Gå til innhold

Avlyst ekstravakt på kort varsel - rettigheter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en 100% fast stilling, og skulle i dag jobbe 7,5t overtid (ekstra som sykepleier).

Får nå melding kl 11:00 at det er rolig på jobb, og at det ikke trengs. 

Jeg har vært borti dette før, men husker ikke det spesifikke. 

Jeg leser blant annet her; at nei, arbeidsgiver kan ikke bare avlyse vakten. MEN hvis det er en overtidsvakt og behovet for overtid bortfaller så kan de det. Men det er jo helt fjernt, her jeg sitter 3t før jobb, ferdig laget lunsj og avlyst planer.. Det blir jo "alltid" overtid for oss i fast full stilling. 

Noen som har vært borti dette som kan reglene? 

Anonymkode: 31fe8...f72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er selv sykepleier. Usikker på dette, hos oss ville ikke dette skjedd vet jeg værtfall. Anbefaler deg derimot å heller be om forskyvning neste gang: «jeg kan jobbe ekstra søndag mot forskyvning fra dagvakten min fredag». Det er sånn vi gjør det hos oss, ingen gidder mye overtid:) å du tjener like bra med å be om forskyvning.

Anonymkode: 38616...159

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er selv sykepleier. Usikker på dette, hos oss ville ikke dette skjedd vet jeg værtfall. Anbefaler deg derimot å heller be om forskyvning neste gang: «jeg kan jobbe ekstra søndag mot forskyvning fra dagvakten min fredag». Det er sånn vi gjør det hos oss, ingen gidder mye overtid:) å du tjener like bra med å be om forskyvning.

Anonymkode: 38616...159

Jeg vil jo ikke ha fri - jeg vil ha ekstra betalt. Du tjener ikke like bra om du ber om forskyvning :) En ekstravakt genererer 100%, forskyvning genererer 50%. 

Uansett besvarte ikke dette spørsmålet. 

Skrevet

Dette vet din tillitsvalgte. Spør hen. 

Anonymkode: 224ae...0c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette vet din tillitsvalgte. Spør hen. 

Det er litt vanskelig på en søndag. Jeg har ikke svart på meldingen fra arbeidsgiver enda. Vi er 3stk som er satt opp til å jobbe overtid, og det sto at hvis ikke 2 av oss meldte oss frivillig til å avstå så ble det loddtrekning. Jeg mener i utgangspunktet dette er feil; er vakten bestilt så må de betale for den, men den ansatte kan selv velge å få fri uten lønn. 

• Nyttig 1
Skrevet

Du skal ha betalt for hele vakten, hvis de avlyser før 12 timer før vakten starter får du betalt de 3 første timene. 

Anonymkode: 8d40b...2f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nederst i denne linken står det "Her finnes det unntak for arbeid eller vakter som utløser overtid. Arbeidsgivers betalingsplikt strekker seg da ikke lenger enn faktisk arbeidet tid, dog minimum 2t i henhold til tariffavtalen". 

Vil det da si i praksis at når man jobber 100% til vanlig, og er grei med arbeidsgiver og jobber overtid, så kan de i praksis "når som helst" si at de ikke trenger deg og bare betale for 2t? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er litt vanskelig på en søndag. Jeg har ikke svart på meldingen fra arbeidsgiver enda. Vi er 3stk som er satt opp til å jobbe overtid, og det sto at hvis ikke 2 av oss meldte oss frivillig til å avstå så ble det loddtrekning. Jeg mener i utgangspunktet dette er feil; er vakten bestilt så må de betale for den, men den ansatte kan selv velge å få fri uten lønn. 

Skjønner. 

Da jeg jobbet for staten fikk jeg betalt for 3 timer av vakter som ble avlyst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...