Gå til innhold

Du som er slank, spiser du etter klokken eller sultfølelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser når jeg får lyst på mat eller godteri. Potetgull går det enormt mye av.

Anonymkode: c7b69...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser etter klokken. Å være litt sulten nå og da er både naturlig og sunt. 

Sult er hormoner som skilles ut slik at vi skal få lyst til å spise. Men det betyr ikke ha vi MÅ ha mat. Sult kan være så mye, tørste f.eks. Eller angst, noe mange med ED vet alt for godt. 

Å spise for ofte er heller ikke bra for magen. Magen må få fred å ro til å fordøye måltidet, og det tar rundt fire timer. 

Faste måltider gir meg god oversikt, slik at jeg får i meg de næringsstoffene jeg trenger. 

Jeg liker rutiner. Det er bra for min mentale helse. 

Anonymkode: e886e...cf3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To måltider om dagen; lunsj kl. 12 og middag en gang etter kl. 17. Trener mye og spiser lite.

Anonymkode: 1c816...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

To måltider om dagen; lunsj kl. 12 og middag en gang etter kl. 17. Trener mye og spiser lite.

Anonymkode: 1c816...b70

Samme her. Spiser etter sultfølelse. Trener mye, men få sjeldent lavt blodsukker, kan gå en hel dag uten mat, men foretrekker 2 måltider per dag - lunsj og middag. 

Anonymkode: 1436b...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en mellomting. Å spise 2 eller 3 måltider per dag uten at det må være til faste tider, samt å tåle å være sulten mellom måltider uten at man må gi etter for sultfølelsen. 

Anonymkode: 595d3...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser mest etter klokken da jeg uten unntak omtrent er sulten og klar for mat før klokken er der. 

Har også mye cravings innimellom, men er bevisst på hva jeg spiser for å ha det minst mulig. Jeg hadde vært ganske overvektig hvis jeg spiste etter hver gang jeg har lyst på mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I stor grad etter klokken. Jeg er slank etter å ha gått ned 1/3 av kroppsvekta. Desverre merker jeg nok mye til endringene som kan skje da, med økt sultfølelse. Så må spise etter klokka og fornuften og ikke mettheten, for å holde ny vekt. Jeg lider ikke altså, og spiser riktige og mettende ting. Holdt vekta 6 år🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser etter klokken og hvor mye jeg vet at jeg trenger av mat, fordi jeg alltid føler meg sulten. Sånn har det vært hele livet og jeg har måttet lære meg å akseptere at jeg alltid vil kjenne på sultfølelse.

Det er til tider fryktelig slitsomt, men jeg hadde blitt overvektig dersom jeg hadde fulgt sultfølelsen.

Anonymkode: db112...180

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke på at jeg spiser etter klokka, men hverdagen er jo rutine så blir jo sånn likevel. 

Spiser frokost når jeg kommer på jobb rundt 08, lunsj 11, en banan før trening og middag når jeg kommer hjem i 19-20 tiden. I helgene spiser jeg når jeg er sulten og det passer i forhold til planer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 17.19):

Hopper aldri over måltider. Spiser når jeg er sulten.

Anonymkode: 19f9d...4b2

Samme her 👍 

Anonymkode: 8d29c...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler, men jeg spiser aldri så mye at jeg blir litt for met, og jeg spiser veldig variert, slik at kroppen får ikke får mye av det ene eller det andre. På den måten kan jeg tillate meg mye mer kos med maten. Spiser omtrent det jeg har lyst på, og jeg tror det er takket være det.

Anonymkode: af0ee...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger et opplegg for periodisk faste, gjort i snart 9 år. Begynte ikke for slankingens skyld, men gikk ned ganske mye som "bivirkning". Siden jeg forsatt faster, er jeg fortsatt slank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir fort veldig oppslukt i det jeg holder på med, så jeg glemmer å spise selv om jeg er sulten. Derfor drikker jeg en smoothien hver morgen enten jeg føler for det eller ikke. Lunsj på jobb spises også til fast tid. Resten bare flyter. Om jeg er alene hjemme en hel lørdag har jeg tatt meg selv i å drikke bare vann og kaffe en hel dag fordi jeg for eksempel blir hyperfokusert på å organisere huset. 

Spiser definitivt ikke om jeg ikke er sulten, med unntak av den smoothien. Å presse i meg mat når jeg ikke er sulten gjør meg egentlig skikkelig uvel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sultfølelse, eller fordi jeg vet det er lenge siden jeg har spist og bør få i meg mer mat. Jeg er ikke interessert i å gå ned i vekt. Er jeg på jobb så spiser jeg når vi har lunsj, men har aldri opplevd å ikke være sulten når det er lunsj 🙈 hjemme hender det at jeg må prioritere å spise, ellers kan det bli glemt.. kan gå dager hvor jeg kun spiser to måltider hvis ikke jeg tenker meg om, og det er for lite for meg, da går jeg ned i vekt/muskelmasse. Jeg trener tung styrke 4-5 ganger i uken.

Anonymkode: f69c1...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser 2 måltider per dag. Lunsj klokken 12 og middag en gang før kl. 19.00.

Kjenner jeg begynner å bli ganske sulten til lunsj og at det da er på tide å spise. Til middag så er jeg ikke så sulten siden jeg spiser mye til lunsj. Er heller ikke sulten på kvelden. 

Anonymkode: 16fbc...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser etter sultfølelsen.  Spiser sjelden mye frokost  så til lunsj og middagstid er jeg alltid sulten. Men jeg spiser aldri opp alt bare for å spise alt, jeg spiser til jeg er mett og lar resten være dersom det er mer mat på fatet.

Anonymkode: 902cf...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 20.04):

Spiser etter klokka. Skulle jeg spist etter sult hadde jeg spist hele døgnet, er seriøst alltid sulten, uansett hva jeg spiser. Det eneste jeg blir mett av er buffet. Frokost er etter trening og før jobb, alltid lunsj kl 11 på jobb, også er det middag så fort jeg kommer inn døra etter jobb, da er jeg helt på felgen etter mange timer uten mat. I helgene er det frokost kl 9, lunch kl 13, og middag kl 17. 

Anonymkode: 245d7...21a

AnonymBruker skrev (På 1.11.2022 den 11.55):

Jeg spiser etter klokken og hvor mye jeg vet at jeg trenger av mat, fordi jeg alltid føler meg sulten. Sånn har det vært hele livet og jeg har måttet lære meg å akseptere at jeg alltid vil kjenne på sultfølelse.

Det er til tider fryktelig slitsomt, men jeg hadde blitt overvektig dersom jeg hadde fulgt sultfølelsen.

Anonymkode: db112...180

Hvordan greier dere å leve sånn? Jeg blir seriøst helt gal i hodet hvis jeg skal gå sulten over lengre tid (flere dager). Da er alt hodet mitt kverner rundt mat, mat, mat, og jeg ender opp med å overspise noe helt sinnssykt til slutt.

Anonymkode: 79618...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke etter klokken, men ikke alltid etter sultfølelse heller. Jeg kan fint gå sulten, føler nesten jeg har mer energi når jeg har litt sultfølelse. Og så avhenger det litt av om jeg har lyst på noe, om jeg har trent, hvor lat jeg er og hva som er i kjøleskapet.. 😅

Litt rutine blir det fort av seg selv da, første måltid er lunsjen på jobb i 11-12tiden, og så spiser jeg noe når jeg kommer hjem fra jobb.

Så det er på en måte de to måltidene som er tilnærmet faste, og så kan det være noe snacking ellers, eller ikke.

Anonymkode: 4cc66...09f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...