Gå til innhold

Du som er slank, spiser du etter klokken eller sultfølelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 17.13):

Sult. Jeg er alltid sulten. Føler ikke metthetsfølelse. Bare stinn, når det ikke er plass til mer, fortsatt sulten.

Anonymkode: cce56...5ad

Det er ikke sultfølelse. Det er følelsen av tomhet, savn og lengsel etter noe å fylle ditt hjerte og ditt sinn. Mangel på glede og tilfredshet.

Det er lett å overspise når en føler seg slik, en bør heller lære seg å kjenne på følelsen og tenke at en dør ikke av den.

Anonymkode: 52c96...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke etter klokken, men ikke alltid etter sultfølelse heller. Jeg kan fint gå sulten, føler nesten jeg har mer energi når jeg har litt sultfølelse. Og så avhenger det litt av om jeg har lyst på noe, om jeg har trent, hvor lat jeg er og hva som er i kjøleskapet.. 😅

Litt rutine blir det fort av seg selv da, første måltid er lunsjen på jobb i 11-12tiden, og så spiser jeg noe når jeg kommer hjem fra jobb.

Så det er på en måte de to måltidene som er tilnærmet faste, og så kan det være noe snacking ellers, eller ikke.

Anonymkode: 4cc66...09f

Dette kjenner jeg også. Jeg føler det skjerper sansene mine. I vanskelige tider så slutter jeg automatisk å spise, og dette har jeg gjort siden jeg var liten. Det virker nesten rensende å komme dit at jeg kjenner på den energien jeg får. Men det er en spesiell type energi. Ikke helt som adrenalin. For meg så får jeg følelsen av å være klarere, mer fokusert, nesten som øynene mine åpnes mer. Jeg føler meg "større" på et vis.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (30 minutter siden):

Dette kjenner jeg også. Jeg føler det skjerper sansene mine. I vanskelige tider så slutter jeg automatisk å spise, og dette har jeg gjort siden jeg var liten. Det virker nesten rensende å komme dit at jeg kjenner på den energien jeg får. Men det er en spesiell type energi. Ikke helt som adrenalin. For meg så får jeg følelsen av å være klarere, mer fokusert, nesten som øynene mine åpnes mer. Jeg føler meg "større" på et vis.  

Ja, trening blir også dårligere om man stapper seg full rett før, og bedre om man venter mange timer etter sist måltid.

Alle kostholdseksperter har egne filosofier, og folk må vel finne det som passer dem i forhold til deres kropp og hverdag, men jeg tenker at sultfølelse og rumling i magen ikke er noe farlig, og har troen på at man skal la kroppen få fordøye før man fyller på med mer mat. Man må ikke føle seg mett hele dagen.

Jeg tror at overvekt noen ganger handler om at man strekker seg etter en energibar eller en pølse på Narvesen eller noe med en gang sultfølelsen sniker seg på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, trening blir også dårligere om man stapper seg full rett før, og bedre om man venter mange timer etter sist måltid.

Alle kostholdseksperter har egne filosofier, og folk må vel finne det som passer dem i forhold til deres kropp og hverdag, men jeg tenker at sultfølelse og rumling i magen ikke er noe farlig, og har troen på at man skal la kroppen få fordøye før man fyller på med mer mat. Man må ikke føle seg mett hele dagen.

Jeg tror at overvekt noen ganger handler om at man strekker seg etter en energibar eller en pølse på Narvesen eller noe med en gang sultfølelsen sniker seg på. 

Det er jo helt forferdelig å ha nødt til å ta et basketak hvis man er stappmett.

Det virker ut som om folk tar glemt at vi faktisk kan overleve noen dager uten mat.

Nå har vi hatt et barn som ikke var matglad sine første leveår, dette stresset meg veldig helt til helsesøster spurte meg om det gjorde noe om han hoppet over måltid og heller spiste når han ble sulten.

Vi har lett for å proppe ungene fulle av mat, må spise til visse klokkeslett, må spise minst så mye, må spise alt mulig forskjellig. Vi saboterer jo evnen til å lytte til egen kropp. 

Jeg tror vi lett kan bli litt hysteriske om å følge normen også i matveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke at jeg blir sulten, jeg blir uvel og irritabel så jeg spiser etter klokken og har lært meg å spise mindre enn jeg føler jeg "trenger" eller har plass til der og da fordi metthetsfølelsen kommer en stund etter at man har sluttet spise.. 

Anonymkode: b4a49...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser når jeg er sulten, som regel. Alternativt når jeg vet jeg bør spise, som f.eks. frokost. Hater egentlig frokost, men blir uggen i løpet av formiddagen om jeg hopper over den.

Anonymkode: 99b96...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan greier dere å leve sånn? Jeg blir seriøst helt gal i hodet hvis jeg skal gå sulten over lengre tid (flere dager). Da er alt hodet mitt kverner rundt mat, mat, mat, og jeg ender opp med å overspise noe helt sinnssykt til slutt.

Anonymkode: 79618...6c3

Nei, det er beinhardt. Men har sjekket alt av verdier og tatt blodprøver osv, og alt ser bare fint ut, så har ikke noen mangler. Har alltid vært sånn🤷🏼‍♀️  Tenker på mat hele tiden ja dessverre. 

Anonymkode: 245d7...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen venner seg jo gjerne til når den pleier å få mat, så jeg må si begge deler. Klokken 12 er det lunsj på jobben, da spiser jeg med mindre jeg ikke har tid. Jeg spiser ikke frokost så er alltid sulten til lunsj. Spiser middag med familien ca kl 17, da er jeg rukket å bli sulten igjen. Kvelds spiser jeg bare de dagene jeg trener. Ellers blir jeg ikke sulten etter middag. 

Småspiser frukt, bær, smoothie, og godis. Det er ikke fordi jeg er sulten, men fyser på noe. Kan være like fysen rett etter middag som rett før lunsj🙃

Anonymkode: 7837b...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 16.41):

Du som er slank, spiser du etter klokken eller sultfølelsen? 

Hvis klokken f.eks er rundt lunsjtider og du ikke er sulten, spiser du likevel? Eller hopper du over måltider der du ikke er sulten? 

Anonymkode: 9871c...da4

Er slank:) Spiser egentlig alltid lunsj, og da har det gått så mange timer at jeg er sulten:) men spiser nok mest etter klokka 

Anonymkode: 87295...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sult antar jeg, kroppen omstiller seg raskt, sist jeg spiste frokost var sikkert i 2009, så man kan si prioriteringene har endret seg 😴😴 noen dager blir det lunsj, andre ikke hvilket ofte er tilfellet i helgene så spiser rundt 14-15? Til og med da spørs det; er jeg opptatt? Går det noe bra på tven? eller orker jeg å spise? Om ja, så blir alltid noe lettvint 😂 interesser for mat og matlaging er bare ikke eksisterende, jeg spiser for å ikke være sulten, sunn er jeg heller ikke. Latskapen lenge leve. 

Endret av Snickersogtwist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frankenstein1

Jeg holder meg kun slank om jeg spiser etter sultfølelsen. Begynner jeg å surre med det og spise når jeg ikke er sulten, så går jeg raskt opp vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...