Skogkatten Skrevet 31. oktober 2022 #81 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Feil, som hele resten av innlegget ditt som kun bygger på omtolkningen din av hva som stårfor åfå det til å passe med ditt syn. Anonymkode: c94b2...89e Du vet altså ikke hva en forskningsartikkel er, hvordan de er bygget opp og hvordan de skiller seg fra journalistiske artikler. Med tanke på at du ikke forstår innholdet, så har du åpenbart problemer med å lese engelsk også. Og så påstår du at det er andre som mangler kunnskap og ikke forstår... 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #82 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Og når skal foreldrene lære ungene det? Noen er jo konstant på farten og har lite hjemmetid. Ungene får ingen boevne og lærer bare at de kan kjøpe seg ut av huslige ting med hushjelp og FJordland. Anonymkode: b776b...99f Er det er seriøst spørsmål? 🙄 Ikke få barn, hvis du ikke har tid til noe annet enn Fjordland. Det å lage mat, vaske hus og klær - og alt annet, er jo en essensiell del av oppdragelsen. Er nok flere som ikke får en fullverdig oppdragelse, det er sant. Er nok av de drittungene. Anonymkode: 8c78f...4a5 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #83 Skrevet 31. oktober 2022 Skogkatten skrev (14 minutter siden): Du vet altså ikke hva en forskningsartikkel er, hvordan de er bygget opp og hvordan de skiller seg fra journalistiske artikler. Med tanke på at du ikke forstår innholdet, så har du åpenbart problemer med å lese engelsk også. Og så påstår du at det er andre som mangler kunnskap og ikke forstår... Feil Anonymkode: c94b2...89e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #84 Skrevet 31. oktober 2022 Jeg tenker at de aller, aller fleste klarer å lære seg å lage mat, vaske og gjøre andre huslige sysler på et helt ok nivå uten å måtte gå på skole for det. Man kan søke opp mer informasjon på Internett også hvis man trenger, ta kurs for å lære matlaging osv. Det er rett og slett ikke behov for «husmorskole» som ordinært skoleløp i 2022. Men det finnes jo folkehøgskoler som har linjer med ulike former for botrening. Det er jo aktuelt for de som ikke lærer det grunnleggende på egenhånd. Anonymkode: d83e4...f83 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #85 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2020/03/the-nuclear-family-was-a-mistake/605536/ Jeg gjør ikke det, jeg påpeker bare at kvinner har en spesiell og viktig rolle i samfunnet med å føde og oppdra barn og at det er dette samfunnet bør tilrettelegge for. Like greit at du stikker av fra debatten med halen mellom beina, det er jo det de fleste feminister pleier å gjøre når de blir møtes med argumenter de ikke klarer å argumentere imot. Anonymkode: c94b2...89e Skal kvinner få skikkelig betalt for denne spesielle og viktige rollen i samfunnet? Hvis ikke så er det helt uaktuelt. Ødelegge kropp og sinn med å poppe ut unger og slave i hjemmet for null kompensasjon? Neitakk. Anonymkode: 0fbf6...c74 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #86 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skal kvinner få skikkelig betalt for denne spesielle og viktige rollen i samfunnet? Hvis ikke så er det helt uaktuelt. Ødelegge kropp og sinn med å poppe ut unger og slave i hjemmet for null kompensasjon? Neitakk.Anonymkode: 0fbf6...c74 Det er mannens oppgave å forsørge familien sin, ikke staten. Anonymkode: c94b2...89e
Portia Catonis Skrevet 31. oktober 2022 #87 Skrevet 31. oktober 2022 On 10/30/2022 at 3:59 PM, AnonymBruker said: Hei. Hvorfor har vi sluttet med husmor linja på videregående skole? Husmorskolen i gamle dager lærte folk allmennkunnskap og ferdigheter dagens unge ikke er i nærheten av å forstå. Anonymkode: 2fade...882 Fordi det var på 50-60 tallet man trengte å gå på skole for å lære å koke poteter. I 2022 bruker man Google. 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #88 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Vet ikke hvorfor de sluttet. Vi hadde 2 timer i uka med bo/miljø på 90 tallet. Lærte om alt som har med bo og hushold å gjøre. Året etter så ble linja nedlagt. Fordi vi skal utdanne folk til å bli hjelpesløse individer som dør fortere?? Anonymkode: 36a9b...766 Skal ikke foreldre lære barna sine NOE SOM HELST?! Anonymkode: f83bc...478 1
Djungelvrål Skrevet 31. oktober 2022 #89 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er biologi på barnehagenivå, det har alltid vært kvinnens oppgave å oppdra og føde barn. Anonymkode: c94b2...89e Tydeligvis ikke siden du ikke klarer å finne link til forskning på emnet. 3 2
Elaine Marley Skrevet 31. oktober 2022 #90 Skrevet 31. oktober 2022 Tråden er ryddet for latterliggjøring. Elaine Marley, mod.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #92 Skrevet 31. oktober 2022 Fordi skolen handler for en stor del om å lære å klare seg økonomisk. Anonymkode: 71b17...2e1
Kittykat Skrevet 31. oktober 2022 #93 Skrevet 31. oktober 2022 Jeg vil nå påstå at disse fagene fremdeles eksisterer, men at de heter noe annet og er mer for begge kjønn - man har jo kunst og håndverk (tidligere forming og sløyd) og mat og helse. Man trenger faktisk ikke et husmor studie i 2022, for det er ikke en uskreven regel at det er kun kvinner som skal styre i hjemmet og gjøre alt innen husarbeid, matlaging og det å ta seg av barna. Og dessuten så er det ganske gammeldags å ha et husmor studie tilbud i skolen i 2022. Vi har kommet lenger i Familen A/S nå enn da. Og jeg vil helst at ting skal gå fremover, ikke bakover 😉
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #94 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er mannens oppgave å forsørge familien sin, ikke staten. Anonymkode: c94b2...89e Med denne ordningen - der det er forventet at kvinnen er husmor og mannen forsørger familien sin, så har en kvinne ingen makt over eget liv. Kvinnen er økonomisk avhengig av mannen, og kan ikke gå fra ham uansett hvor fæl han måtte være mot henne. Hun må gjøre som han sier ellers risikerer hun å havne på gata. At noen par i dag velger at en skal jobbe og den andre skal være hjemmeværende er helt greit, men at vi skal gå tilbake til at dette er en slags «default» innstilling i samfunnet som alle er forventet å følge - ja, da går vi tilbake til et samfunn der menn bestemmer over kvinner. Jeg skjønner at det høres fint ut for enkelte altså, men prøv å nå å være litt solidarisk… Anonymkode: d83e4...f83 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #95 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Som sagt er dette biologi på barnehagenivå som alle oss andre vet. Joda, vi kan avvikle mye av omsorgssektoren og barnehagene om kvinner trer ut av arbeidslivet. Så mange jobber vil forsvinne Ser du ikke klarer å argumentere og må ty til tillegging av meninger og persondebatt. Flaut hvor lavt nivået til feminister er. Innlegget ditt er rapportert til mod for brudd på forumets regler. Kaster ikke bort mer tid på barnehagebarn som ikke klarer å debattere sak. Dessverre har det blitt slik, og barn spesielt lider for det med flere psykiske syke, økt alkoholbruk, mer bruk av narkotika og slikt fordi barn ikke får skikkelig oppdragelse og oppvekst. Anonymkode: c94b2...89e Ja for kvinner jobber kun i barnehager? Og avvikle mye av omsorgssektoren? Du mener sykehus, sykehjem, institusjoner og andre behandlingstilbud? Høres ut som en strålende idé. vennlig hilsen en feminist med masterutdanning, en intelligens på over 130 og lederansvar på jobb. Mannen min liker å styre og ordne på kjøkkenet, så han har ansvaret for middag. Anonymkode: 6825b...887 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #96 Skrevet 31. oktober 2022 Bytt begrepet frs husmor til husstell Anonymkode: 5149f...23f
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #97 Skrevet 1. november 2022 Jeg forstår at det blir reagert på "husmorbegrepet", men det burde ikke være nok til å avfeie en diskusjon med flåsete kommentarer, for forslaget er slettes ikke dumt. Som jeg har nevnt tidligere blir praktisk-estetiske fag i skolen stadig mer og mer nedprioritert, og jeg har lyst til å dele en erfaring. Jeg begynte på skolen i 1975, og mens jeg gikk på grunnskolen hadde vi 3 timer hver uke med "forming". Fra 6.klasse og ut ungdomsskolen hadde vi også 3 timer med skolekjøkken. Og jeg må legge til, alle (både jenter og gutter) måtte igjennom alt pensum. Det var ikke slik at guttene bare var på sløyden, og slapp heimkunnskap, tegning og tekstil, mens jentene hadde tekstil, heimkunnskap og tegning, og ikke fikk lov til å sette sine bein i sløydsalen. Tar vi med to timer med musikk i uken, kan vi se at av 30 skoletimer i uken ble altså 8 av dem brukt på praktisk-estetiske fag som skulle gi praktisk og teoretisk kunnskap som vi kunne bruke i hverdagslivet. I heimkunnskapen lærte vi det grunnleggende om kosthold, ernæring og matlaging. Formingsfaget var delt inn i 3. På barneskolen hadde vi metall- og tresløyd, og vi hadde tekstilfag. På ungdomsskolen hadde vi tegneforming i tillegg. Vi hadde også noen få timer med kjeramikk, men bare en innføring, det var ikke noe vi gikk i dybden i. På sløyden lærte vi sikker bruk av håndverktøy, saging, tilpassing, montering og reparasjoner av metall og tre-elementer. På tekstilen lærte vi om garn og tekstiler, vi lærte teknikker (strikking, hekling, håndsøm, maskinsøm) for tilvirking og reparasjoner, vi lærte om behandling av tekstiler og garn (farging og rengjøring). I tegneformingen lærte vi perspektiv, målestokk og fargelære, samt kunsthistorie. Da jeg gikk ut av ungdomsskolen kunne jeg reparere skadet treverk, jeg var ikke redd for en sag eller et bor, jeg visste hva jeg brukte et stemjern og en dor til, jeg visste hva jeg måtte gjøre for å beskytte metall mot fuktighet for å unngå rust. Jeg kunne stoppe ullsokker, sy en bot på slitte klær, fjerne flekker, og hadde lært hvordan jeg bruker en symaskin. Så kommer vi til foreldrenes rolle. Jeg var så heldig at jeg hadde foreldre som var veldig bevisste på at jeg skulle være i størst mulig grad selvhjulpen når det kom til hverdagslige oppgaver, og de lærte meg alt de kunne. Men siden kunnskapen foreldrene mine hadde var litt utdatert, og vi ikke hadde alt utstyr tilgjengelig, ble denne opplæringen noe begrenset. Men hos dem lærte jeg det grunnleggende, på skolen fikk jeg mer oppdatert og utvidet kunnskap. Opplæringen jeg fikk av foreldre kombinert med kunnskapen jeg fikk på skolen opplever jeg som veldig god. Av utdatert kunnskap kan jeg komme med et konkret eksempel: Da min mor saftet bær, snudde hun en krakk på hodet, bandt et klede mellom de fire beina, og satte en stor kjele under. Det var saftsilen hennes. På skolen hadde vi noe som var mer lignende dette, og jeg fikk lære at mammas metode fungerte, men at det fantes en enklere måte å gjøre det på. Nå er kunnskapen jeg fikk på 70- og 80-tallet i stor grad utdatert, men jeg fikk et godt grunnlag, spesielt i disse tiden når gjenbruk, lavere forbruk, og matsvinn er viktig. Og det som er enda viktigere, jeg unner de yngre generasjonene å få samme opplevelse av hverdagsmestring i praktiske oppgaver som tidligere generasjoner har hatt. Det kan føre til mestringsfølelse på andre områder av livet også. Så ja, jeg er for styrking av de praktisk-estetiske fagene i skolen, gjerne i forbindelse med et eget husholdningsfag, der man samler kunst&håndverk og heimkunnskap til ett fag. Anonymkode: 2fb90...102
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #98 Skrevet 1. november 2022 Fy faen, skremmende ekkel tråd. Tenk å ville nekte kvinner samme muligheter og rettigheter som de har selv, disse "mennene". Trodde dette var en utdøende rase, men nei. De har vel bare skjønt hvor jævlig travelt og slitsomt det er å jobbe fulltid samtidig som man skal føde og oppdra barn, og vil ikke lide samme sjebne som brorparten av dagens kvinner gjør. Ganske smart, ikke sant? Best å jage kvinnene i hus igjen, slik at de kan være rugemaskiner, vaske hus og lage mat. Og de som utrolig nok ikke mener dette, mener heller at kvinnen skal være i full jobb + pluss ta det meste av ansvaret for hus og barn. For selv er de jo så slitne etter å ha jobbet, må vite(!!!). De kan til og med stå på sidelinjen å observere at det som skal være det kjæreste de har livet, går til grunne. Alt for at de selv skal slippe å ta ansvar for egen dritt og eget avkom. Helt føkkings utrolig. Faen meg nitrist å lese. Anonymkode: 4149b...b45 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå