AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #1 Skrevet 30. oktober 2022 Som det står i overskriften: hvordan gå frem for å få utredet for adhd? Går vi til fastlegen, eller skolen? Eller noen andre? Anonymkode: 31d4d...8e5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #2 Skrevet 30. oktober 2022 Vårt barn har hatt lese og skrivevansker, fått utredning gjennom ppt. Den utredningen viste problemer med konsentrasjon og arbeidsminne. Anbefalt videre å sende henvisning via fastlegen, fastlegen sendte med ppt sin anbefaling. Barnet fikk komme til bup og er no ca. halvveis i utredningen. Anonymkode: 71737...c7d
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #3 Skrevet 30. oktober 2022 Fastlege - henvisning BUP Anonymkode: 0bca8...0b7 1 2
rampeguri Skrevet 30. oktober 2022 #4 Skrevet 30. oktober 2022 Fastlegen sender henvisning til bup. Ppt utreder ikke adhd 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #5 Skrevet 30. oktober 2022 Bup kan nekte dersom ikke Ppt har vært koblet på, men du kan gå via fastlege, ja. Men da bør fastlege søke med stødige tastetrykk med god kjennskap til barnet. I utgangspunktet så skjer det i førsteomgang via skole og Ppt. Ved at Ppt har gjort vurderinger i forkant så er mye gjort mtp Bup. Men der er mange skoler trege og du må pushe på. Ikke gi deg dersom du mener ditt barn muligens har noe. I år kom det nye retningslinjer ift utredning og de utreder med et bredt blitt mtp flere lidelser. Lykke til. Anonymkode: 6bd97...851 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #6 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bup kan nekte dersom ikke Ppt har vært koblet på, men du kan gå via fastlege, ja. Men da bør fastlege søke med stødige tastetrykk med god kjennskap til barnet. I utgangspunktet så skjer det i førsteomgang via skole og Ppt. Ved at Ppt har gjort vurderinger i forkant så er mye gjort mtp Bup. Men der er mange skoler trege og du må pushe på. Ikke gi deg dersom du mener ditt barn muligens har noe. I år kom det nye retningslinjer ift utredning og de utreder med et bredt blitt mtp flere lidelser. Lykke til. Anonymkode: 6bd97...851 Nei, BUP kan ikke nekte med denne begrunnelse. PPT sitt mandat er å vurdere behov for spesialundervisning, ikke være BUP sin utreder. Anonymkode: c7c3d...8f5 1 1
LilleSnupp Skrevet 30. oktober 2022 #7 Skrevet 30. oktober 2022 Henvisning til BUP skjer via fastlegen.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #8 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som det står i overskriften: hvordan gå frem for å få utredet for adhd? Går vi til fastlegen, eller skolen? Eller noen andre? Anonymkode: 31d4d...8e5 Du må gå til fastlegen. Helst skriv opp alle symptomer du merker og hvordan dette trolig har gått utover livet ditt og livskvaliteten din. Jo tydeligere, og mer utfyllende henvisning er - jo sterkere er sjansen for at du kommer igjennom. Anonymkode: 217c7...b48
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 Her måtte vi gå gjennom skole, de sendte saken inn til Bup. Fastlege nektet da skole kjente barnet bedre enn legen. Anonymkode: 75ea0...428
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her måtte vi gå gjennom skole, de sendte saken inn til Bup. Fastlege nektet da skole kjente barnet bedre enn legen. Anonymkode: 75ea0...428 Makan, jeg tror jeg ville byttet fastlege om de nektet å sende henvisning. Fastlegen skal jo ikke sette diagnosen kun sende videre for henvisning basert på symptomer. Erfaringsmessig tar der mye lengre tid om du går gjennom skole/ppt og helsestasjonen enn om fastlegen skriver en god henvisning. Anonymkode: 65785...af1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bup kan nekte dersom ikke Ppt har vært koblet på, men du kan gå via fastlege, ja. Men da bør fastlege søke med stødige tastetrykk med god kjennskap til barnet. I utgangspunktet så skjer det i førsteomgang via skole og Ppt. Ved at Ppt har gjort vurderinger i forkant så er mye gjort mtp Bup. Men der er mange skoler trege og du må pushe på. Ikke gi deg dersom du mener ditt barn muligens har noe. I år kom det nye retningslinjer ift utredning og de utreder med et bredt blitt mtp flere lidelser. Lykke til. Anonymkode: 6bd97...851 Helt motsatt erfaring både for min egen del og flere andre foreldre i nærområdet. De som har gått til fastlegen har nærmest komme gjennom med ekspressfart i forhold til de som har stampet i ppt gjørmen. Det er ikke det at ppt nødvendigvis gjør en dårlig jobb, men de bruker lang tid på første møte, så lang tid på vurdering om det skal sendes videre, prøver gjerne noen tiltak først osv… bare for å så henvise videre om de ser behov. Når vi fikk henvisning gjennom fastlegen gikk det bare noen måneder til diagnose var satt.. mot det året vi rotet rundt i skolesystemet og ikke kom noen verdens vei. Anonymkode: 65785...af1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #12 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, BUP kan ikke nekte med denne begrunnelse. PPT sitt mandat er å vurdere behov for spesialundervisning, ikke være BUP sin utreder. Anonymkode: c7c3d...8f5 Jo, det kan de. Av erfaringer i nær relasjon har jeg opplevd det flere ganger. Man kan da selvsagt klage på avslaget. Mulig det er forskjellig praksis rundt om i landet derfor skrev jeg, kan avslå. Anonymkode: 6bd97...851
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #13 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, BUP kan ikke nekte med denne begrunnelse. PPT sitt mandat er å vurdere behov for spesialundervisning, ikke være BUP sin utreder. Anonymkode: c7c3d...8f5 Derfor skrev jeg "kan" og av erfaring så har det skjedd. Her jeg bor opplever en del at de får avslag fordi Bup trenere også prosessen pga fylte lister. Man kan da selvsagt klage på avslaget. Bakgrunnen til avslaget et da gjort fordi Bup ønsker en kartlegging fra Ppt. Anonymkode: 6bd97...851
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #14 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Derfor skrev jeg "kan" og av erfaring så har det skjedd. Her jeg bor opplever en del at de får avslag fordi Bup trenere også prosessen pga fylte lister. Man kan da selvsagt klage på avslaget. Bakgrunnen til avslaget et da gjort fordi Bup ønsker en kartlegging fra Ppt. Anonymkode: 6bd97...851 Jeg tipper dette er i Viken? Anonymkode: fcf92...4fa
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #15 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg tipper dette er i Viken? Anonymkode: fcf92...4fa Nei, Sørlandet 👍 Anonymkode: 6bd97...851
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå