Gå til innhold

Må de betale, eller finnes det en annen løsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Søsteren min og samboeren hennes har en datter. I fjor gikk hun på ridning, men på grunn av lang reisevei, valgte de å avslutte denne fritidsaktiviteten. Søsteren min sendte en Mail til dem 13.oktober i år. Hun fikk til svar at hun var to timer for sent ute, og at hun måtte ha sagt opp 12.oktober. Dette er det ikke opplyst om i den skriftlige avtalen de har. Problemet nå er at ridesenteret ikke svarer på Mail lenger, og regningene fortsetter å komme. Disse går nå til inkasso, selv om kundeforholdet er sagt opp og barnet ikke går på ridning lenger. Det er ett års bindingstid, og de må nå betale i et år uten at datteren rir. I tillegg har ridesenteret tatt seg betalt som om barnet skulle være voksen, og ikke et barn. Datteren er forresten tre år. Dermed skylder ridesenteret søsteren min flere tusen kroner, men disse pengene har de ikke sett noe til. Ei heller Mail/svar fra rideskolen da de sender mailer og meldinger. Da de ringer, kommer de rett til stallen, og det er ingen på kontoret til å ta denne samtalen. Hva kan søsteren min og samboeren hennes gjøre med denne saken? 

Anonymkode: cebc2...5c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her, skrev feil måned. Hun skulle sagt opp 12.juni, men sa opp 13.juni. Regningene, som ikke er betalt, har gått til inkassovarsel, og de er redde for at det går til inkasso.

Skrevet

De må bestride regningene, også finlese avtale for å være helt sikre på hva som står der ang oppsigelsen.

Anonymkode: 57398...ebc

• Liker 10
Skrevet

Er de medlem av en fagforening

Skrevet

Har de bundet seg til 1 år og sagt opp en dag for sent er det ikke sikkert de kommer noen vei selvom det er litt kjipt. Tatt betalt for voksen? Har de skrevet under noen kontrakt, innmelding, godtatt vilkår.. hvor lang tid tok det før de oppdaget at de hadde betalt for voksen? Inkasso er jo i grunn ikke en skummel sak om en har rett, da kommer de i hvert fall i kontakt med noen.. men om de meldte ut for sent kan det jo bli et problem. Kan de dra dit og snakke med noen direkte da, om de ikke når fram på telefon eller Mail? 

Anonymkode: b6098...11a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
MaestroR skrev (Akkurat nå):

Er de medlem av en fagforening

Ts her. Det vet jeg ikke. Jeg tror ikke at de er det, da de er uføre begge to. Hvis det viser seg at de likevel er i en fagforening, hva kan de hjelpe med?

Skrevet

Hvorfor er det oppsigelsesfrist midt i en måned? Hvor lenge gikk barnet på aktiviteten før de sa opp? Ett år høres ut som urimelig lang binding.

Anonymkode: 8f0f0...f11

• Liker 2
Skrevet

Hvis ridesenteret har sendt de ubetalte fakturaene til inkasso og ikke bryr seg om innsigelsene til paret, så må paret bestride kravet direkte til inkassoselskapene. Da vil de sette saken i bero, så får partene heller møtes i forliksrådet for å komme til enighet. Ridesenteret (kreditor) kan ikke bare ture på og late som de ikke mottar eposter osv.

Ingen inkassoselskap fortsetter saker som er bestridet. 

Ring inkassoselskapet først. 

Anonymkode: ce92c...8e1

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Har de veldig god råd siden de velger å melde en treåring på ridning?

Anonymkode: 7e16a...0b9

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke opplyst i avtalen at det er ett års oppsigelsesfrist, og når fristen er? De kan jo ikke bare si ut av det blå at "oppsigelsesfristen var igår" når de mottar en oppsigelse.. har de ingenting de henviser til ang dette?

Anonymkode: 8a92b...47a

Skrevet

Ts her igjen! Jeg hadde ikke all info på bordet da jeg skrev innlegget. Det har IKKE foreligget en skriftlig avtale med info om oppsigelsestid eller priser, kun et påmeldingsskjema som ble sendt inn. Da søsteren min meldte av datteren, fikk hun beskjed om at oppsigelsestiden var dagen før, og at hun nå var bundet i ett år til. Vet ikke hvor lenge hun har gått på ridning. Skal be søsteren min om å ringe inkassoselskapet og bestride regningene, da de ikke har fått opplyst om frist for oppsigelsesdato. Takk for mange gode forslag.

• Liker 4
Skrevet

Dette synes jeg høres veldig rart ut, på mange punkter.

For det første er det ikke så mange som tilbyr ridekurs for så små barn. Mange har grense på fire år, noen har tre år. Og om hun gikk i fjor må hun jo ha vært to år...
For det andre, så har jeg aldri hørt om noen som har bindende påmelding for flere semester. At man binder seg til ett er selvfølgelig helt greit.
At det skal være oppsigelsetid i juni høres også merkelig ut igjen, da det vil være like etter ett semester er slutt.
Og alle senter jeg har hatt hest på, så har man måtte bekreftet ved slutten av semesteret om man ønsker fortsette.
Står det ingenting på nettsiden til senteret om vilkår?

Så det at senteret faktisk har bindingstid på to semetser/terminer for så små barn, det høres veldig kritikkverdig ut. Såpass at jeg egentlig ikke finner det veldig sannsynlig.

Og har de bare latt være betale helt siden juni, uten å bestride fakturaene mer? For ja, om de ikke bestrider, så vil det kunne gå til inkasso. Men om det gjør det kan det bestrides direkte til inkassoselskapet.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her igjen! Jeg hadde ikke all info på bordet da jeg skrev innlegget. Det har IKKE foreligget en skriftlig avtale med info om oppsigelsestid eller priser, kun et påmeldingsskjema som ble sendt inn. Da søsteren min meldte av datteren, fikk hun beskjed om at oppsigelsestiden var dagen før, og at hun nå var bundet i ett år til. Vet ikke hvor lenge hun har gått på ridning. Skal be søsteren min om å ringe inkassoselskapet og bestride regningene, da de ikke har fått opplyst om frist for oppsigelsesdato. Takk for mange gode forslag.

Dette virker veldig fishy. Dette hadde jeg helt klart bestridet. Ett år binding på ridetimer virker helt borti natta. Det vanlige er at de har kurs på 10 eller 15 ganger eller noe slikt, og det er det man binder seg til når man melder seg på.

Anonymkode: e86e0...ef6

• Liker 4
Skrevet

Hvilket ridesenter er det og ble hun meldt av kurset innen 24 timer før kursstart? 

Det er ikke vanlig å få et eget skjema med vilkår men det skal stå på nettsiden et sted om det er visse vilkår for avbestilling. Har dere sjekket godt etter dette? Hvis ja så be rideskolen dokumentere hvor det står avbestillingsvilkår hvis de mener dere skal betale om dere avbestille før 24 timer før kursstart 

Anonymkode: 22c2d...f50

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei. Søsteren min og samboeren hennes har en datter. I fjor gikk hun på ridning, men på grunn av lang reisevei, valgte de å avslutte denne fritidsaktiviteten. Søsteren min sendte en Mail til dem 13.oktober i år. Hun fikk til svar at hun var to timer for sent ute, og at hun måtte ha sagt opp 12.oktober. Dette er det ikke opplyst om i den skriftlige avtalen de har. Problemet nå er at ridesenteret ikke svarer på Mail lenger, og regningene fortsetter å komme. Disse går nå til inkasso, selv om kundeforholdet er sagt opp og barnet ikke går på ridning lenger. Det er ett års bindingstid, og de må nå betale i et år uten at datteren rir. I tillegg har ridesenteret tatt seg betalt som om barnet skulle være voksen, og ikke et barn. Datteren er forresten tre år. Dermed skylder ridesenteret søsteren min flere tusen kroner, men disse pengene har de ikke sett noe til. Ei heller Mail/svar fra rideskolen da de sender mailer og meldinger. Da de ringer, kommer de rett til stallen, og det er ingen på kontoret til å ta denne samtalen. Hva kan søsteren min og samboeren hennes gjøre med denne saken? 

Kan dere sende kontrakten til meg for vurdering, gjerne sladdet for private opplysninger.

Skrevet
MaestroR skrev (12 timer siden):

Kan dere sende kontrakten til meg for vurdering, gjerne sladdet for private opplysninger.

TS skriver jo at det ikke foreligger kontrakt, kun påmeldingsskjema. 

Skrevet
Taluno skrev (2 timer siden):

TS skriver jo at det ikke foreligger kontrakt, kun påmeldingsskjema. 

Er det nevnt noe om betingelser i påmeldingsskjemaet som må krysses av ?

Skrevet

Ts igjen her. Takk for gode svar. Jeg har ikke all informasjonen på plass, da dette ikke gjelder meg. Jeg har likevel sagt til søsteren min at hun må ofte med inkassoselskapet, og muligens reise til ridesenteret for å ta en prat med lederen der. 

Skrevet

Ring forbrukerrådet for å rådføre dere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...