Gå til innhold

Dere som har barn sammen: Hvordan deler dere kostnadene når en tjener mer enn den andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ca 23000 kr utbetalt per måned. Min samboer har ca 27000 utbetalt per måned. Sammen har vi et felles barn i barnehagealder. Vi deler alle utgifter likt, og har ikke felles økonomi. 

Min samboer mener det er riktig at vi betaler like mye selv om han tjener mer. Jeg mener det er naturlig at han betaler litt mer når han tjener mer, og at vi betaler mer «etter evne».

Hva mener dere er rettferdig?

Anonymkode: bb7b3...c6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig skal dere betale likt. 

Anonymkode: 81f17...8e7

• Liker 6
Skrevet

Vi har gjort et anslag av hva vi bruker på barn og hus hver måned, og fordelt det etter inntektsbrøk. Så betaler vi inn etter dette + 10% hver på felles konto som brukes til alt fra barneklær til mat, og gradvis øker.

Da har vi begge penger til overs til å spare eller kjøpe oss ting selv. 

Vi jobber begge fullt, og har ca likt studielån, så det er ingen av oss som har større belastning for inntekten sin. 

Anonymkode: 13488...7be

• Liker 1
Skrevet

Her går alt i samme sluket uansett, om den ene betaler barnehageregninga, tar den andre strømregninga. Vi sitter igjen med ca like mye begge to. Har ikke felles brukskonto. Ingen av oss orker sånn opplegg der vi teller på krona.

Anonymkode: bbf7c...21a

• Nyttig 1
Skrevet

Felles konto til dagligvarer og regninger. Betaler inn etter evne. 

Skrevet

Så lenge dere begge jobber i samme stillingsprosent og ellers deler på arbeidet i hus og hjem, synes jeg det er rettferdig at den som tjener mest, betaler mest.  Husk å ta hensyn til hva hver av dere får igjen på skatten.  Da er det enkelt å regne seg til hva som er forholdsmessig fordeling.  

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi hiver alt I samme potten og så går det derfra. 

Jeg har over dobbelt så mye utbetalt suden hun jobber 50% men det er.jo for at vi skal få dette til å gå ihop. 

Endret av Tomas77
  • Hjerte 1
Skrevet

Med så liten forskjell er det helt greit å betale likt men om han hadde tjent veldig mye mer enn deg burde han også betalt mer 

Anonymkode: cdbac...750

Skrevet

Glemte å legge til at jeg etterhvert mister litt inntekt, og da vil få utbetalt ca 2-3000 kr mindre enn jeg har i dag. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har ca 23000 kr utbetalt per måned. Min samboer har ca 27000 utbetalt per måned. Sammen har vi et felles barn i barnehagealder. Vi deler alle utgifter likt, og har ikke felles økonomi. 

Min samboer mener det er riktig at vi betaler like mye selv om han tjener mer. Jeg mener det er naturlig at han betaler litt mer når han tjener mer, og at vi betaler mer «etter evne».

Dobbeltsjekk hvem av dere som for foreldrefradraget for barnepass. Dobbeltsjekk hvem av dere som får rentefradraget på boliglånet. Sjekk hvem av dere som får utbetalt barnetrygd. Kanskje med noen sånne detaljer så havner dere mer likt? 

Anonymkode: 360d6...7bf

• Liker 1
Skrevet

Vi deler utgifter slik at begge to har like mye igjen til egen sparing og egenbruk. På den måten har vi like muligheter økonomisk utover det som er felles. 

Altså betaler den som tjener mest også mest til felles, men vi fungerer likeverdig økonomisk, og det er vesentlig for oss. Det blir ikke slik at ene har god råd til ulikt, og den andre må telle på kroner. 

Det er forøvrig jeg, kvinnen, som tjener mest. 

Anonymkode: e311a...e40

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi deler utgifter slik at begge to har like mye igjen til egen sparing og egenbruk. På den måten har vi like muligheter økonomisk utover det som er felles. 

Altså betaler den som tjener mest også mest til felles, men vi fungerer likeverdig økonomisk, og det er vesentlig for oss. Det blir ikke slik at ene har god råd til ulikt, og den andre må telle på kroner. 

