Gå til innhold

Ekteskap og ejendom.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Jeg bare spørsmål om skilsmisse.

Jeg har 1-2 eiendom som jeg hadde kjøpt før ekteskapet, som min nå værende ektefelle har ikke bidrat noe med, den har vært udlejet hele tiden.

Ved skilsmisse blir jeg nødt til at dele dette eiendomen? finest der noen regler omkring det som man lese sig til?

Anonymkode: 06077...c78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må kreve skjevdeling. Ikke hør på dem som sier at eiendommene er særeie, det er de bare hvis det er tinglyst særeie på dem og da hadde du neppe spurt her.

Anonymkode: 4040a...b09

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Ekteskapsloven § 59.Skjevdeling.

"Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen.

Vil retten til å utta midler etter første ledd føre til et åpenbart urimelig resultat, kan den helt eller delvis falle bort. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på ekteskapets varighet og ektefellenes innsats for familien.

Dersom sterke grunner taler for det, kan en ektefelle gis rett til å holde utenfor delingen hele eller deler av verdien av felleseie som ikke omfattes av første ledd."

Skrevet

Verdien av eiendommene fra tidspunktet for inngåelse av ekteskapet kan holdes utenom, men er usikker på verdistigning etterpå? Noen som vet? 

Anonymkode: 14601...ee0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...