Gå til innhold

Noen som kan hjelpe? Hva skal jeg velge når det kommer til å vente og bli eller bytte jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står i et dillemma som tar fra meg nattesøvnen. Jeg har vært hos samme arbeidsgiver i 12 år. Jeg har fått tilitt, nye oppgaver og blitt forfremmet, men jeg har mange ganger følt meg forbigått, og at det har tatt for lang tid. Jeg har på det jevne trivdes godt med gode kollegaer, mange har kommet, blitt i noen år og gått videre. Det er et yrke med høy turnover. Det er noen som er igjen fra da jeg startet for 12 år siden, de er nå blitt mellomledere. 

For ett par år siden fikk vi en ny leder utenifra, jeg synes denne lederen så meg og satset mer på meg. Det dukket opp et vikariat, og jeg fikk prøve meg som mellomleder. Jeg fikk utviklet meg mer, og fikk store utfodringer, som jeg fikk gode tilbakemeldinger på. Jeg og denne lederen hadde ett godt sammarbeid, men lederen var ikke så godt likt blant de andre mellomlederne.  Lederen ble forfremmet, og rykket ett hakk til opp. Lederen har nå et mye større ansvarrsområde med rundt 250 ansatte. Med en gang lederen var over i den nye stillingen merket jeg en endring blant de andre mellomlederne, rollen min og arbeidsoppgavene ble mindre.  Det var bare et vikariat jeg hadde, men jeg trives med de oppgavene og ansvaret. Den tidligere lederen sa at jeg bør ha lederambisjoner, men ønsker også å beholde meg, og har derfor tilbudt meg å delta og lede ulike prosjekter som den tidligere lederen nå er ansvarlig for. Det er ansatt en ny leder for min tidligere leder, denne personer har jeg stor tro på og gleder meg til utviklingen på arbeidsplassen.

Nå har jeg fått tilbud om fast mellomlederstilling hos en annen arbeidsgiver. Der vil jeg få de oppgavene jeg har ønsket meg, personalansvar, faglig ansvar, delta i ledergruppe osv. Jeg vet at det har vært uro og utfordringer hos arbeidsiveren, og at det arbeides med dette. Jeg tenker egenlig at jeg har noe å bidra med her.  Det er en mye større arbeidsgiver, ca  fem ganger større, så det vil være mange flere mellomledere enn det som er der jeg arbeider i dag. Faglig tror jeg (men jeg vet ikke) at min nåværende arbeidsplass ligger foran, men den andre arbeidsgiveren har resurser og muligheter til å endre dette. Begge arbeidsplassene har høye ambiasjoner. Men så er det min nåværende arbeidsiver da, jeg har tro på den nye lederen, og lederen over der igjen kjenner meg og vil beholde meg. Det er lite sansynlig at det blir ledig mellomleder stilling der, men dersom det blir det er jeg en sterk kandidat. Det er en risiko å gå fra et sted man trives til noe nytt, men det er også en mulighet for vekst og utvikling. Det er ikke mulig å få permisjon fra stillingen min.  Jeg ønsker å trives på jobb, utvikle meg faglig, og på sikt bygge karriere.  Jeg har ambiasjoner om å klatre enda høyere, men har ikke så veldig hast. Jeg må lære og utvikle meg underveis, og har mange år igjen i arbeidslivet.  Noen gode råd?

Anonymkode: 55f88...3ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet
smilo skrev (17 minutter siden):

Go for it!!

Takk for råd, kan du begrunne det litt mer?

Skrevet

Ta den faste.

I tillegg til fast stilling innenfor det du vil jobbe med, er det oftest faglig sunt å bytte arbeidssted en gang i blant. Ofte også fornuftig å ikke bli leder for sine kolleger, men komme inn utenfra.

Anonymkode: 1e8d4...508

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ta den faste.

I tillegg til fast stilling innenfor det du vil jobbe med, er det oftest faglig sunt å bytte arbeidssted en gang i blant. Ofte også fornuftig å ikke bli leder for sine kolleger, men komme inn utenfra.

Anonymkode: 1e8d4...508

Jeg har fast jobb der jeg er nå, men mellomlederstillingen var et vikariat. 

Takk for gode poeng om at det er sunt å bytte arbeidssted, og å ikke lede sine kollegaer.

Skrevet

Ser argumenter for begge deler som du har fin oversikt over, og det er jo alltid slik at det er litt "skummelt" å bytte. Det er jo fint dersom nåværende arbeidssted sier de vil satse på deg, at du nå kan være prosjektleder og kanskje få mulighet til en mellomlederstilling (fast) i fremtiden. 

Likevel, du sier jo også at du har vært der 12 år, og har sett de du startet med få opprykk i organisasjonen til mellomleder, men ikke du, samtidig med at det fremstår slik at det gjerne blir med pene ord og lite handling hos nåværende arbeidsgiver? Kombinert sett tror jeg at jeg selv villa ha byttet. Det er flott med gode tilbakemeldinger og fine ord, men det hjelper jo ikke så mye i lengden hvis det ikke blir omsatt til handling. Nå har du et konkret tilbud på bordet som mellomleder, og dersom du er mest motivert for det hadde jeg nok gått for det. 

Anonymkode: b7f50...1cf

Skrevet

Ta jobben du har fått tilbud om! :) Jeg er så enig i at det er sunt å bytte arbeidsted innimellom. Desuten vet du ikke hva fremtiden bringer i din nåværende jobb, mens stillingen du ønsker ligger rett foran deg. Lykke til :)

Anonymkode: 22047...ec8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...