Gå til innhold

1) Lime papir på veggen og 2) Skjære plexiglass


Gjest Lesehesten

Anbefalte innlegg

Gjest Lesehesten

Har tenkt å lime boksider (gamle romaner) på veggen over kjøkkenbenken. Kan jeg bruke vanlig tapetlim da? Eller burde jeg bruke noe annet?

Utenpå dette tenkte jeg å sette en glassplate. Snakket med en glassmester som antydet et par tusen for glasset + montering. Det var dyrt ja...

Har sett at Obs Bygg har plexiglass-plater til under 300 kr pr stk. Men de må skjæres til da, for å passe der jeg skal ha dem. Noen som har gjort dette sjøl, altså kuttet plexi? Hvilket verktøy bruker man?

Jeg var også inne på tanken å ikke ha glass foran, men bare lakke over med mange lag lakk. Ville det holde?

Det er over oppvaskbenken det er snakk om her, så det kan jo bli litt søl. Komfyren står et annet sted i kjøkkenet, og over den har vi fliser.

Tar takknemlig imot tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å en god ide. Den likte jeg! Men jeg har aldri gjort noe sånt selv, så jeg kan nok ikke komme med noen gode råd. Ville ha prøvd å grunne og så bruke tapetlim. De vet sikkert på Obs bygg hva man kan kutte pleksiglass med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lesehesten
De vet sikkert på Obs bygg hva man kan kutte pleksiglass med.

Ja sikkert, dersom jeg klarte å hanke inn en av de som jobber der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd akkurat det du sier, men bruker papir til mye forskjllig annet.

Bruker du våt lim (tapetlim eller lignende) er det en del uheldige ting som kan oppstå: Papir som blir vått "bulker" seg og det er ikke pent. Det våte kan også gjøre at et blir gjennomslag slik at det som står på baksiden av arket også vises på fremsiden og det blir heller ikke vakkert. Ville i hvert fall testet med et par sider limt på en sponplate-bit eller lignende først hvis jeg skulle bruke våt lim/tapetlim.

Tror jeg ville brukt et tørt lim og så skrudd glasset tett inntil så det holder arkene på plass. Ganske enkelt festet med limstift eller aller helst dobbeltsidig tape, og så latt glasset foran få jobben med å holde ting på plass - er jo bare å skru glasset tett inntil veggen.

Tror det kan bli kjempetøft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engang tappetserte jeg deler av en hel vegg med ukebladsider. :rodme:

Jeg brukte tapetklister som jeg lot tørke ganske mye før jeg festet arkene på. Dette gjentok jeg gang på gang (arkene dekket hverandre litt) Tilslutt tok jeg tapetklister over alt. Flere strøk som jeg lot tørke godt mellom. Nå får du også decopagelim du kan bruke og det tror jeg er enda bedre for det er lakk.

Jeg ville nok ha festet utsmykkinga på en plate som jeg skrudde opp over benken. Da kan du bare skru den ned da du er lei av "kunsten"

Lykke til og spennende prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lesehesten

Kan melde at jeg limte boksider på veggen igår kveld. Brukte vanlig tapetlim/vegglim og en 50 mm flat pensel. Fant ut at det lureste var å stryke lim bakpå papiret og så feste på vegg, pga de overlapper hverandre og da blir det bare søl med å stryke limet på veggen. Ville ikke ha noe lim til å vises da. Papiret på boksidene var nokså tykt, så det gikk bra.

Det så nokså skrukkete og bulkete ut da jeg gikk derfra, men nå har jeg vært og sett resultatet etter at alt tørket. Og det ble bra, papiret ble stramt igjen når limet tørket.

Var på Obs og kjøpte plexiglass og glasskjærer, et lite verktøy. Får prøve meg fram med skjæringa av glasset, det blir bare én skjærekant og den tenkte jeg å sette opp under overskapet. Hvis kanten ikke blir fin, så tenkte jeg å bare sette en liten list utenpå, kvartstaff eller hva det heter. Det er jo bare når man sitter ved kjøkkenbordet at man vil se lista, oppunder skapene. Nede mot benken skal plata hvile på en silikonfuge. Snekkeren skal hjelpe meg med dette, så jeg tror det blir bra.

Veggen jeg limte på var gipsplater som var grunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvordan man legger ut bilder, så det kan jeg dessverre ikke.

Brukte silikon til å feste glasset. Det gikk forresten skeis med å bruke den glasskjæreren, tror den er beregna til ordentlig glass. Snekkeren saget til med stikksag, og så høvlet og pusset han litt langs kanten som var ganske rufsete etter saginga. Ble så bra resultat at vi slapp å legge list utenpå.

Lesehesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...