Gå til innhold

Hvordan slukke brann i sikringsskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom plutselig til å tenke på en ting. Hva gjør man dersom det begynner å brenne i selve sikringsskapet?

Jeg vet at hvis det begynner å brenne i et elektrisk apparat, f.eks. vaskemaskin, så skal man trekke ut kontakten og så slukke med husbrannslangen.
Men hvordan gjør man det i sikringsskapet? Hvis det brenner der så står vel flammene ut såpass at jeg ikke kan komme til for å slå av hovedsikringen, og da kan jeg vel ikke bruke vann til å slukke? Vil jo helst slippe å dø av strømstøt. Er det da kun pulverapparat som skal brukes? 

Anonymkode: 43b8d...7c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sikkert brukt et teppe til å kvele det. 

Skrevet

Jeg regner med at husbrannslangen din er koblet til det vanlige drikkevannsnettet og da kan du bruke den til å slukke også brann i sikringsskapet. Rent vann leder strøm dårlig. 

Skrevet

Du kan bruke vann. Vi har så rent drikkevann i Norge at det ikke er noen stor fare for støt.

Skrevet

https://www.stokka-brannteknikk.no/hvilket-slokkemiddel-skal-man-velge-10798s.html

https://www.tryggogsikker.no/forholdsregler-ved-bruk-av-vann-som-slukkemiddel/

Blåjojo skrev (5 minutter siden):

Du kan bruke vann. Vi har så rent drikkevann i Norge at det ikke er noen stor fare for støt.

Det kommer an på spenningen i anlegget. 

Og ja, vannet må være rent. 

Anonymkode: 15b6e...3e7

Skrevet

Jeg spurte om dette da vi hadde brannkurs på jobb, og vi har et enormt sikringsskap til et svært bygg. Men svaret var, bruk vann! 

Anonymkode: 6d7ac...ad2

Skrevet

Selve sikringsskapet tåler å bli brent. Det skal slukke seg selv inni skapet. Ikke åpne og røsk ut ting. 

Anonymkode: 70eda...bbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...