AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #41 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I 70 åra og på gamlehjem? 😂😂😂 Anonymkode: a4dad...6d9 For en kvalm kommentar. Anonymkode: 1988d...bab 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #42 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men igjen, unge besteforeldre jobber 100% har gjerne enda hjemmeboende barn. Ønsker å reise og oppleve ting uten små barn på slep. så begrenset hvor mye man kan forvente av dem å stille opp også. Det er +- med begge deler Anonymkode: 9c408...b78 Hva er det du snakker om? Unge besteforeldre med hjemmeboende barn? 🤣 Anonymkode: 1988d...bab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #43 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er det du snakker om? Unge besteforeldre med hjemmeboende barn? 🤣 Anonymkode: 1988d...bab Hvis du har småsøsken og får barn tidlig, så er det ikke uvanlig at søsknene dine fremdeles bor hjemme? Jeg var 5 år da min storesøster flyttet ut. Jeg var atpåkladd. Anonymkode: 22b47...aa6 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #44 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vokste opp med foreldre som var over 40 da jeg var født. Kjenner meg igjen i det som sies ang at alle trodde at de var besteforeldrene mine. De var gammeldagse og kjedelige, og jeg gikk glipp av mye pga av der. Blir nesten irritert når folk får unger etter 40. Anonymkode: fdcf3...a74 Herregud. Du vet det er forskjell på folk eller? Anonymkode: 39062...e9b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #45 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er da virkelig ikke noe å le av. Gjennomsnittelig levealder for menn er 81,5 år. De færreste bare legger seg ned og dør en dag, det går gjerne gradvis. Merker stor forskjell på svigerforeldrene mine etter fylte 75 år. Forfallet begynner virkelig da altså. Det er stor forskjell på en på 70 og en på 78. Anonymkode: 7f29d...769 Jo det er noe å le av, svært få av de jeg kjenner i 70 årene er på gamlehjem Anonymkode: 39062...e9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #46 Del Skrevet 30. oktober 2022 Jeg får helt hakeslepp her, jeg. Jeg hadde snille besteforeldre på begge sider som var glade i meg (og de 20 andre søskenbarna mine), de «stilte da ikke opp» noen sinne, og hvorfor skulle de? De kom på besøk, vi dro på besøk, spiste søndagsmiddag og vi hjalp dem med potetene. De fortalte eventyr. Deres alder var da revnende likegyldig for både min og mine foreldres livskvalitet og hverdag. Mine barn har vanlige besteforeldre som så dem så ofte de kunne, og nå drar vi til dem så ofte vi kan, barna er tenåringer sp selve turen er hyggelig, og besteforeldrene er blitt slitne og turen vanskelig for den (over 80). Besteforeldre/barn-relasjonen er fin, men skal da ikke være utslagsgivende for i hvilken alder man får barn! Og det er helt utrolig hvor mange som mener at de skal være deltakende i hverdagslogistikken. Hvis man ikke kan ha barn uten «avlastning» og hjelp(!), bør man kanskje ikke få barn i det hele tatt, uavhengig av alder. Anonymkode: 92ca0...7fc 11 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #47 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo det er noe å le av, svært få av de jeg kjenner i 70 årene er på gamlehjem Anonymkode: 39062...e9b Det er svært få som får sykehjemsplass i det hele tatt i dette landet. Samfunnet er lagt opp slik at man skal bo hjemme så lenge som mulig. Dermed er det fryktelig slitsomt for de pårørende. Min far bor hjemme, på tross av demens i frontallappen. Han brukte å være en oppegående og sjarmerende mann, nå er han uspiselig og seksualiserer mine døtre. Jeg skulle ønske at han fikk meg tidligere, slik at ungene mine i det minste var voksne når dette skjedde. Slik det er nå står jeg nærmest i spagaten mellom å passe på far eller følge opp barna mine. Anonymkode: 22b47...aa6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #48 Del Skrevet 30. oktober 2022 En i familien min var veldig sein med å få barn, de fikk et barn når de begge var 41, året etter at barnet ble født ble den ene syk med en aggressiv krefttype og døde knapt 2 år etter. Så fikk den andre forelderen en annen type kreft der prognosene var gode men ting gikk til helvete med blodforgiftning og infeksjoner så barnet var foreldreløs før barnet var 5 år. Ingen besteforeldre for de var døde for lenge siden så barnet vokser opp hos oss som fikk barn når vi var unge og egentlig ferdig med barn. Synes det er egoistisk å få barn når man er eldre, det er en grunn for at vi er mer fruktbare når vi er unge. Er så lei av å høre "ja men vi har godt helse og bla bla" vel det hadde hun i min familie og, inntil hun ikke hadde det mer. Og ja, selvsagt kan ting skje når man er ung og, men sjansen er større jo eldre man er. Anonymkode: 11647...338 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #49 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Helt enig, det er veldig egoistisk. Sjansen for demens og dårlig helse øker jo med alderen. Man kan ha spreke foreldre som er aktive og passer barnebarn til de er 90, men man risikerer også at de ender opp med å trenge pleie fra barna sine. Sjansen for det siste er mye større om man venter til man er 40+ . Anonymkode: 22b47...aa6 Men de fleste VENTER jo ikke til 40+ med vilje. De treffer ikke mannen/kvinnen i sitt liv når de er 23, og lever lykkelig sammen i 17 år mens de snakker om at de skal få barn når de 17 åra har gått… Anonymkode: 3939f...1d3 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #50 Del Skrevet 30. oktober 2022 29 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er det du snakker om? Unge besteforeldre med hjemmeboende barn? 🤣 Anonymkode: 1988d...bab Ja? Si noen blir besteforeldre når de er 43, men fikk selv barn når de var 33, da har de jo en 10-åring hjemme selv. Eller om de er 46 og fikk barn når de var 29 da har de en 17-åring hjemme.. barnet som ga de barnebarn kunne de har fått når de var 22. forstår ikke hva som er så morsomt med det?😅 Anonymkode: 9c408...b78 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #51 Del Skrevet 30. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: En i familien min var veldig sein med å få barn, de fikk et barn når de begge var 41, året etter at barnet ble født ble den ene syk med en aggressiv krefttype og døde knapt 2 år etter. Så fikk den andre forelderen en annen type kreft der prognosene var gode men ting gikk til helvete med blodforgiftning og infeksjoner så barnet var foreldreløs før barnet var 5 år. Ingen besteforeldre for de var døde for lenge siden så barnet vokser opp hos oss som fikk barn når vi var unge og egentlig ferdig med barn. Synes det er egoistisk å få barn når man er eldre, det er en grunn for at vi er mer fruktbare når vi er unge. Er så lei av å høre "ja men vi har godt helse og bla bla" vel det hadde hun i min familie og, inntil hun ikke hadde det mer. Og ja, selvsagt kan ting skje når man er ung og, men sjansen er større jo eldre man er. Anonymkode: 11647...338 Dette kunne ha skjedd når de var 25 eller 30 også. Det er ikke vanlig at 40-åringer dør pga sykdom Anonymkode: 9c408...b78 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #52 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En i familien min var veldig sein med å få barn, de fikk et barn når de begge var 41, året etter at barnet ble født ble den ene syk med en aggressiv krefttype og døde knapt 2 år etter. Så fikk den andre forelderen en annen type kreft der prognosene var gode men ting gikk til helvete med blodforgiftning og infeksjoner så barnet var foreldreløs før barnet var 5 år. Ingen besteforeldre for de var døde for lenge siden så barnet vokser opp hos oss som fikk barn når vi var unge og egentlig ferdig med barn. Synes det er egoistisk å få barn når man er eldre, det er en grunn for at vi er mer fruktbare når vi er unge. Er så lei av å høre "ja men vi har godt helse og bla bla" vel det hadde hun i min familie og, inntil hun ikke hadde det mer. Og ja, selvsagt kan ting skje når man er ung og, men sjansen er større jo eldre man er. Anonymkode: 11647...338 Huff. Håper du ikke lar dette skinne gjennom til barnet! Det er jo ikke sånn at folk forventer å dø før de er fylt 46 år, er det noe du mener man skal regne som såpass sikkert at man ikke burde få barn sent? Anonymkode: 3939f...1d3 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #53 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har hatt tilstedeværende besteforeldre hele tiden. Så ikke opplevd det som et problem. Spreke og holder oss i form. Både vi og besteforeldrene. Anonymkode: 56baa...a95 Nå spurte hun de som er barn av gamle foreldre. Min "venninnes" mor var tidlig i 40 årene når hun fikk henne og hennes storebror men døde som 63 åring og min venninne ble derfor tidlig foreldreløs når hun bare var 20 år. Det var tøft for henne. Besteforeldrene var døde de også...og hun ble ikke gift eller fikk barn selv hverken hun eller broren. Anonymkode: 2e71a...c9e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #54 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En i familien min var veldig sein med å få barn, de fikk et barn når de begge var 41, året etter at barnet ble født ble den ene syk med en aggressiv krefttype og døde knapt 2 år etter. Så fikk den andre forelderen en annen type kreft der prognosene var gode men ting gikk til helvete med blodforgiftning og infeksjoner så barnet var foreldreløs før barnet var 5 år. Ingen besteforeldre for de var døde for lenge siden så barnet vokser opp hos oss som fikk barn når vi var unge og egentlig ferdig med barn. Synes det er egoistisk å få barn når man er eldre, det er en grunn for at vi er mer fruktbare når vi er unge. Er så lei av å høre "ja men vi har godt helse og bla bla" vel det hadde hun i min familie og, inntil hun ikke hadde det mer. Og ja, selvsagt kan ting skje når man er ung og, men sjansen er større jo eldre man er. Anonymkode: 11647...338 Kreft kan man få i alle aldre ! Anonymkode: 39062...e9b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #55 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kreft kan man få i alle aldre ! Anonymkode: 39062...e9b Ja, men det er likevel mye vanligere å få kreft jo eldre du blir. Gamle foreldre blir også fortere slitne og har ikke like lett å forstå de unge. Anonymkode: 2e71a...c9e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #56 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men det er likevel mye vanligere å få kreft jo eldre du blir. Gamle foreldre blir også fortere slitne og har ikke like lett å forstå de unge. Anonymkode: 2e71a...c9e Du kan ikke generalisere på den måten! Det er ugreit. Anonymkode: 39062...e9b 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #57 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jo det er noe å le av, svært få av de jeg kjenner i 70 årene er på gamlehjem Anonymkode: 39062...e9b Kvalmt å le av det. Både min farfar og farmor havnet på pleiehjem i 70 årene, og begge døde i 70 årene. Det er ikke så uvanlig som du tror, selv om du kjenner svært få i 70 årene som er på gamlehjem. Går an å ha litt respekt, ikke le av andres erfaringer. Anonymkode: 7a278...b5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #58 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kvalmt å le av det. Både min farfar og farmor havnet på pleiehjem i 70 årene, og begge døde i 70 årene. Det er ikke så uvanlig som du tror, selv om du kjenner svært få i 70 årene som er på gamlehjem. Går an å ha litt respekt, ikke le av andres erfaringer. Anonymkode: 7a278...b5c Oh lord. Jeg sa ikke at ingen gjorde det men nei det er ikke overtall av 70 åringer på hjem Anonymkode: 39062...e9b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #59 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har ikke erfaring selv, ettersom jeg fikk alle mine barn i 20 årene. Men jeg har søsken som var nærmere 40 får de fikk barn. Mine barn er jo som tanter og onkler for sine søskenbarn. Jeg ser stor forskjell på hvilken relasjon mine barn har til sine besteforeldre, jamfør med sine søskenbarn. Vi var hele sommeren hos mine foreldre, ut og fiske, kjøre til øyer med båten, bade, plukke blåbær osv. Med en gang de kunner reise alene, så dro de før oss opp. Der hadde de mine søskenbarn- som igjen var på deres alder (litt confusing) oldemødre levde jo, og de kunne gå opp dit og få kake og sitte på fanget. Slik var det jo ikke når mine søsken fikk barn. Oldeforeldre er død. Mine foreldre er fortsatt frisk og rask, men de har mindre energi og overskudd til småunger. De var jo bare ca 50 (faktisk slutten av 40 på min eldste) da jeg fikk barn, og nå er de godt over 70 år. Det er en forskjell selvsagt. Så her er det i alle fall slik at mine barn har et helt annet forhold til sine besteforeldre som de eldste barnabarn. De drar jo opp hvert år, både vinter og sommer der begge har et mye glede av hverandre. Små unger som griner og ikke spiser maten sin har de rett og slett mindre tålmodighet med. Som unge foreldre hadde vi sikkert mindre penger også, og var kanskje enklere å ha med å gjøre? Det var ikke så mye dill. med oss. Vi hadde dessuten ikke råd til å dra på sydenferie, så da dro vi hjem ...til glede for både barn og besteforeldre. Det er vel denne delen jeg er mest fornøyd med når det gjelder å få barn tidlig. All familie, støtte og trygghet som disse barna mine har vokst opp med. Det er en rikdom. Anonymkode: f0615...a9d Jeg fikk også barn tidlig, og mine foreldre er nå oldeforeldre, og storkoser seg med det. De er 81 og 88 år, men de passer fortsatt sine oldebarn, og det har de satt stor pris på i de senere årene. Begge er noenlunde friske, men ser godt at alderen tar dem nå. Så det er nok ikke så lenge de kan være en sånn ressurs. Mine foreldre har hatt god tålmodighet med de minste i vår familie, så det er mest det at de nå ikke er helt i form til å passe dem lenger som begrenser det. De liker det, og de har tatt med oldebarn på mange koselige ting. Anonymkode: 720ad...e89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #60 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huff. Håper du ikke lar dette skinne gjennom til barnet! Det er jo ikke sånn at folk forventer å dø før de er fylt 46 år, er det noe du mener man skal regne som såpass sikkert at man ikke burde få barn sent? Anonymkode: 3939f...1d3 Selvfølgelig får ikke barnet med seg dette, det er ikke noe vi prater om men er det et sted jeg kan være ærlig å si min mening så er det her. Nå er jeg jo i denne alderen selv med store barn og attpåklatten vår så jeg kan jo ikke prate om dette til noen. Men detter er noe som stresser meg, er livredd for å bli syk og at attpåklatten blir alene igjen. Når barna mine var mindre så var det flere foreldre som ble alvorlig syke i 40 åra og noen av de døde, noen ble sterkt redusert etter sykdommen og det er vanligere å bli syk i den alderen enn i 20 åra. Hadde aldri med god samvittighet våget å få barn i en slik alder, nå er jeg jo i denne situasjonen men det er ikke noe jeg hadde traktet etter "frivillig". Anonymkode: 11647...338 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå