikke noen god grunn til hvorfor skattebetalerne skal ta regningen? Skal alle forlange kirurgi på statens regning og endre på det som plager dem?

Hvem skal få?

Hvem bestemmer hvilke personer som er trengende, eller ikke?

Hva skal defineres som en "plage"?

Burde usikkerhet være den eneste grunnen? Hvis ja, hvordan kan du stoppe folk som utnytter dette?

Les svaret over. De som har god grunn til å ha komplekser. Ikke de yngre jentene på 16-18 år som faktisk ser bra ut men har dårlig selvtillit.. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

En psykolog kan ikke forandre utseendet til noen nei, det er ikke poenget med en psykolog. Men der er masse folk som er uheldig med deler eller hele utseendet som er lykkelige og ikke oppheng i det. Folk har ulike preferanser også, og ser andre som en helhet. Man kan være nydelig med sine "skavanker"

Problemet ditt er ikke puppene dine. Det er du som henger deg opp i dem og ikke klarer å slappe av under sex fordi du lar dem ta for stor plass i hodet ditt. Om noen år kommer du sannsynligvis ikke til å synes at puppene dine er det viktigste i verden, og du kommer nok heller til å andre på at du lot det ødelegge så mye heller enn å angre på at du ikke har operert.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Lillefinger
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns ikke at det er "innafor" at du skal få opperert brystene dine på statens regning pga et kompleks, mens forsvaret, beredskapen, matlager, smittevernsutstyr o.l bygges ned.

Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

👍

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er enig i at små uheldige detaljer utseendemessig  og jenter som faktisk har fine pupper uten at de klarer å se det selv, ikke burde få dekket operasjon. Men vi som faktisk har STORE komplekser og bryster som ser ut som de er misdannet burde med god grunn absolutt fått hjelp. Trist at man skal gå gjennom livet og se slik ut. Jeg er liksom i min beste alder nå også kan jeg ikke få nyte en eneste dag der jeg faktisk føler meg VEL med puppene mine.. Det er faktisk ganske trist.

Les svaret over. De som har god grunn til å ha komplekser. Ikke de yngre jentene på 16-18 år som faktisk ser bra ut men har dårlig selvtillit.. 

Ts

Etter tre fødsler kan man jo si at magen ikke ser like fin ut. Jeg føler jeg ikke kan bruke bikini, da det ødelegger selvbildet. Burde jeg få dette gratis?

Du ødelegger dessuten ditt eget argument over. Problemet sitter i hodet ditt, ref "jeg FØLER meg ikke vel..."

Endret av Turtellure12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Nei. Skal man ta en kosmetisk operasjon uten medisinsk indikasjon (smerter, ulykke, kreftbehandling osv) så bør man dekke kostnadene selv. Det er ikke en nødvendighet, og staten skal ikke dekke dette. 

• Nyttig 2
Skrevet

Nå vet ikke jeg hva slags resultat du er ute etter, men dersom det ikke er snakk om implantater så tar du deg en tur til legen og ber om henvisning til plastkirurg for vurdering. Vil dog anbefale deg å sette deg grundig inn i fordeler og ulemper ved slike inngrep. Har vært med på flere brystreduksjoner og kan trygt si at dette ikke er smertefritt i ettertid. 

Anonymkode: 28278...770

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Lillefinger skrev (1 minutt siden):

Jeg syns ikke at det er "innafor" at du skal få opperert brystene dine på statens regning pga et kompleks, mens forsvaret, beredskapen, matlager, smittevernsutstyr o.l bygges ned.

👍

… for å ikke snakke om helsevesenet, psykologtilbud, psykiatriske institusjoner, og tannhelsetilbud. 

• Liker 4
Gjest Lillefinger
Skrevet
Embla82 skrev (1 minutt siden):

Problemet ditt er ikke puppene dine. Det er du som henger deg opp i dem og ikke klarer å slappe av under sex fordi du lar dem ta for stor plass i hodet ditt. Om noen år kommer du sannsynligvis ikke til å synes at puppene dine er det viktigste i verden, og du kommer nok heller til å andre på at du lot det ødelegge så mye heller enn å angre på at du ikke har operert.

Riktig. Og jeg har følt på mye skam ang mine pupper og min nese. Det måtte jobbes med mentalt. Og det er det du må gjøre også. Enten det, eller så får du begynne å spare penger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts

Kanskje du er litt blind på deg selv og at puppene dine helt objektivt sett faktisk ser bra ut? De jentene som du mener "faktisk ser bra ut" de føler seg på akkurat samme måte som deg, selv om du mener de ikke har grunn til det.

Anonymkode: 11f3e...60a

Skrevet

Til alle dere som går høyt ut mot dette nå: dere innser vel at dere nettopp har tatt et tydelig standpunkt også mot kjønnskorrigerende behandlinger nå? 

Anonymkode: b1c14...a09

• Liker 1
Skrevet

Bare et kort og greit svar som passer inn her, TS.

NEI.

Anonymkode: fa10b...bd4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til alle dere som går høyt ut mot dette nå: dere innser vel at dere nettopp har tatt et tydelig standpunkt også mot kjønnskorrigerende behandlinger nå? 

Anonymkode: b1c14...a09

Nei det har en ikke, så hopp ned av hesten og lukt på blomstene

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...