AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #1 Skrevet 30. oktober 2022 F.eks å sette sprøyter på elevene eller generelt ha ansvar for elever som trenger oppfølging av helsemessige årsaker? Bør det ikke være helsepersonell på skolene som tar seg av slikt? Her på skolen sier helsesykepleier at de ikke har tid/ressurser til å ta seg av enkeltelever. Jeg lurer da på hva de egentlig gjør i arbeidstiden sin.. Hva med deg som er forelder? Syns du det hadde vært ok hvis lærer eller en ufaglært satt sprøyter på ditt barn? Kan ledere påtvinge slike oppgaver på lærere eller assistenter som tross alt ikke har dette som jobb eller fagfelt? Anonymkode: 290e5...77d
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #2 Skrevet 30. oktober 2022 Nå er jeg ikke kontaktlærer for klassen lenger. Men jeg hadde en elev som fikk sprøyte hver dag. Jeg spurte ledelsen hvordan det blir når klassen skal på leirskole. Hvem må sette sprøyten da? Det måtte være kontaktlærer. Jeg slipper unna det, men deres nye kontaktlærer må jo gjøre det. Vet ikke om man blir kurset. Håper nå det. Anonymkode: 41f92...5ce
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #3 Skrevet 30. oktober 2022 Foreldre er ikke helsepersonell men de setter da sprøyter på barna sine om de trenger det. Hvorfor skal lærere være noe dummere enn foreldre? Antar det er insulin det er snakk om. Det er ikke avansert å sette en sånn. Anonymkode: 5aa5d...ce8 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #4 Skrevet 30. oktober 2022 Hadde en elev med veldig alvorlig diabetes. Der måtte alle som var med eleven på noen tidpunkt i løpet av skole-/ AKS- dagen få opplæring i å sette sprøyte på han + lære om hans diabetes/ måle blodsukker osv... Ingen problemer med det. Har også hatt flere elever med epilepsi og farlige allergier, så måtte lære å sette stesolid og EPI- penn + opplæring om sykdommene. Anonymkode: e824a...bd0 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #5 Skrevet 30. oktober 2022 Hadde det vært en vaksine så hadde jeg sagt blankt nei. Insulin eller epipen er greit, man får jo opplæring. Om man har et barn med allergi som kan gi anafylaktisk sjokk så er det livredning det handler om. i barnehagen samarbeider vi tett med helsestasjonen, men er tydelig på at jeg først og fremst er førskolelærer av profesjon. Gir f.eks ikke råd ang vekt, men ser på barnets energinivå og sammensetning i matpakker. Anonymkode: 4ff7f...10a 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #6 Skrevet 30. oktober 2022 La meg fortelle en lite historie; jeg var på et hotell i en europeisk storby. En kjent bra hotellkjede. Fint hotell. Det var et stort bygg. Heisen var ikke i bruk og det gjorde det problematisk for alle som bodde høyt oppe. Hvorfor var ikke heisen i bruk på hele 2 dager? Jo, det var en liten bæsj i den. Det så ut som at det kunne kommet fra en baby eller chihuahua. Hvem vet, men bæsj var det hvertfall. De to i resepsjonen ville ikke gjøre noe med dette. Det var ikke deres jobb. Stuepikene ville ikke gjøre noe med det. Det var ikke deres jobb heller. Bæsj i heis stod ganske enkelt ikke i noens arbeidsinstruks. Det ville tatt 5 min å ordne i dette. Isteden så bruker en stuepike tid på å printe ut lapper til å henge opp på heisdørene i alle etasjer om at heisen ikke er i bruk. Det tar masse tid å gå i alle etasjene for å gjøre dette. Hun henter også gule skilt som det står at heisen er i uorden på som hun setter i alle etasjer. Gjestene må bruke trappen i to døgn. Det blir for dumt gjør det ikke? Det blir vel litt det samme i denne tråden; selv om det ikke er deres profesjon så er det en del av det å ta vare på barna i skolehverdagen. Anonymkode: 5aa5d...ce8 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #7 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): La meg fortelle en lite historie; jeg var på et hotell i en europeisk storby. En kjent bra hotellkjede. Fint hotell. Det var et stort bygg. Heisen var ikke i bruk og det gjorde det problematisk for alle som bodde høyt oppe. Hvorfor var ikke heisen i bruk på hele 2 dager? Jo, det var en liten bæsj i den. Det så ut som at det kunne kommet fra en baby eller chihuahua. Hvem vet, men bæsj var det hvertfall. De to i resepsjonen ville ikke gjøre noe med dette. Det var ikke deres jobb. Stuepikene ville ikke gjøre noe med det. Det var ikke deres jobb heller. Bæsj i heis stod ganske enkelt ikke i noens arbeidsinstruks. Det ville tatt 5 min å ordne i dette. Isteden så bruker en stuepike tid på å printe ut lapper til å henge opp på heisdørene i alle etasjer om at heisen ikke er i bruk. Det tar masse tid å gå i alle etasjene for å gjøre dette. Hun henter også gule skilt som det står at heisen er i uorden på som hun setter i alle etasjer. Gjestene må bruke trappen i to døgn. Det blir for dumt gjør det ikke? Det blir vel litt det samme i denne tråden; selv om det ikke er deres profesjon så er det en del av det å ta vare på barna i skolehverdagen. Anonymkode: 5aa5d...ce8 Det er jo ikke sammenlignbart i det hele tatt. Ditt eksempel er jo et eksempel hvor noen må gjøre en engangs-jobb som ikke står i arbeidsbeskrivelsen. Det blir litt som at læreren tørker opp tiss på doen når Olemann tisser utenfor (eller i søppelkassa på doen, som er overraskende vanlig). Som lærer både tørker jeg tiss, bæsj, stripser sår, pirker ut fliser, vurderer fall og vondter hver eneste dag (er det alvorlig nok til 113, legevakt, bare ringe foreldrene, hvile litt inne under oppsyn eller leke videre), gjør forflytninger og løft av barn i rullestol, gir medisiner, sjekker blodsukker, gir traumebevisst omsorg (hjelp til regulering av barn med ulike traumer). Jeg har mindre tid til å undervise enn man kan forestille seg. Anonymkode: d9ab9...8d4 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #8 Skrevet 30. oktober 2022 Gjort mye opp igjennom som lærer til ungdommer, ikke like mye som på barnetrinn, men mer enn man skulle tro. Å sette sprøyter i underhuden er ikke det vanskeligste jeg har gjort, men heldigvis arbeider jeg med barn som er store nok til å fikse slikt selv i stor grad. Anonymkode: 428c4...a20
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 Sprøyter som i insulinsprøyter og måling av blodsukker,ja. Etter opplæring,selvfølgelig. Det er også et skjema som skal fylles ut hvis ansatte på skole/bhg skal gi medisiner. Og det er bare lov å gi livsnødvendige medisiner som feks insulin. Anonymkode: aeaca...019
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 Der jeg jobber blir man ikke pålagt,men spurt om man kan tenke seg å følge enkeltelever med feks diabetes. Det er ikke alle som ønsker det,av forskjellige grunner,og de har foreløpig ikke trengt å gjøre det. Vi som har sagt ja,har fått god opplæring av først og fremst foreldrene,og av sykepleiere som har jobbet på sykehuset der eleven blir fulgt opp. Anonymkode: aeaca...019
Luckiness Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 Er det insulinpenn eller epipenn pga feks allergi så tenker jeg det er greit. Forstår forresten ikke helt hvorfor du mener at helsesykepleier skal ha tid. Det mangler vel stort sett ressurser til å gi et tilfredsstillende tilbud med skolehelsetjenesten. Ikke det at lærere har noe bedre tid. Men når en likevel er i klasserommet så tar det vel maks 1min etter opplæring å gi et lite stikk. På sikt kan en jo selvsagt ha en prat med helsesykepleier, foreldre, rektor om nødvendig for å vurdere om dette er noe barnet kan klare selv. Stort sett er jo dette noe som vil vare livet ut og barnet kan trenge å lære å følge opp egen sykdom/behov og mestre dette. Med mindre det er andre årsaker i bildet som gjør at eleven ikke kan utføre det selv. Men selvsagt har det voksne personalet ansvar for påminnelser og kontroll på at det faktisk utføres.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #12 Skrevet 31. oktober 2022 På sykehus/sykehjem skal insulin dobbelkontrolleres av to sykepleiere før det settes. Setter du feil dose kan du ta livet av noen. Du som lærer må i det minste få noen til å kontrollere sammen med deg. Anonymkode: 61a06...e73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå