AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #1 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg skal pusse opp kjøkkenet mitt, men jeg har ikke så mye midler så jeg må spare litt mer. Og boliglånet mitt er maxet så jeg får ikke noe mer lån akkurat nå. Vet at kjøkkenforhandlere tilbyr finansiering, men jeg får vel ikke gjort det heller da? Jeg har flyttet inn i leiligheten for bare noen få mnd siden og kun betalt ned 1 gang på renter/avdrag. Fikk et prisoverslag av Kvik på 144.000 kr på nytt kjøkken, men jeg skal også legge nytt gulv, male vegger, demontere det gamle kjøkkenet. Og jeg syns det er så vanskelig å vite hva dette vil koste totalt. Hvor mye penger må jeg regne med å sette av liksom? 200.000? 300.000 eller mer? Tror dere det vil hjelpe om jeg får spart opp ca 150.000 selv og tatt resten på finansiering? Da ser jo banken at jeg har nedbetalt renter/avdrag uten problem i tillegg til at jeg har spart. Om jeg skal spare 200.000 eller mer vil det jo ta flere år. Da får jeg ikke nytt kjøkken før om 5 år eller noe sånt. Hvordan har der andre gjort det? Anonymkode: 49f58...8d1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #2 Skrevet 30. oktober 2022 Vi pusset opp med sparepenger. Det er vanskelig å vite hva nye vegger og gulv koster, du må nesten få noen inn å gi tilbud. Hvilken finansiering er det du tenker å ta i banken hvis du har maksa boliglånet? Jeg ville aldri pussa opp kjøkken på forbrukslån, da er det bare å vente. Anonymkode: 53443...dc7 10 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #4 Skrevet 30. oktober 2022 Realiteten er vel at akkurat nå har du ikke råd til helt nytt (Kvik) kjøkken? Jeg skjønner greia, men dette reflekterer jo også nordmenns enorme oppussingstrang Anonymkode: 355d0...387 10
Sofakona Skrevet 30. oktober 2022 #5 Skrevet 30. oktober 2022 Tror ikke banken "bryr" seg at du hat spart..de ser på inntekter etc at du kan nedbetale lånet. Vi tok 250.000 ekstra lån på huset..da ble nesten 2000 ekstra i mnd. Husk at du skal ha elektriker, rørlegger, nye lys, det er mye ekstra du må kjøpe som ikke følger med kjøkkenet, kansje nye gulv, nye vegger..male eller tapet Om du har maxet lånet nå tror jeg du må vente med å bytte kjøkken 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #6 Skrevet 30. oktober 2022 Demontering, nytt gulv og male vegger kan du jo gjøre selv. Da koster jo bare materiale og det kan du Google deg frem. Anonymkode: 59ada...701
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #7 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Realiteten er vel at akkurat nå har du ikke råd til helt nytt (Kvik) kjøkken? Jeg skjønner greia, men dette reflekterer jo også nordmenns enorme oppussingstrang Anonymkode: 355d0...387 Er jo derfor jeg spør her hva andre gjør, for å sjekke hva om er lurest Har aldri satt inn nytt kjøkken før, så er veldig i tvil om hva som er lurt og jeg vet jo heller ikke hvor mye det koster. Min erfaring er jo at med håndverkere så blir alt mye dyrere enn det man tror. Spesielt siden det her involverer rørlegger/elektrikere osv. Og jeg er enig i at man ikke skal ta opp masse lån unødvendig, det har jeg heller ikke lyst til. Ikea blir heller ikke noe billigere, det har jeg også sjekket. Kjøkkenet jeg har nå er utrolig upraktisk, og jeg har heller ikke oppvaskmaskin. Men kanskje jeg skal prioritere å få malt veggene først, sånn at de ser litt mer trivelig ut. Det er nok det som koster minst. Forbrukslån på 200K ville jeg ikke gjort uansett, det er nok kjempehøy rente. Dere som har satt inn nytt kjøkken, hvor lang tid brukte dere på å spare? Jeg bor alene så vil ta litt tid. Får bonuser + feriepenger til sommeren, som skal gå rett til sparing. Anonymkode: 49f58...8d1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #8 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Demontering, nytt gulv og male vegger kan du jo gjøre selv. Da koster jo bare materiale og det kan du Google deg frem. Anonymkode: 59ada...701 Dsv må jeg outsource dette, jeg er helt ubrukelig på praktiske ting. Jeg klarer ikke male en gang, blir ikke noe pent. Og ja jeg har prøvd, endte med masse ekstrakostnader pga jeg måtte leie inn folk fordi jeg hadde malt så stygt. Får det bare ikke til. Anonymkode: 49f58...8d1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 Har du undersøkt andre kjøkken? Vi hadde Epoq kjøkken fra Elkjøp og var myyyye mer fornøyde enn Sigdal kjøkken vi har nå. Power og elkjøp har også ofte 50%. Du kan avtale tegnetime og se hva det kommer på og vente på tilbud. Men det ser nok ut til at du ikke har råd til kjøkken nå. Hvitevarer koster en del, rørlegger, elektriker etc. Med dagens priser og det tilbudet du har fått så er du raskt oppe i 300 000. Anonymkode: 99838...049
Taluno Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg pusset opp for sparepenger. Men her er det flere ting du bør tenke på. Gulv kan du i stor grad regne deg ut til, med størrelse på kjøkkenet og kvadratprisen for ønsket gulv. Demontering kan gjøres selv, eller med hjelp av venner/familie. Hva inkluderer kjøkkenet fra Kvik? er det med montering? Må rør flyttes? Er det elektriske i god nok stand? Og har du nok stikkontakter? Jeg totalrenoverte, men flyttet ikke vask/oppvask, for å spare penger på rørlegger. Her er omtrentlig priser, husker ikke helt nøyaktig, med størrelseforholdene er i allefall ganske riktig. Nytt kjøkken kostet 60 000,-. Gulv/tak/vegger kom vel på 10-15 000,-. ny varmtvannstank og oppkobling fra rørlegger 10 000,-. Elektriker kom på 50-60 000,- (nye ledninger/stikk, flere stikk, og lovpålagt komfyrvakt) Gjorde alt selv utenom elektrisk og rør. Demonterte alt selv, inkl elektrisk. 1
Mt3 Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg skal pusse opp kjøkkenet mitt, men jeg har ikke så mye midler så jeg må spare litt mer. Og boliglånet mitt er maxet så jeg får ikke noe mer lån akkurat nå. Vet at kjøkkenforhandlere tilbyr finansiering, men jeg får vel ikke gjort det heller da? Jeg har flyttet inn i leiligheten for bare noen få mnd siden og kun betalt ned 1 gang på renter/avdrag. Fikk et prisoverslag av Kvik på 144.000 kr på nytt kjøkken, men jeg skal også legge nytt gulv, male vegger, demontere det gamle kjøkkenet. Og jeg syns det er så vanskelig å vite hva dette vil koste totalt. Hvor mye penger må jeg regne med å sette av liksom? 200.000? 300.000 eller mer? Tror dere det vil hjelpe om jeg får spart opp ca 150.000 selv og tatt resten på finansiering? Da ser jo banken at jeg har nedbetalt renter/avdrag uten problem i tillegg til at jeg har spart. Om jeg skal spare 200.000 eller mer vil det jo ta flere år. Da får jeg ikke nytt kjøkken før om 5 år eller noe sånt. Hvordan har der andre gjort det? Anonymkode: 49f58...8d1 Du har akkurat flyttet inn, og jeg regner med at kjøkkenet som er der er i brukbar stand selv om det ikke er akkurat slik du vil ha det. Så om jeg var i ditt sted så ville jeg begynt å spare opp penger på buffer, som kan gå til oppussing. Det er lurt å finne ut hva som fungerer, hva som irriterer... med det gamle kjøkkenet først før du pusser opp. Hvordan du ønsker å bruke kjøkkenet, hvordan flyten i leiligheten er. 6
Sofakona Skrevet 30. oktober 2022 #12 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er jo derfor jeg spør her hva andre gjør, for å sjekke hva om er lurest Har aldri satt inn nytt kjøkken før, så er veldig i tvil om hva som er lurt og jeg vet jo heller ikke hvor mye det koster. Min erfaring er jo at med håndverkere så blir alt mye dyrere enn det man tror. Spesielt siden det her involverer rørlegger/elektrikere osv. Og jeg er enig i at man ikke skal ta opp masse lån unødvendig, det har jeg heller ikke lyst til. Ikea blir heller ikke noe billigere, det har jeg også sjekket. Kjøkkenet jeg har nå er utrolig upraktisk, og jeg har heller ikke oppvaskmaskin. Men kanskje jeg skal prioritere å få malt veggene først, sånn at de ser litt mer trivelig ut. Det er nok det som koster minst. Forbrukslån på 200K ville jeg ikke gjort uansett, det er nok kjempehøy rente. Dere som har satt inn nytt kjøkken, hvor lang tid brukte dere på å spare? Jeg bor alene så vil ta litt tid. Får bonuser + feriepenger til sommeren, som skal gå rett til sparing. Anonymkode: 49f58...8d1 Eneste grunnen til å spare er jo om du ikke får mer lån ..men om du skal spare til 250.000 blir jo det 20.000 i mnd i 1 år eller 10.000 i 2 år. Om.du klarer dette, eller vente 1 år og se om du kan ta 250.000 ekstra lån på huset
Sofakona Skrevet 30. oktober 2022 #13 Skrevet 30. oktober 2022 Taluno skrev (1 minutt siden): Jeg pusset opp for sparepenger. Men her er det flere ting du bør tenke på. Gulv kan du i stor grad regne deg ut til, med størrelse på kjøkkenet og kvadratprisen for ønsket gulv. Demontering kan gjøres selv, eller med hjelp av venner/familie. Hva inkluderer kjøkkenet fra Kvik? er det med montering? Må rør flyttes? Er det elektriske i god nok stand? Og har du nok stikkontakter? Jeg totalrenoverte, men flyttet ikke vask/oppvask, for å spare penger på rørlegger. Her er omtrentlig priser, husker ikke helt nøyaktig, med størrelseforholdene er i allefall ganske riktig. Nytt kjøkken kostet 60 000,-. Gulv/tak/vegger kom vel på 10-15 000,-. ny varmtvannstank og oppkobling fra rørlegger 10 000,-. Elektriker kom på 50-60 000,- (nye ledninger/stikk, flere stikk, og lovpålagt komfyrvakt) Gjorde alt selv utenom elektrisk og rør. Demonterte alt selv, inkl elektrisk. Enig..når vi satt opp nytt kjøkken var det kommet et mase nye regler i forhold til komfyren.. vaskemaskin etc..og dette kostet da ekstra. Og bytte rør.om du skal ha komfyr med induksjon platetopp må du kanskje få større sikring. Dessverre får man ofte mange kjedelige overaskelse når man pusser opp som også koster penger 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #14 Skrevet 30. oktober 2022 Vi pusset opp for penger vi hadde. Kjøkkenet kostet ca 100k alt inkludert. Men vi trengte ikke gjøre noe med gulv, vegger og slike ting. Flyttet heller ikke på rør og elektrikerjobben var ikke veldig omfattende. Kjøkkenet er også veldig lite, det spiller også inn. Anonymkode: 36494...e05
Eneri Skrevet 30. oktober 2022 #15 Skrevet 30. oktober 2022 Du har bodd så kort tid, trenger du stresse med dette? Bo deg litt inn, spar så mye du klarer og la kjøkkenløsningen modne. Kanskje kommer du på bedre løsninger om et år eller to enn hva du gjør nå. Hvis det ikke er oppvaskmaskin og vanskelig å finne plass med dagens løsning, så kanskje kjøpe en benkoppvaskmaskin som midlertidig løsning? 5
altflyter Skrevet 30. oktober 2022 #16 Skrevet 30. oktober 2022 Du har ikke råd til nytt kjøkken. Og det et særlig underlig at du skal ha et såpass dyrt kjøkken når du ikke har midler. Jeg bor selv i en leilighet med et gammelt kjøkken og bad. De er slitt, men de virker og er tett. Jeg har ikke råd til å pusse dem opp enda. Derfor lever jeg med noe som ikke er helt optimalt, til jeg har råd. Jeg tar ikke opp lån for å pusse opp. 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #17 Skrevet 30. oktober 2022 Du kan jo finne et rimeligere kjøkken da? Vet folk har ordnet nytt kjøkken for 60 k. Du må nesten bare klare deg med det kjøkkenet du har spart opp penger. Så lenge kjøkkenet fungerer er det jo ingen hastverk, selv om jeg skjønner at du har lyst på nytt. Men jeg ville ikke tatt opp lån for unødvendig oppussing. Man klarer å spare mye hvis man har et mål og virkelig går inn for det. Man må bare prioritere hardt. Anonymkode: 8c44a...ff7
Alltidpå Skrevet 30. oktober 2022 #18 Skrevet 30. oktober 2022 Vi tok det i huset. Men synes det var et unødvendig dyrt kjøkken når du allerede har makset huslånet. Her kom kjøkkenet inkl hvitevarer på ca 100. Alt annet som gulv, tak, vegger osv kom jo utenom. Vi hadde rett og slett ikke tid å gjøre noe særlig selv, så vi satte bort alt utenom riving av det gamle, og maling av vegger. Det kom totalt på ca 200. Brukte sertifiserte håndtverkere.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #19 Skrevet 30. oktober 2022 Sparte penger og betalte kontant. Det er sånn man må gjøre når man ikke får lån. Anonymkode: cff1e...3eb
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #20 Skrevet 30. oktober 2022 Det finnes vel egentlig bare to fornuftige løsninger her. 1. Bruke oppsparte midler 2. Refinansiere boliglånet og ta ut nok midler til kjøkkenet. Ingen av delene ser ut til å være et alternativ for deg akkurat nå. Men er du heldig og boligen stiger med f.eks. 150.000kr etter to år, og du iløpet av de årene har betalt ned 50.000kr i avdrag, så vil det potensielt gi deg mulighet til å ta ut 200.000kr da. Det også an å kontakte banken og argumentere med at når kjøkkenet er ferdigstilt, så vil også det nye kjøkkenet øke verdien på boligen og dermed gå tilbake igjen til å gå bedre marginer på lånet. I tillegg klarer du gjerne å spare opp litt ved siden av. Anonymkode: ea323...eaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå