Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

"For unge jenter og kvinner har moten handlet om langt hår siden rundt 2005: – Her er det særlig likheten blant unge jenter som er interessant. Vi kunne sett for oss at den siste bølgen med feminisme, kroppspositivisme, antimote og den standhaftige forkjærligheten for 90-tallet hadde båret med seg en ny bølge av kort hår." -https://www.aftenposten.no/norge/i/mB3zvL/trine-skei-grande-det-lange-haaret-er-vaar-kulturs-hijab

Anonymkode: 66a24...75d

Skrevet

Det sies at det er et kulturelt press på en del muslimske kvinner om å gå med hijab. Jeg synes også det er et kraftig kulturelt press i Norge mot hvordan kvinner (og menn) skal se ut. Man må være slank, trene, gå med sminke, barbere seg osv.

(Jeg snakker da ikke om muslimske land hvor man blir arrestert eller drept for å ikke gå med hijab, men kulturelt press på fra f.eks familie for muslimer som bor i vesten).

Anonymkode: f5edd...dc0

• Liker 11
Skrevet

Lol

Anonymkode: b2af2...d8f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Med tanke på at flere i tråden om kort hår hevdet at det alltid er finere og mer feminint (og ekte kvinne) å ha langt hår må jeg dessverre si meg delvis enig.

Anonymkode: 8d172...29b

• Liker 9
Skrevet

Ja det er helt tydelig. Når kvinner kan krangle og kverulere i mangen sider opp og ned på kg seg imellom og slenge drit til voksne mennesker som selv er voksne og automatisk nok til å bestemme selv hvordan de ønsker hårklippen sin så er det jo noe galt en plass. Kvinner skal være slik og slik, og kvinneidealet blir mer og mer marginalt. Trist utvikling. 

Anonymkode: 45c0b...fb1

• Liker 8
Skrevet

Latterlig, bare latterlig påstand.

Anonymkode: 75b22...7c9

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tja, har selv hår ned til buksekanten, nettopp fordi jeg hadde kort hår som unge, og ikke akkurat var ett pent barn så jeg ble tatt for å være gutt flere ganger. Nettopp derfor er det lange håret ekstra viktig nå som voksen.

Anonymkode: fe131...2c0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest Lillefinger
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

"For unge jenter og kvinner har moten handlet om langt hår siden rundt 2005: – Her er det særlig likheten blant unge jenter som er interessant. Vi kunne sett for oss at den siste bølgen med feminisme, kroppspositivisme, antimote og den standhaftige forkjærligheten for 90-tallet hadde båret med seg en ny bølge av kort hår." -https://www.aftenposten.no/norge/i/mB3zvL/trine-skei-grande-det-lange-haaret-er-vaar-kulturs-hijab

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Ll5vp4/det-er-forskjell-paa-hijab-og-skaut-unge-muslimer-boer-sette-seg-inn-i-historien

Les denne og lær om hijab. Og du vil forstå forskjellen og hva hijab er. 

Langt hår er mote, på lik linje med tynne øyenbryn, tykke øyenbryn osv. 

Disse kan ikke sammenlignes.

Skei Grande uttaler seg uten å forstå hva hun uttaler seg om, og fremstår som kunnskapsløs, og respektløs med sine floksete kommentarer.

Skrevet

Det er lov å drømme!

Anonymkode: 40d34...1a1

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja det er helt tydelig. Når kvinner kan krangle og kverulere i mangen sider opp og ned på kg seg imellom og slenge drit til voksne mennesker som selv er voksne og automatisk nok til å bestemme selv hvordan de ønsker hårklippen sin så er det jo noe galt en plass. Kvinner skal være slik og slik, og kvinneidealet blir mer og mer marginalt. Trist utvikling. 

Anonymkode: 45c0b...fb1

Det er ikke kvinner som insisterer på at kvinner skal ha langt hår, det er menn. Problemet er at kvinner lar menn diktere utseendet sitt, som om det eneste som er viktig er hvordan de ser ut. 

Lillefinger skrev (2 timer siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Ll5vp4/det-er-forskjell-paa-hijab-og-skaut-unge-muslimer-boer-sette-seg-inn-i-historien

Les denne og lær om hijab. Og du vil forstå forskjellen og hva hijab er. 

Langt hår er mote, på lik linje med tynne øyenbryn, tykke øyenbryn osv. 

Disse kan ikke sammenlignes.

Skei Grande uttaler seg uten å forstå hva hun uttaler seg om, og fremstår som kunnskapsløs, og respektløs med sine floksete kommentarer.

Selvsagt kan det sammenlignes. Det handler om kulturelt press for å leve opp til en gitt standard. «Mote» er en bortforklaring. 

Anonymkode: e0318...31c

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har langt går utelukkende fordi det koster mindre penger enn en kortere frisyre som krever mer vedlikehold.

Hadde jeg hatt råd til det hadde jeg hatt en kortere og kulere sveis, men prioriterer andre ting enn å gå til frisøren hver 6-8. uke. 

Anonymkode: c01a3...734

• Nyttig 1
Skrevet

Har langt tykt hår ned til rompa.. klarer ikke klippe det kortere, har gjort det en gang før og følte meg så stygg. Når jeg ser tilbake på bilder så ser jeg at det var fint, men er redd for å få den samme følelsen igjen.. får alltid mange fine kommentarer på håret mitt og det blir fort et samtaleemne. Det er nesten blitt litt som at det er det som gjør meg pen, og jeg «gjemmer meg» derfor bak det.. om det gir mening? 
Jeg vet at jeg burde absolutt klippe det, for jeg kan ikke «leve» på å ha langt hår resten av livet, men akkurat nå så er det et blikkfang som gir oppmerksomhet og komplimenter, og jeg er litt redd for at om jeg klipper det så blir jeg bare en grå mus..

Anonymkode: 041e2...820

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det sies at det er et kulturelt press på en del muslimske kvinner om å gå med hijab. Jeg synes også det er et kraftig kulturelt press i Norge mot hvordan kvinner (og menn) skal se ut. Man må være slank, trene, gå med sminke, barbere seg osv.

(Jeg snakker da ikke om muslimske land hvor man blir arrestert eller drept for å ikke gå med hijab, men kulturelt press på fra f.eks familie for muslimer som bor i vesten).

Anonymkode: f5edd...dc0

Jeg har ikke fått med meg at man må gå med sminke i Norge 🤔 Har aldri noen gang fått en eneste kommentar om at jeg burde ha på sminke. Er ansett som pen også faktisk. Slank og trene handler vel like mye om helse som utseende? 

Jeg synes langt hår er finest, men har da mange venninner med kort hår, aldri hørt at noen av dem har blitt utstøtt av familie eller venner av å klippe seg.

Anonymkode: dc611...0c3

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det fremstår som en ganske tonedøv påstand å komme med når iranske kvinner drepes for å ikke bære hijaben sin riktig og "moralpolitiet" patruljerer gatene. 

Endret av herzeleid
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Gjest Lillefinger
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvsagt kan det sammenlignes. Det handler om kulturelt press for å leve opp til en gitt standard. «Mote» er en bortforklaring. 

Lær om hijab. Og NEI, det kan ikke sammenlignes. 

Her er det ikke noe kulturelt press om langt hår, men en trend skapt av et skjønnhetshysteri.

Annonse
Skrevet

Jeg hadde kort hår på 90-tallet, og har i grunnen bestemt at det aldri mer skal gjentas.
Hvis noen anser det halvlange/lange håret mitt som en påtvungen hijab, så får de nå bare gjøre det da. Jeg klipper jeg ikke kort av den grunn.

Anonymkode: ad98b...f41

Skrevet
herzeleid skrev (3 minutter siden):

Det fremstår som en ganske tonedøv påstand å komme med når iranske kvinner drepes for å ikke bære hijaben sin riktig og "moralpolitiet" patruljerer gatene. 

Artikkelen er fra 8.mars 2021, dvs kan overhode ikke sees i kontekst med dagens situasjon i Iran. 

Lillefinger skrev (1 minutt siden):

Lær om hijab. Og NEI, det kan ikke sammenlignes. 

Her er det ikke noe kulturelt press om langt hår, men en trend skapt av et skjønnhetshysteri.

Vi er uenige. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Artikkelen er fra 8.mars 2021, dvs kan overhode ikke sees i kontekst med dagens situasjon i Iran. 

Selvfølgelig kan det sees i kontekst med det, gitt at Iran hadde de samme strenge lovene og moralpoliti også i fjor. Siste tids hendelser bare tydeliggjør det enda mer. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Gjest Lillefinger
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er uenige. 

Det er jeg helt enig med deg i at vi er. Vi er uenige. 

Endret av Lillefinger
Skrevet
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Det fremstår som en ganske tonedøv påstand å komme med samtidig som iranske kvinner drepes for å ikke bære hijaben sin riktig og "moralpolitiet" patruljerer gatene. 

Du har tydeligvis ikke vært inne på kort-hår-trådene? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...