Gå til innhold

"Det gjør ikke noe med store dekk", sa bilselgeren, "når alle har det, blir det like rimelig som mindre dekk". Pffff!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en kvinnealder i Volvo 940 med 15 toms felger, byttet jeg til en Kia EV6 i begynnelsen av året. Jeg er veldig fornøyd, bortsett fra én ting: Hadde ikke bilen hatt så gigantiske hjul, hadde det vært mye mer plass inne i bilen. Og bilselgeren påstod at det var helt vanlig med så svære hjul nå, og da blir prisen like billig for dekk som det var for "utgåtte hjulstørrelser". Jeg syntes det hørtes feil ut da, men nå sitter jeg med avisen og har det jo svart på hvitt:

IMG_20221030_172508.thumb.jpg.571739735055677165a4cf44864fc9ed.jpg

Føler meg dum nå for å godta argumentet hans. Selvsagt blir det mye, mye dyrere å kjøpe nye dekk den dagen jeg trenger de. :(

Anonymkode: ad537...415

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger da ikke kjøpe ny felg når du skal bytte dekk neste gang. Det holder med gummi. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan blir det mindre plass inni bilen av at hjulene er større?

Anonymkode: b6174...643

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal du kjøpe nye felger hele tiden mener du? Å hvordan kan det bli så mye mindre plass i bilen på grunn av dekkene? 

Anonymkode: 590bb...88e

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Du trenger da ikke kjøpe ny felg når du skal bytte dekk neste gang. Det holder med gummi. 

Nei, men dekkprisene vil da være tilsvarende høyere?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan blir det mindre plass inni bilen av at hjulene er større?

Hvor tror du hjulene skal rulle hen? Se for deg bilen som en kasse. Siden hjulene ikke ligger utenpå bilkassen, men er integrert i denne, vil større og bredere hjul spise av interiøret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor tror du hjulene skal rulle hen? Se for deg bilen som en kasse. Siden hjulene ikke ligger utenpå bilkassen, men er integrert i denne, vil større og bredere hjul spise av interiøret.

Men altså, bilen er jo ferdig laget. Det lages jo ikke større hjulbuer fordi eier bestemmer seg for å kjøpe større hjul? Man får jo uansett ikke kjørt med større hjul enn det som det er plass til på bilen.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men altså, bilen er jo ferdig laget. Det lages jo ikke større hjulbuer fordi eier bestemmer seg for å kjøpe større hjul? Man får jo uansett ikke kjørt med større hjul enn det som det er plass til på bilen.

Ja, nettopp, så hvorfor lage biler med så svære hjul? Det er kun for estetikkens skyld. En vennines mann har kjøpt en Volvo XC90 med 22 tommers hjul - 50% større enn min gamle bil. Galskap!

Skrevet

Kia ev6 må ha såpass store hjul (19-20’’) da vesentlig mindre hjul bil komme i konflikt med bla caliper. Dette henger og sammen med forbruk- du ser at nyere elbiler ofte har store, men smale hjul.

Anonymkode: e13fb...6fd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ja, nettopp, så hvorfor lage biler med så svære hjul? Det er kun for estetikkens skyld. En vennines mann har kjøpt en Volvo XC90 med 22 tommers hjul - 50% større enn min gamle bil. Galskap!

Men kjære vene! Da er det jo ikke de nyinnkjøpte hjulene dine sin skyld at du har liten plass inne i bilen! Bilen er laget for så store hjul! Du hadde ikke fått mindre plass inne i bilen dersom du hadde kjøpt mindre hjul.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: 2372e...182

• Nyttig 1
Skrevet

Hahaha dette er den latterligste tråden jeg har lest på lenge 🤣🤣🤣🤣🤣 Ts er passe dum hvis hun virkelig tror at det blir mindre plass inni bilen grunnet at hun valgte store dekk 😅

Anonymkode: 28b94...cd8

• Liker 2
Skrevet

Med mindre du kjører med dekkene inne i bilen, så tar ikke store dekk som sitter der de skal større plass. Karosseriet på bilen er den samme uavhengig av dekkstørrelsen som sitter på bilen.

Anonymkode: 603e5...a56

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hahaha dette er den latterligste tråden jeg har lest på lenge 🤣🤣🤣🤣🤣 Ts er passe dum hvis hun virkelig tror at det blir mindre plass inni bilen grunnet at hun valgte store dekk 😅

Anonymkode: 28b94...cd8

Hun gjør ikke det, men belyser denne trenden med store dekk som er nå, noe som påvirker kjøreegenskapene i positiv retning, men er dette bra for totaløkonomien i bilholdet?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skal du kjøpe nye felger hele tiden mener du? Å hvordan kan det bli så mye mindre plass i bilen på grunn av dekkene? 

Anonymkode: 590bb...88e

Det er begrenset hvor mye man kan endre, uten å bytte felgdimensjon, og i alle tilfeller så er STRO-normen der for en grunn….

Anonymkode: e13fb...6fd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men kjære vene! Da er det jo ikke de nyinnkjøpte hjulene dine sin skyld at du har liten plass inne i bilen! Bilen er laget for så store hjul! Du hadde ikke fått mindre plass inne i bilen dersom du hadde kjøpt mindre hjul.

Seriøst, så smalt du tenker! Selvfølgelig mener jeg med dette at bilprodusentene legger opp til at vi skal ha enorme dekk av estetiske grunner. Ikke fordi forbrukeren "velger" dekk som passer til bilen. 🤦‍♀️

Skrevet (endret)
12 hours ago, Flintis said:

Hun gjør ikke det, men belyser denne trenden med store dekk som er nå, noe som påvirker kjøreegenskapene i positiv retning, men er dette bra for totaløkonomien i bilholdet?

Faktisk trenger ikke "store hjul" påvirke kjøreegenskapene kun i positiv retning. Den uavfjærede vekten er betydelig større med store hjul, og det er ikke positivt. Store hjul er en trend, og i noen tilfeller nødvendig for å få felgen over caliper (nye biler er tunge og kraftige, og har derfor større bremser). 

Store hjul har i tillegg til den nevnte vekten større rullemotstand og betydelig mer hjulstøy. 

Endret av Tiuren
  • Nyttig 1
Skrevet
On 10/30/2022 at 5:31 PM, AnonymBruker said:

Føler meg dum nå for å godta argumentet hans.

Hvilke andre alternativer til dekk hadde du? Biler blir jo levert med standard dekk når den er helt ny? Valgte du andre dekk?

Anonymkode: f45ba...de1

Skrevet
On 10/30/2022 at 8:06 PM, AnonymBruker said:

Men du får jo ikke bedre plass om du kjøper mindre hjul/dekk?

Anonymkode: f45ba...de1

Skrevet

Hvorfor valgte du ikke en annen bil, om du ville ha mer plass inni?

Og selvfølgelig er større dekk dyrere enn mindre....

Anonymkode: 6b59f...2da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor valgte du ikke en annen bil, om du ville ha mer plass inni?

Og selvfølgelig er større dekk dyrere enn mindre....

Anonymkode: 6b59f...2da

Da hadde ikke de store hjulene passet

Anonymkode: 19c27...204

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...