AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #1 Skrevet 30. oktober 2022 Hei dere. Jeg har lest at jeg skal desinfisere kateteråpningen før jeg begynner med blæreskyll. men hva om jeg ikke har desinfeksjons-servietter tilgjengelig? Kan jeg bruke håndsprit eller er det fyfy? Anonymkode: 85161...fa8
KristinF Skrevet 30. oktober 2022 #2 Skrevet 30. oktober 2022 Hva mener du med kateteråpningen? Tuppen på kateteret er jo allerede sterilt, så det er det ikke behov for. Mener du urinåpningen? Ja, det skal jo vaskes, men da er det godt nok med NaCl.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #3 Skrevet 30. oktober 2022 KristinF skrev (2 minutter siden): Hva mener du med kateteråpningen? Tuppen på kateteret er jo allerede sterilt, så det er det ikke behov for. Mener du urinåpningen? Ja, det skal jo vaskes, men da er det godt nok med NaCl. Jeg mener koblingen mellom kateterposen og selve kateteret. Anonymkode: 85161...fa8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #4 Skrevet 30. oktober 2022 Er ikke alltid jeg har hatt spritservietter tilgjengelig,da har jeg brukt papir og sprit. Anonymkode: 6b062...ee0
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #5 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ikke alltid jeg har hatt spritservietter tilgjengelig,da har jeg brukt papir og sprit. Anonymkode: 6b062...ee0 Hvilken sprit? Håndsprit? Jeg lurer oppriktig på om det er greit å bruke håndsprit til å desinfisere. Anonymkode: 85161...fa8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #6 Skrevet 30. oktober 2022 Absolutt ikke bruke håndsprit!!!! Har dere ikke tilgjengelig desinfeksjons utstyr, så skal ikke blæreskyll utføres. Anonymkode: 9fd14...1e4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #7 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Absolutt ikke bruke håndsprit!!!! Har dere ikke tilgjengelig desinfeksjons utstyr, så skal ikke blæreskyll utføres. Anonymkode: 9fd14...1e4 Ok, takk for svar. Jeg ser bare at flere av kollegaene mine blæreskyller uten å desinfisere, så da ble jeg veldig usikker på hele greia. men da vet jeg det. Anonymkode: 85161...fa8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #8 Skrevet 30. oktober 2022 Det følger ofte med små pakninger med «spritservietter». Har du ikke disse, så hadde jeg avventet. Det er ikke rent sjelden en blæreskyll fører til infeksjon. Og ja, det er mye slurv. Skriv gjerne avvik når du oppdager det, det er et viktig forbedringspunkt for avd. som helhet. Anonymkode: 5f7ec...792 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 Det er faktisk noen år siden jeg i det hele tatt har blæreskylt. Før ble det gjort over en lav sko, gjerne rutinemessig ved faste intervall. Nå er det sjeldent. Er kateteret relativt nytt og har gått tett aspirerer jeg ut blokkeringen, nærmer det seg utskifting bytter jeg kateteret. Desinfeksjonstørk følger med pakken med skyllebelger, jeg kan ikke helt se at jeg skal mangle dette når jeg gjør prosedyren. I så fall ville jeg heller brukt ren desinfeksjonssprit enn håndsprit da sistnevnte inneholder tilsetninger. Anonymkode: 051ab...c8d 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvilken sprit? Håndsprit? Jeg lurer oppriktig på om det er greit å bruke håndsprit til å desinfisere. Anonymkode: 85161...fa8 Desinfeksjonssprit. Anonymkode: 6b062...ee0
KristinF Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 Nei når man pakker den ut fra pakken, så skal den være ren nok. Vi pleier ikke desinfisere den. Har ikke vært borti at pakken inneholder noen desinfeksjonsserviett heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå