Gjest Gjesta Skrevet 4. desember 2005 #1 Skrevet 4. desember 2005 I ren frustrasjon over min sønns manglende rydde-egenskaper, skriker jeg nå ut etter hjelp, hos de mange kloke kg-damer. Han er åtte år og lider av EKSTREM samlemani. Han samler på ABSOLUTT ALT, enten det er viskelærbøss, kjærlighet på pinne-pinner etter at kjærligheten er spist opp, gamle tyggiser, alle mulige slags papirlapper, gamle reklamer som vi har fått i posten, blyantspissbøss, ikke-oppspiste brødskiver, bruskorker, tomflaske, pinner, steiner, sand, tråder, bokser, YOU NAME IT !! Jeg orker ikke mere. Her forleden tømte jeg rommet hans for absolutt alt, helt ned til hver eneste spiker i veggen. Han fikk inn igjen seng, dyne, pute, lys og vekkerklokke. Men noen dager senere er rommet like fullt av dritt. Jeg har prøvd alt. ABSOLUTT ALT. Nå hyler jeg ut i ren desperasjon etter gode råd fra velmenende medsøstre: Hva pokker skal jeg gjøre med ungen??? Jeg orker ikke å bo på dynga
Cola;) Skrevet 4. desember 2005 #2 Skrevet 4. desember 2005 Har ikke noen gode råd til deg, men henger meg på denne i håp om å få noen. Jeg har også en gutt på 8, og han er akkurat som din, det er helt utrolig hva de bare MÅ ha *frustrert mamma*
Heisan Skrevet 4. desember 2005 #3 Skrevet 4. desember 2005 Også kommer jeg og svarer da, har ikke barn, men synser likevel. Vet ikk om det er no godt tips jeg men. Har dere prøvd å kjøpe maaaange (og da mener jeg maaaange) bokser som de kan ha å samle i? En til viskelærbøss, en til bruskorker og en til halvspiste brødskiver (som kan tømmes med jevne mellomrom ) osv. Når de har samlemani, som er typisk for den alderen, så synes de kanskje det er gøy å få system i samlingen. Så ser det ikke så ille ut for mor heller? Vet ikke jeg, dere har kanskje prøvd det alt, men synes ikke det hørtes så altfor dumt ut??
Cola;) Skrevet 4. desember 2005 #4 Skrevet 4. desember 2005 Jepp, bokser og kasser har han i massevis. Så går det en liten stund, og det er så fullt i boksene og kassene at det tyter laaangt over kanten, og ingenting, og da mener jeg absolutt INGENTING skal kastes. Så er man like langt... Jeg har vel etterhvert innsett at han blir ikke bedre....
Heisan Skrevet 4. desember 2005 #5 Skrevet 4. desember 2005 Ok, var eneste jeg kunne komme på da, brukt opp selvfølgelig Ser ut til at jeg har noe å glede meg til da, jeg som prøver
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2005 #6 Skrevet 4. desember 2005 8-åringen her er på prikken likedan! Men, vi kaster likevel vi. Selfølgelig ikke alt og slettes ikke ting han nettopp har funnet som han er kjempefornøyd med...men, etter noen dager når det begynner å toppe seg med skrot havner det i søpla. Han vet at han ikke kan ha alt i hus, og det er sjelden han spør etter noe som har havnet i søpla. Det er jo alltids nye ting å finne på skoleveien eller andre steder:) Kaster selvfølgelig ikke viskelærsamlinga, frimerker eller lignende. Men, ting som vi vet kun blir liggende og som snart mister nyhetens interesse sånn som gamle muttere, en stålstreng eller ting han aldri bruker... funker egentlig bra. Men, samlemani det har de virkelig i den alderen!
Gjest Emera Skrevet 4. desember 2005 #7 Skrevet 4. desember 2005 Må bare le litt, datteren min på åtte er akkurat sånn hun og! Samler på absolutt alt av rask og rot! Siste samleobjekt var en haug ølkorker fra en strand klassen hennes hadde vært på... Hun ble rimelig sint på meg da jeg kastet dem... men jeg så ingen annen råd. Ellers er vi her i huset de stolte eiere av en av landets riktig store steinsamlinger... Mange av dem har "gull" på, også! Verdifulle, må vite. Nei, jeg vet ikke hva som kan få skikk på samlerne våre, jeg... Men hun bruker å få en tier eller tjuekroning når hun lar seg overtale til å ordne opp i "verdiene" sine. Og så kaster jeg jo noe av det når hun ikke er hjemme. Som gjesten over sier, det er ikke noe problem å finne nye ting på skoleveien...
Thomasine Skrevet 5. desember 2005 #8 Skrevet 5. desember 2005 Ja, godt å høre at det finnes flere av disse små... Har ikke tips, Evelina, men jeg føler veldig med deg om det kan være til noen trøst ( liten iallefall )
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 5. desember 2005 #9 Skrevet 5. desember 2005 Kanskje det kunne funke å snakke med ungen og bli enige om en eller to ting h*n kan samle på? Få til en "seriøs" samling? Noe h*n kan lære litt av også, kanskje? F.eks modellbiler/fly, frimerker, mynter, noter til div. musikk som han kan lære seg på et instrument, autografer... Tror alle har hatt en sånn periode da de samla på alt mulig rart, jeg har samla på servietter, glansbilder, frimerker, teposer, steiner, blomster... ja. Alt mista underholdningsverdien etter hvert, og nå er jeg en j*vel på å kaste
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #10 Skrevet 5. desember 2005 Jo da, kjenner meg godt igjen ja. Har ei datter på 7, verdensw herligste unge og utvilsomt kreativ og fantasifull, som finner "skatter" over alt. Og sliter veldig med å kvitte seg med noe som helst. Det hender ikke sjelden at jeg f.eks finner halvspiste epleskrotter i hyllene, eller godteripapir, reklamer, stein, pinner, skjell o.s.v. For ikke å snakke om at hun tegner hele dagen lang og ikke greier skille seg av med en eneste lille skisse. Og papir kan også klippes opp i bitte små biter som ligger over alt på rommet hennes. Jeg rydder rett og slett rommet hennes når hun er på skolen. Sist uke bar jeg ut to store poser med rask, en med papir og en med annet søppel. Oj jeg trodde ikke hun satee pris p¨å at jeg tok en rassia der inne heller, før hun kom hjem. I gleden over et ryddig rom, kom det bare et sukk (Åhh), deretter ble døren lukket, CD-spiller med lydbok kom på og så satt hun der inne hele kvelden og bare koste seg på det nye rommet sitt. :grine2:
Holly Hobbie Skrevet 5. desember 2005 #11 Skrevet 5. desember 2005 Jeg kjenner meg ogsaa igjen, men det er litt verre naar det er en mann paa 30 det dreier seg om!
Gjest Fantus Skrevet 5. desember 2005 #12 Skrevet 5. desember 2005 Jeg kjenner meg ogsaa igjen, men det er litt verre naar det er en mann paa 30 det dreier seg om! ← Skriver under på den, har også et eksemplar med samlermani, som nærmer seg 30, hjemme...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå