Gå til innhold

Leve på 250 kroner i 11 dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det? Er en person. Har masse havregryn og tre kyllingfileter. Har pålegg som varer nesten en uke. Og bakemiks til brød. Alt av øvrig husholdning som såpe, dopapir, vaskemiddel har jeg.

Anonymkode: 2a519...e87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp! 😊😊

• Liker 2
Skrevet

Ja. Jeg lever på rundt 300-400 kr i uka, og enda har jeg mat til overs.

Kjøp og lag mat som du kan i flere dager. F.eks kjøp ris (4 kg for rundt 50-55 kr) på Kiwi. Pasta, frosne grønnsaker osv.

Vet ikke hvor variert det blir da, men hvis det viktigste er at du får i deg mat er det vel ok. 

Anonymkode: 5a5bc...38e

• Hjerte 1
Skrevet

Trenger du å bruke penger på transport (kollektivt eller drivstoff) eller helse (legetimer, medisiner etc) de neste 11 dagene? 

Hvis ikke kan det gå, men det blir ikke enkelt og du blir ikke stappmett.

Anonymkode: 9beaa...bdf

• Liker 2
Skrevet

Hvis du prioriterer riktig så går det vel. Det gjelder bare å være litt kreativ med det man har. Se gjennom hva som ligger gjemt i fryseren og slikt og prøv å tenke ut hva som kan lages med det. Suppler bare med billige råvarer. Man får slike store poser med frosne wokgrønnsaker, billig pasta, ris osv. 

Av kyllingen kan du jo kutte den i små biter for å steke. Med litt små biter trenger man kanskje ikke så mye kylling for å få et brukbart resultat. KSe hva du har av frosne grønnsaker. Kok ris og tilsett til pannen og stek litt så har du stekt ris for noen dager. Egg kan også brukes. Dyng på meg noe soyasaus eller eventuelle andre rester av asiatisk saus/krydder/buljong du har. Lag en stor porsjon så har du middag for noen dager. Fantastisk godt er det sikkert ikke, men helt ok.

Havregryn kan sikkert brukes til så mangt. Grøt går, eller bare havregryn med melk. Ellers går det sikkert an å la det svelle i melk og kjøre med stavmikser for å lage det til en røre og steke en form for havrepannekaker.

Anonymkode: 411fb...67c

Skrevet

Om det kun er til mat vil det gå kjempefint. Lag en oversikt over hva du MÅ kjøpe og porsjoner pengene ut dag for dag. Høres ut som du allerede har det nødvendigste, og full middag må man ikke ha. Går fint å spise grøt, ostesmørbrød osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trenger du å bruke penger på transport (kollektivt eller drivstoff) eller helse (legetimer, medisiner etc) de neste 11 dagene? 

Hvis ikke kan det gå, men det blir ikke enkelt og du blir ikke stappmett.

Anonymkode: 9beaa...bdf

Nei, behøver ikke det.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. Jeg lever på rundt 300-400 kr i uka, og enda har jeg mat til overs.

Kjøp og lag mat som du kan i flere dager. F.eks kjøp ris (4 kg for rundt 50-55 kr) på Kiwi. Pasta, frosne grønnsaker osv.

Vet ikke hvor variert det blir da, men hvis det viktigste er at du får i deg mat er det vel ok. 

Anonymkode: 5a5bc...38e

Har faktisk nesten en full boks med grov ris så tenkte å kjøpe inn frosne grønnsaker. Er tilbud på Rema. Da får jeg minst tre fullverdige middager. Også kanskje kjøpe inn 4 laksefilet eller fiskepinner så blir de andre middager bitte litt sunne i hvert fall.

Skrevet

Du virker veldig opptatt av å handle så tviler på det går. 

Anonymkode: 5aba1...eaf

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du virker veldig opptatt av å handle så tviler på det går. 

Anonymkode: 5aba1...eaf

Hæ?😂

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kyllingfiletene kan du dele i to, kutte opp i biter, steke de med litt grønnsaker, litt paprika, løk, en gulrot f.eks, spise med ris. Tilsett krydder og gjerne noe chilipasta om du har. Da kan du koke opp med litt vann og/eller hermetiske tomater og lage en gryterett. Oppkuttede poteter er også godt å ha i. En hel boks med Hakkede tomater kan bli en stor gryte som du kan spise i flere dager, eller fryse ned restene. 

Egg er billig, og kan spises som middagsmat i f.eks omelett, stekt eff eller kokt på skive med tomat, salt og pepper og majones. 

En pakke grillpølser kan også brukes til mye. Jeg kutter opp 1-2 grillpølser i terninger, steker de med krydder og lage pølsegryte med litt paprika, løk, hvitløk og tomatpuré. Rører ut litt mel i smøret, sper med vann og tar en liten fløteskvett og gjerne litt Crème fraiche om jeg har. Salt, pepper og litt sukker. Serverer med ris eller pasta. Billig og godt. 

Stekt ris er også billig. 

Anonymkode: 6f928...50c

Skrevet

Kjøp en pizza i dag, så kan du prøve å løse de økonomiske problemene dine i morgen 

Anonymkode: c2b6c...ed1

Skrevet (endret)

Så lenge ikke uforutsette ekstra utgifter plutselig oppstår, F eks akutt behov for legehjelp, taxi, legetime, medisiner etc koster. 

Tre fileter kan du dele i to, blande med ris (en stor sekk jasminris til 40kr varer leeenge) og en pose med amerikansk blanding, så har du middager i seks dager. Tomatsuppe er billig, 22kr. Det KAN gå, men 250kr er enormt lite i praksis skal man være realistisk.

Endret av Motelvibes
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjøp en pizza i dag, så kan du prøve å løse de økonomiske problemene dine i morgen 

Anonymkode: c2b6c...ed1

God bedring!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Suppler gjerne med poser med rimelige, frosne grønnsaker & spe ut med bønner. Så får du sunn mat også. 

Skrevet

Om det bare er mat til en, så tenker jeg det er mye. 

Kjøp egg og ost og lag omelett.

Svinekoteletter eller fårikålkjøtt og kål. Enten du må kjøpe hel pepper eller har det - så får du mye mat for pengene.

Stek en hel Stangekylling i ovnen (Rema selger for 110? kr kilo). Det er mat i to dager. 

Torskefilet eller seifilet fra frysedisken gir mye mat. Løk er ikke så dyrt som tilbehør. 

Røkt svinekam gir deg mye mat og metthet.

Tomatbønner fyller godt opp.

250 kr dagen hadde gitt meg et mye større matbudsjett enn jeg har levd på noen gang tror jeg.

Anonymkode: e3f87...5b3

Skrevet

Nå har det jo nettopp vært en heftig utelivshelg i store deler av landet, så hvis du bor passende til kan en søndagstur etter pant fort øke den summen :)

Anonymkode: 3ad96...5ad

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om det bare er mat til en, så tenker jeg det er mye. 

Kjøp egg og ost og lag omelett.

Svinekoteletter eller fårikålkjøtt og kål. Enten du må kjøpe hel pepper eller har det - så får du mye mat for pengene.

Stek en hel Stangekylling i ovnen (Rema selger for 110? kr kilo). Det er mat i to dager. 

Torskefilet eller seifilet fra frysedisken gir mye mat. Løk er ikke så dyrt som tilbehør. 

Røkt svinekam gir deg mye mat og metthet.

Tomatbønner fyller godt opp.

250 kr dagen hadde gitt meg et mye større matbudsjett enn jeg har levd på noen gang tror jeg.

Ikke 250 kr dagen. 250 kr til sammen for 11 dager. 22,72 kr pr dag blir det da.

Anonymkode: 2bbaa...88f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke 250 kr dagen. 250 kr til sammen for 11 dager. 22,72 kr pr dag blir det da.

Anonymkode: 2bbaa...88f

Beklager, da misforstod jeg totalt. Har snakket med noen som bruker for meg utrolig mye penger og var nok for farget av den opplevelsen da jeg leste innlegget.

Det er uansett mulig å leve greit på det i såpass kort tid om du tåler egg. Det er mye mat for pengene. Jeg ville kjøpt egg, bønner i tomat (billig type) og en stor ost. Det gir mye mat og metthet for pengene. 

• Liker 1
Skrevet

Går helt fint. Du gå ikke i butikken. 

Skrevet

Må du så må du! ❤️ 

Anonymkode: eaf6e...c5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...