Gå til innhold

Innskuddsrente ved varierende innskuddsbeløp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå tror jeg at jeg har rundet google etter myye søking, men intet svar... så prøver her istedenfor

Hvordan fungerer innskuddsrente når innskuddet du har på bankkontoen varierer?

Skjønner jo at 100 000,- i banken ett år = 102 000,- ved 2% innskuddsrente. 

Mitt spørsmål er hvordan det fungerer når jeg tar ut og legger til penger til det beløpet. Hva om jeg har har 120 000 på kontoen i august, mens i september har jeg  60 000, - , forså å ha 100 000 på kontoen i oktober?

Går de ut ifra det minste beløpet ila. det året?

Hilsen ei som er grønn på økonomi

Anonymkode: 7c64f...641

Skrevet

Du får hele tiden renter på det du har innestående, fra den dagen du setter det inn. Altså har du 10 000 på konto og setter inn 10 000 til på nyttårsaften, så får du naturlig nok ikke dobbel rente for hele året, kun for den ene dagen.

Anonymkode: ce348...16d

Skrevet

Du får rente på det til enhver tid innestående beløp.

Eks: Du har kr 100 000,- på konto ved nyttår, setter inn kr 50 000,- den 5. april, setter inn kr. 20 000,- den 6. sept. og tar ut kr. 100 000,- den 23. des.

Du får renter for kr. 100 000,- fra 1.1 t.o.m 4.4, for kr. 150 000,- fra 5.4 t.o.m 5.9, for kr. 170 000,- fra 6.9 t.o.m 22.12 og for kr. 70 000,- fra 23.12 og ut året.

Lærer man ikke dette på skolen?

Anonymkode: 4b77b...91c

Skrevet

Takk for svar!

Jo, har sikkert lært det på skolen, men husker ikke alt. Ble ikke interessert i økonomi før nå nylig da jeg skulle kjøpe bolig.

Ts.

Anonymkode: 7c64f...641

Skrevet

Det fungerer på amme måte som lånerenter. Renter beregnes av saldo for hver dag. 

Anonymkode: a247b...997

Skrevet

Som forrige innlegg: Det beregnes rente av saldo  pr dag ; Saldo*rente/365. 

Beregnet rente som ikke er utbetalt/kapitalisert, akkumuleres og holdes hele tiden oppdatert som et eget felt på den kontoen i kontosystemet til banken. 

På kapitaliseringsdato (ofte 31.12) utbetales renter, og feltet for "Beregnet, men ikke kapitaliserte renter" nulles ut. 

Så er det på'n igjen fram til neste kapitaliseringsdato.

På de fleste lån er det månedlig kapitalisering. Men på de fleste innskuddskontoer er det årlig. Dvs at banken tar betalt for rentesrente på lån, men betaler ikke rentesrente på innskudd.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...