Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #1 Skrevet 5. desember 2005 Tenkte jeg ville skrive noen ord om hvordan sjalusi kan oppleves fra "den andre siden" - altså den som blir "utsatt for" sjalusien (hvis man kan si det sånn). Min partner er til tider veldig sjalu, og det oppleves forferdelig frustrerende. Jeg vet at hun ikke gjør det med vilje, men det er likevel vondt å oppleve at mine følelser stadig vekk blir satt på prøve. Jeg forstår at det kommer av en kombinasjon av problemer med selvbilde og at hun er veldig glad i meg. Likevel er det vanskelig å svelge de bekymrede blikkene og engstelige kommentarene når jeg skal bort på steder hvor hun mener at det er fare for at noen skal komme og stjele meg fra henne. Jeg mener at så lenge hun stoler på meg er det ikke noe problem, men hun sier at hun stoler på meg, men det er andre jenter hun ikke stoler på. Jeg klarer ikke helt å følge den tankegangen, og det sårer mer enn jeg kan si at hun føler det slik.
Gjest Piper Skrevet 5. desember 2005 #2 Skrevet 5. desember 2005 Beklager, men det er deg hun ikke stoler på. Det spiller ingen rolle hva andre jenter prøver seg på, for du må være med på det for at de andre jentene skal kunne ha en sjangs. Er ikke du med på det, hender det ikke noe heller. Hun kan si at det er de andre hun ikke stoler på, men beklageligvis er det deg hun mener. Kanskje hun ikke tror det selv, men du må faktisk være med på det for at en annen jente skal kunne ha en sjangse. Si det til henne.
Gjest Betty Boop Skrevet 5. desember 2005 #3 Skrevet 5. desember 2005 Fortell henne at det sårer deg. Tror det er viktig at hun vet det. Det burde gi en ekstra puff for henne i retning av å jobbe med seg selv. Var selv i flere år gift med en sjalu mann. Det kan være fryktelig anstrengende. Jeg så aldri i retning av andre menn. Flørtet aldri, dro ikke på jenteturer og brukte enormt mye tid på å forsikre ham om at jeg var glad i ham og forpliktet til forholdet vårt. Det hjalp i grunnen lite. Så poenget er, jeg tror det er lite man kan gjøre for å hjelpe. Den som har det problemet må nok selv ta tak i det og jobbe med saken.
Ramy Skrevet 5. desember 2005 #4 Skrevet 5. desember 2005 Jeg har selv vært sjalu, men tok et oppgjør med kjæresten min, der vi fikk pratet ut om det og roten til problemet. Var på mitt initiativ da jeg ikke likte den personen jeg var blitt. Så nå har vi det veldig bra, og jeg stoler helt og holdent på min kjære. Jeg tror ikke noen kan slutte å være sjalu, før de faktisk innser at de er det. Virker ikke helt som kjæresten din vil innse at hun er sjalu.
kajaroma Skrevet 5. desember 2005 #5 Skrevet 5. desember 2005 Jeg er enig med de andre her når de sier at det er den som er sjalu som har problemet. Så lenge du ikke gjør noe som gjør at hun bør bli sjalu er det hennes problem. En viss sjalusi er bare sunt, men blir det sånn at du ikke kan bevege deg utenfor døren uten å få skjeve blikk blir det sykt.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #6 Skrevet 5. desember 2005 Be henne oppsøke en psykolog som samtidig er hypnotisør.
Edda Skrevet 5. desember 2005 #7 Skrevet 5. desember 2005 Synes kanskje noen er litt hard mot kjæresten din. Selvfølgelig er det ikke bra å være sjalu, men hvis hun har litt dårlig selvbilde så kan det jo hende at hun føler at du er for bra for henne. Kan også forstå tankegangen i forhold til andre jenter. Tragisk nok finnes det en del jenter som går inne for å "stjele" andres kjærester. Men du burde absolutt prate med henne, blir jo slitsomt for dere begge i lengden.
Gjest Gjest_Fiona_* Skrevet 6. desember 2005 #8 Skrevet 6. desember 2005 Beklager, men det er deg hun ikke stoler på. Det spiller ingen rolle hva andre jenter prøver seg på, for du må være med på det for at de andre jentene skal kunne ha en sjangs. Er ikke du med på det, hender det ikke noe heller. Hun kan si at det er de andre hun ikke stoler på, men beklageligvis er det deg hun mener. Kanskje hun ikke tror det selv, men du må faktisk være med på det for at en annen jente skal kunne ha en sjangse. Si det til henne. ← Det kan faktisk hende at det er andre jenter hun ikke stoler på. Da sier det noe om hvilket manns-syn hun har fått i oppveksten. Kanskje hun lever i den villfarelsen at menn ikke er i stand på å passe på seg selv, sånn helt ubevisst? Det er mulig, jeg vet om flere menn som faktisk tror det der; at de ikke er i stand til å sette grenser for seg selv, eller som ikke ØNSKER å sette grenser for seg selv. Sjalusi har ofte grunner fra langt tilbake, selvom det ofte er hendelser i nåtid som vekker den til liv..
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #9 Skrevet 6. desember 2005 JEg syns at om hun sier at hun stoler på deg, så skal du stole på henne og forstå at det er det hun mener. Om hun har dårlig selvbilde så er det ikke rart hun syns det er ubehalgelig når du skal ut plasser der du treffer "mer attraktive" og artige jenter enn hun selv føler hun er. Det er ikke med ett sagt at hun er redd for at du skal gå til sengs med dem, om det ikke er noe hun har sagt da. Men hun syns det er veldig ubehagelig at de jentene er der og føler seg ikke bra nok. Jeg tror ikke hun er redd for at du skal være utro, men hun er redd for at du kanskje skal se at andre er mye "bedre" enn henne. Så det kan jo være at det hun trenger er ekstra oppbakking fra deg.Slik at hun føler seg pen og artig og grei, eller hva det nå er hun ikke syns er bra nok. Det er noe dere begge må jobbe med sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå