c_buk Skrevet 30. oktober 2022 #21 Skrevet 30. oktober 2022 Hvis kvinner skal tilbake igjen til en husmorsrolle, så håper jeg virkelig jeg har noen godt skjulte bifile trekk som gjør at jeg kan mestre et samliv med en mann. Du verden så lite interessant det ville vært å ha en partner hvor dagens høydepunkt er en god gulvvask og en pen bretting av tøyet. Har såpass trua på mennesker at jeg velger å tro at de fleste evner mer enn dette. 8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #22 Skrevet 30. oktober 2022 c_buk skrev (1 time siden): Hvis kvinner skal tilbake igjen til en husmorsrolle, så håper jeg virkelig jeg har noen godt skjulte bifile trekk som gjør at jeg kan mestre et samliv med en mann. Du verden så lite interessant det ville vært å ha en partner hvor dagens høydepunkt er en god gulvvask og en pen bretting av tøyet. Har såpass trua på mennesker at jeg velger å tro at de fleste evner mer enn dette. Det er tydeligvis ingen som tenker på dette når de snakker om gamledager og kjønnsroller. Anonymkode: 481ca...94f
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #23 Skrevet 30. oktober 2022 man har vel for eksempel "heimkunnskap" eller lignende i løpet av både barneskolen og på ungdomsskolen, spørsmålet er om ungdommene egentlig "lærer" noe særlig der. Alle og enhver burde selvfølgelig klare å følge noen enkle oppskrifter, uansett om man har gått gjennom disse timene på skolen - eller ikke. Anonymkode: 58d22...635
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #24 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Klarer man ikke koke poteter, er det vel leseferdighetene det er noe i veien med, for informasjon om hvordan dette gjøres, ligger lett tilgjengelig. Anonymkode: e0fda...837 Dette. Det må helle være mer fokus på å lære unge hvordan de kan tilegne seg god informasjon. Det aller meste av sånnr relativt enkle oppgaver finner man ut av etter 1-10 minutter på google. KG er heldigvis ikke representativt for samfunnet, men jeg ser alt for ofte tråder der TS stiller spørsmål som det ville gått mye raskere å søke opp selv og fra en pålitelig kilde. Anonymkode: b5629...2be 4 1
Djungelvrål Skrevet 30. oktober 2022 #25 Skrevet 30. oktober 2022 Lise99 skrev (8 timer siden): Fordi det har noe med kultur å gjøre. Det er sånn landet er blitt bygd og sånn det alltid har vært. Du ser jo hvordan det går med Norge nå til til dags… vi er blitt en kulturløs nasjon med null stolthet og kunnskap om hus og hjem. Mannfolk klarer ikke lenger å slå inn en spiker og damer klarer ikke en gang å koke poteter… Nå vet jeg ikke hvordan det er der du bor men kjenner ingen som ikke kan koke poteter eller som ikke kan slå inn en spiker. 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #26 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Husmorlinjen var en kvinnefiendtlig "utdanning" som gikk ut på å holde kvinnen låst i hjemmet, 100 % avhengig av ektemannens inntekt. Vi har heldigvis kommet mye lenger i 2022. Kvinner kan nå forsørge seg selv, og gå fra ektemannen dersom de lever i vonde ekteskap. Anonymkode: 94aa3...8dc Det er bedre for samfunnet at kvinner står for husarbeidet og oppdrar barn, bedre for barna er det også å ha den tryggheten og stabiliteten enn at de blir plassert i offentlig institusjoner som barnehager. Skilsmisser, feminisme og slikt har ikke gjort samfunnet bedre, det har blitt mye verre og barna lider pga. det. Anonymkode: c94b2...89e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #27 Skrevet 31. oktober 2022 Sommer2464 skrev (11 timer siden): Fordi dette ikke er 1950 tallet. Dessverre, det var mye man gjorde bedre på den tiden. Anonymkode: c94b2...89e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #28 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er bedre for samfunnet at kvinner står for husarbeidet og oppdrar barn, bedre for barna er det også å ha den tryggheten og stabiliteten enn at de blir plassert i offentlig institusjoner som barnehager. Skilsmisser, feminisme og slikt har ikke gjort samfunnet bedre, det har blitt mye verre og barna lider pga. det. Anonymkode: c94b2...89e Det blir problematisk å holde samfunnet i gang om alle kvinner skal være hjemme og passe barn og stå for husarbeidet. Hvordan ser du for deg at behovet for arbeidskraft skal løses? Du har rett i at det kanskje blir færre skilsmisser fordi kvinner ikke vil ha økonomi til å forlate et dysfunksjonelt forhold eller en voldelig mann. Anonymkode: e0fda...837 8
c_buk Skrevet 31. oktober 2022 #29 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er bedre for samfunnet at kvinner står for husarbeidet og oppdrar barn, bedre for barna er det også å ha den tryggheten og stabiliteten enn at de blir plassert i offentlig institusjoner som barnehager. Skilsmisser, feminisme og slikt har ikke gjort samfunnet bedre, det har blitt mye verre og barna lider pga. det. Anonymkode: c94b2...89e Nå er jeg ikke enig i forutsetningen om at det er bedre for samfunnet eller barna. Men la oss si det stemmer, bare for diskusjonens skyld. Det er uansett ikke bedre for kvinner. Og litt dårlig gjort som samfunn å ofre halve befolkningens frihet. 9
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #30 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Helt enig. Menn må begynne å bygge hus og diverse igjen, mens kvinner må begynne å lage mat og passe på ungene igjen. Slikt får vi harmoni mellom mannen og kvinnen hvor begge har egne kjønnsroller. Dagens likestillings samfunn går rett i dass og flere familier blir ødelagt av det, i tillegg har datingmarkedet blitt helt forjævlig. Heia gamledager! Anonymkode: 5eb54...294 Jeg er kvinne og null interessert i lage mat og passe unger. Foretrekker å jobbe og tjene mine egne penger. Kan ikke tenke meg at samboer hadde vært interessert i å forsørge meg heller, da hadde vi fått mye lavere levestandard og han hadde kommet hjem til ei sur kjerring som hatet å være hjemmeværende. Anonymkode: bf70e...3dc 7
Ella-2 Skrevet 31. oktober 2022 #31 Skrevet 31. oktober 2022 Det er veldig lenge siden vi hadde noe som het husmorskolen. Men da jeg gikk på videregående på 80-tallet hadde man noe som het husstellinjen. Den var 2-årig, og det var jo et mer kjønnsnøytralt navn. Vet ikke hvorfor den linjen forsvant, men det ble vel antakelig etter hvert dårlig søkerantall på den.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #32 Skrevet 31. oktober 2022 Min mor gikk på husmorskolen på slutten av 70 tallet. Hun omtaler det som en fin tid. Fikk reise bort for å bo på skolen, og fikk mange nye venner. Hun tok høyere utdanning senere. Jeg tror ikke dette er så mye værre enn hva er folkehøyskole er, bare at det var mye fokus på stell og matlaging. Anonymkode: b2f21...b3a 2
Bacteria Skrevet 31. oktober 2022 #34 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min mor gikk på husmorskolen på slutten av 70 tallet. Hun omtaler det som en fin tid. Fikk reise bort for å bo på skolen, og fikk mange nye venner. Hun tok høyere utdanning senere. Jeg tror ikke dette er så mye værre enn hva er folkehøyskole er, bare at det var mye fokus på stell og matlaging. Anonymkode: b2f21...b3a Det sa min mor også, som gikk husmorskolen på 50-tallet. Hun måtte gå den for å komme inn på sykepleierskolen. Hennes far var sterkt imot både husmor-og sykepleierskolen. Han var typen som mente at jo mer utdanning du hadde, jo dårligere fungerte du. De lærte å holde på med slakt, partering, sylting safting og baking. I tillegg babystell og sykestell. Sying av bleier og barneklær. Tror ikke alle i tråden forstår synet på husmorrollen i etterkrigstida. Her blir de stakkars husmødrene sammenlignet med prostituerte bla. Det ble sett på som en jobb å stelle i hjemmet og passe barn. Må huske at barnehager nesten ikke fantes, og at matstell og slikt var mye mer tungvindt. Mange hadde fortsatt ikke innlagt vann. Mannen jobba og hans inntekt ble sett på som familiens inntekt. Kona jobbet i hjemmet. Kan se det som en videreføring av bondesamfunnet, der bonden jobbet ute på jordene/skogen og kona ved og i husene. Kvinner har blitt jagd inn og ut av arbeidslivet i takt med konjunkturer i samfunnet. 30-åra: høy arbeidsløshet > jagd ut 40-tallet: krigen > jagd inn 50-tallet: mannfolka ferdig å krige, oppgangstider og bedre lønn > jagd inn 60-tallet og utover; jagd inn pga et økende behov for folk i helse og omsorg. Beleilig nok sammenfallende med likestillingskampen. 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #35 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er bedre for samfunnet at kvinner står for husarbeidet og oppdrar barn, bedre for barna er det også å ha den tryggheten og stabiliteten enn at de blir plassert i offentlig institusjoner som barnehager. Skilsmisser, feminisme og slikt har ikke gjort samfunnet bedre, det har blitt mye verre og barna lider pga. det. Anonymkode: c94b2...89e Menn som er så fryktelig opptatt av at noen skal gå hjemme og passe hjem og barn, kan bare gjøre det selv. Vær så god! Det er ingen som hindrer dere, det er et fritt land. Kos dere med økonomisk ufrihet, og håper dere har det helt supert som minstepensjonister. Håper kona behandler dere bra, for det er ikke sikkert dere har råd til å forlate henne om hun ikke gjør det. Anonymkode: dd660...4c9 9
Bacteria Skrevet 31. oktober 2022 #36 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei. Husmorskolen lærte kvinner, og kun kvinner, det de behøvde for å bli gode til sin jobb. Som var en ikke-betalt stilling som hore, vaskehjelp, rugemaskin og kokk hos en mann. I 2022 er det kun kvinner fra religiøse sekter som innehar jobben «prostituert» i Norge. Før i tiden var nesten 100% av alle kvinner å regne som prostituerte. Bare de som forble ugifte og hadde egen formue hadde et annet yrke. Det vi kaller «hjemmeværende» er nemlig bare et fancy ord for en kvinne som får sitt livsopphold dekket av en mann. Mot at hun ligger med han jevnlig. Så nøyaktig hva ønsker du at barna dine lærer på skolen, ts? Å prostituere seg? De lærer grunnleggende sløyd, enkelt håndarbeid, matlaging for dummies og helt basic økonomi. Noe man unektelig faktisk behover, og som vi ikke kan ta høyde for at alle foreldre er oppegående nok til å lære sine barn. Anonymkode: f0b18...683 Det der var en drøy analogi. 50-tallets husmødre jobba. Ikke barnehager, tungvindt husstell. Det var behov for å ha en i hjemmet, mannen tjente penger til FAMILIEN. Syns det er du som er historieløs og kvinnefiendtlig her med sammenligningen din. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #37 Skrevet 31. oktober 2022 Vi har jo mat og helse på ungdomsskolen da? Der lærte vi alt fra å tilberede fisk til å bake fletteloff (som vi måtte lage på skolen en gang og som vi fikk karakter på, husker jeg) (Jeg er født i 95, så mulig dette ikke var vanlig før?) ellers har de jo fleste av oss bidratt og hjulpet til med å lage middag og bake til jul opp gjennom oppveksten. Anonymkode: 83f42...c67
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #38 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir problematisk å holde samfunnet i gang om alle kvinner skal være hjemme og passe barn og stå for husarbeidet. Hvordan ser du for deg at behovet for arbeidskraft skal løses? Ingen nekter dem å jobbe, selv på 50-tallet var rundt 1/3 av kvinner i arbeid. Men deres fremste oppgave er å føde og oppdra barn. c_buk skrev (1 time siden): Nå er jeg ikke enig i forutsetningen om at det er bedre for samfunnet eller barna. Men la oss si det stemmer, bare for diskusjonens skyld. Det er uansett ikke bedre for kvinner. Og litt dårlig gjort som samfunn å ofre halve befolkningens frihet. Ingen tvinges til noe som helst, men det har alltid vært kvinners fremste ansvar å føde og oppdra barn. Dette bør vi fremme gjennom å tilrettelegge for at flere kvinner velger dette, for samfunnet trenger det og det er best for barna. Anonymkode: c94b2...89e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #39 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen nekter dem å jobbe, selv på 50-tallet var rundt 1/3 av kvinner i arbeid. Men deres fremste oppgave er å føde og oppdra barn. Ingen tvinges til noe som helst, men det har alltid vært kvinners fremste ansvar å føde og oppdra barn. Dette bør vi fremme gjennom å tilrettelegge for at flere kvinner velger dette, for samfunnet trenger det og det er best for barna. Anonymkode: c94b2...89e Vanskelig å være i arbeid samtidig som man er hjemme og oppdrar barn, da. Hvorfor kan ikke mannen være hjemme og oppdra barna etter at kvinnen har født dem, mener du? Anonymkode: e0fda...837 4
Reign Skrevet 31. oktober 2022 #40 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Husmorskolen i gamle dager lærte folk allmennkunnskap og ferdigheter dagens unge ikke er i nærheten av å forstå. Hvilke ferdigheter mener du dagens unge ikke er i nærheten av å forstå? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå