Gjest Bellatrix Skrevet 4. desember 2005 #1 Skrevet 4. desember 2005 Er det noen her som har det? Hvordan fungerer det?
Gjest Spacegirl Skrevet 4. desember 2005 #2 Skrevet 4. desember 2005 Jeg har tidsbegrenset uføretrygd. Jeg søkte om uføretrygd på vanlig måte og trygdekontoret/legen konkluderte med at jeg var 100% ufør på det daværende tidspunkt, men at det var gode muligheter for at jeg ville kunne bli helt frisk. Jeg har et vedtak på uføretrygd på inntil 4 år, men nå har det gått 1 år og jeg har allerede blitt såpass frisk at jeg skal over på yrkesretta attføring og begynne på skole til høsten. Jeg tror det er ganske vanlig å prøve tidsbegrensa uføretrygd først, selv om det ikke er noe særlig håp om forbedring. Og så omgjøres trygda til vanlig uføretrygd etter 3 eller 4 år. Tidsbegrensa uføretrygd gir mindre penger utbetalt enn vanlig uføretrygd, så det er ikke noe å bli rik av.
Gjest Bellatrix Skrevet 4. desember 2005 #3 Skrevet 4. desember 2005 Men føler du at du blir pusha til å prøve å jobbe?
Gjest Spacegirl Skrevet 4. desember 2005 #4 Skrevet 4. desember 2005 Og såvidt jeg har skjønt, så har man mulighet til å begynne å studere eller jobbe etter en periode uten å miste den tidsbegrensa uføretrygden. Slik får man prøvd om man er istand til å klare seg i arbeidslivet/i studier uten å være redd for å miste uføretrygda dersom man mislykkes. Det har kommet endel nye regler nå som skal gjøre det lettere for folk å komme seg ut i arbeidslivet igjen, men disse er jeg ikke helt inn i.
Gjest Bellatrix Skrevet 4. desember 2005 #5 Skrevet 4. desember 2005 Ok. Problemet mitt er at jeg har prøvd og prøvd til jeg har stupt mange ganger. Jeg har vært syk hele livet, og har måttet slutte med alt av fritidsaktiviteter som barn, blitt fritatt fra fag fra skolen og i det hele tatt lært meg til at for å fungere må jeg ta det med ro. Og nå har jeg fått tidsbegrenset uføretrygd. Er redd for at jeg skal bli presset til å fortsette å prøve og for at jeg skal bli sykere.
Gjest Spacegirl Skrevet 4. desember 2005 #6 Skrevet 4. desember 2005 Nå har jeg snakket med en bekjent som jobber på trygdekontoret, og hun kunne fortelle at det har blitt vanlig å gi tidsbegrenset uføretrygd også til mennesker som ikke forventes å få bedre fungeringsevne. Man blir nesten automatisk satt på tidsbegrenset uføretrygd, og når den går ut blir man overført til ordinær uføretrygd. Så jeg tror ikke du behøver å bekymre deg. Sånn som jeg forstår det, og siden du allerede har prøvd mye, kommer du antagelig til å gå over på ordinær uføretrygd når den tidsbegrensede går ut. Lykke til
Gjest Bellatrix Skrevet 4. desember 2005 #7 Skrevet 4. desember 2005 Takk, det var godt å høre. Følte på en måte at saksbehandleren min ikke helt tok meg på alvor.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå