AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #1 Skrevet 30. oktober 2022 Har begynt å tenke på jula. Da barna var mindre så sulla vi mye rundt hjemme og de var fornøyde. Nå er det langdrygt å være hjemme ei uke. Mine foreldre er døde, mens hans bor 10 timer unna med bil. Mine søstre har egne svigerforeldre med mye opplegg og turnusjobber. Jeg har lite kontakt med onkler og tanter. Det virker som alle har fullt opplegg hver dag i julen, iallefall hva jeg har hørt opp gjennom jula. Det er også den høytiden hvor en skal være mye med familie og slekt. Sårt når en liksom ikke har noe mye kontakt med slekta, og av ulike årsaker så er det heller ikke ønskelig(mye alkoholisme som ikke går ilag med barn). Føler ikke at mine barn kan møte sine venner i jula heller når alle har planer. Vet ikke helt hva jeg lurer på med denne tråden, men hva gjør dere andre som ikke har fullt opp i jula? Og kanskje noen som har mye planer, tenker dere på oss som sitter alene? Gjerne inviter Anonymkode: 25705...7b7 2
Sofakona Skrevet 30. oktober 2022 #2 Skrevet 30. oktober 2022 Vi har 2 barn og vi bare koser oss hjemme..går turer etc...vi er hos svigers på julaften..men om dette noengang Ikke skulle skje.. ville vi bare tatt en koselig julaften hjemme..i pysjer..spiste god mat og dessert..se på filmer og åpne pakker. Jula er bare en uke eller to der vi har litt tid sammen 1
Snabeltann Skrevet 30. oktober 2022 #3 Skrevet 30. oktober 2022 Dere er jo en familie, så helt alene er dere ikke. kan dere ikke ta fly til familien 10 timer unna, og tilbringe noen dager der, evt. invitere dem til dere? 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #4 Skrevet 30. oktober 2022 Går da helt fint å bare være kjernefamilien vel? vi er oss 4 på julaften. Svigers førstedagen og mine foreldre andredagen. Etter der foretrekker vi stille og rolig jul uten masse styr og opplegg. Gjerne på hytta. Anonymkode: 3093d...6ad
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #5 Skrevet 30. oktober 2022 Skjønner deg godt TS. Vi er tre stk familie som bor her, resten bor langt unna. Savner å være mange rundt bordet , det blir litt få slik det er nå. Heldigvis jobber jeg endel i romjula så da får jeg annet å tenke på. Har ofte vurdert å be noen vilt fremmede til å feire med oss . Anonymkode: 1dd2d...cf3 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #6 Skrevet 30. oktober 2022 Om du er med familien din, er du da ikke ensom og alene? Mine varme tanker går for å være ærlig til de som faktisk er alene, ikke de som feirer med familien. Tipper du vil få det bedre om du fokuserer på det du har i stedet for det du ser at alle andre har. Tidligere har det jo vært koselig når dere har sulla rundt hjemme. Hvorfor er ikke dette tilfredsstillende lenger? Hva endra seg? Selv feirer jeg jul med tre voksne familiemedlemmer. Vi er aldri på besøk til andre i romjula. Men jeg har aldri tenkt over at vi liksom skulle vært ensomme. Vi er jo sammen! Anonymkode: bf688...50e 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #7 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg elsker å være litt alene med familien, uten å måtte farte fra selskap til selskap. Julen er en fin uke for litt ro i en ellers aktiv hverdag. Men vi er jo forskjellig, selvsagt. Du skriver jo også at du ikke ønsker kontakt, pga alkoholisme. Og det er forståelig det, jeg hadde heller ikke orket det. Men aktiviteter dere kan gjøre alene som familie er jo å gå turer/ake/ski, se masse julefilmer, spille spill (både brettspill, kortspill, PlayStation eller hva dere nå foretrekker), dra på cafe de dagene det er åpent, kino, bowling osv. Det er mye dere kan finne på😊 Eventuelt kan dere jo dra til svigers, for det høres jo ut som at dere har hele uken fri. Anonymkode: f4a5e...04a 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #8 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du er med familien din, er du da ikke ensom og alene? Mine varme tanker går for å være ærlig til de som faktisk er alene, ikke de som feirer med familien. Tipper du vil få det bedre om du fokuserer på det du har i stedet for det du ser at alle andre har. Tidligere har det jo vært koselig når dere har sulla rundt hjemme. Hvorfor er ikke dette tilfredsstillende lenger? Hva endra seg? Selv feirer jeg jul med tre voksne familiemedlemmer. Vi er aldri på besøk til andre i romjula. Men jeg har aldri tenkt over at vi liksom skulle vært ensomme. Vi er jo sammen! Anonymkode: bf688...50e Jeg er klar over at vi har hverandre, og at andre har det verre. Likevel er det sårt for oss og. Verste er jo at barna lurer og ikke forstår hvorfor andre er så opptatte med juleselskap, men ikke vi. Det er vel der det ligger. Anonymkode: 25705...7b7 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om du er med familien din, er du da ikke ensom og alene? Mine varme tanker går for å være ærlig til de som faktisk er alene, ikke de som feirer med familien. Tipper du vil få det bedre om du fokuserer på det du har i stedet for det du ser at alle andre har. Tidligere har det jo vært koselig når dere har sulla rundt hjemme. Hvorfor er ikke dette tilfredsstillende lenger? Hva endra seg? Selv feirer jeg jul med tre voksne familiemedlemmer. Vi er aldri på besøk til andre i romjula. Men jeg har aldri tenkt over at vi liksom skulle vært ensomme. Vi er jo sammen! Anonymkode: bf688...50e Men alle er ikke like vel? Det er lov å føle på sine ting og si fra om det. Det er man selv som definerer om man kjenner seg ensom. Anonymkode: 1dd2d...cf3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 Vokst opp med kun kjernefamilie i jula og hadde det helt topp. Ønsker det samme for vårt barn som kom i år. Dersom det er kjedelig har jeg forslag til ting å fylle romjula med: Se film/serie sammen Brettspill, mimelek Hjemmeverksted hvor dere lager noe sammen Bake noe sammen Gå tur/på ski med engangsgrill/bål med pølser etc Akebakke Utenom helligdager: kino bowling basseng lekeland Anonymkode: e5248...462 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har begynt å tenke på jula. Da barna var mindre så sulla vi mye rundt hjemme og de var fornøyde. Nå er det langdrygt å være hjemme ei uke. Mine foreldre er døde, mens hans bor 10 timer unna med bil. Mine søstre har egne svigerforeldre med mye opplegg og turnusjobber. Jeg har lite kontakt med onkler og tanter. Det virker som alle har fullt opplegg hver dag i julen, iallefall hva jeg har hørt opp gjennom jula. Det er også den høytiden hvor en skal være mye med familie og slekt. Sårt når en liksom ikke har noe mye kontakt med slekta, og av ulike årsaker så er det heller ikke ønskelig(mye alkoholisme som ikke går ilag med barn). Føler ikke at mine barn kan møte sine venner i jula heller når alle har planer. Vet ikke helt hva jeg lurer på med denne tråden, men hva gjør dere andre som ikke har fullt opp i jula? Og kanskje noen som har mye planer, tenker dere på oss som sitter alene? Gjerne inviter Anonymkode: 25705...7b7 I alle dager, ts? Julen er en dag - julaften. Neste dag er det bare å ta opp telefonen og gjøre avtaler. inviter en kompis på aketur, en venn på kino eller noen hjem på filmkveld og pepperkaker. Julen var en sånn tid da familier rottet seg sammen på lite fungerende vis. Den er det ikke lengre. Det moderne mennesker har valgt seg venner fordi det liker vennene sine. Og omgåes dem selvsagt året rundt. Hvorfor skulle man velge bort folk man liker en hel uke til fordel for mennesker man tilfeldigvis deler gener med? Kom deg ut. Folk flest er ute og koser seg mellom jul og nyttår. Som er den uka du refererer til - mellomrommet mellom en høytidsdag (jul) og den neste (nyttår). Anonymkode: ceb45...6bc 1
Helene Skrevet 30. oktober 2022 #12 Skrevet 30. oktober 2022 Helt ærlig, valgte å være alene med datteren i julen. Vi var 2. hadde kjempefine julaftener sammen. De senere år, har plass til alle rundt bordet. Lager et lite stykke ribbe. Mesteparten spiser lam, se pinnekjøtt. Samtidig, noen et vegetarianere. Har mat til dem også. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #13 Skrevet 30. oktober 2022 Siden Mamma døde for 6 år siden har vi vært oss 4 i hele Jula. Vi koser oss og slapper av. Nå er mine barn tenåringer, så de møter venner også. I på julaften og kanskje ikke 1 juledag Anonymkode: 16f30...215 1 1
Luckiness Skrevet 30. oktober 2022 #14 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg tenker at barn kanskje ikke tenker så mye over det med mindre foreldrene viser for mye ovenfor barna at de opplever det som ensomt/kjedelig. Men jeg skjønner også at barn kan ha et ønske eller forventning om å møte annen familie i julen siden dette sikkert er noe som snakkes en del om på skolen, hos venner osv når en snakker om julen og tradisjoner. Hva med å arrangere noe hyggelig med de nærmeste av barnas venner en gang i romjulen? De som først har mye familie og slekt som møtes i julen møtes vel ofte helligdagene. Så kanskje ta det en av dagene som ikke er hellig for å satse på at flest kan. Kanskje er det flere som kan og det på sikt kan bli en koselig tradisjon. Det kan jo være alt fra pepperkakebaking, spillkveld, filmkveld, tur ut med feks bål, grøtlunsj, aking osv. 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #15 Skrevet 30. oktober 2022 Kan du ikke bare si at x og y har tanter og besteforeldre her, og da må de besøke de i julen. Vi har bestemor som bor helt oppe i xx, så det blir litt langt og derfor drar vi i sommerferien i stedet. Så vi fåe kooose oss sammen bare oss, og det gleder jeg meg sånn til. Hva har du mest lyst til at vi gjør? PS: De beste julene mine som barn har vært de med god tid bare med kjernefamilien, tur, film og god tid. Beste jul som voksen? Flere dager alene med samboer. Kjipt ble det først som voksen og ufrivillig alene som singel. Anonymkode: 2ccfd...e87
Ymra Skrevet 30. oktober 2022 #16 Skrevet 30. oktober 2022 Du ber jo andre invitere, men det er jo fullt mulig å invitere selv… Selv om det virker som «alle andre» har planer hele dagen alle juledagene, så er det langt fra sikkert det er slik. I voksen alder har jeg etablert flere juletradisjoner - også helligdagene - med og uten resten av familien… Alle de vidt forskjellige vennerelasjonene har vært glad for det, og veldig mange er takknemlige for å bli invitert til noen som nettopp ikke er familie. Vet det kan være tungt, men det værste som kan skje ved å ta initiativ, er jo at det ikke passer. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #17 Skrevet 30. oktober 2022 Nå skriver du ikke alder på barna dine, så det er litt vanskelig å komme med innspill. Men uansett, da jeg var barn (6 år og oppover) så lekte jeg masse med vennene mine i juleferien. Er ikke det normalt lengre? Anonymkode: 40170...f97 1
Sofakona Skrevet 30. oktober 2022 #18 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er klar over at vi har hverandre, og at andre har det verre. Likevel er det sårt for oss og. Verste er jo at barna lurer og ikke forstår hvorfor andre er så opptatte med juleselskap, men ikke vi. Det er vel der det ligger. Anonymkode: 25705...7b7 Jeg tror du føler mer på dette en barna ..det viktigste er at du ikke smitter dette i er på de...at du er trist.. og sier ting som vi ferier jul alene etc... Det er mange barn som ikke har noen venner i Julen..da de er borte på ferie eller hos andre...eller aktiviteter Om barna er så opptatt av juleselskap etc må dere jo bare sette dere ned å snakke med de..at det er ikke alle som har store flotte selskap 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #19 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Om du er med familien din, er du da ikke ensom og alene? Mine varme tanker går for å være ærlig til de som faktisk er alene, ikke de som feirer med familien. Tipper du vil få det bedre om du fokuserer på det du har i stedet for det du ser at alle andre har. Tidligere har det jo vært koselig når dere har sulla rundt hjemme. Hvorfor er ikke dette tilfredsstillende lenger? Hva endra seg? Selv feirer jeg jul med tre voksne familiemedlemmer. Vi er aldri på besøk til andre i romjula. Men jeg har aldri tenkt over at vi liksom skulle vært ensomme. Vi er jo sammen! Anonymkode: bf688...50e Sp fint for deg da, men andre kan føle det annerledes. Selv om man er med kjernefamilien , kan man fortsatt føle seg ensom Anonymkode: 1be04...ac2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #20 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er klar over at vi har hverandre, og at andre har det verre. Likevel er det sårt for oss og. Verste er jo at barna lurer og ikke forstår hvorfor andre er så opptatte med juleselskap, men ikke vi. Det er vel der det ligger. Anonymkode: 25705...7b7 Da har du slik jeg ser det to valg; la barna og dere få dyrke den følelsen av sårhet av å ikke ha noen andre. Vær lei dere hele jula, stå med triste øyne i vinduene og se på naboene som drar på juleselskap og sukk høylytt; vi er annerledes og ensomme vi. ELLER forsøk å gjøre det beste ut av det. Ja det er kjipt at man ikke har tusenvis av middagsselskap å gå i, at man ikke har mer familie rundt seg, at man sitter mer alene enn nabobarna men sånn er det bare. Ta frem brettspill, lag ønskeliste for hvilke filmer dere ønsker å se sammen, gå tur, ha videosamtale med svigerfamilien etc. Jeg forstår ikke dette behovet for å dyrke de kjipe følelsene som ser ut til å være en trend for tiden! "Ja men barna våre er lei seg, ja men vi blir lei oss av at barna er lei seg, vi synes det er så sårt og barna gråter og det er så sårt". Ingen som sier at det ikke er kjipt. Men det hjelper jo ikke å sitte å sutre! Hilsen mor i en familie på 3 som skal være hjemme for seg selv i 4 dager i julen. Anonymkode: 62cb8...775
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå