Gå til innhold

Dere som vokste opp med foreldre som fikk barn i 40 åra

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mamma var 40, pappa ca 35.

Som barn tenkte jeg alltid mamma var samme alder som alle andre mødre,når ulike vennefamilier var samlet. Var først når jeg ble 20+ og venninners mødre fylte 45-50 i stedet for 60, at jeg tenkte over at mamma slettes ikke var helt samme sted som dem.

Vil si jeg har opplevd min mor som på det sprekeste mellom 58-67, når jeg var barn var det flere helseproblemer, men det var ikke pga alder.

Fra jeg var 18, har foreldrene mine stilt opp mye ifbm flytting og praktiske gjøremål, samt hatt muligheten til å hjelpe meg økonomisk med lån etc.

Foreldrene mine har stilt mye opp for mine tantebarn, med turer, overnatting, juleverksted m.m.

Når jeg nå får mitt første barn i det mamma fyller 70, så merkes det selvsagt at hun har mindre energi enn når første barnebarnet kom. Men jeg tenker at helse er ferskvare og ikke alltid så koblet med alder som man tenker. Min svigermor er også på samme alder, men er mye sprekere enn min mor igjen. 

Alt i alt har jeg hatt en fantastisk oppvekst og har tenkt ekstremt lite over at mamma var «gammel». Det eneste jeg har tenkt over var helseplagene hun har hatt (som igjen ikke har hatt med alder å gjøre) samt at det var praktisk å være født året hun fylte 40, så vi kunne dele jubileumsår 😂

Anonymkode: 6e192...802

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinner som får barn sent har dobbelt så stor sjanse for å leve til de blir 95 år kontra kvinner som får barn i 20-årene :) 

Noen kvinner eldes saktere enn andre. Klarer man få barn i 40-årene er man generelt sett biologisk yngre enn de som ikke klarer det.

A woman with a natural ability to have children later in life suggests that her body, including her reproductive system, just happens to age at a slow pace. Some women’s biological clocks simply tick more slowly than most.”

Anonymkode: 3eaf7...b4f

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

10 år før overgangsalderen kan de fleste kvinner ikke få barn ved normal samleie?

38-42 år? Det tror jeg alle kvinnene som ble gravide med å ha sex i den aldersgruppen er veldig uenige i du ;) 

Anonymkode: 9c408...b78

Hvis du forholder deg til fakta så kan de fleste kvinner ikke få barn via normalt samleie når de er 40 år.  I snitt 10 år før overgangsalderen kommer så mister damer den muligheten. 

Vitenskap og tall hentet fra millioner av damer trumfes ikke av at du kjenner 2 stk eller 8 stk som ble gravide som 38-40 åring. Da har de bare hatt flaks. Du kan  Google det. 

Anonymkode: 546ec...7a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk første da jeg var 29, siste nå om et par mnd. Har fylt 40. Syns det er kjempeleit at folk sitter på så mye negative opplevelser med gamle foreldre. Jeg vet jo ikke hvordan det blir her i heimen, men min mor er 64, hun er sprek, det er min bestemor også som er 89. Mannen til mamma er 77 og jobber enda. Driver firma. 

Ekssvigers som ble besteforeldre for 11 år siden var 70+ og de sa de var for gamle til å være besteforeldre. Ekssvigerinnen hadde da voksne barn og de hadde allerede vært besteforeldre i 12-14-17 og 20 år.  Så synd for mitt eldste barn som aldri fikk se farmor og farfar spreke. AKkurat som om de hadde "lagt seg til" og dårlig i helse i en relativt ung alder. 

Kan jo aldri vite hvordan det blir her med meg og min mann og vår helse, men vi får gjøre det beste ut av det. 

Anonymkode: 951e7...f5a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du forholder deg til fakta så kan de fleste kvinner ikke få barn via normalt samleie når de er 40 år.  I snitt 10 år før overgangsalderen kommer så mister damer den muligheten. 

Vitenskap og tall hentet fra millioner av damer trumfes ikke av at du kjenner 2 stk eller 8 stk som ble gravide som 38-40 åring. Da har de bare hatt flaks. Du kan  Google det. 

Du får det nesten til å virke som det er like umulig som å vinne i Lotto. 
Det er vanskeligere ja, men langt fra «flaks» ellers hadde ikke problemstilling i denne tråden vært er problem.

Anonymkode: 9c408...b78

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Når du er 40 så er du middelaldrende. Sykdomsrisiko øker for hvert år og du vil være 55 år før ungen har fått moped. Forholder du deg igjen da til fakta så er det langt mer vanlig at sykdommer melder seg i alderen 55-65 enn at de ikke melder sin ankomst. 

Haha, hva i alle dager har moped med dette å gjøre 😂? Her i byen er det ingen ungdommer som kjører moped, men visste ikke at det var øvre aldersgrense hos foreldre for ungdommer som eventuelt har lyst til å kjøre det. 

Du høres både gammel og bitter ut, husk at det aldri er for seint å ta bedre vare på kropp og sinn 🙂 

Anonymkode: e6815...8bd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pudderrosa skrev (4 timer siden):

Mine foreldre var over 45 da de fikk meg og jeg opplevde aldri det som et problem. Såklart var jeg flau av foreldrene mine da jeg var 14, men hvem er ikke det… vi gikk på ski, skøyter og turer, og mine foreldre var ferdig med selvrealisering og karrierer, så det var alltid de som stilte opp og kjørte og bakte osv. det er ikke udelt negativt

Samme her. (Vel, mor 40 år og far 50+) De har vært heldige med helsa (bank, bank). Ingen av dem har trengt noen som helst faste medisiner før de var 70+ f.eks. De var "satte" i forhold til foreldre som fikk barn da de var 19, men aktive og spreke lenge.  

Var flau en stund, men det var fordi enkelte andre er så opptatt av å peke og sladre når noe skiller seg fra normen. Tenker at noe lignende gjelder som når de er snakk om et foreldrepar av samme kjønn - barna har ikke valgt dette, og de som kritiserer og latterliggjører familier i den situasjonen gjør det bare mye tøffere for barna. (Har ikke noe i mot verken homofile foreldre eller eldre foreldre selv, bare så det er sagt.) 

Anonymkode: e4ed8...2a8

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk ikke det er noen foreldre under 35 på barnehagen til datteren 😆

Anonymkode: d3a9a...b8b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som denne tråden ikke helt tar med er at det stett ikke er helt tilfeldig hvem som får barn tidlig og hvem som får det sent. 

På gruppenivå så vil de som blir unge foreldre også bli gamle tidligere mens mange som får barn sent har god helse og har tatt andre livsvalg og eldes senere. Bare det å bli gravid når du er 40+ tyder på at du har en "yngre" kropp.

Det er akkurat som at det ikke er helt tilfeldig hvem som ammer mest, de som ammer mest og lengst er de som er mest ressursterke og det er altså ikke så rart at bana får mange "fordeler".

Endret av fru Alving
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre fra 40 og 46 når de fikk meg. Har hatt en fin barndom,og alt har vært greit sånn sett. Men syns helt ærlig det er for sent å få barn i 40 årene.

Alle mine besteforeldre var døde innen jeg var 5 år, så de har jeg dessverre aldri fått et forhold til. Syns også det var grusomt flaut å ha så gamle foreldre ( ja, unger legger merke til sånt) slo ofte av noen år på foreldrene mine sin alder når noen spurte.

Det verste er likevel perioden når det har vært mest travelt med småbarn, har kollidert med foreldrene mine har blitt så pass gamle at de trengte hjelp fra meg til diverse i hverdagen.

Så i stedet for mulighet til litt avlastning fra besteforeldre, så har det vært en del ekstra belastning å måtte også ta vare på gamle foreldre.

Ut i fra mine egne opplevelser bestemte jeg meg tidlig at jeg skulle få de barna jeg skulle ha før jeg ble 30 år.

Vet at mange som har passert 40 idag fortsatt "føler" seg unge, men aldri så ung du gjerne ser å føler deg - så er du fortsatt den alderen du er.

Og selvfølgelig kan alt gå fint, og du er sprek og rask og lever til du er 90 år. Men risikoen er jo mye større jo eldre man blir for sykdom, skader og død. Sånn er det bare. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når de er over 40 når de får barn, og mange er 30 når de får egene barn.. vel da er er besteforeldrene i 70 åra og på gamlehjem. Når man går ut av vgs er foreldrene allerede 60 og kanskje mer. 

Anonymkode: 4799a...ed0

70 år og på gamlehjem??

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er over 40 når de får barn, og mange er 30 når de får egene barn.. vel da er er besteforeldrene i 70 åra og på gamlehjem. Når man går ut av vgs er foreldrene allerede 60 og kanskje mer. 

Anonymkode: 4799a...ed0

Gamlehjem til og med. For det første heter det sykehjem ikke gamlehjem , for det andre er fler i vår omgangskrets passert 70 og fremdeles i full jobb. På fritiden trener de, går skiløp, pusser opp ol. Lurer på hva slags 70 åringer du kjenner. 

Anonymkode: 43707...360

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok mye med personlighet å gjøre. Er jo bare å se på Arnold Schwarzenegger (minus utroskap), som fikk alle sine i førtiårene. Tror ikke de ungene har hatt en dårlig oppvekst akkurat.

Anonymkode: e91b1...40a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man velge bort barn om man ikke har mulighet til å gi dem besteforeldre som kan stille opp??

Gjelder dette også de som selv har gamle foreldre, da bør de ikke få barn siden besteforeldrene er så gamle? Hva om man har foreldre som er unge, men har dårlig helse, da bør man vel ikke få barn? Eller hva om man har foreldre som døde unge? Hva om foreldrene bor langt borte? Om de tilbringer mesteparten av tiden i syden? Det er ingen selvfølge med besteforeldre som stiller mye opp selv om de er aldri så unge og spreke. Besteforeldre som er i full jobb har ofte ikke så mye tid til å passe barnebarn.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var flaut. Syns alle andres foreldre var så unge og kule og var med på så mye. Og det var kjipt når folk som ikke visste de var foreldrene mine omtalte de som besteforeldrene mine. Jeg husker ingen av besteforeldrene mine. Og alle de voksne i livet mitt bortsett fra mye eldre søsken var døde før jeg var 30

Sånn var det. 

Anonymkode: ef856...ea8

Begge mine foreldre ble veldig redusert med alderen, de var i 70årene begge to når jeg var rundt 30, jeg var omsorgsperson for faren min fra jeg var 25. 

Man kan si hva man vil om at folk får unger i høyere alder, og man hører om pensjonister som løper på Besseggen og er så spreke som ungfoler, men alder er hva alder er. Får man barn i 40årene er det stor sjans for at det barnet ikke får noe særlig støtte og oppfølgning i livet etter 18årsalder. I verste fall ende opp med å ta seg av sine foreldre under studiene.

Anonymkode: 8784b...9c0

Er så enig med deg. Er så møkk lei av å høre folk nærmest skryte av hvor spreke de er når de får barn sent…. De er blinde for hvordan det er for barna både å vokse opp og å måtte pleie egne foreldre i ung alder. 

Det er forferdelig egoistisk å få barn sent. Og det er kvalmt å høre foreldrene selv skryte av hvor problemfritt det er. Det er ikke problemfritt for oss som vokste opp som barna deres.

Anonymkode: f3c3e...e6f

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vokste opp med foreldre som var over 40 da jeg var født. Kjenner meg igjen i det som sies ang at alle trodde at de var besteforeldrene mine. De var gammeldagse og kjedelige, og jeg gikk glipp av mye pga av der. Blir nesten irritert når folk får unger etter 40.

Anonymkode: fdcf3...a74

Så dere burde egentlig ikke vært i live? Foreldrene skulle jo ikke fått dere. Eventuelt de skulle tatt abort. Men her er dere. I live. Og surver over "gamle" foreldre som ga dere dette livet. 

Anonymkode: a0093...b26

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så dere burde egentlig ikke vært i live? Foreldrene skulle jo ikke fått dere. Eventuelt de skulle tatt abort. Men her er dere. I live. Og surver over "gamle" foreldre som ga dere dette livet. 

Vi deler erfaringer. Fordeler og ulemper. Ingenting annet. 

Anonymkode: 23a5a...6e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy f.. Kvinneguiden er en KVALM plass! La nå for svarte folk få barn når det passer dem! Hvor mange har ikke slitt i åresvis før barnet kommer, og er sjeleglad når de blir gravide i 40 årene! Dere pisser på folk med kommentarene deres! 

Ta det selvgode trynet ditt med bort til speilet, og se at du ikke er så jævlig perfekt fordi du fikk barn AKKURAT når det passet deg. Mest sannsynlig er du en dårlig mor som aldri burde hatt barn- sånn som du skriver om mødre som får barn seint. Kanskje får du litt vett i nøtta når du nærmer deg førti. 

Anonymkode: 02b82...444

• Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har nok mye med personlighet å gjøre. Er jo bare å se på Arnold Schwarzenegger (minus utroskap), som fikk alle sine i førtiårene. Tror ikke de ungene har hatt en dårlig oppvekst akkurat.

siterer meg selv, men trekker alltid arnold frem i slike debatter. Personlighet og holdninger, rett og slett.

R (2).jpg

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For et idiotisk argument. Er det rart IQen i Norge synker…

Anonymkode: 6bff2...1da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi deler erfaringer. Fordeler og ulemper. Ingenting annet. 

Anonymkode: 23a5a...6e6

Men bør 40-åringer velge bort dere? Dere som er barn av "eldre" foreldre? Burde dere ha sluppet en oppvekst med "eldre" foreldre (dvs. hadde det vært bedre å ikke bli født i utgangspunktet)? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...