AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #1 Skrevet 30. oktober 2022 Hvorfor syns så mange kvinner det er fælt å bli veid, eller å måtte oppgi vekt? Du blir jo verken tykkere eller tynnere i virkeligheten? Har aldri brydd meg om dette selv, derfor jeg lurer. Anonymkode: a1c63...649
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #2 Skrevet 30. oktober 2022 Fordi vekt er en personlig ting som ingen andre har noe med. Det sier ingenting om deg som person, og da er det ikke bra at kvinner ofte blir definert ut fra vekt. Gjerne går dette på seksuelt attraktiv eller ikke. Anonymkode: 08961...2b1 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #3 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi vekt er en personlig ting som ingen andre har noe med. Det sier ingenting om deg som person, og da er det ikke bra at kvinner ofte blir definert ut fra vekt. Gjerne går dette på seksuelt attraktiv eller ikke. Anonymkode: 08961...2b1 Men det er jo ikke personlig? Folk du møter ser jo hvordan du ser ut. Anonymkode: a1c63...649 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #4 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor syns så mange kvinner det er fælt å bli veid, eller å måtte oppgi vekt? Du blir jo verken tykkere eller tynnere i virkeligheten? Har aldri brydd meg om dette selv, derfor jeg lurer. Anonymkode: a1c63...649 Bryr meg ikke. Men har møtt flere kvinner som har et veldig stort sammenligningsbehov. Og bare fokuserer på "hvor mye veier du nå?" Jeg pleier å veie mindre, men noen ganger så lyver jeg på meg 5 kilo, og da får jeg dette svaret: " ååå, nå ble jeg glad. Nå veier jeg endelig mindre enn deg". AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi vekt er en personlig ting som ingen andre har noe med. Det sier ingenting om deg som person, og da er det ikke bra at kvinner ofte blir definert ut fra vekt. Gjerne går dette på seksuelt attraktiv eller ikke. Anonymkode: 08961...2b1 Det sier masse om deg hvis du bryr deg om det. Anonymkode: 71e0f...099 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #5 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor syns så mange kvinner det er fælt å bli veid, eller å måtte oppgi vekt? Du blir jo verken tykkere eller tynnere i virkeligheten? Har aldri brydd meg om dette selv, derfor jeg lurer. Anonymkode: a1c63...649 Absolutt alle som har en vekt som ikke ansees av «flertallet i samfunnet» som normal er sensitive på vekt. Om du ikke er det? Da er det fordi din vekt ikke avviker fra idealet. Hadde du vært mann, 175 cm høy og 167 kg tung ville du også vært sensitiv. Det samme om du var mann, 190, vekt 75 kg. Begge avviker fra det som er optimalt. Begge er noe du ville forvente (med rette) å oppleve sosiale sanksjoner for å veie. Så også med kvinner. Har du en vekt som avviker fra «normalen» kan du forvente sosiale sanksjoner, og ønsker dermed skjule den for å minke sjansen for sosiale sanksjoner. Anonymkode: 9834c...97a 3
skreppamedleppa Skrevet 30. oktober 2022 #6 Skrevet 30. oktober 2022 (endret) Vi kvinner blir målt og veid hele livet vårt, og med målt også dømt. Både utsende, personlighet, valg innen karriere, bsrn/ikke barn etc angår. Vi blir fortalt fra Vi er en neve stor hvordan standaren for kvinnelig skjønnhet angår skal være. Rammen for hvordan en skal være en kvinne er marginal ut ifra mangen ting så også vekt. Nei jeg har heller aldri brydd meg, jeg har heller aldri tenkt at min vekt definerer meg i så måte, men det er nok mye fordi jeg selv er petit, og selv om jeg har sett lugubre sitater helst skrevet av andre kvinner som at ekte menn foretrekker kvinner med former og bare hunder liker bein så vet jeg også at jeg ikke i samme grad som større kvinner blir veid med blikk og kommentarer, med uhøflig oppførsel, stigmatisering, osv.. Ditt vekttall forandrer ikke hvordan kroppen din ser ut nei, og en ser en opplagt forskjell på noen som veier 60 kg og noen som veier 150 kg ja men jeg fatter virkelig ikke hvorfor en skal måtte skrike slikt ut på torget i megafon? De tingene som er sårbare for oss selv ønsker en ikke fokus på, det være vekt, hareskår, høyde eller andre ting en har et sårt forhold til eller komplekser for, og det er jo igrunn forståelig. Det er forsåvidt bare en selv og eventuelt legen din og slikt som har noe med hva en selv veier, hvorfor i alle dager skal det være et smaltalk evne i det hele tatt ligsom.. Endret 30. oktober 2022 av skreppamedleppa 2 5
Cisco Skrevet 30. oktober 2022 #7 Skrevet 30. oktober 2022 Vekt er jo noe man KAN gjøre noe med, i motsetning til høyde. 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #8 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Absolutt alle som har en vekt som ikke ansees av «flertallet i samfunnet» som normal er sensitive på vekt. Om du ikke er det? Da er det fordi din vekt ikke avviker fra idealet. Hadde du vært mann, 175 cm høy og 167 kg tung ville du også vært sensitiv. Det samme om du var mann, 190, vekt 75 kg. Begge avviker fra det som er optimalt. Begge er noe du ville forvente (med rette) å oppleve sosiale sanksjoner for å veie. Så også med kvinner. Har du en vekt som avviker fra «normalen» kan du forvente sosiale sanksjoner, og ønsker dermed skjule den for å minke sjansen for sosiale sanksjoner. Anonymkode: 9834c...97a Og noen bryr seg ikke om dette, er ikke opphengt i det. Og bryr seg ikke om hva andre måtte mene. Anonymkode: 71e0f...099
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 Cisco skrev (4 minutter siden): Vekt er jo noe man KAN gjøre noe med, i motsetning til høyde. Ikke nødvendigvis. C. Koth la på seg mye under kortisonbehandling. Les vg. Og mange har sykdommer som gjør at dette er noe de ikke kan noe for og ikke får gjort noe med. Anonymkode: 71e0f...099 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 skreppamedleppa skrev (11 minutter siden): Vi kvinner blir målt og veid hele livet vårt, og med målt også dømt. Både utsende, personlighet, valg innen karriere, bsrn/ikke barn etc angår. Vi blir fortalt fra Vi er en neve stor hvordan standaren for kvinnelig skjønnhet angår skal være. Rammen for hvordan en skal være en kvinne er marginal ut ifra mangen ting så også vekt. Nei jeg har heller aldri brydd meg, jeg har heller aldri tenkt at min vekt definerer meg i så måte, men det er nok mye fordi jeg selv er petit, og selv om jeg har sett lugubre sitater helst skrevet av andre kvinner som at ekte menn foretrekker kvinner med former og bare hunder liker bein så vet jeg også at jeg ikke i samme grad som større kvinner blir veid med blikk og kommentarer, med uhøflig oppførsel, stigmatisering, osv.. Ditt vekttall forandrer ikke hvordan kroppen din ser ut nei, og en ser en opplagt forskjell på noen som veier 60 kg og noen som veier 150 kg ja men jeg fatter virkelig ikke hvorfor en skal måtte skrike slikt ut på torget i megafon? De tingene som er sårbare for oss selv ønsker en ikke fokus på, det være vekt, hareskår, høyde eller andre ting en har et sårt forhold til eller komplekser for, og det er jo igrunn forståelig. Det er forsåvidt bare en selv og eventuelt legen din og slikt som har noe med hva en selv veier, hvorfor i alle dager skal det være et smaltalk evne i det hele tatt ligsom.. Og Foreldre lærer barna hva som er viktig. Og hva slags holdninger de skal adoptere. I noen kulturer er kroppsmasse det som foretrekkes. Stote rumper foretrekkes. Og petit blir sett ned på. Anonymkode: 71e0f...099
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 Aner ikke. Jeg er kvinne, og er alt annet enn hårsår når det gjelder vekt. Vekten min er bare et tall, og det tallet sier ingenting om meg som person. Trist at kvinner legger så mye av sjelen sin kroppsvekt og kroppsform. Tror den holdningen gjør det lettere for meg å gå ned i vekt og holde en sunn vekt. Fordi jeg er jo ikke kroppen min, så kan jeg kontrollere kroppen min uten at jeg legger så mye følelser i det. Anonymkode: 55fee...d14
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #12 Skrevet 30. oktober 2022 I hvilke situasjoner opplever du dette? Er du lege? Anonymkode: 28645...2e1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #13 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Aner ikke. Jeg er kvinne, og er alt annet enn hårsår når det gjelder vekt. Vekten min er bare et tall, og det tallet sier ingenting om meg som person. Trist at kvinner legger så mye av sjelen sin kroppsvekt og kroppsform. Tror den holdningen gjør det lettere for meg å gå ned i vekt og holde en sunn vekt. Fordi jeg er jo ikke kroppen min, så kan jeg kontrollere kroppen min uten at jeg legger så mye følelser i det. Anonymkode: 55fee...d14 Har ofte hørt av menn at kvinner må veie under 60 kilo for å være attraktive, for eksempel. Som ei dame på 182 er det lite sannsynlig at jeg noensinne kommer til å veie så lite før jeg dør. Det er jo fordi vi blir dømt utifra kroppsvekt, det er ikke for moro skyld. Anonymkode: 42525...f4d
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #14 Skrevet 30. oktober 2022 Fordi, satt litt på spissen; en kvinnes verdi måles i utseende, og tallet på vekte setter tall på hennes verdi. Anonymkode: da48e...bb5 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #15 Skrevet 30. oktober 2022 Har aldri brydd meg og kjenner ingen som bryr seg heller enten de har 15kg for lite eller 100 kg for mye. Anonymkode: b4d7f...ff6 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #16 Skrevet 30. oktober 2022 Fordi vi blir shamet hele livet. Vi må se ut som ei ung jente, holde oss slanke, te oss kvinnelig , føye mannen og lage mat. Er så lei! Anonymkode: 912af...247 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #17 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har ofte hørt av menn at kvinner må veie under 60 kilo for å være attraktive, for eksempel. Som ei dame på 182 er det lite sannsynlig at jeg noensinne kommer til å veie så lite før jeg dør. Det er jo fordi vi blir dømt utifra kroppsvekt, det er ikke for moro skyld. Anonymkode: 42525...f4d Men hvorfor bryr du deg om det? Som 182 vil vel ikke du ha noen liten mann heller? Er selv høy, og veier ikke lenger 60 kg. Men er likevel for fin for de fleste menn. Hvorfor skulle jeg plages av 60 kg "krav". (Som de aldri hadde holdt uansett) Anonymkode: a1c63...649
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #18 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi vi blir shamet hele livet. Vi må se ut som ei ung jente, holde oss slanke, te oss kvinnelig , føye mannen og lage mat. Er så lei! Anonymkode: 912af...247 Men dette sitter vel i eget hode? Ingen står bak deg og gir deg bot om du ikke lager mat? Anonymkode: a1c63...649
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #19 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men dette sitter vel i eget hode? Ingen står bak deg og gir deg bot om du ikke lager mat? Anonymkode: a1c63...649 Sitter i hodet? Jaha, glemt debatten som gikk på tv om kvinner som går ut på dato? Menns om hele tiden går etter de peneste og shamer de som ikke holder standard. Har du levd under en stein hele livet? Anonymkode: 912af...247 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #20 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi vi blir shamet hele livet. Vi må se ut som ei ung jente, holde oss slanke, te oss kvinnelig , føye mannen og lage mat. Er så lei! Anonymkode: 912af...247 Mye av deg du skriver av forventninger er skapt av andre kvinner. Kvinners største problem er andre kvinners sjalusi. Anonymkode: f7e6f...f09 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå