AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #1 Skrevet 30. oktober 2022 Er alltid vanskelig å si ett bestemt tidspunkt for når vi skal ut på søndager feks. Uansett om det er tur, besøk som kommer eller om vi skal treffe andre. Slik som i dag så ble det litt sånn, at nå plutselig passer det med mat og etterpå drar vi på tur. 9åringen mente det egentlig ikke passet. Men slik ble det. Også er det vanskelig å si hvor lenge vi blir. Også ble det ikke tur i det hele tatt. Men en kort fisketur. Var hjemme igjen etter ca 90 min. Da mente 9åringen at han ikke fortsatt kunne være ute med oss ute, fordi han hadde avtalt med venner å spille. Da han kom inn, var det ingen venner å få tak i. Dessuten mener vi at 2-3 timer med gaming bør være nok. Han ser ellers mye på tv/YouTube også. Så litt aktivitet ute i friluft må gå an. Han har gitartime en gang i uken og idrett en gang i uken. Ellers rolige dager hvor vennene stortsett er innendørs, så han er ikke mye ute. Hva gjør dere? Anonymkode: 0d1b5...706
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #2 Skrevet 30. oktober 2022 Han er 9 år! Ta på dere voksenbuksene og bestem.. min erfaring er at for mye regler på skjermtid gir mye krangling og dårlig stemning. Men når familien skal på tur eller har planer bestemmer de voksne. Barna har medbestemmelsesrett på ganske mye, men akkurat på skjermtid har de ikke opparbeidet seg riktig kompetanse enda kan man si. Anonymkode: a25ce...0dc 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #3 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): min erfaring er at for mye regler på skjermtid gir mye krangling og dårlig stemning. Tenker du at barna kan sitte 6-8 timer om dagen for å game om de ønsker? Bare fordi vi ikke har andre planer også? Lurer jo på hvordan dere i praksis lager regler og hvordan barna følger de når det gjelder tid for gaming/tv/skjerm inne. Ts Anonymkode: 0d1b5...706
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #4 Skrevet 30. oktober 2022 Man blir ikke firkantet i øynene av å game i 6-8 time en lat søndag. Men det skal sies at en ren gaming dag stortsett leder til en avtale hvor de går ut og finner på noe selv. Derfor er det ganske selvregulert hos oss. Anonymkode: a25ce...0dc 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #5 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg er gamer selv og skjønner at barn trenger hjelp til å regulere spillingen. Trenger slett ikke sitte hele dagen å spille, og der får dere sette grenser. Men tror det er lurt å ha avklart forventningene på forhånd - hvor lenge og når barna kan spille - så kan de avtale med vennene sine. Viktig sosial arena for dem! Også tror jeg det er viktig hvordan man som voksen snakker om spillingen. Det går fint an å ha respekt for at dette er barnets hobby, og samtidig sette grenser for hvor lenge og når det spilles. Alt for ofte så hører jeg foreldre som snakker ned spillingen, og nærmest håner sine egne unger fordi spilling er jo såååå dumt og unyttig. Mange snakker om gaming på en helt annen måte enn man ville snakket om fotball eller bøker - og det er jo ikke rart det blir konflikter da. Hvis barnet hele tiden føler at foreldrene prøver å sabotere for hobbyen. Vis interesse, ha respekt og anse det som en ordentlig og fin hobby. OG sett grenser. Anonymkode: ca777...c34 4 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #6 Skrevet 30. oktober 2022 Min på 8 har idrett tre av skoledagene og stort sett med en venn hjem eller til oss en til to dager. Ergo er det omtrent ingen skjermtid i ukedagene. I helgene er to-tre timer på morgenen og litt etter middag. Anonymkode: 8cf27...c7a
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #7 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg utstyrte mine med skrittellere. Hvis de fikk nok hverdagsaktivitet, så kunne de game så mye de ville. Sikkert veldig lite pedagogisk, men det funket. Når de først kom seg ut så ble de gjerne ute lenger enn de først tenkte. Og inne fikk de game i fred uten mas fra meg. Jeg oppfordret også til at de har venner på besøk, så kan de heller game sammen. Anonymkode: 436c8...7ee 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #8 Skrevet 30. oktober 2022 Sett grenser, rett og slett. Kanskje det blir litt dårlig stemning, men det må man tåle. Mine barn på 9 og 11 har en time skjermtid på hverdager og to timer I helgene. Ingen problemer med å overholde det fordi vi har vært konsekvente helt siden vi satte de grensene. Anonymkode: 02e2c...d7b
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 Dere dro hjem etter 90 minutter fordi ungen ville heller game? 😳 Eller misforsto jeg? 🤔 Her sitter vi ikke inne hele helgen fordi én av ungene heller vil game. Selv om de avtaler med kompiser. De kan spille en annen dag, eller et gitt klokkeslett etter turen med forbehold at jeg ikke kan love at vi rekker det. Anonymkode: cf232...c63
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 Ikke la 9-åringen styre. Hvis dere er på tur, så får han sende melding og skrive at det ikke passer å spille likevel. Anonymkode: ad1c2...0d0
Helene Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 Pr i dag, har ikke tv oppe. Bestemte meg for mange år siden, tv er ikke livet mitt. X sambo har tøyet disse grenser. Nå ha r jeg levd i 2 uker uten tv. Joda, har sett tv på paden. Barn eller ikke. Tv er ikke alt her i verden.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #12 Skrevet 30. oktober 2022 Vel de trenger p slappe av de barna også og om det er med gaming, tv, bok eller noe annet spiller ingen rolle Anonymkode: 06e98...8c3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #13 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg utstyrte mine med skrittellere. Hvis de fikk nok hverdagsaktivitet, så kunne de game så mye de ville. Sikkert veldig lite pedagogisk, men det funket. Når de først kom seg ut så ble de gjerne ute lenger enn de først tenkte. Og inne fikk de game i fred uten mas fra meg. Jeg oppfordret også til at de har venner på besøk, så kan de heller game sammen. Anonymkode: 436c8...7ee Kan jeg spørre hva du satte skrittellerene på? Genialt egentlig. For da må de ta litt ansvar for å komme seg ut, og det blir rettferdig uten krangling. ts Anonymkode: 0d1b5...706
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #14 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere dro hjem etter 90 minutter fordi ungen ville heller game? 😳 Eller misforsto jeg? 🤔 Her sitter vi ikke inne hele helgen fordi én av ungene heller vil game. Selv om de avtaler med kompiser. De kan spille en annen dag, eller et gitt klokkeslett etter turen med forbehold at jeg ikke kan love at vi rekker det. Anonymkode: cf232...c63 Du misforsto ja. Vi trodde vi skulle på en lengre tur, men dro hjem mye tidligere enn først tenkt. Hadde ingenting med barnet å gjøre. Så fikk barnet spille da vi kom hjem. Ts Anonymkode: 0d1b5...706
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #15 Skrevet 30. oktober 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Ta på dere voksenbuksene og bestem.. Anonymkode: a25ce...0dc Dette. Anonymkode: 787fe...543
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #16 Skrevet 30. oktober 2022 3 timer gaming hver dag høres ikke sunt ut..... Hilsen en på 25med to unger på 8 og 7 jeg vet hvor skadelig mye gaming er for sinnet. Man mister interesse for alt annet og til slutt er det bare det man ser frem til... Man mister kreativiteten😪 Anonymkode: 9925d...73a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå