NiceOrNothing Skrevet 2. november 2022 #121 Skrevet 2. november 2022 Pipaluk skrev (4 minutter siden): Vil denne personen få HC-bevis når beina har mistet så mye muskelmassse etter å ha sitttet i den rullestolen, at han ikke klarer å gå mer enn 10 meter for egen maskin? Håper virkelig ikke han får det. Snakk om å utnytte systemet. 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #122 Skrevet 2. november 2022 Vet ikke om noen har skrevet dette tidligere: anbefaler alle å se intervjuet med hn på Mortenrulle sin tiktok. Hn sa at hn ikke ønsker å bli frisk dersom hn hadde hatt valget! Det er sykt. Anonymkode: 61528...f72 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #123 Skrevet 2. november 2022 Tenk på de som faktisk sitter i rullestol og ikke kan identifisere seg ut av årevis med smerter eller lammelse. Det er på tide vi behandler slike identiteter med terapi. Anonymkode: 746b8...9f3 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #124 Skrevet 2. november 2022 Pipaluk skrev (1 time siden): Jeg tenker ikke at det at han sitter i rullestol er et hån mot funksjonshemmede. Jeg tenker heller at dette kan bidra til stigmatisering og mistenkeliggjøring overfor de som stadig opplever å ikke bli trodd på sine plager og hvorfor de trenger hjelpemidler. Særlig kan det gå ut over de som er vekslende rullestolbrukere. Om dette med å sitte i rullestol uten å ha behov for det blir en trend, så er det klart at man må sjekke folk grundigere, for er naboen virkelig bevegelseshemmet? Er det bare fake? Jeg ser på det som tvilsomt at det vil gå inflasjon i denne lidelsen. Den gruppen med mennesker som ønsker å sitte i rullestol er marginal. Hvis ikke det skal mer til enn en håndfull BIIDs-rammede til før folks vurderingsevnen forringes og de ikke makter å ta Norges største minoritet på alvor lenger, så tror jeg vi har større problemer vi bør rydde opp i. Anonymkode: 52edf...919 2
Pipaluk Skrevet 3. november 2022 Forfatter #125 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 22.51): Om dere leser artikkelen grundig så kommer det frem at han har muskelspasmer som er plagsomme når han står, mens måten bena får hvile i en rullestol gjør at spasmene stopper. Jeg vil ikke påstå at han er 100% fysisk frisk når han må til med slike hjelpemidler for å få slutt på et plagsomt fysisk problem. Anonymkode: efa94...a99 Jeg vet ikke hvor dette med spasmer står. Hvis han behov for å sitte, hvorfor kan han ikke sitte i en vanlig stol? Hvorfor skal dette lindre mer hvis stolen har hjul? 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #126 Skrevet 3. november 2022 Jeg blir rett og slett lynende forbannet av dette. For noe piss! Det er et hån mot alle som er lam og har andre funksjonshemminger som lenker dem fast til rullestol og andre hjelpemidler. Det er til å spy av når friske folk gjør dette. At de i tillegg får STØTTE fra NAV er helt vanvittig! Dette er et tifelle for psykiatrien! Skammelig av TV2 å gi denne typen mennesker spalteplass. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kraftige-reaksjoner-pa-tv-2-intervju-foles-som-et-stikk/15227459/ Anonymkode: b7c91...b88 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #127 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ser det er flere som hevder dette er en hån mot rullestolbrukere med faktiske, fysiske begrensninger. Hva med å la oss rullestolbrukere selv få definere om dette er en hån eller ei? Det er altfor mange som krenkes på andres vegne om dagen, så kanskje man skal slappe av littegrann og la de det potensielt måtte berøre være ledende i å uttale seg om grad av krenkelse her. Jeg blir i mye større grad krenket og uvel av ditt sydende hat og uvilje mot mennesker. I hvert fall når du bruker rullestolbrukere som et brekkjern i dine argumenter. Av de som faktisk sitter i rullestol som har uttalt seg i denne tråden så har ingen (så vidt jeg kan se) uttalt at de opplever dette som hån. Hm? Kanskje man faktisk utvikler empati og raushet i sitt møte med andre mennesker når man har fått seg en trøkk her i livet selv? Generelt sett begriper jeg ikke hvorfor folk lar seg provosere så voldsomt av dette. Som om det skulle ha en direkte, inngripende effekt på ditt eget liv. Dette bør strengt tatt ikke berøre deg i det hele tatt. Og ja, jeg sitter i rullestol selv. Permanent. Har gjort det siden jeg var 12 år. Og jeg kjenner at jeg driter såååå jææævlig om det er noen som ønsker å sitte i rullestol for andre grunner enn fysiske. Det synes jeg du også burde. Anonymkode: 52edf...919 Takk. Du fikk det bedre frem enn jeg. Syns det er merkelig at friske skal la seg krenke på vegne av rullestolbrukere. For meg er rullestolen noe som gir meg frihet, mulighet til å komme meg ut. Mange kaller det jo "låst til rullestol" og ser kun det negative med dette hjelpemiddelet. Jeg vet om mange som elsker stolen sin, for de husker en tid før eller uten hvor de satt fast hjemme og ikke kunne delta på noe. Da er det å kunne bevege seg i rullestol så mye bedre enn å ikke gjøre det og være hjemme hele tida. Det bør de fleste skjønne etter pandemien. Vi kan snakke for oss selv. Så spør heller oss hva vi føler, ikke anta at vi blir krenket. Vi er ikke dumme, vi bruker et fysisk hjelpemiddel i hverdagen. Hva så om andre gjør det av en annen grunn en meg? Anonymkode: 4c974...201 1
Pipaluk Skrevet 3. november 2022 Forfatter #128 Skrevet 3. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Neida. Så en tiktok video. Han fikk en rullestol av nav. Og reiser seg gjerne opp for å tak i det beste potetgullet om det må til. Anonymkode: 7b8b9...16a Høres helt sykt ut at han fikk rullestol av Nav( vi må også ta forbehold om at han juger) . Enda mer sprøtt er spesialistene( fastlege og psykolog) som gir erklæring om at han trenger rullestol pga en psykisk diagnose. Har de ingen yrkesstolthet? Hvorfor skal han få stol fra det offentlige??? Endret 3. november 2022 av Pipaluk 4
Pipaluk Skrevet 3. november 2022 Forfatter #129 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Takk. Du fikk det bedre frem enn jeg. Syns det er merkelig at friske skal la seg krenke på vegne av rullestolbrukere. For meg er rullestolen noe som gir meg frihet, mulighet til å komme meg ut. Mange kaller det jo "låst til rullestol" og ser kun det negative med dette hjelpemiddelet. Jeg vet om mange som elsker stolen sin, for de husker en tid før eller uten hvor de satt fast hjemme og ikke kunne delta på noe. Da er det å kunne bevege seg i rullestol så mye bedre enn å ikke gjøre det og være hjemme hele tida. Det bør de fleste skjønne etter pandemien. Vi kan snakke for oss selv. Så spør heller oss hva vi føler, ikke anta at vi blir krenket. Vi er ikke dumme, vi bruker et fysisk hjelpemiddel i hverdagen. Hva så om andre gjør det av en annen grunn en meg? Anonymkode: 4c974...201 Men rullestolbrukere er like forskjellige som andre. Dere kan bare snakke for dere selv. Jeg antar ikke at alle rullestolbrukere opplever dette som et hån, men som artikkelen overfor viser til, så blir noen som selv sitter, eller har sittet i rullestol kraftig provosert over at en fyr velger å sitte i stolen av egen fri vilje. Noen føler seg faktisk lås/lenket til stolen og har traumer forbundet med det som gjorde dem bevegelseshemmet. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #130 Skrevet 3. november 2022 Det er veldig rart. Besten som om en hypokonder skulle blitt behandlet med cellegift fordi han er overbevisning at han har kreft. Anonymkode: 6b835...af1 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #131 Skrevet 3. november 2022 Pipaluk skrev (8 minutter siden): Men rullestolbrukere er like forskjellige som andre. Dere kan bare snakke for dere selv. Jeg antar ikke at alle rullestolbrukere opplever dette som et hån, men som artikkelen overfor viser til, så blir noen som selv sitter, eller har sittet i rullestol kraftig provosert over at en fyr velger å sitte i stolen av egen fri vilje. Noen føler seg faktisk lås/lenket til stolen og har traumer forbundet med det som gjorde dem bevegelseshemmet. Jada, ulike er vi. Såklart. Og jeg skjønner godt noen reagerer. Vi bruker rullestol av en grunn, mange av oss (kanskje de fleste?) har traumer knyttet til skade, ulykker, sykdom, hvordan vi blir forskjellsbehandlet. Det er jeg godt kjent med. Poenget mitt var hvorfor skal mennesker som ikke bruker rullestol mene så kraftig at vi som gjør det må føle oss krenket og hånet av denne personen? For det er hva mange i denne tråden utrykker. At det må være et hån for oss, som en gruppe mennesker som du sier er svært ulike. Anonymkode: 4c974...201
Pipaluk Skrevet 3. november 2022 Forfatter #132 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jada, ulike er vi. Såklart. Og jeg skjønner godt noen reagerer. Vi bruker rullestol av en grunn, mange av oss (kanskje de fleste?) har traumer knyttet til skade, ulykker, sykdom, hvordan vi blir forskjellsbehandlet. Det er jeg godt kjent med. Poenget mitt var hvorfor skal mennesker som ikke bruker rullestol mene så kraftig at vi som gjør det må føle oss krenket og hånet av denne personen? For det er hva mange i denne tråden utrykker. At det må være et hån for oss, som en gruppe mennesker som du sier er svært ulike. Anonymkode: 4c974...201 Jeg er ikke uenig med deg i det. Jeg tror noe av grunnen til at folk lar seg provosere kraftig er at vi nesten bare hører elendighetsbeskrivelser i media, og klager på manglende universell utforming og vansker med å få jobb. Sjelden jeg hører om folk som har det helt greit. Det trengs flere gode forbilder og rollemodeller for å rette opp inntrykket av at dette er begredelig liv. 1
Pipaluk Skrevet 3. november 2022 Forfatter #133 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er veldig rart. Besten som om en hypokonder skulle blitt behandlet med cellegift fordi han er overbevisning at han har kreft. Anonymkode: 6b835...af1 Er han hypokonder eller har et sterkt ønske om å ha kreft?
Bombasi Skrevet 3. november 2022 #134 Skrevet 3. november 2022 Synes denne saken er vanskelig å forstå seg på. Personen nevner nevrologi som grunn til rullestol, men jeg tror det er mer psykologi inne i bildet enn hva hovedpersonen selv mener. Men den eneste konklusjonen jeg har til det er at jeg er glad jeg ikke har BIID og lever i situasjonen. Og at folk får gjøre som de vil. Om noen som ikke har behov for rullestol velger å bruke livet i en rullestol, får det bli deres sak og problem. Ser ingen grunn til at folk skal drive på å hate vedkommende for dette. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #135 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk. Du fikk det bedre frem enn jeg. Syns det er merkelig at friske skal la seg krenke på vegne av rullestolbrukere. For meg er rullestolen noe som gir meg frihet, mulighet til å komme meg ut. Mange kaller det jo "låst til rullestol" og ser kun det negative med dette hjelpemiddelet. Jeg vet om mange som elsker stolen sin, for de husker en tid før eller uten hvor de satt fast hjemme og ikke kunne delta på noe. Da er det å kunne bevege seg i rullestol så mye bedre enn å ikke gjøre det og være hjemme hele tida. Det bør de fleste skjønne etter pandemien. Vi kan snakke for oss selv. Så spør heller oss hva vi føler, ikke anta at vi blir krenket. Vi er ikke dumme, vi bruker et fysisk hjelpemiddel i hverdagen. Hva så om andre gjør det av en annen grunn en meg? Anonymkode: 4c974...201 Fornuftig skrevet.🙂 Anonymkode: f7837...d0c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #136 Skrevet 3. november 2022 Pipaluk skrev (3 timer siden): Høres helt sykt ut at han fikk rullestol av Nav( vi må også ta forbehold om at han juger) . Enda mer sprøtt er spesialistene( fastlege og psykolog) som gir erklæring om at han trenger rullestol pga en psykisk diagnose. Har de ingen yrkesstolthet? Hvorfor skal han få stol fra det offentlige??? Da må du ta regjeringen som lager disse reglene som nav/hjelpemiddelsentralen praktiserer, og ikke vedkommende som får det gratis. Tenker det ligger en god bunke papirer fra psykiater og fastlege som er til grunn for at han fylte kriteriene. Anonymkode: f7837...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #137 Skrevet 3. november 2022 Pipaluk skrev (3 timer siden): Jeg er ikke uenig med deg i det. Jeg tror noe av grunnen til at folk lar seg provosere kraftig er at vi nesten bare hører elendighetsbeskrivelser i media, og klager på manglende universell utforming og vansker med å få jobb. Sjelden jeg hører om folk som har det helt greit. Det trengs flere gode forbilder og rollemodeller for å rette opp inntrykket av at dette er begredelig liv. Det du trekker frem her er bare en realitet. Vi har fortsatt en forbanna lang vei å gå når det kommer til tilrettelegging av samfunnet vårt. At mange rullestolbrukere lever et godt liv er liksom ikke en nyhetssak eller noe som fortjener særlig mer spalteplass enn at folk flest lever et ok liv. I likhet med andre minoritet så handler det om å kjempe for grunnleggende rettigheter, og for privilegerte folk vil det nok fort oppfattes som syt og gnål. Selv lever jeg et godt liv med kjæreste, venner, familie, kul jobb, bil og har for det meste det jeg trenger. Men jeg blir forbanna og oppgitt når jeg må vente i TO føkkings år for å få ny rullestol fordi det er altfor få ergoterapeuter tilgjengelig i denne bydelen. Jeg kan godt stå frem i avisen med den begredelige historien, men det betyr jo ikke at resten av min tilværelse er stusselig og nitrist. Jeg føler heller ikke på et "kall" om å stå frem som et positivt forbilde. Jeg er den jeg er. Krampepositivitet er ikke min greie. Så får jeg legge til at nå som det er kommet frem at BIID-personen det omtales i denne tråden har fått rullestol av NAV, så synes jeg det er litt betenkelig. Skal innrømme at det er litt kjipt om jeg selv rykker lenger bak i en allerede lang kø når jeg trenger ny stol. Men når DET er sagt vet jeg det finnes tusenvis av brukbare kondemnerte rullestoler som sikkert fungerer bra for en rørlig kropp. Så faktum at h*n velger å sitte i rullestol har jeg null problemer med. Anonymkode: 52edf...919 1 2
Pipaluk Skrevet 3. november 2022 Forfatter #138 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da må du ta regjeringen som lager disse reglene som nav/hjelpemiddelsentralen praktiserer, og ikke vedkommende som får det gratis. Tenker det ligger en god bunke papirer fra psykiater og fastlege som er til grunn for at han fylte kriteriene. Anonymkode: f7837...d0c Kan likevel ikke fatte at man har rett til å få sponset et hjelpemiddel når man fysisk sett ikke trenger hjelpemiddelet. Her er det noe som skurrer, uansett hvor mange spesialisterklæringer personen har. Kan jeg også få hvit stokk fordi jeg har et ønske om å være blind? Eller en førerhund? Kan jeg få krykker av hjelpemiddelsentralen? 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #139 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det du trekker frem her er bare en realitet. Vi har fortsatt en forbanna lang vei å gå når det kommer til tilrettelegging av samfunnet vårt. At mange rullestolbrukere lever et godt liv er liksom ikke en nyhetssak eller noe som fortjener særlig mer spalteplass enn at folk flest lever et ok liv. I likhet med andre minoritet så handler det om å kjempe for grunnleggende rettigheter, og for privilegerte folk vil det nok fort oppfattes som syt og gnål. Selv lever jeg et godt liv med kjæreste, venner, familie, kul jobb, bil og har for det meste det jeg trenger. Men jeg blir forbanna og oppgitt når jeg må vente i TO føkkings år for å få ny rullestol fordi det er altfor få ergoterapeuter tilgjengelig i denne bydelen. Jeg kan godt stå frem i avisen med den begredelige historien, men det betyr jo ikke at resten av min tilværelse er stusselig og nitrist. Jeg føler heller ikke på et "kall" om å stå frem som et positivt forbilde. Jeg er den jeg er. Krampepositivitet er ikke min greie. Så får jeg legge til at nå som det er kommet frem at BIID-personen det omtales i denne tråden har fått rullestol av NAV, så synes jeg det er litt betenkelig. Skal innrømme at det er litt kjipt om jeg selv rykker lenger bak i en allerede lang kø når jeg trenger ny stol. Men når DET er sagt vet jeg det finnes tusenvis av brukbare kondemnerte rullestoler som sikkert fungerer bra for en rørlig kropp. Så faktum at h*n velger å sitte i rullestol har jeg null problemer med. Anonymkode: 52edf...919 Det ble tilogmed kommentert at rullestolen han har en av de beste man kan få. Det er utrolig provoserende.. i tillegg til at han faktisk ikke ønsker å bli frisk. Anonymkode: 61528...f72 2
Bacteria Skrevet 3. november 2022 #140 Skrevet 3. november 2022 Nå har ikke jeg lest hele tråden, men dette blir bisarre greier altså. Ser personen skriver at hen ble trigget når en skolekamerat troppet opp med krykker og gips; ja der tror jeg mange har vært. Det dreier seg om oppmerksomhet. Men beklager, når man setter seg i rullestol og skal trilles rundt kjenner jeg at empatien sliter altså. Føler at noen kødder med meg? Vet ikke… Minner meg om han typen i little Britain som blir trilla rundt av kompisen, når kompisen ser en annen vei er han over alle hauger 😂 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå