AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #61 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg synes "hva blir det neste" diskusjon er så unødvendig. Det er en slags negativ brainstorming for å bygge opp under irritasjon og hat. Det finnes nok ekte ting å irriteres seg over. Vi trenger ikke finne på ting. Anonymkode: 687d5...64a 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #62 Skrevet 30. oktober 2022 Dette høres ut som en variant av Münchausens syndrom. Anonymkode: f81a9...b26 9 2 2
Pipaluk Skrevet 30. oktober 2022 Forfatter #63 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg synes "hva blir det neste" diskusjon er så unødvendig. Det er en slags negativ brainstorming for å bygge opp under irritasjon og hat. Det finnes nok ekte ting å irriteres seg over. Vi trenger ikke finne på ting. Anonymkode: 687d5...64a Det er greit å være forberedt på det som kommer i kjølvannet av åpenheten rundt BIID. Nå vet flere at ikke alle som bruker rullestol har en funksjonsnedsettelse. At det kan være psykisk. Så nå gjelder det å snakke for seg så ingen skal tro at en simulerer det hele. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #64 Skrevet 30. oktober 2022 Pipaluk skrev (5 timer siden): Hva skjer med beina til en frisk person som blir permanent rullestolbruker? Vil de visne pga mangel på bevegelse? Det kan ikke være sunt for kroppen med en slik livsstil. Vil hen risikere blodpropp? Alle som ikke bruker beina, rullestolbrukere, sengeliggende osv, vil miste muskelmasse i beina som påvirker utseende/størrelse og funksjon. Det er derfor man har trening hos fysioterapaut som er med på å vedlikeholde muskelmassen. Hun i artikkelen har nok noen treningsøvelser hun også gjennomfører. Som en annen også sier, alle som er sittestillende over lengre tid har økt risiko for blodpropp. Anonymkode: 47d11...55d 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #65 Skrevet 30. oktober 2022 På Godmorgennorge sa hun at da hun gikk på skolen og det var en i rullestol som barna flokket seg rundt så følte hun dragning til å selv sitte i den situasjon. Høres ut som det handler om å bli sett? Anonymkode: 6b835...af1 8 2 1
kløverpiken Skrevet 30. oktober 2022 #66 Skrevet 30. oktober 2022 Ulike grunner. Jeg har en tidligere venninne som begynte med rullestol selv om hun kunne gå. Min ukvalifiserte gjetning er at hun lider av Munchausen syndrom. Det er fordi det stadig ble noe galt med henne. Alltid snakk om symptomer, sykdom og skader. Diverse undersøkelser på sykehus og hos legen, uten at noe galt ble funnet. Et veldig engasjement rundt symptomer, medikamenter og helsepersonell. ALT dreide seg om det. Hun begynte med rullestol mens hun kunne gå, men etter hvert som årene har gått, har hun blitt avhengig av rullestolen pga muskelsvinn. Jeg tror hun ble alvorlig traumatisert i barndommen, og derfor ble avhengig av omsorg fra helsepersonell. Jeg dømmer henne ikke, men synes det er synd at det ble slik. Tror med rett hjelp at livet hennes kunne sett ganske annerledes ut. 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #67 Skrevet 30. oktober 2022 Hvis det har noe med behov for å motta omsorg så er det forståelig både å bytte fra mann til kvinne og bli funksjonshemmet. Men hvis det bare var det så ville hun kanskje også ønsket å være barn? Anonymkode: 6b835...af1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #68 Skrevet 30. oktober 2022 Motelvibes skrev (10 timer siden): Syns ikke den personen skal få mer oppmerksomhet enn det han allerede har fått. Det er et hån mot de som sitter i rullestol av fysiske årsaker og handikapp. Om dere leser artikkelen grundig så kommer det frem at han har muskelspasmer som er plagsomme når han står, mens måten bena får hvile i en rullestol gjør at spasmene stopper. Jeg vil ikke påstå at han er 100% fysisk frisk når han må til med slike hjelpemidler for å få slutt på et plagsomt fysisk problem. Anonymkode: efa94...a99
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #69 Skrevet 30. oktober 2022 Djungelvrål skrev (7 timer siden): Putter rullestolen i bilen, kjører til butikken, går ut av bilen og tar ut rullestolen og setter seg i den og ruller inn i butikken. Ja? Dette gjør jeg selv. Gående rullestolbruker/ambulatory wheelchair user finnes. Mange av oss gjør nettopp dette fordi vi kan gå litt, men ikke nok til å klare oss uten rullestol. Er det ikke bra å gå de få skrittene vi kan for å opprettholde muskler? Anonymkode: 4c974...201 1
Silva Pluvialis Skrevet 30. oktober 2022 #70 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Dette høres ut som en variant av Münchausens syndrom. Anonymkode: f81a9...b26 Jepp. En person som ønsker å være syk og pleietrengende. Sykelig. Ikke normalt. 3 1 2
Djungelvrål Skrevet 30. oktober 2022 #71 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Godt mulig. Det gjør jo jeg og mange andre også, som er deltids-rullestolbrukere. Anonymkode: 687d5...64a Forskjellen er at du da trenger den. Hva er poenget? 2
Djungelvrål Skrevet 30. oktober 2022 #72 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja? Dette gjør jeg selv. Gående rullestolbruker/ambulatory wheelchair user finnes. Mange av oss gjør nettopp dette fordi vi kan gå litt, men ikke nok til å klare oss uten rullestol. Er det ikke bra å gå de få skrittene vi kan for å opprettholde muskler? Anonymkode: 4c974...201 Det er jo ikke dere vi diskuterer her. Det er de som later som vi diskuterer. 4 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #73 Skrevet 31. oktober 2022 Djungelvrål skrev (1 time siden): Det er jo ikke dere vi diskuterer her. Det er de som later som vi diskuterer. Den personen som har vært synlig i media den siste uken, later ikke som men har BID som er en "feilkobling" i hjernen enkelt forklart, og dette er ikke noe som kan behandles med medisiner. Det er en psykisk sykdom som må respekteres på lik linje med andre psykiske diagnoser. Vedkommende føler seg kun frisk når hen får leve ut sine behov, i dette tilfellet sitte i rullestol. Anonymkode: f7837...d0c
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #74 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Den personen som har vært synlig i media den siste uken, later ikke som men har BID som er en "feilkobling" i hjernen enkelt forklart, og dette er ikke noe som kan behandles med medisiner. Det er en psykisk sykdom som må respekteres på lik linje med andre psykiske diagnoser. Vedkommende føler seg kun frisk når hen får leve ut sine behov, i dette tilfellet sitte i rullestol. Anonymkode: f7837...d0c Og hva skjer når denne personen ikke får leve ut sine behov? Anonymkode: 5d73a...502
Motelvibes Skrevet 31. oktober 2022 #75 Skrevet 31. oktober 2022 Det er et psykisk egenskapt «behov», mens det personen egentlig trenger er ikke rullestol men psykiatrisk behandling. 2
Djungelvrål Skrevet 31. oktober 2022 #76 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Den personen som har vært synlig i media den siste uken, later ikke som men har BID som er en "feilkobling" i hjernen enkelt forklart, og dette er ikke noe som kan behandles med medisiner. Det er en psykisk sykdom som må respekteres på lik linje med andre psykiske diagnoser. Vedkommende føler seg kun frisk når hen får leve ut sine behov, i dette tilfellet sitte i rullestol. Anonymkode: f7837...d0c Dette er oppkonstruert. Hva hvis han var født før rullestoler var oppfunnet hadde han jo ikke hatt denne feilkoblingen. Hva hadde han gjort da? Slept seg selv langs gulvet etter armene? 8 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #77 Skrevet 31. oktober 2022 Hjernen er merkelig. Kan lure deg til å tro det meste. Det som er synd her er at så mange med fysiske utviklingshemminger går ut og kritiserer vedkommende som sto frem med diagnosen på GMN nå. De av alle burde jo skjønne hvor vanskelig det er å bli stigmatisert og uglesett pga av en diagnose. For selv om det er det psykiske og ikke fysiske som er til hinder for den personen, er det likefullt en diagnose der som hindrer personen i å leve som «normalt». Anonymkode: 343d5...0e6 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #78 Skrevet 31. oktober 2022 Djungelvrål skrev (10 minutter siden): Dette er oppkonstruert. Hva hvis han var født før rullestoler var oppfunnet hadde han jo ikke hatt denne feilkoblingen. Hva hadde han gjort da? Slept seg selv langs gulvet etter armene? Ja, kanskje de gjorde det. Eventuelt tok de livet av seg, fordi de ikke kunne forstå hva som var «unormalt» med dem og/eller at det var skammelig for dem og familien at de hadde det sånn. Anonymkode: 343d5...0e6
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #79 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): På Godmorgennorge sa hun at da hun gikk på skolen og det var en i rullestol som barna flokket seg rundt så følte hun dragning til å selv sitte i den situasjon. Høres ut som det handler om å bli sett? Anonymkode: 6b835...af1 Jeg tror du tar feil Jeg skjønner tankegangen, men det er nok ikke så lett. Hvis du spør vedkommende er jeg sikker på at hen også ønsker å bruke rullestol når hen er alene, altså ikke blir sett. På en måte har du sikkert rett, at det handler om et savn og et ønske som ligger mye dypere og egentlig ikke gir så mye logisk mening, men jeg tviler veldig på at det dukket opp på skolen som en "jeg vil bli sett". Når jeg leser innlegget ditt så tenker jeg at du mener at det var omtrentlig "se noen i rullestol som får oppmerksomhet" -> "ønske oppmerksomhet" -> "få lyst på rullestol". Hvis det er det du mener, tror jeg ikke du forstår dypden i dette, og at hun sikkert har hatt "tanker" så lenge hun kan huske, uten å egentlig skjønne hva det betyr. Jeg kan ikke snakke for personen, men jeg vil absolutt tro at hen også bruker rullestol i sammenhenger hvor hen ikke blir sett. Anonymkode: 4beb3...bf5
Rosagodis Skrevet 31. oktober 2022 #80 Skrevet 31. oktober 2022 (endret) Mange med ME og kols som kan bruke bena kan bruke rulle stol.... Pga de med kols sliter med og puste enda mer når de går. Og folk med ME sliter med og gå litt eller mye. For da og komme seg ut en rolig tur så det og kunne sitte i rulle stol hjelper mye når de er på et senter og skal kjøpe seg nye klær osv. Kjenner 2 som sliter med dette... Da får de gjort det dem skal takket være rulle stolen.. Så nei til dere som sier disse ønsker oppmerksomhet... De gjør dette for og lette livet og komme seg ut... Er så dritt lei meninger om alt og at alle må forsvare seg... Endret 31. oktober 2022 av Rosagodis 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå