AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #1 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg synes det er et kraftig stigma rundt det å bruke vanedannende medisiner. Finnes stort sett bare artikler hvor man kan lese om de som har blitt avhengig, noe som er bra for opplysningens del men ikke for oss som har god effekt og bruker medisiner med forsiktighet. Selv har jeg god nytte av beroligende, altså valium. Jeg er klar over at dersom jeg bruker disse hver dag vil jeg bygge toleranse og miste effekten. Derfor tar jeg bare når jeg absolutt MÅ. Noterer meg når jeg bruker de for å holde en oversikt. Jeg har aldri følt meg påvirket, eller hatt en trang til å ta medisinene «bare for å ta de». Jeg har kjent på plager, men jeg går ganske lenge før jeg tyr til medisin som løsning. Jeg kan ved behov ta tre stk til dagen, står det på pakningsvedlegget. Men jeg har lest meg opp og gjør selvfølgelig ikke dette med mindre det er ingen andre utveier. Det har vært episoder hvor jeg etter avtale med lege har tatt to, hvis det ikke har hjulpet med en. Det var ikke noe problem for meg å gå ned til en, for å så gå flere måneder uten. Hadde selvfølgelig plager da også, men ikke så mye at jeg ikke kunne komme meg gjennom dagene uten medisin. For min del er dette situasjonsbetinget, jeg har ikke fått langvarig og god nok oppfølging til å komme dit hen hvor jeg har hjelpemidler og verktøy som gjør at jeg ikke trenger medisin. Er det legene som ikke følger pasientene godt nok opp? Får pasientene god nok informasjon om medisinene som skrives ut, utover hvordan man skal unngå å bli avhengig eller bygge toleranse? Det er ikke nok å få beskjed om at medisinene er vanedannende, mener jeg. Dersom man ikke også får behandling eller tilbud om tiltak som kan hjelpe med plagene, er en jo en del av et system som ikke fungerer? Er dette en del av årsaken til at så mange blir avhengige? Jeg føler at flere har negative holdninger til medisiner av denne typen, noe som gjør at jeg nesten føler at jeg gjør noe ulovlig når jeg til tider og i perioder må benytte meg av medisin av dette slag. Alt med måte, men stigmaet er der selv om det blir brukt med måte. (Dette gjelder ikke tilfeller hvor det ikke finnes en løsning, hvor det ikke er mulighet for behandling eller hjelp.) Mine tanker og mitt syn, kom gjerne med innspill. Anonymkode: 46534...0a3 2
Sirinna Skrevet 30. oktober 2022 #2 Skrevet 30. oktober 2022 Svaret på spørsmålet ditt er ja. Likevel kan ikke legen gjøre stort mer enn å vurderer den enkelte pasient (ikke alle er egnet for ansvaret over egen medisinering av slike preparater), informere om virkning, bivirkninger og fare for avhengighet. Det er dessverre slik at alle til syvende og sist er selv ansvarlig for sin egen helse. 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #3 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg tenker at medisiner ofte er en «enkel» og billig løsning, langt mindre ressurskrevende enn å følge opp pasientene på ikke-medikamentelle måter. Hvis man ser for seg at alle med angst, depresjon, andre psykiske lidelser, overvekt, hjelp til røykeslutt, abstinenser, smertelindring osv skulle fått langvarig oppfølging og samtaler ville det krevd enormt med helsepersonell. Det er rett og slett ikke mulig Anonymkode: 59f90...db3 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #4 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg synes det er et kraftig stigma rundt det å bruke vanedannende medisiner. Finnes stort sett bare artikler hvor man kan lese om de som har blitt avhengig, noe som er bra for opplysningens del men ikke for oss som har god effekt og bruker medisiner med forsiktighet. Selv har jeg god nytte av beroligende, altså valium. Jeg er klar over at dersom jeg bruker disse hver dag vil jeg bygge toleranse og miste effekten. Derfor tar jeg bare når jeg absolutt MÅ. Noterer meg når jeg bruker de for å holde en oversikt. Jeg har aldri følt meg påvirket, eller hatt en trang til å ta medisinene «bare for å ta de». Jeg har kjent på plager, men jeg går ganske lenge før jeg tyr til medisin som løsning. Jeg kan ved behov ta tre stk til dagen, står det på pakningsvedlegget. Men jeg har lest meg opp og gjør selvfølgelig ikke dette med mindre det er ingen andre utveier. Det har vært episoder hvor jeg etter avtale med lege har tatt to, hvis det ikke har hjulpet med en. Det var ikke noe problem for meg å gå ned til en, for å så gå flere måneder uten. Hadde selvfølgelig plager da også, men ikke så mye at jeg ikke kunne komme meg gjennom dagene uten medisin. For min del er dette situasjonsbetinget, jeg har ikke fått langvarig og god nok oppfølging til å komme dit hen hvor jeg har hjelpemidler og verktøy som gjør at jeg ikke trenger medisin. Er det legene som ikke følger pasientene godt nok opp? Får pasientene god nok informasjon om medisinene som skrives ut, utover hvordan man skal unngå å bli avhengig eller bygge toleranse? Det er ikke nok å få beskjed om at medisinene er vanedannende, mener jeg. Dersom man ikke også får behandling eller tilbud om tiltak som kan hjelpe med plagene, er en jo en del av et system som ikke fungerer? Er dette en del av årsaken til at så mange blir avhengige? Jeg føler at flere har negative holdninger til medisiner av denne typen, noe som gjør at jeg nesten føler at jeg gjør noe ulovlig når jeg til tider og i perioder må benytte meg av medisin av dette slag. Alt med måte, men stigmaet er der selv om det blir brukt med måte. (Dette gjelder ikke tilfeller hvor det ikke finnes en løsning, hvor det ikke er mulighet for behandling eller hjelp.) Mine tanker og mitt syn, kom gjerne med innspill. Anonymkode: 46534...0a3 Leger som skriver ut vanedannende medisiner har faktisk ikke lov å bare kutte reseptene tvert. Det er inhumant og går imot leger sine etiske retningslinjer. Kjenner flere som at fått A-preparater av lege i flere år, lege kan ikke slutte å skrive ut pga pasientene blir syke. Var vel nettopp en fastlege i retten pga nettopp dette, og han fikk medhold pga etiske retningslinjer. Dog de fleste leger er utrolig strenge på nettopp slike medisiner, men det er jo nettopp pga avhengigheten som oppstår og fordi legene også blir engstelige for sitt eget rykte. Anonymkode: 798c9...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #5 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg tenker at medisiner ofte er en «enkel» og billig løsning, langt mindre ressurskrevende enn å følge opp pasientene på ikke-medikamentelle måter. Hvis man ser for seg at alle med angst, depresjon, andre psykiske lidelser, overvekt, hjelp til røykeslutt, abstinenser, smertelindring osv skulle fått langvarig oppfølging og samtaler ville det krevd enormt med helsepersonell. Det er rett og slett ikke mulig Anonymkode: 59f90...db3 Dersom man blir syk av disse plagene har man krav på hjelp.. Somatiske plager unnlater du å nevne, noe som også gjelder for denne typen preparater. Er ikke bare samtaleterapi som er løsningen i mange av tilfellene. Dersom ressursene hadde blitt brukt annerledes, ville en kanskje hatt mulighet til å forebygge at personer blir alvorlig syke og i verste fall ufør. Anonymkode: 46534...0a3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #6 Skrevet 30. oktober 2022 Hvor lenge har du brukt de? Høres ikke ut som at det er sjeldent nok når du må notere bruken. Jeg bruker ca to ganger i mnd og dette har funket fint i fem år, hadde fått et bedre liv om jeg tok oftere men det vil jeg ikke pga avhengihetsfaren. Er vel der det går galt at leger tillater hyppig bruk og skriver ut større resepter fordi pasient melder det funker. Er ikke i mot daglig bruk men ingen tvil om at det fort leder til avhengighet og til og med det å skaffe sterkere stoffer ulovlig for å oppnå samme effekt Anonymkode: 18d37...73f 1
Leo Skrevet 30. oktober 2022 #7 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg reagerer mest på at de artiklene som omhandler dette gjerne ikke skiller mellom bruk og misbruk og at de ikke nevner at de som bruker forskjellige typer medisiner som rusmiddel gjerne ikke får dette utskrevet av lege, men kjøper dem på det illegale markedet. 1
Andrine& Skrevet 30. oktober 2022 #8 Skrevet 30. oktober 2022 (endret) . Endret 29. oktober 2023 av Andrine&
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 Andrine& skrev (1 time siden): Det å satse på dette er en stor sjangs å ta. Behovet øker og det vil stort sett være en progresjon. Blir man fanget av avhengighet følger det med en blindhet for hva som skjer. De fleste tror og mener de har kontroll i lang tid etter at det har fått galt. Spørsmålet blir om du klarer å innfinne deg med dine egne tenker og følelser etter å ha opplevd at de blir bedøvet. Den sure svie er det noe som heter. Piller gis for at folk ikke skal søke hjelp, da er de enkle å ha med å gjøre for systemet. Dette er provoserende, som om det er umulig å bruke et b preparat uten å bli avhengig. I noen perioder har jeg behov for beroligende hver dag i en uke eller to, men mesteparten av tiden går det en måned eller to i mellom hver tablett. Om behovet hadde økt og økt ville ikke legen skrevet ut, heldigvis. Det er heller ingen tanker og følelser som blir bedøvet av å ta en tablett en eller to ganger i måneden, eller i en uke her og der. Min erfaring er at leger ikke skriver ut benzodiazepiner om man står uten behandling. Anonymkode: 11575...f25 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor lenge har du brukt de? Høres ikke ut som at det er sjeldent nok når du må notere bruken. Jeg bruker ca to ganger i mnd og dette har funket fint i fem år, hadde fått et bedre liv om jeg tok oftere men det vil jeg ikke pga avhengihetsfaren. Er vel der det går galt at leger tillater hyppig bruk og skriver ut større resepter fordi pasient melder det funker. Er ikke i mot daglig bruk men ingen tvil om at det fort leder til avhengighet og til og med det å skaffe sterkere stoffer ulovlig for å oppnå samme effekt Anonymkode: 18d37...73f Jeg har behov for å notere mye ned på papir, for å få oversikt. Slik er jeg som person og ting kan ofte gå i surr for meg, så dette gjør jeg mest for å ha et system og av gammel vane. Jeg bruker maks tre ganger ukentlig, noe jeg har fått anbefalt av legen for å ikke bygge toleranse. Som nevnt har det vært krisesituasjoner der det over kort tid har vært nødvendig med mer, men med ukentlig oppfølging av lege. Det er 4 år siden, etter det gikk jeg over et år uten noe og hadde ikke problemer med å slutte. Virker som vi er enige på det meste her, da vi begge gjerne kunne tatt daglig for å fått bedre livskvalitet der og da men strekker oss heller langt for å unngå avhengighet. Spørsmålet mitt til deg, hadde du synes det hadde vært innafor å bli satt i samme bås som de som ikke har kontroll? Anonymkode: 46534...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 Leo skrev (3 timer siden): Jeg reagerer mest på at de artiklene som omhandler dette gjerne ikke skiller mellom bruk og misbruk og at de ikke nevner at de som bruker forskjellige typer medisiner som rusmiddel gjerne ikke får dette utskrevet av lege, men kjøper dem på det illegale markedet. Helt enig! Anonymkode: 46534...0a3 1
Andrine& Skrevet 30. oktober 2022 #12 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette er provoserende, som om det er umulig å bruke et b preparat uten å bli avhengig. I noen perioder har jeg behov for beroligende hver dag i en uke eller to, men mesteparten av tiden går det en måned eller to i mellom hver tablett. Om behovet hadde økt og økt ville ikke legen skrevet ut, heldigvis. Det er heller ingen tanker og følelser som blir bedøvet av å ta en tablett en eller to ganger i måneden, eller i en uke her og der. Min erfaring er at leger ikke skriver ut benzodiazepiner om man står uten behandling. Anonymkode: 11575...f25 Mange har blitt pillenarkomane takket være sin egen lege. Du kommer ikke utenom fakta om hvordan avhengighet utvikler seg, det skjer ved at den som rammes fornekter det som skjer og som oftest ubevisst blir hektet. Om det er deg, naboen eller en helt annen person det skjer med vet man aldri. Derfor er det gambling. Ikke stol på fastlegene når det gjelder slike ting. Hvorfor tar du dette hvis ingen tanker eller følelser blir bedøvet? Det er jo hele poenget med pillene.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #13 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette er provoserende, som om det er umulig å bruke et b preparat uten å bli avhengig. I noen perioder har jeg behov for beroligende hver dag i en uke eller to, men mesteparten av tiden går det en måned eller to i mellom hver tablett. Om behovet hadde økt og økt ville ikke legen skrevet ut, heldigvis. Det er heller ingen tanker og følelser som blir bedøvet av å ta en tablett en eller to ganger i måneden, eller i en uke her og der. Min erfaring er at leger ikke skriver ut benzodiazepiner om man står uten behandling. Anonymkode: 11575...f25 Så sant! Tror ofte personer som kommer med slike ytringer ikke har erfaring med dette selv, eller er en av de som har blitt avhengig. Anonymkode: 46534...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #14 Skrevet 30. oktober 2022 Andrine& skrev (Akkurat nå): Mange har blitt pillenarkomane takket være sin egen lege. Du kommer ikke utenom fakta om hvordan avhengighet utvikler seg, det skjer ved at den som rammes fornekter det som skjer og som oftest ubevisst blir hektet. Om det er deg, naboen eller en helt annen person det skjer med vet man aldri. Derfor er det gambling. Ikke stol på fastlegene når det gjelder slike ting. Hvorfor tar du dette hvis ingen tanker eller følelser blir bedøvet? Det er jo hele poenget med pillene. Blir ikke bedøvet, men ift. beroligende/muskelavslappende så tar det toppene. Noe som gjør det overkommelig, det er ikke en vidundermedisin som tar bort plagene.. Samme for de som bruker medisiner mot smerte, aldri hørt om noen som sier at smertene går helt bort… Ikke ved kronisk sykdom.. Anonymkode: 46534...0a3 2
Andrine& Skrevet 30. oktober 2022 #15 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Blir ikke bedøvet, men ift. beroligende/muskelavslappende så tar det toppene. Noe som gjør det overkommelig, det er ikke en vidundermedisin som tar bort plagene.. Samme for de som bruker medisiner mot smerte, aldri hørt om noen som sier at smertene går helt bort… Ikke ved kronisk sykdom.. Anonymkode: 46534...0a3 Bedøvet/beroliget/døyver/mildnet/roet ned er vel en og samme sak. Dette er piller som sløver ned bevisstheten, du kan tro du er oppegående etter inntak men du vil ikke ha samme kognitive funksjon med piller som uten. Du skal være klar over at potensiell avhengighet ligger i genene, derfor kan ingen vite om slik bruk er trygg for akkurat deg. Medisiner har stort sett bivirkninger, disse har avhengighet som en mulig konsekvens. Synes du nytten for deg er større enn risikoen så det vel innafor.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #16 Skrevet 30. oktober 2022 Det er da måte på hvor mye en lege skal holde oversikt over. Det er en risiko for avhengighet, og i neste ledd: misbruk av vanedannende medisiner, men så lenge man har opplyst om dette, så tenker jeg at voksne personer bør ta ansvar for egne valg selv. Anonymkode: d61b9...5a2 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #17 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så sant! Tror ofte personer som kommer med slike ytringer ikke har erfaring med dette selv, eller er en av de som har blitt avhengig. Anonymkode: 46534...0a3 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Blir ikke bedøvet, men ift. beroligende/muskelavslappende så tar det toppene. Noe som gjør det overkommelig, det er ikke en vidundermedisin som tar bort plagene.. Samme for de som bruker medisiner mot smerte, aldri hørt om noen som sier at smertene går helt bort… Ikke ved kronisk sykdom.. Anonymkode: 46534...0a3 Helt sant dette, som du sier er det ikke en vidundermedisin nei, det tar de verste toppene. Selv føler jeg meg forferdelig når jeg tar det, nettopp fordi jeg da har en uutholdelig og ukontrollerbar angst som ikke stopper. Veldig glad for at de medisinene finnes når ingen andre alternativer fungerer. Anonymkode: 11575...f25 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #18 Skrevet 30. oktober 2022 Ja det synes jeg er uansvarlig av legen. Jeg har aldri fått slikt av legen. Anonymkode: b0002...d02
Leo Skrevet 30. oktober 2022 #19 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er da måte på hvor mye en lege skal holde oversikt over. Det er en risiko for avhengighet, og i neste ledd: misbruk av vanedannende medisiner, men så lenge man har opplyst om dette, så tenker jeg at voksne personer bør ta ansvar for egne valg selv. Anonymkode: d61b9...5a2 Absolutt. At man trenger medisiner som potensielt kan være avhengighetsskapende betyr ikke at man automatisk blir en pillemisbruker som ikke vet sitt eget beste og må beskyttes mot seg selv. De fleste vanlig oppegående mennesker er klar over risikoen som følger med A- og B-preparater og tar høyde for det i samråd med legen. Akkurat som de fleste vet at hvis man drikker alkohol hver dag, eller bare mye og ofte nok, så risikerer man å utvikle avhengighet og alkoholisme. En annen ting er at når man snakker om legemiddelrelaterte overdosedødsfall så menes det alle dødsfall knyttet til stoffer som finnes i registrerte legemidler uavhengig om stoffet ble produsert og distribuert illegalt eller om det ble produsert og importert lovlig og forskrevet av en lege. 1 1
Leo Skrevet 30. oktober 2022 #20 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja det synes jeg er uansvarlig av legen. Jeg har aldri fått slikt av legen. Anonymkode: b0002...d02 Det hadde du nok. Hvis du da altså hadde hatt behov for dem. Eller mener du at det er uansvarlig av leger å skrive ut smertestillende til smertepasienter også? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå