Gå til innhold

Hvorfor vil noen sitte rullestol selv om de kan gå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han går også med gressklipper siden kona hans ikke klipper gresset. 

Han er ukependler og tar fly til og fra Oslo hver helg. Da triller han rullestolen til flyet og går opp flytrappa selv. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pipaluk skrev (11 minutter siden):

Kanskje det var noe nav skulle kvitte seg med. B-vare?  Rullestol kan du også skaffe deg gratis på Finn. 

Elektrisk rullestol  kan ikke hvem som helst få. Du må være reelt handikappet for å bruke stol med motor 

Se videoen. Det var ikke b-vare akkurat. 

Anonymkode: 7b8b9...16a

• Liker 2
Skrevet
tirben skrev (20 minutter siden):

Han går også med gressklipper siden kona hans ikke klipper gresset. 

Han er ukependler og tar fly til og fra Oslo hver helg. Da triller han rullestolen til flyet og går opp flytrappa selv. 

Er du molding siden du er oppdatert på dette?

Anonymkode: f7837...d0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt totalt idioti spør du meg.

Hadde jeg bodd med en som er funksjonsfrisk, men ønsker å sitte i rullestol. Attpåtil kle seg som det motsatte kjønn ville det vært kroken på døra okke som. Da får den personen finne seg en som liker sånne skrullete folk, jeg gjøre det absolutt ikke.

Oppmersomhetssyk og stakkars meg syndromet lyset lang vei. Jeg blir rett og slett uvel av den personen.

Hadde det vært en nabo, kollega, en forelder til mine barns venner ville jeg forsiktig prøv å avverge at de skal være hjemme hos den vennen.

Ja, jeg er dømmende overfor denne personen og ingen i hele verden får meg til å endre synspunkt. Det er rett og slett ett stort hån mot de som faktisk er avhengig av rullestol.

Så ett intervju med denne skikkelsen og hun vil ikke bli kurert engang om muligheten skulle være der.

Anonymkode: fb92d...679

Ser det er flere som hevder dette er en hån mot rullestolbrukere med faktiske, fysiske begrensninger.

Hva med å la oss rullestolbrukere selv få definere om dette er en hån eller ei? Det er altfor mange som krenkes på andres vegne om dagen, så kanskje man skal slappe av littegrann og la de det potensielt måtte berøre være ledende i å uttale seg om grad av krenkelse her.

Jeg blir i mye større grad krenket og uvel av ditt sydende hat og uvilje mot mennesker. I hvert fall når du bruker rullestolbrukere som et brekkjern i dine argumenter. Av de som faktisk sitter i rullestol som har uttalt seg i denne tråden så har ingen (så vidt jeg kan se) uttalt at de opplever dette som hån. Hm? Kanskje man faktisk utvikler empati og raushet i sitt møte med andre mennesker når man har fått seg en trøkk her i livet selv? 

Generelt sett begriper jeg ikke hvorfor folk lar seg provosere så voldsomt av dette. Som om det skulle ha en direkte, inngripende effekt på ditt eget liv. Dette bør strengt tatt ikke berøre deg i det hele tatt. 

Og ja, jeg sitter i rullestol selv. Permanent. Har gjort det siden jeg var 12 år. Og jeg kjenner at jeg driter såååå jææævlig om det er noen som ønsker å sitte i rullestol for andre grunner enn fysiske. Det synes jeg du også burde.

Anonymkode: 52edf...919

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ser det er flere som hevder dette er en hån mot rullestolbrukere med faktiske, fysiske begrensninger.

Hva med å la oss rullestolbrukere selv få definere om dette er en hån eller ei? Det er altfor mange som krenkes på andres vegne om dagen, så kanskje man skal slappe av littegrann og la de det potensielt måtte berøre være ledende i å uttale seg om grad av krenkelse her.

Jeg blir i mye større grad krenket og uvel av ditt sydende hat og uvilje mot mennesker. I hvert fall når du bruker rullestolbrukere som et brekkjern i dine argumenter. Av de som faktisk sitter i rullestol som har uttalt seg i denne tråden så har ingen (så vidt jeg kan se) uttalt at de opplever dette som hån. Hm? Kanskje man faktisk utvikler empati og raushet i sitt møte med andre mennesker når man har fått seg en trøkk her i livet selv? 

Generelt sett begriper jeg ikke hvorfor folk lar seg provosere så voldsomt av dette. Som om det skulle ha en direkte, inngripende effekt på ditt eget liv. Dette bør strengt tatt ikke berøre deg i det hele tatt. 

Og ja, jeg sitter i rullestol selv. Permanent. Har gjort det siden jeg var 12 år. Og jeg kjenner at jeg driter såååå jææævlig om det er noen som ønsker å sitte i rullestol for andre grunner enn fysiske. Det synes jeg du også burde.

Bra skrevet👌

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg tenker ikke at det at han sitter i rullestol er et hån mot funksjonshemmede.  Jeg tenker heller at dette kan bidra til stigmatisering og mistenkeliggjøring overfor de som stadig opplever å ikke bli trodd på sine plager og hvorfor de trenger hjelpemidler. Særlig kan det gå ut over de som er vekslende rullestolbrukere. Om dette med å sitte i rullestol uten å ha behov for det blir en trend, så er det klart at man må sjekke folk grundigere, for er naboen virkelig bevegelseshemmet? Er det bare fake?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 3.04):

Ja, kanskje de gjorde det. Eventuelt tok de livet av seg, fordi de ikke kunne forstå hva som var «unormalt» med dem og/eller at det var skammelig for dem og familien at de hadde det sånn. 

Anonymkode: 343d5...0e6

Nei slutt da.

• Liker 3
Skrevet
Pipaluk skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker ikke at det at han sitter i rullestol er et hån mot funksjonshemmede.  Jeg tenker heller at dette kan bidra til stigmatisering og mistenkeliggjøring overfor de som stadig opplever å ikke bli trodd på sine plager og hvorfor de trenger hjelpemidler. Særlig kan det gå ut over de som er vekslende rullestolbrukere. Om dette med å sitte i rullestol uten å ha behov for det blir en trend, så er det klart at man må sjekke folk grundigere, for er naboen virkelig bevegelseshemmet? Er det bare fake?

Ergo et hån, sånne som han gjør det enda vanskeligere for rullestolbrukere å bli respektert!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

"Hun" bruker ikke av fellesskapets midler fordi om hun sitter i rullestol.

Hun betaler for rullestolen selv, parkerer ikke på handicap parkeringen, har ikke assistenter eller hjelpemidler betalt av det offentlige, har ikke noe spesialbehandling som frarøver en annen rullestolbruker midler.

"Hun" har en psykisk sykdom som gjør at hun føler seg frisk av sykdommen når hun sitter i rullestol.

Er dette så vanskelig å forstå? Google BID og les.

Hun bruker ikke av fellesskapets middel rett og slett fordi hun ikke har noen rettigheter til det. På den måten er det jo greit at det bare er hennes greie.

På den andre siden er det jo litt pussig. Hun mener at hun i følge biid skulle vært lam fra livet og ned.  Hvorfor føler hun seg bare frisk når hun setter seg i en rullestol? Da burde hun også følt det samme når hun sitter I en helt vanlig stol eller sofa. Hva ned når lugger i senga? De som er lamme fra livet og ned sitter ikke bare i rullestol hele døgnet. Mange liker faktisk å sitte i vanlig stol, slippe å være den synlige på hjul i alle sammenhenger.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes at det er utrolig at moderatorer sletter kommentarer der folk mener at det kun finnes to kjønn!

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjenner en med denne lidelsen. 

Og jeg syns det er ekstremt tafatt at du poster en link til lidelsen, med navnet på lidelsen og spør hvorfor her inne i stedet for å faktisk lese om den og sette deg inn i det.

Disse er født med en feil hjernekobling slik at en kroppsdel på kroppen føles som noe som ikke skal være der. Hjernen vil støte det fra seg og klarer ikke å forstå at kroppsdelen skal være der. Når man ikke kan kvitte seg med kroppsdelen så påvirker det psyken og man får tvangstanker om å gjøre det man kan for å ikke bruke den kroppsdelen. For noen innebærer det å bruke rullestol eller krykker, for andre innebærer det å teipe fast armen sin. 

Denne lidelsen er ikke ny, det er dokumentert fra mer enn 50 år tilbake at personer med helt friske ben hadde tvangstanker om å amputere benet sitt. 

Det var det som skjedde med vedkommende jeg kjenner. Hen ble så gal av å ha denne uønskede (ikke noe tankene bevisst ikke ønsket men noe hjernen ikke godtok at var der og noe som er umulig å overstyre med fornuft) kroppsdelen der at hen dro til over 30 norske klinikker og ba om amputasjon og endte til slutt opp i utlandet å betalte en gatelege svart hvor hen kunne dødd og blitt utsatt for organtyveri men overlevde og fikk fjernet det friske benet. For hen var det en stor lettelse og eksperter sammenligner lidelsen med å være født i feil kropp, at de hele tiden går å kjenner på at det ikke skal være sånn. 

Anonymkode: 4f8f9...e5d

Hei hei. Her leser vi tydeligvis artikkelen på ulik måte. 

Først og fremst så er dette bare en forskningsartikkel hvor en forsker har gjort noen studier på et fåtall personer. Det er ingen vedtatt sannhet at disse har en feilkobling i hjernen. Det er noe forskeren hevder. Dette med Biid kan slå ut på utallige måter virker det som . Du nevner dette med at de føler at en del av kroppen ikke skal være der. Vel det blir jo ikke helt det samme når en person ønsker å være lam fra livet og ned. Det er ikke snakk om amputasjon, og ikke ha bein. Jeg tviler på at personen ville ønsket å ha amputerte ben istedenfor å ha en full kropp i rullestol. Så har du de som ønsker å bli blinde og døve. de vil ikke fjerne øye og ører, bare at de ikke skal fungere.

Så har du disse som vil amputere bort friske kroppsdeler. En besettelse kan det godt kalles.  Hvis man googler så kan det virke som om det eneste riktig for personen er  å følge ønsket deres.  Men gjelder det for alle som har denne problematikken?  Jeg synes problematikken er et bedre ord enn diagnose, det kan romme flere problemstillinger.  Jeg vet ikke hvor mange som tyr til dette og faktisk klarer å amputere på egen hånd.  Og ble de lykkeligere av resultatet?

Noe av problemet med at folk står frem med dette, blir at de som har de samme utfordringene tenker da at det  finnes ingen vei utenom å amputere beina eller sette seg i en rullestol for å få disse driftene til å forsvinne.  Da er det ikke vits i å søke hjelp noen steder. BIID er det samme som å være født i feil kjønn, Thats it!   amputer beina dine eller lev resten av livet som dypt ulykkelig.  Det er bare den måten du kan bli fri på.  Men det må vi ta et stort forbehold om. 

• Liker 1
Skrevet
Skid_raw skrev (6 minutter siden):

Jeg synes at det er utrolig at moderatorer sletter kommentarer der folk mener at det kun finnes to kjønn!

seriøst? Blir Kvinneguiden sponset av Pirelli-Benestad?

• Liker 4
Skrevet
Pipaluk skrev (Akkurat nå):

seriøst? Blir Kvinneguiden sponset av Pirelli-Benestad?

Kommentaren min ble slettet. Jeg vil av dette hysteriske toget der det allmenne samfunnet nærmest blir tvunget til å akseptere rarere og rarere kjønnsidentiteter!

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 5.57):

Jeg er enig med deg. En "ekte" rullestolbruker må akseptere at hun er funksjonshemmet. Og de som havner i ulykker og sånt, får terapi ved behov, og forventes å leve med det. Mens som i denne situasjonen, så trenger ikke en som er funksjonsfrisk å akseptere at hun er funksjonsfrisk. Det er kanskje dårlig gjort å sammenligne. Men jeg syns det er litt trist at man i en slik situasjon ikke får hjelp når det åpenbart (?) er en form for psykisk lidelse. 

Og det må da bli fryktelig slitsomt å sitte hele dagen. Det blir nok noen strekk på bena. 

Anonymkode: 51864...325

Jeg tenker at han etter flere år i den stolen kan bli funksjonshemmet.  Beina vil lide av muskelsvinn til slutt med en så stillesittende livsstil. For reiser han seg opp hjemme? henter han seg noe i øverste hylle på kjøkkenet? gjør han husarbeid hvor han faktisk går ut av stolen?

• Liker 3
Skrevet

Dette har ingenting med artikkelen å gjøre men for meg så finnes det bare 2 kjønn. Blir dette fjernet pga avsporinger eller fordi det er diskriminerende overfor transpersoner at de ikke kan være intetkjønn?

• Liker 2
Skrevet (endret)
Pipaluk skrev (6 minutter siden):

Dette har ingenting med artikkelen å gjøre men for meg så finnes det bare 2 kjønn. Blir dette fjernet pga avsporinger eller fordi det er diskriminerende overfor transpersoner at de ikke kan være intetkjønn?

Da er det sikkert derfor min kommentar ble slettet. Den var et motsvar til en som mente at CD og TV (menn om kler seg ut som kvinner) er kvinner. Det blir helt feil for meg.

Endret av Skid_raw
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 22.39):

Alle som ikke bruker beina, rullestolbrukere, sengeliggende osv, vil miste muskelmasse i beina som påvirker utseende/størrelse og funksjon. Det er derfor man har trening hos fysioterapaut som er med på å vedlikeholde muskelmassen. Hun i artikkelen har nok noen treningsøvelser hun også gjennomfører. Som en annen også sier, alle som er sittestillende over lengre tid har økt risiko for blodpropp. 

Anonymkode: 47d11...55d

jeg tenker at  manglende muskelmasse ikke er noen fordel med tanke på bilkjøring.  Jeg håper virkelig at beinet er sterkt nok til bremseknappen. Hvis ikke er det helt uforsvarlig at han er sjåfør. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 13.36):

Nei. Du får ikke HC bevis for dette. Trur ikke nevnte person ønsker å søke en gang. Går de så langt som å få skadet seg slik at eksempel beina må amputeres, så vil de nok få HC bevis på samme måte som en som fyllekjørte og ble lam fra nakken og ned…

Anonymkode: ea332...d22

Vil denne personen få HC-bevis når beina har mistet så mye muskelmassse etter å ha sitttet i den rullestolen, at han ikke klarer å gå mer enn 10 meter for egen maskin?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 12.16):

Fordi man er psykisk syk. Tenker også som en annen skriver at det har med oppmerksomhet å gjøre. Tenker også at vedkommende må være et krevende menneske å være rundt.

Anonymkode: 5d73a...502

Enig 🙌. Tenker vedkommende burde fått seg ei uke på sunnaas å blitt kjent med de som virkelig strever med ulike handikap . Kanskje pipa hadde fått en annen lyd . 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...