AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #81 Skrevet 31. oktober 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Må innrømme at jeg også tenker at det er psykisk sykdom og dypest sett et ønske om å bli sett og få omsorg fra andre. Rett og slett ting man kanskje ikke fikk nok av i barndommen, og så slår det ut som dette. «Bare jeg er lam er jeg verdt å elske». «Hvis jeg ikke ser kan andre elske meg og gi meg det jeg trenger». Altså, at dette er en ubevisst «leveregel» som har satt seg. En slags blanding av genetikk og miljø, som andre psykiske sykdommer. Tenker at disse som har det burde ha terapi, kanskje målet burde være på sikt å jobbe med å sørge over at en IKKE er f.eks lam, jobbe mot å akseptere en funksjonsfrisk kropp, og leve med sorgen over at livet ikke ble slik en ønsket… At den omsorgen og det å være synlig for andre må en skaffe seg på en kanskje mer hensiktsmessig måte. Det må jo også være plundrete å bruke rullestol som i eksempelet med hun som bruker den - det er ikke utelukkende positivt. Men for all del - jeg er kanskje ikke «åpen» nok som menneske som tenker dette. Ville ha støttet en person som hadde det slik, men ville også støttet terapi. Anonymkode: 363c8...b58 Jeg er enig med deg. En "ekte" rullestolbruker må akseptere at hun er funksjonshemmet. Og de som havner i ulykker og sånt, får terapi ved behov, og forventes å leve med det. Mens som i denne situasjonen, så trenger ikke en som er funksjonsfrisk å akseptere at hun er funksjonsfrisk. Det er kanskje dårlig gjort å sammenligne. Men jeg syns det er litt trist at man i en slik situasjon ikke får hjelp når det åpenbart (?) er en form for psykisk lidelse. Og det må da bli fryktelig slitsomt å sitte hele dagen. Det blir nok noen strekk på bena. Anonymkode: 51864...325 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #82 Skrevet 31. oktober 2022 Helt forkastelig! Blir så forbanna! Min far gikk fra topptrent til rullestolbruker iløpet av få år pga ALS, ikke gøy for han eller pårørende, han var i rullestol til han gikk bort. Blir kvalm av dette her.. Anonymkode: ef428...0eb 6
Leselusa Skrevet 2. november 2022 #83 Skrevet 2. november 2022 Tråden er ryddet for latterliggjøring, personangrep, brukerdebatt, avsporing og svar til dette. Mvh. Leselusa, mod. 1
Pipaluk Skrevet 2. november 2022 Forfatter #84 Skrevet 2. november 2022 Rosagodis skrev (På 31.10.2022 den 3.28): Mange med ME og kols som kan bruke bena kan bruke rulle stol.... Pga de med kols sliter med og puste enda mer når de går. Og folk med ME sliter med og gå litt eller mye. For da og komme seg ut en rolig tur så det og kunne sitte i rulle stol hjelper mye når de er på et senter og skal kjøpe seg nye klær osv. Kjenner 2 som sliter med dette... Da får de gjort det dem skal takket være rulle stolen.. Så nei til dere som sier disse ønsker oppmerksomhet... De gjør dette for og lette livet og komme seg ut... Er så dritt lei meninger om alt og at alle må forsvare seg... Er du i riktig tråd? Har du lest Hi? 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #85 Skrevet 2. november 2022 On 10/30/2022 at 1:41 PM, AnonymBruker said: Jeg sier ikke at hun ikke skal få lov til det, men at jeg synes det er et hån å "leke funksjonshemmet" når man ikke er det. Anonymkode: 835af...314 "Disorder" betyr at det er noe man ikke velger selv. Anonymkode: 7c534...e84 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #86 Skrevet 2. november 2022 "Hun" bruker ikke av fellesskapets midler fordi om hun sitter i rullestol. Hun betaler for rullestolen selv, parkerer ikke på handicap parkeringen, har ikke assistenter eller hjelpemidler betalt av det offentlige, har ikke noe spesialbehandling som frarøver en annen rullestolbruker midler. "Hun" har en psykisk sykdom som gjør at hun føler seg frisk av sykdommen når hun sitter i rullestol. Er dette så vanskelig å forstå? Google BID og les. Anonymkode: f7837...d0c 1
Pipaluk Skrevet 2. november 2022 Forfatter #87 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 3.01): Hjernen er merkelig. Kan lure deg til å tro det meste. Det som er synd her er at så mange med fysiske utviklingshemminger går ut og kritiserer vedkommende som sto frem med diagnosen på GMN nå. De av alle burde jo skjønne hvor vanskelig det er å bli stigmatisert og uglesett pga av en diagnose. For selv om det er det psykiske og ikke fysiske som er til hinder for den personen, er det likefullt en diagnose der som hindrer personen i å leve som «normalt». Anonymkode: 343d5...0e6 Jeg forstår hvorfor de reagerer. Det er vanskelig nok å være gående/vekslende rullestolbruker. Mange kan bli møtt med skepsis fra omgivelsene og beskyldninger om latskap og at de faker funksjonshemming. Så står det en frem som er helt funksjonsfrisk men som pga en annen diagnose føler så sterk dragning mot å sitte i rullestol at han havnet i rullestol. Så man kan altså havne i rullestol av psykiske årsaker. Da kan sikkert noen fake CP og syns og hørselshemming også. Så dere som er med i pasientforeninger kan ikke være sikre på at de som deltar faktisk har en sykdom/funksjonshemming. Kanskje jeg skal klippe av alt håret fordi jeg har et så sterkt ønske om å være en skallet dame? Ikke bare blir jeg skallet, jeg får masse medfølelse også:) 3
Pipaluk Skrevet 2. november 2022 Forfatter #88 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): "Disorder" betyr at det er noe man ikke velger selv. Anonymkode: 7c534...e84 Man kan velge å gå til behandling. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #89 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 6.09): Helt forkastelig! Blir så forbanna! Min far gikk fra topptrent til rullestolbruker iløpet av få år pga ALS, ikke gøy for han eller pårørende, han var i rullestol til han gikk bort. Blir kvalm av dette her.. Anonymkode: ef428...0eb Hva har dette med din far å gjøre da? Det er jo hun som går glipp av å bevege seg, og for oss andre så er det en tragedie å havne i rullestol på grunn av skader og sykdom, mens hun sitter i rullestol fordi hun ønsker det selv på grunn av sin psykiske sykdom. Hun betaler opp alt selv. Anonymkode: f7837...d0c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #90 Skrevet 2. november 2022 Pipaluk skrev (Akkurat nå): Man kan velge å gå til behandling. Hvilken behandling ca mener du? Så vidt jeg vet er det én psykiater i Norge som har litt peiling på denne lidelsen, men det er ikke noe quick fix. Det er en nevrologisk feilkobling. Hvis du leste reportasjen i VG bilaget for en måned siden og så innslaget på God Morgen Norge forrige torsdag, fortalte vedkommende veldig informativt hva det er som feiler henne, og hvorfor hun velger å sitte i rullestol. BID kan faktisk henge sammen med ønske om å bli transkvinne. Anonymkode: f7837...d0c
Pipaluk Skrevet 2. november 2022 Forfatter #91 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvilken behandling ca mener du? Så vidt jeg vet er det én psykiater i Norge som har litt peiling på denne lidelsen, men det er ikke noe quick fix. Det er en nevrologisk feilkobling. Hvis du leste reportasjen i VG bilaget for en måned siden og så innslaget på God Morgen Norge forrige torsdag, fortalte vedkommende veldig informativt hva det er som feiler henne, og hvorfor hun velger å sitte i rullestol. BID kan faktisk henge sammen med ønske om å bli transkvinne. Anonymkode: f7837...d0c Det er ingen enighet om at det er en nevrologisk feilkobling. Det er noe den som lider av det forteller selv. Det kan selvfølgelig henge sammen med å bli transkvinne. Men det kan også skyldes et ønske om oppmerksomhet, være spesiell. Hvorfor er denne rullestolen så viktig. Kan han ikke sitte på en vanlig stol? En kontorstol har også hjul. Hva med sitte i den på jobben? Kolliderer det mrd diagnosen? 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #92 Skrevet 2. november 2022 Helt totalt idioti spør du meg. Hadde jeg bodd med en som er funksjonsfrisk, men ønsker å sitte i rullestol. Attpåtil kle seg som det motsatte kjønn ville det vært kroken på døra okke som. Da får den personen finne seg en som liker sånne skrullete folk, jeg gjøre det absolutt ikke. Oppmersomhetssyk og stakkars meg syndromet lyset lang vei. Jeg blir rett og slett uvel av den personen. Hadde det vært en nabo, kollega, en forelder til mine barns venner ville jeg forsiktig prøv å avverge at de skal være hjemme hos den vennen. Ja, jeg er dømmende overfor denne personen og ingen i hele verden får meg til å endre synspunkt. Det er rett og slett ett stort hån mot de som faktisk er avhengig av rullestol. Så ett intervju med denne skikkelsen og hun vil ikke bli kurert engang om muligheten skulle være der. Anonymkode: fb92d...679 8 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #93 Skrevet 2. november 2022 Jeg kjenner en med denne lidelsen. Og jeg syns det er ekstremt tafatt at du poster en link til lidelsen, med navnet på lidelsen og spør hvorfor her inne i stedet for å faktisk lese om den og sette deg inn i det. Disse er født med en feil hjernekobling slik at en kroppsdel på kroppen føles som noe som ikke skal være der. Hjernen vil støte det fra seg og klarer ikke å forstå at kroppsdelen skal være der. Når man ikke kan kvitte seg med kroppsdelen så påvirker det psyken og man får tvangstanker om å gjøre det man kan for å ikke bruke den kroppsdelen. For noen innebærer det å bruke rullestol eller krykker, for andre innebærer det å teipe fast armen sin. Denne lidelsen er ikke ny, det er dokumentert fra mer enn 50 år tilbake at personer med helt friske ben hadde tvangstanker om å amputere benet sitt. Det var det som skjedde med vedkommende jeg kjenner. Hen ble så gal av å ha denne uønskede (ikke noe tankene bevisst ikke ønsket men noe hjernen ikke godtok at var der og noe som er umulig å overstyre med fornuft) kroppsdelen der at hen dro til over 30 norske klinikker og ba om amputasjon og endte til slutt opp i utlandet å betalte en gatelege svart hvor hen kunne dødd og blitt utsatt for organtyveri men overlevde og fikk fjernet det friske benet. For hen var det en stor lettelse og eksperter sammenligner lidelsen med å være født i feil kropp, at de hele tiden går å kjenner på at det ikke skal være sånn. Anonymkode: 4f8f9...e5d 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #94 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva har dette med din far å gjøre da? Det er jo hun som går glipp av å bevege seg, og for oss andre så er det en tragedie å havne i rullestol på grunn av skader og sykdom, mens hun sitter i rullestol fordi hun ønsker det selv på grunn av sin psykiske sykdom. Hun betaler opp alt selv. Anonymkode: f7837...d0c Neida. Så en tiktok video. Han fikk en rullestol av nav. Og reiser seg gjerne opp for å tak i det beste potetgullet om det må til. Anonymkode: 7b8b9...16a 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #95 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Neida. Så en tiktok video. Han fikk en rullestol av nav. Og reiser seg gjerne opp for å tak i det beste potetgullet om det må til. Anonymkode: 7b8b9...16a Gjorde han det sier du? Legg ut link til denne tiktok videoen som bevis da. Anonymkode: f7837...d0c
Djungelvrål Skrevet 2. november 2022 #96 Skrevet 2. november 2022 Rosagodis skrev (På 31.10.2022 den 3.28): Mange med ME og kols som kan bruke bena kan bruke rulle stol.... Pga de med kols sliter med og puste enda mer når de går. Og folk med ME sliter med og gå litt eller mye. For da og komme seg ut en rolig tur så det og kunne sitte i rulle stol hjelper mye når de er på et senter og skal kjøpe seg nye klær osv. Kjenner 2 som sliter med dette... Da får de gjort det dem skal takket være rulle stolen.. Så nei til dere som sier disse ønsker oppmerksomhet... De gjør dette for og lette livet og komme seg ut... Er så dritt lei meninger om alt og at alle må forsvare seg... Det er ikke fysisk syke vi diskuterer her. 2
Djungelvrål Skrevet 2. november 2022 #97 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Neida. Så en tiktok video. Han fikk en rullestol av nav. Og reiser seg gjerne opp for å tak i det beste potetgullet om det må til. Anonymkode: 7b8b9...16a Fikk han rullestol av Nav?? Herregud 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #98 Skrevet 2. november 2022 Djungelvrål skrev (17 minutter siden): Fikk han rullestol av Nav?? Herregud Jada. Stol fra nav og reiser seg opp for å få tak i det beste potetgullet hvis det trengs. Anonymkode: 7b8b9...16a 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #99 Skrevet 2. november 2022 Djungelvrål skrev (På 30.10.2022 den 14.15): Hvordan utarter det seg i praksis? De kan ikke kjøre bil, de vil ikke kunne få tilrettelagt egen bil, de vil ikke kunne få tilrettelagt leilighet eller huset sitt. Ei heller hjelp ift. stell, hygiene, handling eller praktiske ting. Betaler de da slike tjenester utav egen lomme?? Beina fungerer når personen vil det selv. Denne personen vi diskuterer her kjører jo bil og går på beina for å ta ut rullestolen sin. Jeg klarer virkelig ikke å skjønne meg på sånne tomsinger. Anonymkode: fb92d...679 3
Pipaluk Skrevet 2. november 2022 Forfatter #100 Skrevet 2. november 2022 Djungelvrål skrev (1 time siden): Fikk han rullestol av Nav?? Herregud Kanskje det var noe nav skulle kvitte seg med. B-vare? Rullestol kan du også skaffe deg gratis på Finn. Elektrisk rullestol kan ikke hvem som helst få. Du må være reelt handikappet for å bruke stol med motor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå