Gå til innhold

Hvorfor er det ikke et husmor studie tilbud i skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som sagt er dette biologi på barnehagenivå som alle oss andre vet.

Joda, vi kan avvikle mye av omsorgssektoren og barnehagene om kvinner trer ut av arbeidslivet. Så mange jobber vil forsvinne

Ser du ikke klarer å argumentere og må ty til tillegging av meninger og persondebatt. Flaut hvor lavt nivået til feminister er. Innlegget ditt er rapportert til mod for brudd på forumets regler. Kaster ikke bort mer tid på barnehagebarn som ikke klarer å debattere sak.

Dessverre har det blitt slik, og barn spesielt lider for det med flere psykiske syke, økt alkoholbruk, mer bruk av narkotika og slikt fordi barn ikke får skikkelig oppdragelse og oppvekst.

Anonymkode: c94b2...89e

Menn ut av Kvinneguiden!! Jeg synes synd på han som skriver dette. Tror ikke han vil få noe lykkelig liv.

Anonymkode: 641a6...d30

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menn ut av Kvinneguiden!! Jeg synes synd på han som skriver dette. Tror ikke han vil få noe lykkelig liv.Anonymkode: 641a6...d30

At du støtter sensur sier mest om deg, kanskje du bør flytte til et land hvor du slipper ytringsfrihet som vi har i Norge? Så du får et bedre liv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dessverre har det blitt slik, og barn spesielt lider for det med flere psykiske syke, økt alkoholbruk, mer bruk av narkotika og slikt fordi barn ikke får skikkelig oppdragelse og oppvekst.

Har du forskning å vise til som beviser at dette skyldes at kvinner ikke suller rundt hjemme lenger? At det ikke er andre forhold i vårt samfunn som spiller inn? I så fall vil jeg gjerne se den. Men jeg mistenter vel at du bare er i gang med å synse igjen.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At du støtter sensur sier mest om deg, kanskje du bør flytte til et land hvor du slipper ytringsfrihet som vi har i Norge? Så du får et bedre liv.

Jeg støtter ikke sensur og du har all rett til å ytre dine meninger. Men litt egoistisk må det være lov å være - skulle ønske du ytret dem et annet sted enn der jeg av og til går for litt adspredelse. For din ytring gir meg nada.

Anonymkode: 641a6...d30

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du tenkt på at du kan flytte til et land der flere deler ditt syn på kvinnens rolle, det virker som du vil trives bedre der?

Anonymkode: e0fda...837

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ser du ikke klarer å argumentere og må ty til tillegging av meninger og persondebatt. Flaut hvor lavt nivået til feminister er. Innlegget ditt er rapportert til mod for brudd på forumets regler. Kaster ikke bort mer tid på barnehagebarn som ikke klarer å debattere sak.

Har ikke tillagt deg noen mening. Har dog tolket det du har sagt. Er det feil så får du si hva som er feil. 

Å si at din kommentar er en huleboerkommentar ikke et personangrep. Jeg angrep innholdet i det du fronter. Altså at dine kommentarer stammer fra en annen tidsalder. Jeg har ikke kalt deg huleboer eller beskyldt deg personlig for å være kvinnedagen, sjåvinist eller lignende. Jeg skal dog ikke skjule at jeg synes dine kommentarer kan tolkes dit hen at du ilegges kvinner lavere samfunnsverdi.

Hvis du mener jeg er feminist, så vet jeg om flere feminister som vil få seg en god latter. Men godt forsøk på hersketeknikk.

Rapporter i vei gretne mann 🙂 . Jeg skal nok overleve det også.

Utover dette er vi ikke enige på noen plan, så vi kan uansett avslutte vår interaksjon. Med mindre du faktisk skal begynne å vise til noe som underbygger dine påstander. For eksempel faktisk forskning, eller dette barnehagepensumet som du kan på rams uten å ennå kunne klare å trylle frem ett eller flere eksempler fra din eksemplariske samling av (noe urovekkende) pensum fra barnehagen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Skogkatten skrev (10 minutter siden):

Har du forskning å vise til som beviser at dette skyldes at kvinner ikke suller rundt hjemme lenger? At det ikke er andre forhold i vårt samfunn som spiller inn? I så fall vil jeg gjerne se den. Men jeg mistenter vel at du bare er i gang med å synse igjen.

https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2020/03/the-nuclear-family-was-a-mistake/605536/

c_buk skrev (3 minutter siden):

Har ikke tillagt deg noen mening. Har dog tolket det du har sagt. Er det feil så får du si hva som er feil. 

Å si at din kommentar er en huleboerkommentar ikke et personangrep. Jeg angrep innholdet i det du fronter. Altså at dine kommentarer stammer fra en annen tidsalder. Jeg har ikke kalt deg huleboer eller beskyldt deg personlig for å være kvinnedagen, sjåvinist eller lignende. Jeg skal dog ikke skjule at jeg synes dine kommentarer kan tolkes dit hen at du ilegges kvinner lavere samfunnsverdi.

Jeg gjør ikke det, jeg påpeker bare at kvinner har en spesiell og viktig rolle i samfunnet med å føde og oppdra barn og at det er dette samfunnet bør tilrettelegge for. Like greit at du stikker av fra debatten med halen mellom beina, det er jo det de fleste feminister pleier å gjøre når de blir møtes med argumenter de ikke klarer å argumentere imot.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har du tenkt på at du kan flytte til et land der flere deler ditt syn på kvinnens rolle, det virker som du vil trives bedre der?

Trenger ikke det, mitt land er Norge, så jeg vil bo her og kjempe for et samfunn som tilrettelegger for at kvinner kan føde og oppdra barn for å få opp fødselstallene slik at norske folk med vår kultur og tradisjoner kan videreføres i fremtiden og slippe å dø ut pga. egoistiske feminister 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2020/03/the-nuclear-family-was-a-mistake/605536/

Jeg gjør ikke det, jeg påpeker bare at kvinner har en spesiell og viktig rolle i samfunnet med å føde og oppdra barn og at det er dette samfunnet bør tilrettelegge for. Like greit at du stikker av fra debatten med halen mellom beina, det er jo det de fleste feminister pleier å gjøre når de blir møtes med argumenter de ikke klarer å argumentere imot.

Godt forsøk på hersketeknikk 🙂 

Å rope ut sine meninger er ikke argumentasjon. Du har ennå til gode å bygge opp et eneste argument som understøtter din konklusjon.

• Liker 2
Skrevet
c_buk skrev (4 minutter siden):

Godt forsøk på hersketeknikk 🙂 

Å rope ut sine meninger er ikke argumentasjon. Du har ennå til gode å bygge opp et eneste argument som understøtter din konklusjon.

Har det og lenket til fakta som beviser det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En "opinion piece" fra et land med en annen kultur enn oss? Stopp pressen folkens! Faktum har talt! 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei. Hvorfor har vi sluttet med husmor linja på videregående skole?

Husmorskolen i gamle dager lærte folk allmennkunnskap og ferdigheter dagens unge ikke er i nærheten av å forstå.  

Anonymkode: 2fade...882

Jeg har foreslått et husholdningsfag tidligere, og ble møtt med samme svarene som du får her nå.

Men jeg mener oppriktig at vi har behov for det.

Privatøkonomi,  bøting av klær, renhold, vedlikehold av møbler, små reparasjoner, helse osv, det er mye som kunne fått plass i et slikt tverrfaglig fag.

Søm, sløyd, heimkunnskap er fag som alle har blitt nedprioritert de senere årene, og jeg ser at veldig  mye  gammel kunnskap allerede har gått i glemmeboka. 

Mange sier at dette er foreldrenes jobb, men hvordan kan foreldrene lære bort noe de selv ikke har lært?

Anonymkode: 2fb90...102

• Liker 1
Skrevet
c_buk skrev (5 minutter siden):

En "opinion piece" fra et land med en annen kultur enn oss? Stopp pressen folkens! Faktum har talt! 

Du klarte ikke komme med noe motargument nei, som ventet i grunn.

Skrevet

Husmorutdanning blir nok høyaktuelt nå etter hvert som landet fylles opp med dysfunksjonelle innbyggere.

Anonymkode: 5852f...c64

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tror du trenger litt utdannelse, siden du tydeligvis ikke vet hva fakta er.

Anonymkode: 5743b...f52

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du klarte ikke komme med noe motargument nei, som ventet i grunn.

Motargument? Har ennå til gode å se et argument å argumentere mot.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For det første så er ikke dette en forskningsartikkel. Dette er en artikkel i et tidsskrift, skrevet av en journalist. Han er riktignok foreleser på Yale, men noen fagfellevurdert artikkel er det ikke.

For det andre sier jo artikkelen at idealet med kjernefamilien, mor, far og barn, ikke er ideelt. Han skriver til og med at det var et kunstig ideal som fungerte bare fordi kvinner ble holdt i tømmene. For ham er det at perioden bare varte i rundt 15 år, bevis på at dette var kunstig og uheldig. Han ønsker seg ikke tilbake til dette, han kaller det til og med irrelevant. Han har heller ikke noe godt å si om de konservative som vil tilbake til kjernefamiliens glansdager, og akkurat det burde du absolutt fått med deg.

Tvert imot fremmer han et annet ideal, den gangen storfamiliene med alle generasjoner og søsken levde sammen. Blant annet fordi det gir større frihet og handlingsrom for alle, inkludert kvinner og barn. Han nevner blant annet at å leve med den utvidede familien, vil kunne hjelpe kvinner med det ekstra stresset de opplever når det kommer til barn og husarbeid, fordi det finnes noen der som kan avlaste. (Selv om det selvsagt burde være sånn at far tar en like stor del som mor). Og for forfatter så virker det nå som stadig flere går tilbake til denne måten å leve på, dels av valg, dels på grunn av økonomi, og han mener det er bedre enn kjernefamilien. 

Han sier riktignok at barn hvor begge biologiske foreldre er gift og lever sammen, har det bedre på flere måter, enn barn av ugifte eller der foreldrene bor sammen, men ikke er gift. Det han ikke sier er at disse barna får det bedre om mor går hjemme, mens far er ute og tjener penger. Han peker heller ikke utelukkende på feminismen som årsak til å kjernefamilien har falt fra hverandre, men også økte kostnader, fall i lønn, samt økende individualisme hos både menn og kvinner. Han nevner også at det ikke er det å vokse opp med en enslig forelder i seg selv som er problematisk, men de hjemmene der den enslige forelderen går inn og ut av nye forhold hele tiden. Fordi det skaper utrygghet for barnet. I tillegg kommer det økonomiske, det er større sjanse for at familier med en enslig forsørger kommer fra dårlige økonomiske kår, mens en familie som holder sammen har bedre økonomi. Det i seg selv vil kunne påvirke barn senere i livet. 

Dette var mageplask, prøv igjen.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Tja, antagelig så var det noen som fant ut at "husmorskole" var kvinnediskriminerende, og at det ikke bare var kvinner som burde lære matlaging og bleieskift og andre ting som ble lært bort på husmorskole. 
Dermed opprettet man vel heller en del fag som man tok inn i grunnskolen. (Matlaging, håndarbeid, sløyd osv.) 
Noen av fagene har nok blitt betydelig svekket over tid. 
Samfunnet ser ikke lengre den store verdien i at det er allmennkunnskap å kunne sy eller strikke sine egne klær, eller å kunne bearbeide tre og snekre sin egne skjærefjøl. 
Det er fortsatt slik at de fleste lærer basiskunnskaper rundt mat og matlaging. Men det har også "modernisert seg" slik at en del ting som før var "basiskunnskaper" ikke lengre er en del av læreplanen. (Som å lage hvit og brun saus fra bunnen av.) 

I dagens samfunn så er det slik at det er egne evner som gir deg muligheten til å bli hva du vil i samfunnet, og ikke hvilket kjønn du er. 
Før var det jo slik at de aller, aller fleste studieløp var utelukkende for menn. Kvinner skulle ikke studere, for det var de ikke egnet til. 
Da blir det jo rart å se at debatten i dagens samfunn går på at det er flere kvinner enn menn som fullfører og gjør det bra på prestisjestudier. Det var åpenbart ikke kvinnenes evner som hindret dem i å studere.

Jeg for min del er glad for at jeg har kunnet få barn og bli mor, uten at jeg måtte straffes for dette med å bli nektet å bruke hjernen min fordi jeg var mor.

Anonymkode: 14762...506

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Skogkatten skrev (34 minutter siden):

For det første så er ikke dette en forskningsartikkel. Dette er en artikkel i et tidsskrift, skrevet av en journalist. Han er riktignok foreleser på Yale, men noen fagfellevurdert artikkel er det ikke.

Feil, som hele resten av innlegget ditt som kun bygger på omtolkningen din av hva som stårfor åfå det til å passe med ditt syn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Feil, som hele resten av innlegget ditt som kun bygger på omtolkningen din av hva som stårfor åfå det til å passe med ditt syn.

Tror det er du som har bias-brillene på når du leser.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...