Det er forøvrig jeg, kvinnen, som tjener mest. 

Anonymkode: e311a...e40

Samme her 🤌

Anonymkode: d3303...80a

• Liker 1
Skrevet

Jeg tjener mer enn samboer, en forskjell på ca 7000kr per mnd. Har lagt inn forslag om at vi overfører en bestemt prosentandel til felles konto hver mnd for faste utgifter, da jeg tenker det blir mest rettferdig at jeg betaler mer enn han. Samboer har sagt han ikke ønsker dette, og vi deler derfor alle faste utgifter likt etter hans ønske. Vi har separate kontoer, men korta flyr litt frem og tilbake, så «alt havner i det store sluket» som vi sier. I tillegg så er det som oftest jeg som handler inn klær og utstyr til barnet, da det er jeg som har oversikt over hva som trengs. Det viktigste for meg er at begge parter er fornøyd og at vi kan snakke åpent om økonomi, selvom vi har hver vår konto.

Anonymkode: 0667b...238

Skrevet

Mannen betaler huslån, forsikringer, strøm, kommunale avgifter fra sin konto + felles sparing osv

Jeg betaler mat, mobilregningen for hele husholdningen, billånet, bensin, felles sparing osv

Har vært gift i 15 år, har ikke felles konto, men bruker kortene til hverandre alt etter behov så pengene flyter oss imellom og vi har åpen dialog hva vi bruker pengene på. 

Han tjener mye bedre en meg.

Og før noen kommenter kvinnefellen så eier vi både hus og bil likt, i tillegg har vi kontrakt i tilfelle noe skjer f.eks dødsfall, uføre/ulykke, skilsmisse osv :)

Anonymkode: aceae...65f

Skrevet

Her har vi variert veldig i inntekt de siste årene, en stund hadde jeg va fem tusen mer enn han i måneden, nå har han tredve tusen mer enn meg 🙃 Hele tiden har vi begge hatt samme sum til privat forbruk, og vi sparer like mye (i fond) i hvert navn. Ellers er alt felles. Hadde aldri orka å dele livet med noen som ville finregne på alt. Hvordan gjør man det da med ferier og valg av klær til ungen og hva slags mat man spiser, hvor man skal bo, antall minutter brukt på husarbeid +++

• Liker 1
Skrevet

Vi har felles økonomi. Begge har en privat-konto med samme beløp på hver måned, til eget dill som vi prioriterer som vi vil. 

Kunne ikke falt meg inn at jeg skulle ha mer enn ham, vi har jo en felles husholdning. Slik har vi alltid gjort det. I starten tjente han mest, nå tjener jeg mest. 

Anonymkode: 506b6...fa0

• Liker 1
Skrevet

Vi betaler like mye til felleskontoer. Hans penger er hans egne, så at han har klart å få seg en jobb der han tjener mer enn meg er hans fortjeneste og han har da rett til å få ha de ekstra pengene. Syns det hadde føltes feil om han skulle betalt mer for barna enn meg. Som om han skulle bare gitt meg flere tusen kroner i måneden for ingenting liksom?

Jeg kan betale for meg selv og halvparten av alt felles, og det at jeg har litt mindre å rutte med etterpå enn han er fordi jeg tjener litt mindre. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 6c244...7c5

Skrevet

Her har vi felles økonomi, alt går i samme pott. Hans penger er mine og omvendt. 

Anonymkode: c1fb6...a63

• Liker 2
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi delte inn utgifter prosentmessig etter inntekt da vi hadde barn under 18. Dvs at i deres tilfelle så skulle utgiftene være på 46 % på deg og 54 % på han. Nå når ungene er voksne har vi delt økonomi, men det vi har felles deler vi 50 / 50 selv om jeg tjener mye mindre enn han.

Det handler om at man som forelder er pliktig til å forsørge etter evne, og han har større evne enn deg.

Skrevet

Vi har felles økonomi og felles kontoer. Deler på det som er til overs etter alt nødvendig er betalt.

Ser på det som våre penger. Så lenge begge bidrar til familien as så spiller det ikke så stor rolle for oss hvem som bidro med mest penger eller mest husarbeid. 

Anonymkode: cf831...c27

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...