Gå til innhold

Hvordan klarer folk seg i Spania hvis de ikke kan spansk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bodd i Spania i noen år, og snakket knapt et ord spansk da jeg flyttet dit. For å få leid en leilighet klarer du alltids å finne en utleier som snakker engelsk. Bestille strøm, internett og sånt - der sitter det mye unge folk på callsentre, og de fleste av dem forstår enkel engelsk, selv om de knoter veldig hvis de må snakke selv. 

Mat klarer du helt fint å kjøpe på matbutikken hvis du ikke vil snakke med noen, der er det akkurat likt som på Rema - det meste du trenger å si er å hilse på kassadama. Hvis du har lyst til å gå på markeder så er det greit å begynne med "snakker du engelsk?" før du engang ser på varene, så slipper du forvirring. 

Har du behov for jobb, så er det bare å sikte deg inn i "ditt lands marked" som sånn ca er callsentre og turisme for vest-Europa, "kinabutikker" og restauranter for øst-asiater, gatemarkeder for afrikanere, osv. 

Anonymkode: c9759...b7b

Skrevet

Bare å ta med seg en parlør og lese opp det som står der. Man får det til på en eller annen måte.

Anonymkode: 9c802...579

Skrevet

Godt spørsmål.  Jeg tror det er slik at både engelskmenn og skandinaver forventer at spanjoler skal kunne engelsk.  Men burde det ikke være omvendt, at nordmenn som slår seg ned i Spania, burde lære seg å snakke spansk?

Det forventer vi nordmenn av utlendinger og flyktninger som kommer til Norge, så hvorfor er det annerledes når vi nordmenn reiser ut i verden?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Anonymkode: e81e3...a4c

• Liker 1
Skrevet
On 10/30/2022 at 11:01 PM, Amossa said:

Godt spørsmål.  Jeg tror det er slik at både engelskmenn og skandinaver forventer at spanjoler skal kunne engelsk.  Men burde det ikke være omvendt, at nordmenn som slår seg ned i Spania, burde lære seg å snakke spansk?

Det forventer vi nordmenn av utlendinger og flyktninger som kommer til Norge, så hvorfor er det annerledes når vi nordmenn reiser ut i verden?

Fordi nordmenn er egoister og dobbeltmoralske

Anonymkode: 2d394...43e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...